Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä saa hakea vain 2 ilmaista kangasmaskia. Onko väärin hakea lisää jos ne ei riitä?

Vierailija
22.08.2020 |

Tarvitsen maskeja lähinnä bussissa ja käydessäni riskiryhmään kuuluvan äitini luona, joka tarvitsee päivittäin apuani. Jos noudatan suosituksia, päivässä kuluu vähintään 5 maskia ja joskus enemmänkin. Ilmaisjakelusta saamani 2 maskia ei riitä mihinkään. Kuljenkin nyt bussissa ilman maskia, koska pidän äitini suojelemista tärkeimpänä. Käyttäisin mielelläni maskia myös bussissa, mutta nyt siihen ei pysty, eikä mulla ole varaa ostaa maskeja kaupasta. Teenkö väärin jos haen kunnalta lisää ilmaismaskeja?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuloista riippumatta näkee, kuinka moni valittaa ettei osaa ommella. No opetelkaa, niin ne on kaikki muutkin tehneet. Ei siihen tarvita kuin neula, lankaa ja t-paita.

Ei tollasia maskeja kannata käsin alkaa väsäämään. Oma kokemukseni on, että huonon ompelijan ompeleet eivät kauhean pitkään kestä, eli käytännössä samaa maskia saisi ommella joka viikko uudestaan. Ja miksi nähdä sellaista vaivaa? Mieluummin sitten on ihan ilman maskia - itseähän se maski ei suojaa kuitenkaan. Joten miksi nähdä järjetön vaiva?

Vierailija
62/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumalauta mitä itkemistä koko keskusteluketju täynnä. Maskit ei todellakaan maksa yhtään mitään kaupassa ja niitä voi tehdä helposti itse! Kukaan, ei kukaan ole Suomessa niin köyhä, ettei rahat riitä noihin. Ihme avutonta sakkia, kaikki pitäis tulla valmii na ja ilmaiseksi.

Citymarketissa oli kassan vieressä kangasmaskit 12,90.

Jos viikkobudjetti on 10-20e ja niitä vielä tarvii useamman niinne jää ostamatta.

Sulle ei varmaan mahdu pieneen tajuntaasi ajatus, että kaikilla ei vaan ole varaa?

Sun tilanteesi on ihan sun oma vikasi. Mitäs jos menisit vaikka töihin ja lopettaisit sen viinan juonnin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumalauta mitä itkemistä koko keskusteluketju täynnä. Maskit ei todellakaan maksa yhtään mitään kaupassa ja niitä voi tehdä helposti itse! Kukaan, ei kukaan ole Suomessa niin köyhä, ettei rahat riitä noihin. Ihme avutonta sakkia, kaikki pitäis tulla valmii na ja ilmaiseksi.

Jos viikkobudjetti on 10-20e ja niitä vielä tarvii useamman niinne jää ostamatta.

Sulle ei varmaan mahdu pieneen tajuntaasi ajatus, että kaikilla ei vaan ole varaa?

Sun tilanteesi on ihan sun oma vikasi. Mitäs jos menisit vaikka töihin ja lopettaisit sen viinan juonnin?

En ole tuo jolle vastasit enkä edes ole työtön, mutta en minä ainakaan menisi töihin vain saadakseni jotain maskeja.

Vierailija
64/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset kiukuttelee, että maskit maksaa liikaa, mutta ovat valmiita maksamaan mieluummin sadan ihmisen tehohoidon?

Entä jos köyhilläkin nostettaisiin verotusta kasvaneiden terveydenhuollon laskujen takia?

Edes oma terveys tai läheisen ihmisen terveys ei ole maskien arvoinen?

Vähän sama, jos ihmisellä olisi joku muu tarttuva tauti, esim hinkuyskä, mutta ei haluaisi maksaa 10e terveyskeskusmaksua, koska se tulee niin kalliiksi. Mieluummin pelataan hengillä, koska se onkin halvempaa lystiä.

Miksi edes hakea rokotusta polioon, jos bussimatkat maksaa? Miksi käyttää turvavyötä, kun kukaan ei tule sitä kiinnittämään sinulle?

Ei se verojen nosto kauheasti köyhän verotusta muuta. Jos toimeentulotuella elää, lienee sama, meneekö pienestä palkasta veroa pari euroa enemmän.

Sen takiahan yhteiskunta haluaa maksaa ne maskit köyhille, jotta he käyttäisivät niitä. Ei maskilla suojata itseä, eli se köyhä tekee sen vain ja ainoastaan muiden vuoksi. Jos rahat ovat tiukoilla, onhan se ymmärrettävää, että ykkösprioriteetti on mieluummin omalle lapselle eka koulureppu tai kumisaappaat pieneksi jääneiden tilalle, tai itselle terveyssiteitä, shampoota ja hammastahnaa. Köyhille tuo maskien osto on täysin ylimääräinen, vieläpä aina lyhyellä varoitusajalla ilmennyt kuluerä. En ole kauheasti huomannut missään kiukuttelua maskien hinnoista, pikemminkin vaan on todettu, että kaikilla ei ole siihen varaa. Oli yhteiskunnan tahto, että silloinkin maskien käyttö olisi mahdollista, joten siksi haluttiin jakaa niitä ilmaiseksi köyhille.

Juuri niin! Ja sen lisäksi että maskien hankinta tulee lyhyellä varoitusajalla, monen tulot on muutenkin romahtanut ja/tai menot kasvanut yllättäen. Moni perhe joutui jo keväällä pahoihin vaikeuksiin, kun vanhemmat lomautettiin tai irtisanottiin koronan takia eikä lapset saanut enää koulussa ilmaista ruokaa etäopetuksen takia.

Vierailija
65/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat sen maskin naamalle kun lähdet kotoa ja pois kun palaat. Miksi se pitäis välillä vaihtaa?

Vierailija
66/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli köyhän täytyy ravata jatkuvasti maskin-hakureissuilla 😷!

Tuo on niin tavallista julkisessa (ja yksityisessäkin) terveysbisneksessä, lääkärit kyykyttävät ja juoksuttavat mielenvikaisesti  😵 köyhiä. On tiuhat resepien uusinnat ja lääkärikäynnit, jne... Lisäksi tulevat vielä apteekkien omat byrokratia-kyykytykset 🤢.

Kai nuo repivät jotain sairasta nautintoa 🤪 tuollaisesta!

"Työllistävät" näin ainakin itsensä. Toiminnan järkeistäminen kun helpottaisi asiakkaan rasituksia mutta voisi tietää työttömyyttä ja palkkojen alenemista 💸 lääkäreille!

Vierailija
67/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mulla varaa ja on myös taitoa tehdä itse, kuten olen tehnytkin ja myös ihan ilmaiseksi muille. Oletko sä tehnyt mitään muiden kun itses eteen?

Olen myös elänyt kahden euron päiväbudjetilla ja kyllä silloin olisi jäänyt maskit ostamatta.

Kaltaisesi ylimieliset kultalusikka perseessä syntyneet ksipäät vaan ottaa päähän, kun ette osaa samaistua vähävaraisten asemaan yhtään. Kaikki ei ole yhtä onnekkaita vaikka sinä oletkin, joillakin on oikeasti vaihtoehtona joko syödä viikko tai ostaa maski.

Vierailija
68/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat sen maskin naamalle kun lähdet kotoa ja pois kun palaat. Miksi se pitäis välillä vaihtaa?

Parempi olla kokonaan ilman maskia kuin pitää jotain kangasrättiä naamalla aamusta iltaan, ottaen sen aina välillä hetkeksi pois syömistä yms. varten.

Vierailija
69/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kangasmaski ei suojaa hyvin, vaan se standardimaski. Pitäisi olla venttiili että voi hengittää.

Vierailija
70/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun köyhät ei osaa itse ommella. Helppo homma. Kangasta ja lankaa saa vaikka kierrätyskeskuksista ilmaiseksi. Taitavat vaan olla laiskoja nämä köyhät. Kaikki pitää saada valmiina kuin Manulle illallinen.

Hei! Olen köyhä ja ompelutaitoinen, käyn kuntouttavassa ja olen masentunut, mutta työkykyinen ja osaava kuitenkin.

Haluaisin alkaa tekemään vapaa-aikana maskeja ja jakaa niitä ilmaiseksi tarvitseville, koneet mulla on.

Voitko neuvoa tarkalleen, mistä siis löydän ilmaiseksi materiaalit, jotka kestää tuon 90 asteen pesun? En haluaisi syytettä kun maski ei ollutkaan standardien mukainen ja joku sairastui kuitenkin.

Kiitos!

Vierailija
71/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelinkin tämän ketjun innoittamana jättää kondomit käyttämättä, koska kunta ei sponssaa niitä minulle.

Mitäs sen väliä, että taudit lisääntyy. Kondomeja ei voi edes itse tehdä.

Ne vaan maksaa liikaa.

Kortsuja saa ilmaiseksi mm neuvoloista ja terkkarilta.

Seksuaaliselta kanssakäymiseltä voit myös pidättäytyä kokonaan, joka tapauksessasi taitaa olla fiksuin vaihtoehto.

Vai siis yhdytkö toiseen vahingossa esim kauppareissuillasi tai ruuhkabussissa?

72/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa matkustaa bussilla, mutta ei hankkia paria maskia omaan piikkiin? Tai ommella vaikka vanhasta lakanasta? Tsiisus...

Meillä on ainakin Turuuussa kuukausibussikortti 30€-50€, ja kyllä matkustelu on laskettu tarkasti köyhän budjettiin, eiole varaa pistää useampaa sataa €uroa maskeihin per kuukausi.

Ootko ihan tonttu?

Vierailija
73/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hakisin niin monta pakettia kuin tarvitsen ja parin viikon päästä vielä toisen samanlaisen satsin siltä varalta, jos maskeja joskus kuluu tavallista enemmän tai niiden peseminen ei syystä tai toisesta onnistu ajallaan. Jos kerran maskien teko on niin halpaa ja helppoa kuin täällä annetaan ymmärtää, niiden hankkiminen on kunnille melkein ilmaista.

Vierailija
74/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaa matkustaa bussilla, mutta ei hankkia paria maskia omaan piikkiin? Tai ommella vaikka vanhasta lakanasta? Tsiisus...

Meillä on ainakin Turuuussa kuukausibussikortti 30€-50€, ja kyllä matkustelu on laskettu tarkasti köyhän budjettiin, eiole varaa pistää useampaa sataa €uroa maskeihin per kuukausi.

Ootko ihan tonttu?

Äly hoi älä jätä. Köyhän kuuluu ostaa ne maskit heti kun tilillä on rahaa ja miettiä muita menoja vasta sitten. Jos rahat ei riitä sen jälkeen bussikorttiin, se on vähän voi voi vaan. Vaikka köyhän työpaikka olisi kymmenien kilometrien päässä, köyhän on turha urputtaa. Nukkukoon vaikka työpaikan lähellä olevan sillan alla kuukauden ja syököön käpyjä jos ei muuten pärjää. Muiden suojaaminen tappavalta taudilta on paljon tärkeämpää kuin mikään muu.

Vierailija
75/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kaksi kangasmaskia, mutta olivat hieman huonon mallisia. Voin lahjoittaa eteenpäin.

Vierailija
76/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuloista riippumatta näkee, kuinka moni valittaa ettei osaa ommella. No opetelkaa, niin ne on kaikki muutkin tehneet. Ei siihen tarvita kuin neula, lankaa ja t-paita.

Ei tollasia maskeja kannata käsin alkaa väsäämään. Oma kokemukseni on, että huonon ompelijan ompeleet eivät kauhean pitkään kestä, eli käytännössä samaa maskia saisi ommella joka viikko uudestaan. Ja miksi nähdä sellaista vaivaa? Mieluummin sitten on ihan ilman maskia - itseähän se maski ei suojaa kuitenkaan. Joten miksi nähdä järjetön vaiva?

Jos ei periaatteesta halua maskia käyttää, se on ihan toinen asia.

Jos taas haluaa käyttää ja on sitä mieltä että kangasmaski on parempi kuin ei mitään, se onnistuu kyllä. En ole tavannut niin yksinkertaista ihmistä joka ei yhden Pinterest-haun jälkeen osaisi käsinommella.

Vierailija
77/90 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla varmaan onkin neula, lankaa ja käytöstä poistunut t-paita nurkissa lojumassa?

Vierailija
78/90 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on turha kitistä, pitäisikö köyhien ommella maskinsa itse. Hallitus on tehnyt periaatepäätöksen, jonka perustella maskien köyhillä on oikeus saada kunnilta ilmaiset maskit. Kaikilla on toki oikeus ommella maskinsa itse jos tahtoo, mutta mitään velvollisuutta - edes moraalista velvollisuutta - siihen ei todellakaan ole.

Vierailija
79/90 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kummallista tää kuntien pihtausmeininki. Kyllä maskit on paljon halvempia kuin teho-osaston täyttyminen

Ei kunnissa pihdata, päin vastoin. Maskeja jaettu enemmän kuin luultiin. Mutta eihän ne loputtomiin riitä kun persuporvarit hamstraavat niitä urakalla.

Väitän, että persiillä on kuntavaalivöyhötys käynnissä tässäkin ketjussa, eikä siinä köyhiä paljon muisteta kuten ei vaalien jälkeenkään.

Vierailija
80/90 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni maskeja voi hakea tarpeeseen, mutta liian itsekäs ei saa olla, vaan täytyy ajatella myös muita. Maskien jako tuli kuntien vastuulle aika lyhyellä varoitusajalla, ja maskit voi loppua välillä kesken ennen kuin niitä saadaan taas lisää jakoon.

Mäkään en mennyt vielä ensimmäisenä mahdollisena päivänä hakemaan maskia, kun ajattelin että joillain muilla on maskeille enemmän tarvetta - esim. flunssaoireinen perheenjäsen, jonka täytyy päästä bussilla tai taksilla lääkäriin, tai riskiryhmään kuuluva läheinen, jota tahtoo tavata vaikka on työnsä puolesta alttiina saamaan itse tartunnan.

Hain ensimmäiset maskini vasta kolmantena jakopäivänä, ja ajattelin odottaa ainakin viikon ennen kuin haen lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme