Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi 1v päiväkotiin!

Vierailija
23.08.2020 |

Onko teillä kokemuksia asiasta? Haluan todella palata töihin. Päivät kotona ovat käyneet todella pitkiksi. Haluan tehdä jotain. Enkä ymmärrä, että minkä takia nuoren hyväkuntoisen naisen annetaan vaan kuolla tylsyyteen kotona, kun voisin tehdä työtä. Mies kyllä tekee nyt töitä ainoastaan ja kyllä rahaa riittää, mutta enimmäkseen veroihin menee kaikki rahat.

Vauva on nyt 1v ja 1kk vanha. Hän osaa kävellä jo vähän, mutta hänen kävely on hidasta. Syö jo kaikenlaista ja omatoimisesti. Ei osaa vielä puhua kyllä kunnolla, mutta päiväkoti on oppimista varten. Sen lisäksi hän saisi ystäviä.

Nyt olen keskustellut pomolleni, neuvolatyöntekijöille, päiväkodin johtajalle ja muutamalle hoitajalle siellä. En vain tiedä, mitä ajatella. Tiedän kuitenkin tämän olevan hyvä päätös. Onko kokemuksia 1v päiväkotiin menemisestä?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi meni päiväkotiin 11 kuukauden ikäisenä ja ainakin meillä meni kaikki hyvin. Olin alusta asti yh ja tein osa-aikasta työtä joten hoitopäivät ei niin pitkiä ollut. Ainakin mun lapselle teki hyvää tuo päiväkoti, oli minussa niin kiinni ettei kukaan muu saanut edes sylissä pitää kun alkoi kauhea huuto. Siellä tottui nopeasti muihinkin aikuisiin ja ikinä ei jäänyt huutamaan kun lähdin päiväkodista.

Vierailija
22/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3 vuotiaita ei suositella laitettavan hoitoon. Se voi vaurioittaa heitä psyykkisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos isä ottaisi hoitovastuun vuodeksi?

Ei mut eihän se käy, kun olikin jo päiväkodin kanssa sovittu.

Hänellä on töitä, eikä hän halua. :(

Harmi sinänsä, mutta päivät käy niin pitkiksi. Tuota perhepäivähoitoa olisi yksi vaihtoehto myös, mutta en tiedä enää.

Vierailija
24/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen antamaan lapsen sijaisperheeseen, sillä tuolla asenteella sinusta tulee täysin paska äiti ja sossut tulevat sitten joka päivä väkisin sen lapsen sinulta hakemaan. Kannattaa vielä antaa lapsi parempaan perheeseen kun siihen on mahdollisuus.

Vierailija
25/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset aloitti päiväkodin 1 v 2 kk iässä. Ei ollut ongelmia, viihtyivät hyvin. Alkuun kyllä muutama kuukausi menee niin, että olet vähintään pari kertaa kuussa pois töistä, kun sairastavat mutta koskee lähinnä muutamaa ekaa vuotta. Sama rumba aina varsinkin syksyllä lomien jälkeen. Kokonaisuudessaan meillä on lapset olleet suht terveitä, ei allergioita tms.

Meillä on tiivis perhe siitäkin huolimatta että lapset ovat menneet päiväkotiin noin aikaisin. Lapset nyt nuoria aikuisia ja elämässä menee hyvin. Toisten ratkaisuja on helppo haukkua, mutta kokonaisuuden tietää vain ko. perhe itse ja jokainen tekee ratkaisunsa sen perusteella.

Tsemppiä!

Vierailija
26/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen antamaan lapsen sijaisperheeseen, sillä tuolla asenteella sinusta tulee täysin paska äiti ja sossut tulevat sitten joka päivä väkisin sen lapsen sinulta hakemaan. Kannattaa vielä antaa lapsi parempaan perheeseen kun siihen on mahdollisuus.

Toivottavasti olet itse tehnyt juuri niin. Voin kuvitella mitä lapset oppivat noin ajattelevalta äidiltä.

Ohis

Vierailija
27/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Me tehtiin sama ratkaisu, tai itseasiassa lapsemme aloitti päiväkodin vielä 1 kk aiemmin, tasan 1v ikäisenä. Meille ratkaisu osoittautui todella hyväksi, vaikka sairastamisia toki tuli meilläkin. Lapsi on viihtynyt siellä alusta lähtien. Uskon että tärkeimpänä syynä on se, että 1) itse aloitin osa-aikatyöt jo kun lapsi oli vähän yli 5 kk, eli hän joutui vierottumaan minusta tavallista aiemmin ja toisaalta pääsi luomaan lujan siteen isäänsä noin aikaisin. Päivähoito aloitettiin meillä yhden viikon harjoitteluajalla niin, että ensimmäisenä päivänä lapsi oli vain ryhmän ulkoilun ajan ulkona (1h), toisena 2h, kolmantena 3h, neljäntenä n. 4h ja viidentenä 5h. Seuraavasta viikosta lähtien hän on tosiaan ollut hoidossa 6,5h (klo 8-14.30)/päivä, mikä on meillä mahdollista tekemäni 80 %:n työajan ja lyhyen työmatkan ansiosta.  Toisaalta päiväkoti on todella hyvä, ryhmässä kolme aikuista /max. 12 lasta (eli käytännössä sairastelujen vuoksi yleensä max. 10), ja lapsi on kiintynyt kaikkiin aikuisiin. Toiminta tapahtuu pienryhmissä, joten kaikin puolin olen ollut tyytyväinen tähän päivähoidon aloittamiseen aiemmin.

Vierailija
28/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kolmevuotiaalle päiväkoti on liikaa. Liikaa uusia ihmisiä ja asioita. Oma vanhempi ja koti riittää tämän ikäiselle.

Mutta sitä minä juuri pelkään. Minä en kestä siellä kotona enää. Haluan palata töihin. Nytkin näistä päivistä on tullut rasittavan pitkiä. Samaa toistoa, lapsi osaa jo kaikenlaista.

Mies ei auta tässä hoidossa paljoakaan. Hän käy töissä, että me saadaan asua tässä kodissa ja että me saadaan ruokaa. Minä en kestä vaan enää.

Ehkä olen opettanut lapselle jo liikaa, kun hän osaa jo kaikki. Mutta hän ei ole seuraa minulle, hän on lapsi. Ap

Vierailija
29/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaa jotkut vieläkin aiemmin. Ei silti minun mielestä pk ole oikea paikka noin pienelle. Mites pph?

Minusta ei ehkä tarvitse luoda niin hyvää kiintymyssuhdetta johonkin toiseen ihmiseen. Tämä on vaikea asia, mutta ollaan jo sovittu päiväkodin kanssa asiasta. Katsotaan, miten lapsella menee siellä ja mietitään sitten uudestaan, jos menee huonosti. Ap

Eli mieluummin turvattomuus ja paljon vieraita vaihtuvia ihmisiä?

En halua lapseni kokevan turvattomuutta, mutta sellainen se maailma oikeasti on. Onnekseni meillä on yksi tuttavaperhe, jonka lapsi on samanikäinen ja menisi samaan aikaan päiväkotiin kuin minunkin. Ehkä se helpottaa. Ap

Miksi yksivuotiaan pitää tietää millainen maailma oikeasti on? Hän on melkein vauva vielä. Yksivuotias tarvitsee tuttujen aikuisten hoivaa. Ei mikään tuttavaperheen vauva tuo hänelle turvaa.

Vierailija
30/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sinua tökkii? Taidat olla se katkeroitunut, jolta vietiin itse lapsi pois. Joillekkin ei ole vaan luonnollista istua kotona 24h.

Vierailija
31/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotiaaksi asti olis hyvä pitää lapsi kotona,tarha ei ole kiva paikka pikkuiselle.. menkää perhe kerhoihin ynms..ei tarvii kotona olla..ymmärrän että rahan takia mennään töihin mutta sanoit että te pärjäätte rahallisesti,se on oikeesti niin pieni aika kun lapsi pieni..ja se on välillä tylsää mutta ota itsellesi vaikka joku harrastus..

Vierailija
32/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin hoitajan kotiin, kun 2. lapsi oli 9kk. Se oli paras ratkaisu. Ensimmäisen kanssa olin kotona 2 vuotiaaksi, kun luulin, että niin kuuluu tehdä. En todellakaan viihtynyt kotona! Perhepäivähoito on varmaan pienelle paras hoitomuoto, jos lastenhoitaja kotiin ei ole vaihtoehto.

Vierailija
33/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan lastani, hän on lapseni. Mitä ajattelutavassani olisi väärin? Ap

Vierailija
34/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas järkyttävää syyllistämistä toisten ratkaisuista. Mitä jos keskittyisitte palstailun sijaan niihin omiin lapsiinne ja näkisitte heidät muutenkin kuin puhelimen näytön läpi.

Mulla ei ole enää pieniä lapsia, ettei tarvi siitä teidän huolehtia.

Liikaa näkee nuoria vanhempia työntämässä lastenvaunuja niin, että samalla näpytellään puhelinta koko ajan tai muuten ollaan puhelimella ja kinataan kummalla on tärkeämpi asia, se jolla ei niin tärkeä "joutuu" irrottautumaan puhelimesta välillä ja katsomaan lastensa perään. . Ilmeisesti se on lapselle se onni ja autuus.

Vierailija
35/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monta vuotta pienten ryhmässä töissä päiväkodeissa ja toisin kuin luulisi, se on päiväkodeissa yleensä se rauhallisin ryhmä. nuo pienet, kun leikkivät ja ihmettelevät lähinnä itsekseen, niin kovaäänisiä touhuja ei synny, kuten isompien ryhmissä. Toki välillä tulee huutoa, kun kaveri ottaa tutin tai tavaran kädestä, ja varsinkin alkusyksyissä on tietysti heitä, joille tulee eroitkuja, mutta nekin yleensä tasaantuvat nopeasti.

Paljon on ryhmissä yksivuotiaita ja yksi-kolmevuoiaiden ryhmistä usein jo "reippaimmat" kaksivuotiaat ( lähellä kolmea ikävuotta) siirretäänkin kiirenvilkkaa isompien ryhmään pienempien tulijoiden tieltä.

Vierailija
36/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella mitä lapset oppivat noin ajattelevalta äidiltä.

Ohis

Hellyyttä, läheisyyttä ja rakkautta... toisin kuin AP:n lapsi jota jo 1 vuotiaana yritetään vieroittaa äidistään.

Vierailija
37/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan, nuori nainen. Sitten kehittämään uraa. Toivottavasti päätät vielä tehdä myöhemmin useammankin lapsen.

Vierailija
38/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan lastani, hän on lapseni. Mitä ajattelutavassani olisi väärin? Ap

Omien sanojesi mukaan näytät rakastavan tekemistä ja töitä enemmän, kuin lastasi.

Nyt mars asenne-kauppaan ja ne prioriteetit kuntoon.

Vierailija
39/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sinua tökkii?

Ihmisten typeryys.

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla se katkeroitunut, jolta vietiin itse lapsi pois.

En.

Vierailija kirjoitti:

Joillekkin ei ole vaan luonnollista istua kotona 24h.

Sitten ei kannata niitä muksuja tehdä, mikäli äitinä olo ei ole se oma juttu, tosin kenenkään äidin ei tarvitse 24h kotona istua ... kyllä sitä muutakin voi lapsen kanssa tehdä.

Vierailija
40/77 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaa jotkut vieläkin aiemmin. Ei silti minun mielestä pk ole oikea paikka noin pienelle. Mites pph?

Minusta ei ehkä tarvitse luoda niin hyvää kiintymyssuhdetta johonkin toiseen ihmiseen. Tämä on vaikea asia, mutta ollaan jo sovittu päiväkodin kanssa asiasta. Katsotaan, miten lapsella menee siellä ja mietitään sitten uudestaan, jos menee huonosti. Ap

Eli mieluummin turvattomuus ja paljon vieraita vaihtuvia ihmisiä?

En halua lapseni kokevan turvattomuutta, mutta sellainen se maailma oikeasti on. Onnekseni meillä on yksi tuttavaperhe, jonka lapsi on samanikäinen ja menisi samaan aikaan päiväkotiin kuin minunkin. Ehkä se helpottaa. Ap

Miksi yksivuotiaan pitää tietää millainen maailma oikeasti on? Hän on melkein vauva vielä. Yksivuotias tarvitsee tuttujen aikuisten hoivaa. Ei mikään tuttavaperheen vauva tuo hänelle turvaa.

Jospa lapsesta kasvaa rohkea, joka oppii luottamaan, että aikuiset pitävät huolta, muutkin kuin oma väsynyt ja tylsistynyt äiti, oppii, että töitä on tehtävä niiden asioiden eteen, joita elämältä haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi