Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syvä ahdistuminen riitatilanteissa puolison kanssa

epätoivoinen
23.08.2020 |

Tarvitsisin neuvoja kuinka selättää pakokauhumainen ahdistus riitatilanteissa.

Riidellessä (ts. miehen suuttuessa) en saa itse korottaa ääntäni tai yrittää keskustella asiasta. Mies sanoo shhh ja suu kiinni. Häneen ei myöskään saa koskea.

En oikein itse osaa riidellä vaan haluaisin puhua asiat auki. Ahdistun tästä jostain syystä ihan mielettömästi ja tuntuu, että minut valtaa suorastaan pakokauhu. Tekisi mieli lähteä juoksemaan tai alkaa itkeä, mutta itkeminenkös se vasta ärsyttää miestä. Tunnen olevani kuin painekattila ja mieleni täyttyy itsetuhoisin ajatuksin. Joskus saatan lyödä itseäni rauhoittuakseni. Sairastahan se on. :(

Tiedän, ettei tämä ole terve tapa reagoida, ja siksi haluaisin teiltä neuvoja. Uskon, että reaktioni liittyy menneisyyteeni, sillä olen kokenut parisuhdeväkivaltaa (minua mm. uhattu aseella) ja myös isäni on pahoinpidellyt minua fyysisesti ja henkisesti lapsena.

Osaisiko joku antaa rauhoittumisneuvoja?

Kommentit (228)

Vierailija
1/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhde ei sovi sinulle. Hankkiudut vain yhteen vääränlaisten miesten kanssa.

Hanki oma asunto ja kissa ihmisystävällisyydestään tunnettua rotua.

Vierailija
2/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa ei ole mitään vikaa vaan miehesi on tunteitasi kontrolloiva ja agressiivinen, potentiaalisesti väkivaltainen. Jos "lipeät" kontrollista ja näytät tunteesi avoimesti olet pulassa - tämän jo tiedätkin kun pyydät rauhoittimisneuvoja. Itsesi muuttaminen ei ole tässä ratkaisu vaan lähde hyvä ihminen suhteesta pois jos suinkin voit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinussa ei ole mitään vikaa vaan miehesi on tunteitasi kontrolloiva ja agressiivinen, potentiaalisesti väkivaltainen. Jos "lipeät" kontrollista ja näytät tunteesi avoimesti olet pulassa - tämän jo tiedätkin kun pyydät rauhoittimisneuvoja. Itsesi muuttaminen ei ole tässä ratkaisu vaan lähde hyvä ihminen suhteesta pois jos suinkin voit!

Kiitos sinulle. Hän on kyllä luonteeltaan muutoin huomaavaisin ja hellin ihminen, kenet tunnen, mutta riitatilanteet menevät aina ihan överiksi. On mielestäni normaalia, että joskus toisen naama tai sanat ärsyttää, mutta koen tuollaisen täystorjunnan todella ahdistavaksi. Tyhmä kysymys, mutta eihän sellainen ole "normaalia" riitelyä?

Ero ei ole ensimmäisenä listalla, sillä kuten sanoin, meillä on muuten todella hyvä suhde.

Kissa minulta jo löytyykin. :)

Ap

Vierailija
4/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja? Tai edes siihen, miten tätä lähtisi keskustelulla purkamaan.

Ap

Vierailija
5/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi on järkevä, voisit koettaa puhua hänelle asiasta. Sanot että menneisyytesi vuoksi teidän riitatilanteet on todella epäoptimaalisia. Et pääse ilmaisemaan tunteitasi ja voit huonosti sen vuoksi. Ehkäpä kysyisin mieheltäsi, että miksi itkeminen häiritsee, onko se ollut kiellettyä hänen perheessään? Heikon ihmisen merkki? Alkakaa miettiä että miksi riitanne menevät kuin ne menevät.

Minulla on myös maailmankaikkeuden huomaavaisin mies, mutta suhteen alussa oli outoa jos oli jotain terveyteen liittyvää häikkää. Hän joko ylireagoi valtavasti tai sitten kivahti että toi ei oo mitään. Sitä kun sitten lähettiin purkamaan niin äitinsä on ollut hysteerinen terveysasioiden kanssa, ja hän ei ollut oppinut käsittelemään niitä normaalilla tavalla. Ja luuli, että jos sanon olevani huolissani jostain, että se tarkoitti lähes hysteriaa ja paniikkia, vaikka se oli vaan.. no huolta? 

Vierailija
6/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehellesi että asiat pitää selvittää, ja jos on parempi että odotatte vaikka seuraavaan päivään niin sekin käy. Mutta että tuohon niitä ei voi jättää.

Vierailija
7/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen käytös triggeröi traumasi. Sinä voit harjoitella rauhoittumista, jos mies harjoittelee toisenlaista riitelyä.

Itse traumataustaisena lähtisin painostavasta suhteesta, yksinolokin on terveellisempää.

Vierailija
8/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käyttää valtaa väärin. Lähde pois koko tilanteesta ennen kuin ahdistut lisää. Mitä enemmän saat mieheltä tilanteessa vääränlaista vallankäyttöä sitä korkeammalle ahdistustasosi nousee.

Vierailija
9/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteet off. Kun mies alkaa huutaa, ajattele että nyt tuon täytyy antaa hetki huutaa. Älä ota sitä itseesi.

Tunteita voi hallita järjellä.

Vierailija
10/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunteet off. Kun mies alkaa huutaa, ajattele että nyt tuon täytyy antaa hetki huutaa. Älä ota sitä itseesi.

Tunteita voi hallita järjellä.

Siis miehellä on oikeus huutaa ja mesota mielensä mukaan ja naisella ei ole mitään oikeutta ilmaista tunteitaan?

Onpa kamalaa.

Vierailija
11/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen mies. Kadotin siihen suhteeseen itseni ja vapauteni. Terveessä parisuhteessa ei tarvitse pelätä kumppaniaan tai pienentää itseään. Älä luovu itsestäsi, pyydän. Olet arvokkaampi.

Vierailija
12/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä saattaa olla ihan samanlaisia tunteita kuin sinulla ja siksi noin. Ei osata riidellä, ahdistaa, tunteita ei tunnisteta ja niitä pelätään jne. 

Vierailija
13/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi on järkevä, voisit koettaa puhua hänelle asiasta. Sanot että menneisyytesi vuoksi teidän riitatilanteet on todella epäoptimaalisia. Et pääse ilmaisemaan tunteitasi ja voit huonosti sen vuoksi. Ehkäpä kysyisin mieheltäsi, että miksi itkeminen häiritsee, onko se ollut kiellettyä hänen perheessään? Heikon ihmisen merkki? Alkakaa miettiä että miksi riitanne menevät kuin ne menevät.

Minulla on myös maailmankaikkeuden huomaavaisin mies, mutta suhteen alussa oli outoa jos oli jotain terveyteen liittyvää häikkää. Hän joko ylireagoi valtavasti tai sitten kivahti että toi ei oo mitään. Sitä kun sitten lähettiin purkamaan niin äitinsä on ollut hysteerinen terveysasioiden kanssa, ja hän ei ollut oppinut käsittelemään niitä normaalilla tavalla. Ja luuli, että jos sanon olevani huolissani jostain, että se tarkoitti lähes hysteriaa ja paniikkia, vaikka se oli vaan.. no huolta? 

Kiitos, mielestäni nämä olivat todella hyviä ehdotuksia. Minäkin uskon, että taustalla on jotain hänen kasvatukseensa/menneisyyteensä liittyvää. Riitatilanteissa hän on kuin aivan eri ihminen, mikä sekin on tavallaan pelottavaa.

En itse haluaisi riidelessä "alentua lapsen tasolle" ja ruveta itkemään, mutta tuossa tilanteessa en pysty muuhun. :(

Ap

Vierailija
14/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käyttää sua kohtaan törkeää henkistä väkivaltaa.

Vierailija
15/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

XDDDD Minulle yritti yksi eksä shhhitellä. Lähdin aina menemään luotaan. Minua ei hyssytellä, korkeintaan jollekin elukalle voi sanoa noin. Tosin itse puhun elukoillekin ihan sanoja käyttäen enkä näin: SSSHHHHHHHHSSSSSHHHHHHHHHSSSSSSHHHHHH.

Vierailija
16/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haastat riitaa? Ja mistä? Vastaapa ensin näihin 

Vierailija
17/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

XDDDD Minulle yritti yksi eksä shhhitellä. Lähdin aina menemään luotaan. Minua ei hyssytellä, korkeintaan jollekin elukalle voi sanoa noin. Tosin itse puhun elukoillekin ihan sanoja käyttäen enkä näin: SSSHHHHHHHHSSSSSHHHHHHHHHSSSSSSHHHHHH.

Ei eläimiä ole oikeus kohdella huonosti.

Vierailija
18/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, mielestäni nämä olivat todella hyviä ehdotuksia. Minäkin uskon, että taustalla on jotain hänen kasvatukseensa/menneisyyteensä liittyvää. Riitatilanteissa hän on kuin aivan eri ihminen, mikä sekin on tavallaan pelottavaa.

En itse haluaisi riidelessä "alentua lapsen tasolle" ja ruveta itkemään, mutta tuossa tilanteessa en pysty muuhun. :(

Ap

Oikeasti, lähde pois suhteesta. Olen kokenut tismalleen samoja tunteita ja suhde ei ole sen arvoinen. Mieti miten suhtautuisit jos näkisit jonkun sinun sanojesi vuoksi hajoavan samalla tavalla, kuin sinä hajoat. Riitatilanteessa sinun kumppanisi itkisi hysteerisesti ja jopa löisi itseään, eikö olisi normaalia kokea empatiaa? Sen sijaan miehesi suuttuu ilmeisesti lisää. Oma entinen mieheni sanojensa mukaan vittuuntui, kun hain itkullani huomiota. Sairas paska.

Vierailija
19/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itkeminen ei ole alentumista lapsen tasolle. Se on itkemistä. Se ei satuta ketään, alenna tai ylennä. Sinä ahdistut miehesi käytöksestä, koska sinulle se heijastaa jotain mistä et pidä. Mies ahdistuu sinun käytöksestä samasta syystä. Nyt jos pystyisitte löytämään yhdessä, mitä nämä syyt puolin ja toisin ovat, niin pääsisitte vähän eteenpäin.

Vierailija
20/228 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lähteminen ei ole vaihtoehto, niin joudutte keskustelemaan asiasta ja miehen huonoista riitelytaidoista. Ehdottaisin pariterapiaa. Sillä edellytyksellä, että hän ei noissa tilanteissa ole väkivaltainen. Jos lyö/uhkaa lyödä niin lähde pois, kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä