Onko muita asuntovelallisia jotka tunnustaa elävänsä "veitsen terällä"?
Meillä 4 hengeä, nettotulot 2800-3000 euroa. Asuntolainaa 172000, tonttilainaa 11000. Ekassa laina-aika 22 vuotta, toisessa 6. Uusi omakotitalo ja kun tällä hetkellä laitetaan pihaa jne niin ylimääräistä ei jää. Normaalitilanteessa jää säästöön n. 100-200 euroa kuussa + n. 2000 veronpalautukset vuosittain. Tilanne on nyt hyvä, pärjätään ihan mukavasti, mutta jos korot pomppaa tms radikaalia niin kusessa ollaan. Eli suurella riskillä eletään.
Kommentit (147)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:26"]
Et taida pahemmin taloutta ja talousuutisia seurata?
http://www.hs.fi/talous/Asuntolainojen+korkomarginaalien+kasvu+taittui+/a1378357740683
[/quote]
Seuraan kyllä tiiviisti, mutta silti olisin kuvitellut että ns. hyvät asiakkaat saavat vielä pienempiä marginaalia. Ainakin tuosta rakentavan "itsekehuista" sai sellaisen kuvan, joten siksi ihmettelin noinkin isoa marginaalia mutta ilmeisesti nykyään ei sitten enää edes ole ns. hyvillä asiakkailla tosi matalia marginaaleja.
[/quote]
Hesarin linkitetyssä jutussa, jota ilmeisestikään et lukenut, ja joka on tämänpäiväinen, sanotaan mm. että
"On tilanteita, joissa marginaali voi olla kaksi prosenttia ja toisessa tilanteessa se voi olla alle puolitoista prosenttia", pankinjohtaja Risto Pehkonen Helsingin OP-pankista sanoo.
"Koko Suomen osalta on vielä pientä värähtelyä ylöspäin. Pääkaupunkiseudulla taso on noin 1,5 prosenttia", Nordean vähittäispankin johtaja Topi Manner sanoo.
Miltä tuo 1% nyt kuulostaa, ap?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:43"]
Niin paitsi että jos korot pomppaa korkealle niin teillähän on korkokatto :) Ja pitkä saikku ei teillä ole mahdollinen tai ainakin sitten te yhtäkkiä pärjäättekin. Miksi korkojen nousu sitten olisi kamalaa,mutta tulojen putoaminen ei? Eikö lopputulos ole sama, eli vähemmän rahaa muuhun elämiseen?
[/quote]
Ja taas tätä ihanaa naljailua :/ Totta kai meillä on pitkä saikku mahdollinen. Itse asiassa jos kerran haluat tietää niin terveyteni on heitellyt jo vuosia. Olen ollut saikulla useampaan otteeseen, sairaalahoidossakin ja siksi teen osa-aikatyötä. En mä rupea sitä anteeksipyytelemään että noista asioista huolimatta olemme aina maksaneet lainamme. Noina aikoina emme ole säästäneet mutta pärjänneet kyllä. Ja tottahan se on, että molemmissa on sama lopputulos, mutta hyvin pitkältä vielä tukisysteemi toimii siinä mielessä että on ansiosidonnaiset jne jotka ei käytännössä meillä vaikuttaisi,
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:43"]
Niin paitsi että jos korot pomppaa korkealle niin teillähän on korkokatto :) Ja pitkä saikku ei teillä ole mahdollinen tai ainakin sitten te yhtäkkiä pärjäättekin. Miksi korkojen nousu sitten olisi kamalaa,mutta tulojen putoaminen ei? Eikö lopputulos ole sama, eli vähemmän rahaa muuhun elämiseen?
[/quote]
Ja taas tätä ihanaa naljailua :/ Totta kai meillä on pitkä saikku mahdollinen. Itse asiassa jos kerran haluat tietää niin terveyteni on heitellyt jo vuosia. Olen ollut saikulla useampaan otteeseen, sairaalahoidossakin ja siksi teen osa-aikatyötä. En mä rupea sitä anteeksipyytelemään että noista asioista huolimatta olemme aina maksaneet lainamme. Noina aikoina emme ole säästäneet mutta pärjänneet kyllä. Ja tottahan se on, että molemmissa on sama lopputulos, mutta hyvin pitkältä vielä tukisysteemi toimii siinä mielessä että on ansiosidonnaiset jne jotka ei käytännössä meillä vaikuttaisi,
[/quote]
Vieläkin odotan sitä tämän aloituksen pointtia...?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:49"]
[/quote]
Vieläkin odotan sitä tämän aloituksen pointtia...?
[/quote]
Tarviiko tällä nyt sen kummempaa pointtia olla? :D Kunhan tylsyyksissäni tein tällaisen aloituksen, sen syvällisemmin sitä ajattelematta :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:47"]
Hesarin linkitetyssä jutussa, jota ilmeisestikään et lukenut, ja joka on tämänpäiväinen, sanotaan mm. että
"On tilanteita, joissa marginaali voi olla kaksi prosenttia ja toisessa tilanteessa se voi olla alle puolitoista prosenttia", pankinjohtaja Risto Pehkonen Helsingin OP-pankista sanoo.
"Koko Suomen osalta on vielä pientä värähtelyä ylöspäin. Pääkaupunkiseudulla taso on noin 1,5 prosenttia", Nordean vähittäispankin johtaja Topi Manner sanoo.
Miltä tuo 1% nyt kuulostaa, ap?
[/quote]
Ihan ok :) Ok, ok, pakko myöntää että oli antaa pieni piikki tälle rakentavalle kun kehuskeli marginaalillaan, kun onhan ne nousseet vuodessa hurjasti keskimäärin. :) Ja nyt tulee raippaa mun kamaluudesta :D
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:35"]
"Mielenkiintoinen" ketju. Ap tulee kertomaan veitsenterällä elämisestä, ja sitten kun saa kritisoivia kommentteja, kaikkeen löytyykin yhtäkkiä selitys ja rahaa riittäisi vaikka palkkaa ei tulisi yhtään ja vakuutuksia löytyy ja lainassa voi joustaa jne :)
Mitä järkeä siis tässä aloituksessa oli?
[/quote]
Ap odotti, että ihmiset ihastelisivat hänen ylivertaisia taloustaitojaan. Kun niin ei sitten käynytkään, tuli harmitus ja tarinakin taisi vähän muuttua. Ja jonkun muun toisella tavalla toimiminen oli jotain kehuskelua, vai mitä ylpistelyä olikaan.
No, kaikkea hyvää ap:lle, vaikka korkoveitsi viiltääkin jo piakkoin. :(
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:04"]
No, me tosiaan lyhennämme kahden lainan pääomaa samaan aikaan, juuri kuten sanoin. Emme ole nostaneet uuden talon koko lainaa vielä tietenkään, vaan ehkä n 40-45%, talo on runkovaiheessa nyt. Toivottavasti ei tarvitsekaan, vaan saamme rakennettua uuden talon loppuun vanhasta asunnosta saatavilla rahoilla.
Meidän kohdalla taas pankki oli todella tyytyväinen kun sanoimme ettei lyhennysvapaata tarvita (ja olivat myös samaa mieltä ettei tarvita), ja sanoivat suoraan että jatkuva lyhennys laskee uuden lainan marginaalia. Vanhassa lainassa se on 0,3 ja nyt uudessa 1,0.
74, 79
[/quote]
Hienoa! :) Mutta se että maksaa raksalainasta pelkkiä korkoja ei edelleenkään tarkoita sitä, että talous olisi todella huonolla tai huonolla mallilla ollenkaan. Ja onpa marginaalit nousseet kovasti vuodessa, jos tällä hetkellä 1% marginaali on hyvä! :o
[/quote]
Niin, ei huonolla mallilla vaan hirttosilmukka vaan kaulaan. Jos maksaa vaan korot niin silloin ei paljon kannata tätä maailmaa katsella.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:58"]
Ap odotti, että ihmiset ihastelisivat hänen ylivertaisia taloustaitojaan. Kun niin ei sitten käynytkään, tuli harmitus ja tarinakin taisi vähän muuttua. Ja jonkun muun toisella tavalla toimiminen oli jotain kehuskelua, vai mitä ylpistelyä olikaan.
[/quote]
Täh?? :D:D Jos mä olisin halunnut kehua taloustaidoilla niin miksi ihmeessä olisin kertonut meidän pienistä tuloista ja noin isoista lainoista? Eikö tuolla sun logiikalla mun olisi pitänyt kehua miten meillä on kaikesta huolimatta isot säästöt ja moottoriveneet ja mökit ja uudet autot jne. Menin myöntämään että autotkin on vanhoja niin ei tämä kehuminen nyt mennyt ihan putkeen minun osaltani :D Hihii, hassu logiikka :)
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 23:00"]
[
Niin, ei huonolla mallilla vaan hirttosilmukka vaan kaulaan. Jos maksaa vaan korot niin silloin ei paljon kannata tätä maailmaa katsella.
[/quote]
Puhutkohan sinä nyt samasta asiasta? Me ainakin raksattiin 8 kuukautta ja tuon aikaa raksalaina oli koroilla. Kun muutettiin alettiin maksamaan lyhennys ja korot.
On täällä ollut turhempiakin juttuja, hyvä että ap otti tämän esille ja paljonhan tarinaa on riittänyt.
Itse maksan 300 tonnin lainaa yksin, nettotulot vähän yli 5 tonnia kuussa. Kieltämättä joskus tulee mieleen että vuokrallakin voisi asua.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 23:02"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 22:58"]
[/quote]
Täh?? :D:D Jos mä olisin halunnut kehua taloustaidoilla niin miksi ihmeessä olisin kertonut meidän pienistä tuloista ja noin isoista lainoista? Eikö tuolla sun logiikalla mun olisi pitänyt kehua miten meillä on kaikesta huolimatta isot säästöt ja moottoriveneet ja mökit ja uudet autot jne. Menin myöntämään että autotkin on vanhoja niin ei tämä kehuminen nyt mennyt ihan putkeen minun osaltani :D Hihii, hassu logiikka :)
[/quote]
Katso tuohon vähän ylemmäs lainausta missä selität ettei pelkkä korkojen maksu raksalainasta jne. Torppaat jatkuvasti niiden mielipiteet jotka ovat sitä mieltä, että pelkkien korkojen maksu missä tahansa tilanteessa kertoo huonosta taloustilanteesta.
Sinun logiikallasi teillä menee helvetin hyvin vaikka ette pysty edes pääomia tauotta lyhentämään, ja kusessa sanot itsekin teidän olevan kun korot nousevat. Etkö tosiaan huomaa?
Vielä jos terveytesi reistailee jo nyt, luulisi että lainojen lyhennys olisi tärkeämpää kuin mikään muu, kuten vaikkapa palkattomien lomien pito. Vai pakottaako terveydentilasi sinut tauolle tienaamasta? Tai ehkä et huolehdi huomisesta, koska aiot viime kädessä maksaa talosi perinnöllä..........
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 16:41"]
Monilla on varaa rakentaa tai ostaa omakotitalo vasta kun lapset ovat yläasteella ja kohta jo muuttavat pois. Ikäväkyllä.
[/quote]Mekin tässä suunnitellaan talon rakentamista. Ikää meillä 45 ja 50. Esikoinen yläasteella. Mutta aiotaanki rakentaa pieni talo, vain 3 makuuhuonetta, niin ei oo liian iso kun lapset lähtee maailmalle. Ja saadaan isännälle iso autotalli missä puuhata ja emännälle iso puutarha, missä luoda kaunista.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 23:00"]
[
[/quote]
Puhutkohan sinä nyt samasta asiasta? Me ainakin raksattiin 8 kuukautta ja tuon aikaa raksalaina oli koroilla. Kun muutettiin alettiin maksamaan lyhennys ja korot.
[/quote]
Okei, teillä oli, kaikilla ei silti ole. Usko tai älä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 23:16"]
Katso tuohon vähän ylemmäs lainausta missä selität ettei pelkkä korkojen maksu raksalainasta jne. Torppaat jatkuvasti niiden mielipiteet jotka ovat sitä mieltä, että pelkkien korkojen maksu missä tahansa tilanteessa kertoo huonosta taloustilanteesta.
Sinun logiikallasi teillä menee helvetin hyvin vaikka ette pysty edes pääomia tauotta lyhentämään, ja kusessa sanot itsekin teidän olevan kun korot nousevat. Etkö tosiaan huomaa?
Vielä jos terveytesi reistailee jo nyt, luulisi että lainojen lyhennys olisi tärkeämpää kuin mikään muu, kuten vaikkapa palkattomien lomien pito. Vai pakottaako terveydentilasi sinut tauolle tienaamasta? Tai ehkä et huolehdi huomisesta, koska aiot viime kädessä maksaa talosi perinnöllä..........
[/quote
Minun mielipiteeni on se, että jos rakennusajan pitää raksalainaa koroilla niin se ei kerro yhtään mitään taloudellisesta tilanteesta. Ja puhun yleisesti, en vaan itsestäni. Jos sinun mielestä asia on toisin niin toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Yleisesti ottaen pankit ei huonoon taloudelliseen tilanteeseen lainoja edes anna, tästäkin sinä voit olla toista mieltä. On turhauttavaa, kun et edes lue kommentteja ja sitten heittelet "faktoja" Olen koko ajan tuonut sitä esille, ettemme muuta lainaamme esim. annuiteetiksi, koska emme halua pidentää laina-aikaa kuin hätätilanteessa vaan maksaa lainaa pois mahdollisimman pian. Siksi emme otakaan lyhennysvapaita, joita on jo ehdoteltu! Meidän tonttilainaan on neuvoteltu lyhennysvapaiden käytön _mahdollisuus_ . Vielä emme ole sitä käyttäneet mutta todennäköisesti joulukuussa haluamme käyttää sen. Ei siksi, ettemme pystyisi maksamaan lainaa vaan siksi, että haluamme (mahdollisesti, ehkä, en tiedä :D) pitää lyhennysvapaan. Kiitos "huolenpidosta" mutta terveyteni on jo paremmalla tolalla kuin vuosia sitten. Silti terveyden takia ja ennen kaikkea lasten takia teen vaan osa-aikatyötä. Ja siksi että ei ole pakko tehdä kokopäivätyötä :) Kyllä, jos korot nousee yli 10 niin olemme kusessa. Ja elämä on sen jälkeen kituuttamista. Jo aiemmin jos elinkustannukset jatkaa älytöntä nousua, palkkoja lasketaan tms. En ole myöskään missään vaiheessa sanonut että meillä menee helvetin hyvin vaan sangen mukavasti. Eletään meidän mittapuulla mukavasti ja jää normaalitilanteessa säästöön, mutta jotta meillä menisi helvetin hyvin niin se vaatisi jo muuta :)
Meilläkään elämä ei mennyt niin kuin piti. Ensin minä jouduin työttömäksi, sain uuden työn ja näen alan tulevaisuuden mustana eli lähdin opiskelemaan. Saan toki ansioihin perustuvaa aikuiskoulutustukea. Sitten miehelle alkoi tulla lomautuksia ja nyt työtön, tulot on laskeneet kyllä kovasti meidän taloudessa. Vielä pari vuotta sitten nettotulot oli melkein 5000, nyt saadaan ehkä 3000-3500. Ollaan kyllä pihistetty. En ole itselleni ostanut mitään uutta ikuisuuksiin ja onneksi toi mun koulu loppuu jouluna ja työtilanne näyttää alalla hyvältä. Teoriassa olisi vanhakin työpaikka odottamassa, mutta ei se ole enää vaihtoehto, koska potkut tulee kuitenkin heti palaamisen jälkeen.
Lainan kanssa aika tiukkaa, kun lyhennys on 1100 Euroa/kk ja pankki ei suostu neuvottelemaan erän pienennyksestä ilman marginaalin nostoa. Ei vaikka laina olisi uudellakin erällä maksettu nopeammin kuin vanhassa suunnitelmassa oli. Niin paljon hyvinä vuosina tehty lisälyhennyksiä. Yritetään nyt vaan kitkuttaa näin, jos pystytään. Lainaa on jäljellä 75 000 ja marginaali nousisi 1,1, joten lopusta lainasummasta maksettaisiin tuhansia Euroja lisää saadaksemme erästä 300 Euroa/kk pois. Tulee kallis helpotus pitkällä aikavälillä.
Hölmöähän tässä on se että valtio on tukenut ja tukee ylenmääräistä velkaantumista. Veitsenterällä eläjiä on paljon eikä kyseessä ole edes holtittomista ihmisistä vaan ns. taviksista. Näiden holtittomien ihmisten taloja saa jo nyt huutokaupoista.
On mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu sitten kun korot nousee. Tilannetta mutkistaa entisestään asunnoista maksetut ylihinnat. Tämän päivän hesarin mukaan suomessakin on hinnoissa ilmaa 13% . Todennäköisesti luku on lähempänä 20% Täällä kun ei ole mitkään huimat palkat ja eläminenkin on kohtuu hintaista, eivätkä kotitalouksien käteenjäävät tulot ole kasvamassa vuosikausiin, vaan suunta on enemmänkin alaspäin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 07:25"]
Meilläkään elämä ei mennyt niin kuin piti. Ensin minä jouduin työttömäksi, sain uuden työn ja näen alan tulevaisuuden mustana eli lähdin opiskelemaan. Saan toki ansioihin perustuvaa aikuiskoulutustukea. Sitten miehelle alkoi tulla lomautuksia ja nyt työtön, tulot on laskeneet kyllä kovasti meidän taloudessa. Vielä pari vuotta sitten nettotulot oli melkein 5000, nyt saadaan ehkä 3000-3500. Ollaan kyllä pihistetty. En ole itselleni ostanut mitään uutta ikuisuuksiin ja onneksi toi mun koulu loppuu jouluna ja työtilanne näyttää alalla hyvältä. Teoriassa olisi vanhakin työpaikka odottamassa, mutta ei se ole enää vaihtoehto, koska potkut tulee kuitenkin heti palaamisen jälkeen.
Lainan kanssa aika tiukkaa, kun lyhennys on 1100 Euroa/kk ja pankki ei suostu neuvottelemaan erän pienennyksestä ilman marginaalin nostoa. Ei vaikka laina olisi uudellakin erällä maksettu nopeammin kuin vanhassa suunnitelmassa oli. Niin paljon hyvinä vuosina tehty lisälyhennyksiä. Yritetään nyt vaan kitkuttaa näin, jos pystytään. Lainaa on jäljellä 75 000 ja marginaali nousisi 1,1, joten lopusta lainasummasta maksettaisiin tuhansia Euroja lisää saadaksemme erästä 300 Euroa/kk pois. Tulee kallis helpotus pitkällä aikavälillä.
[/quote]
Paljonko teillä nyt on se lainan marginaali? On kyllä härskiä pankista, ne haluaisi niin kovasti teiltä isomman koron...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 18:14"]
Missä on tarjolla vuokra-asunnoksi rempattuja rintamamiestaloja omalla puutarhalla ja pihasaunalla? Jos unelma on sellainen ei muu kuin lainanotto juuri tule kyseeseen.
[/quote]
Pitäisikö niistä unelmist ajoskus hiukan hellittää, jos se unelman tavoittelu tarkoittaa samalla talouden vetämistä tiukoille ja veitsenterällä elämistä??? Ei elämä ole pelkkää unelmaa... niin tietty jos tärkein asia on se unelma-asunto, viis muusta... mutta silloin on ehkäpä ihan turha voivotella sitä miten tiukaksi vetää, ekö?!
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 18:14"]
Missä on tarjolla vuokra-asunnoksi rempattuja rintamamiestaloja omalla puutarhalla ja pihasaunalla? Jos unelma on sellainen ei muu kuin lainanotto juuri tule kyseeseen.
[/quote]
Pitäisikö niistä unelmist ajoskus hiukan hellittää, jos se unelman tavoittelu tarkoittaa samalla talouden vetämistä tiukoille ja veitsenterällä elämistä??? Ei elämä ole pelkkää unelmaa... niin tietty jos tärkein asia on se unelma-asunto, viis muusta... mutta silloin on ehkäpä ihan turha voivotella sitä miten tiukaksi vetää, ekö?!
Numeroita, schmumeroita.
Vuokralla asuminen on NIIN helppoa. Jos haluaa tai tarvitsee muuttaa, se onnistuu vaikka kuukauden päästä.
En ole ikinä ostanut huonekaluja uutena. Täysin turhaa luonnonvarojen tuhlaamista. Maailma hukkuu tavaraan. Kierrätyshuonekalut raaskii lahjoittaa helpommin pois, ei tule muuttokuluja. Enkä käy kampaajalla, vaan kasvatan kauniita, luonnonvärisiä hiuksiani, äitini siistii latvat toisinaan.
Haaveilen vauvasta, tähän meidän vaatimattomaan vuokrakaksioon. Jos tulee ahdasta, vähennetään tavaraa. Tienaan summan X ja mieheni tienaa Y (hyvin tienaamme, ei ole tarvetta säästää, mutta haluan elää näin). Vuokraa maksamme Z, se on superedullinen ja loistavalla sijainnilla, olemme onnekkaita. Rahaa on hyvin, ja olen aina saanut kaiken mitä haluan - koska en halua paljoa. Joskus minulla ei ollut rahaa edes ruokaan, opiskelijana, mutta olin onnellinen. Nyt, ostan kaiken sellaisen laadukkaan ruoan mitä haluan, voin vaikka käydä ulkona syömässä, koska haluan tukea paikallisia yrittäjiä, se kannattaa. Emme ole naimisissa, koska toista ei voi omistaa...
Harrastaa voi ilmaiseksi. Jos haluaisin, voisin koska tahansa lähteä matkalle, mutta en halua, koska viihdyn täällä missä olenkin. En ole koskaan halunnut tilata lehtiä, ostaa kirjoja... turhaa paperin tuhlausta, ja rahojen. Annoin kaikki levyt ja elokuvat pois, koska ne vie tilaa, ja neliöt maksavat, musiikkia saa ilmaiseksi. Minulla on sama puhelin kunnes se hajoaa. Voisin ostaa uuden, mutta en halua, en tarvitse.
Olin vuosia sairaana, ja tästä köyhäilystä tuli elämäntapa. En halua omistaa. Ja ette tajua miten hienolta tuntuu tienata palkkaa, käydä töissä. Ja tajuan että kuka vaan, voi koska vaan sairastua, kuolla. Joku henkilö siellä, et voi sanoa, että työpaikkasi on varma.
Kun saan opintolainan maksettua, pian, olen VAPAA, enkä todellakaan halua ottaa lainaa. Enkä halua omistaa taloa. Miksi kaiken pitäisi olla OMAA. Ihankuin pienet lapset hiekkalaatikolla.
Unelmaa voi elää myös vuokralla! Minun unelmani on tämä; olla terveenä taas, käydä pienipalkkaisessa työssä, joka on antoisaa, olla taloudellisesti vapaa, itsenäinen, rakastunut, vauvahaaveinen.
Myös omakotitalossa voi olla onneton.
Enkä ole enää nuori, vaikka niin luulisittekin.