Lapsi 1v päiväkotiin!
Onko teillä kokemuksia asiasta? Haluan todella palata töihin. Päivät kotona ovat käyneet todella pitkiksi. Haluan tehdä jotain. Enkä ymmärrä, että minkä takia nuoren hyväkuntoisen naisen annetaan vaan kuolla tylsyyteen kotona, kun voisin tehdä työtä. Mies kyllä tekee nyt töitä ainoastaan ja kyllä rahaa riittää, mutta enimmäkseen veroihin menee kaikki rahat.
Vauva on nyt 1v ja 1kk vanha. Hän osaa kävellä jo vähän, mutta hänen kävely on hidasta. Syö jo kaikenlaista ja omatoimisesti. Ei osaa vielä puhua kyllä kunnolla, mutta päiväkoti on oppimista varten. Sen lisäksi hän saisi ystäviä.
Nyt olen keskustellut pomolleni, neuvolatyöntekijöille, päiväkodin johtajalle ja muutamalle hoitajalle siellä. En vain tiedä, mitä ajatella. Tiedän kuitenkin tämän olevan hyvä päätös. Onko kokemuksia 1v päiväkotiin menemisestä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmevuotiaalle päiväkoti on liikaa. Liikaa uusia ihmisiä ja asioita. Oma vanhempi ja koti riittää tämän ikäiselle.
Mutta sitä minä juuri pelkään. Minä en kestä siellä kotona enää. Haluan palata töihin. Nytkin näistä päivistä on tullut rasittavan pitkiä. Samaa toistoa, lapsi osaa jo kaikenlaista.
Mies ei auta tässä hoidossa paljoakaan. Hän käy töissä, että me saadaan asua tässä kodissa ja että me saadaan ruokaa. Minä en kestä vaan enää.
Ehkä olen opettanut lapselle jo liikaa, kun hän osaa jo kaikki. Mutta hän ei ole seuraa minulle, hän on lapsi. Ap
Miksi ylipäätään hankitte lapsen jos kerta aikuisten seura ja ura on sinulle niin tärkeää? Oliko lapsi vahinko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmevuotiaalle päiväkoti on liikaa. Liikaa uusia ihmisiä ja asioita. Oma vanhempi ja koti riittää tämän ikäiselle.
Mutta sitä minä juuri pelkään. Minä en kestä siellä kotona enää. Haluan palata töihin. Nytkin näistä päivistä on tullut rasittavan pitkiä. Samaa toistoa, lapsi osaa jo kaikenlaista.
Mies ei auta tässä hoidossa paljoakaan. Hän käy töissä, että me saadaan asua tässä kodissa ja että me saadaan ruokaa. Minä en kestä vaan enää.
Ehkä olen opettanut lapselle jo liikaa, kun hän osaa jo kaikki. Mutta hän ei ole seuraa minulle, hän on lapsi. Ap
Miksi ylipäätään hankitte lapsen jos kerta aikuisten seura ja ura on sinulle niin tärkeää? Oliko lapsi vahinko?
Lapsi ei ollut vahinko. Nytkin hän piirtää tuolla jotain ja varmaan ajattelet, että olen huono äiti, kun en ole siinä vieressä kehuskelemassa vaan täällä palstalla.
Miten tämä on niin vaikeaa? Mihin hän vielä tarvitsee minun opetusta, kun hän osaa jo kaikki perusasiat? Miksi minä olen kotona vain siksi, että istun ja olen äiti? Ap
Vierailija kirjoitti:
Minut itse ollaan kasvatettu niin, että tässä maailmassa tehdään töitä. Ja se on hyvin vaikeaa.
Äitinä oleminen ON työtä. Vähintään ne ensimmäiset 3 vuotta ainakin.
Jos taas mieluummin haluat tehdä 8h päivässä töitä jollekin yritykselle ja luoda uraa, niin älä tee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan lastani, en olisi muuten tehnyt lasta ellen haluaisi kasvattaa sitä.
Miksi sitten olet jo heti työntämässä sitä toisten ihmisten, hoitajien, kasvatettaviksi?
Ei nyt täsmää tämä sepitys.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen muutakin, eikö minun hyvällä ololla ole merkitystä? Ap
Tietenkin sinun ololla on merkitystä, mutta ei lapsesi kustannuksella. Katsos kun se lapsi ja hänen olonsa on nyt se sinun ykkös-prioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut. En jaksa keskustella tästä enempää.
Itse päivökodissa työskentelevänä voin sanoa, että noin pienelle päivät ovat todella pitkiä, mutta kyllä varmasti pärjää päiväkodissakin, kunhan on tarpeeksi pienet ryhmät
Tässä kun mietin, ne lapset jotka ihan pienestä olleet hoidossa ja äiti töissä ovat pärjänneet ” paremmin” elämässä, kouluttattuneet ja hakeutuneet työelämään. Lapset, joiden
Äiti on jopa täysi-ikäiseksi kotona, ovat vähän löysempiä ja mukavuudenhaluisimpia ja enemmän jopa työtävieruksuvia. En tiedä, onko muilla kokemusta asiasta vai onko tämä vain suppea otos.
Vierailija kirjoitti:
Mihin hän vielä tarvitsee minun opetusta, kun hän osaa jo kaikki perusasiat? Miksi minä olen kotona vain siksi, että istun ja olen äiti? Ap
Ei lapsesi varsinaisesti sinulta opetusta tarvitse, vaan läsnäoloa ja läheisyyttä.
Tsemppiä ap, varmasti osaat arvioida itse parhaiten mikä on sulle ja sun perheelle paras ratkaisu. Ite sinnittelin 3 v lapsen kanssa kotona ja kadun sitä syvästi. Oli niin tylsää ja tuli pitkä tauko työelämään. Parempi äitikin olisin varmasti jaksanut olla jos olisi ollut sitä omaakin elämää aiemmin. Tee vaan niin kuin itsestä parhaalta tuntuu, koska oma hyvinvointi jos mikä heijastuu lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut itse ollaan kasvatettu niin, että tässä maailmassa tehdään töitä. Ja se on hyvin vaikeaa.
Äitinä oleminen ON työtä. Vähintään ne ensimmäiset 3 vuotta ainakin.
Jos taas mieluummin haluat tehdä 8h päivässä töitä jollekin yritykselle ja luoda uraa, niin älä tee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan lastani, en olisi muuten tehnyt lasta ellen haluaisi kasvattaa sitä.
Miksi sitten olet jo heti työntämässä sitä toisten ihmisten, hoitajien, kasvatettaviksi?
Ei nyt täsmää tämä sepitys.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen muutakin, eikö minun hyvällä ololla ole merkitystä? Ap
Tietenkin sinun ololla on merkitystä, mutta ei lapsesi kustannuksella. Katsos kun se lapsi ja hänen olonsa on nyt se sinun ykkös-prioriteetti.
Jos et tiennyt, en halua olla masentunut äiti, joka ei kohta kiinnostu mistään. Menen töihin. Lapseni menee nyt päiväkotiin. Se, että laitan lapseni päiväkotiin, ei tarkoita sitä, että en ole sitten enää hänen äiti. Tietenkin haen hänet sieltä päiväkodista pois. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun mietin, ne lapset jotka ihan pienestä olleet hoidossa ja äiti töissä ovat pärjänneet ” paremmin” elämässä, kouluttattuneet ja hakeutuneet työelämään. Lapset, joiden
Äiti on jopa täysi-ikäiseksi kotona, ovat vähän löysempiä ja mukavuudenhaluisimpia ja enemmän jopa työtävieruksuvia. En tiedä, onko muilla kokemusta asiasta vai onko tämä vain suppea otos.
Tutkimuslähde tälle väitteelle?
Ja ei kukaan ole täysi-ikäiseksi vaatinut kotona hoitamaan vaan siihen asti,kun se päivähoito alkaa hyödyttää sitä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos et tiennyt, en halua olla masentunut äiti, joka ei kohta kiinnostu mistään. Menen töihin. Lapseni menee nyt päiväkotiin. Se, että laitan lapseni päiväkotiin, ei tarkoita sitä, että en ole sitten enää hänen äiti. Tietenkin haen hänet sieltä päiväkodista pois. Ap.
Ja näin, teit virheen.
Riippuu myös pksta. Kävin tutustumassa yhteen paikkaan, lapseni oli alle 1-vuotias. En todellakaan voinut laittaa häntä sinne.
Paikassa jossa oma lapseni nyt aloitti, on pari juuri yksi täyttänyttä ja olen nähnyt miten hyvin heistä huolehditaan ja pidetään mukana touhuissa. Mutta tämä onkin tosi hyvä paikka ja hyvä henkilökunta. Kunnallisissakin paikoissa on suuria eroja!
Vierailija kirjoitti:
Se, että laitan lapseni päiväkotiin, ei tarkoita sitä, että en ole sitten enää hänen äiti. Tietenkin haen hänet sieltä päiväkodista pois. Ap.
Suosittelen ihan googlaamaan sellaisen termin kuin "eroahdistus".
Ei se vauva ymmärrä, että tulet sitä sieltä sitten hakemaan tai miksi ylipäätään jätät hänet sinne.
Parempihan se on jo pienestä oppia vierottautumaan, muuten tuloksena on äidissään kiinni oleva taapero, joka luottaa ainoastaan äitiinsä (ei yleensä edes isään, koska tuollaiset äidit ovat ylisuojelunhaluisia eivätkä luota lastaan edes isän hoivaan) ja huutaa kuin hyeena, jos äiti häviää näkyvistä.
Kyllä se lapsi siihen tottuu, herranjesta sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on jopa täysi-ikäiseksi kotona, ovat vähän löysempiä ja mukavuudenhaluisimpia ja enemmän jopa työtävieruksuvia. En tiedä, onko muilla kokemusta asiasta vai onko tämä vain suppea otos.Tutkimuslähde tälle väitteelle?
Ja ei kukaan ole täysi-ikäiseksi vaatinut kotona hoitamaan vaan siihen asti,kun se päivähoito alkaa hyödyttää sitä lasta.
Lähde omalle kokemukselle...? Tämä johtuu ihan siitä että ne korkeasti koulutetut äidit palaavat aikaisemmin töihin, siksi niiden lapset pärjäävät paremmin elämässä ja kouluttautuvat korkeammalle, ei varsinaisesti siitä että menivät päiväkotiin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on jopa täysi-ikäiseksi kotona, ovat vähän löysempiä ja mukavuudenhaluisimpia ja enemmän jopa työtävieruksuvia. En tiedä, onko muilla kokemusta asiasta vai onko tämä vain suppea otos.Tutkimuslähde tälle väitteelle?
Lähde omalle kokemukselle...? Tämä johtuu ihan siitä että ne korkeasti koulutetut äidit palaavat aikaisemmin töihin, siksi niiden lapset pärjäävät paremmin elämässä ja kouluttautuvat korkeammalle, ei varsinaisesti siitä että menivät päiväkotiin aikaisemmin.
Ahaa eli kaikki tuo on pelkkää paskaa.
Ja lisää paskaakin suollat.
Minulla lähinnä särähti korvaan nuo perustelut sille ettet halua perhepäivähoitoon laittaa pientä. Miksei lapselle saisi muodostua muita kiintymyssuhteita? Kuulostaa hyvin itsekkäältä
Pystyisitkö tekemään lyhyempää päivää? Mä olen hoitanut monia 1-vuotiaita niin päiväkodissa kuin ryhmiksessäkin, ja vaikka lapsilla menisi ihan hyvin, lähes poikkeuksetta näkee, miten neljään-viiteen olo on noin pienelle lapselle liikaa.
Minut itse ollaan kasvatettu niin, että tässä maailmassa tehdään töitä. Ja se on hyvin vaikeaa. Tämä kaikki on hyvin vaikeaa. Rakastan lastani, en olisi muuten tehnyt lasta ellen haluaisi kasvattaa sitä.
Olen opettanut lapseni jo kävelemään, liikkumaan, syömään, olen kertonut kaikkea. Höpötellyt vaikka maailman ääriin. Tarvitsen muutakin, eikö minun hyvällä ololla ole merkitystä? Ap