Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhä saa hakea vain 2 ilmaista kangasmaskia. Onko väärin hakea lisää jos ne ei riitä?

Vierailija
22.08.2020 |

Tarvitsen maskeja lähinnä bussissa ja käydessäni riskiryhmään kuuluvan äitini luona, joka tarvitsee päivittäin apuani. Jos noudatan suosituksia, päivässä kuluu vähintään 5 maskia ja joskus enemmänkin. Ilmaisjakelusta saamani 2 maskia ei riitä mihinkään. Kuljenkin nyt bussissa ilman maskia, koska pidän äitini suojelemista tärkeimpänä. Käyttäisin mielelläni maskia myös bussissa, mutta nyt siihen ei pysty, eikä mulla ole varaa ostaa maskeja kaupasta. Teenkö väärin jos haen kunnalta lisää ilmaismaskeja?

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan. Pyydä äidille myös

Vierailija
2/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet tietysti kun on oikea tarve

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa matkustaa bussilla, mutta ei hankkia paria maskia omaan piikkiin? Tai ommella vaikka vanhasta lakanasta? Tsiisus...

Vierailija
4/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahnettahan tuo on, ja joltakulta toiselta pois, mutta ei se tässä maassa yllätä.

Vierailija
5/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahnettahan tuo on, ja joltakulta toiselta pois, mutta ei se tässä maassa yllätä.

Se voi myös säästää miljoonia euroja veronmaksajien rahoja, jos sillä estetään koronan leviämistä.

Vierailija
6/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla tai äidilläsi on ompelukone, miksi et silloin itse ompelisi maskeja? Ohjeita netistä kyllä löytyy.

Vierailija
7/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän maskeja itseä varten haeta ja käytetä, vaan muiden takia. Eli kun köyhät hakevat kaupungin ilmaiset maskit, he tekevät sen muiden ihmisten vuoksi, eivät itseä suojatakseen. Ja millä lailla se on joltain muulta pois? Missään ei ole ilmoitettu, että maskeja jaetaan vain X määrä, eli vain tietty osa ihmisistä saa niitä - mikäli loppuvat, sitten ehkä niitä pitää tuottaa lisää.

Vierailija
8/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun köyhät ei osaa itse ommella. Helppo homma. Kangasta ja lankaa saa vaikka kierrätyskeskuksista ilmaiseksi. Taitavat vaan olla laiskoja nämä köyhät. Kaikki pitää saada valmiina kuin Manulle illallinen.

Minä en ole köyhä, mutta en todealla osaa ommella. Minulla ei myöskään ole ompelukonetta. Olen joskus yrittänyt ommella lasten vaatteisiin tulleita reikiä, mutta ne ompeleet eivät ole kestäneet kovin kauan - joskus irtoavat jo ekassa käytössä, joskus muutaman pesun jälkeen. Ja ilman ompelukonetta tuollaisia jatkuvaa pesua vaativia maskeja, joiden pitäisi myös sopia kasvoille, ei suinkaan ole helppo tehdä.

Toisaalta tässä on sitten sekin, että miksi heidän sitten pitäisi käyttää ylenmäärin vaivaa etsiäkseen kierrätyskeskuksesta kankaita ja ommellakseen käsin (mihin menee aikaa!) maskeja? Minusta tämä on ihan reilu peli, että yhteiskunta auttaa köyhiä, jotta he voivat auttaa muita - eli yhteiskunta auttaa maskit, joilla köyhä voi suojata muita ihmisiä omalta mahdolliselta tartunnaltaan.

Vierailija
9/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa matkustaa bussilla, mutta ei hankkia paria maskia omaan piikkiin? Tai ommella vaikka vanhasta lakanasta? Tsiisus...

Itse asiassa vanhasta, hapertuneesta lakanasta tehdyt maskit on käytännössä sama juttu kuin ei olisi maskia ollenkaan. Ja mitä bussiin tulee, niin mikäli toimeentulotuen saaja käy töissä, hän saa toimeentulotuesta hsl-kuukausilipun. Mutta mikäli ei saa, niin sittenhän tässä on vaan se, että bussimatkat on ehkä pakko maksaa, tai asioita ei saa hoidettua, eli bussi on välttämätön menoerä. Silloin siihen budjetoidaan rahat ensisijassa. Maskit ovat toissijainen kuluerä. Netistä tilattuna kangasmaskit maksavat  halvimmillaan n. 6 eur + postikulut, eli parin maskin hinta voi olla jo muutaman kympin. Ja jos ihminen on köyhä, niin tällainen menoerä ei suinkaan ole samanlainen pikkujuttu kuin ihmiselle, jolla ei ole taloudellisesti tiukkaa.

Vierailija
10/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun köyhät ei osaa itse ommella. Helppo homma. Kangasta ja lankaa saa vaikka kierrätyskeskuksista ilmaiseksi. Taitavat vaan olla laiskoja nämä köyhät. Kaikki pitää saada valmiina kuin Manulle illallinen.

Ensin rikkaat ja keskiluokka tuo ulkomaanmatkoiltaan koronan riesaksemme, ja karanteenin ajalta menetetyt palkkatulot korvataan heille kokonaan. Sitten köyhiä käsketään ompelemaan itselleen maskeja risaisista lakanoista ja pesemään niitä päivittäin, jotta he eivät vahingossakaan sairastuttaisi muita liikkuessaan ihmisten ilmoilla. Onko reilua?

Vierailija
11/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kummallista tää kuntien pihtausmeininki. Kyllä maskit on paljon halvempia kuin teho-osaston täyttyminen

Vierailija
12/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta miten tarvitset 5 maskia päivässä? 1 maski menomatkalle bussissa ja toinen tulomatkalle pitäisi riittää. Jos haluat käydä kaupassa maski naamalla niin menet samalla reissulla. Menot voi suunnitella sen mukaan ettei bussimatkoja tule tuhottomasti päivässä. 

Vierailija
13/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla tai äidilläsi on ompelukone, miksi et silloin itse ompelisi maskeja? Ohjeita netistä kyllä löytyy.

Tämä! Materiaalit saa tosi halvalla ja kattilassa voi pestä niin ei tarvi pyykkikonetta käyttää turhaan.

Vierailija
14/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhys johtuu usein juuri laiskuudesta. 

Vierailija
15/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kummallista tää kuntien pihtausmeininki. Kyllä maskit on paljon halvempia kuin teho-osaston täyttyminen

Sanopa muuta. Yhden ainoan vakavasti sairastuneen koronapotilaan hoidosta voi tulla satojen tuhansien eurojen lasku. Jos maskit on oikeasti tehokkaita, niitä pitäisi jakaa ilmaiseksi kaikille.

Vierailija
16/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski tarvitaan kun. Tavataan riskiryhmäläisiä. Omaishoitajuus on monella köyhällä kontollaan.

Siinäkin kunnat säästää kun ei ole mummot laitoksessa. Maskiphtaus kunnissa saisi loppua.

Vierailija
17/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin rikkaat ja keskiluokka tuo ulkomaanmatkoiltaan koronan riesaksemme, ja karanteenin ajalta menetetyt palkkatulot korvataan heille kokonaan. Sitten köyhiä käsketään ompelemaan itselleen maskeja risaisista lakanoista ja pesemään niitä päivittäin, jotta he eivät vahingossakaan sairastuttaisi muita liikkuessaan ihmisten ilmoilla. Onko reilua?

Eihän se reilua ole, mutta mikä on? Jos osaa ommella niin miksei voisi tehdä myös itse sen lisäksi, että hakee ilmaiseksi? Silloin niitä on ainakin tarpeeksi paljon ettei koko ajan pidä olla pesemässä.

Vierailija
18/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi mutta miten tarvitset 5 maskia päivässä? 1 maski menomatkalle bussissa ja toinen tulomatkalle pitäisi riittää. Jos haluat käydä kaupassa maski naamalla niin menet samalla reissulla. Menot voi suunnitella sen mukaan ettei bussimatkoja tule tuhottomasti päivässä. 

Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että ihmisillä on erilaisia tilanteita ja tarpeita? Esim. minun työmatkani julkisilla kestää kahdella bussilla yli tunnin suuntaansa. Ohjeiden mukaan tarvitsen pelkkiin työmatkoihin 4-6 maskia päivässä.

Vierailija
19/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän maskeja itseä varten haeta ja käytetä, vaan muiden takia. Eli kun köyhät hakevat kaupungin ilmaiset maskit, he tekevät sen muiden ihmisten vuoksi, eivät itseä suojatakseen. Ja millä lailla se on joltain muulta pois? Missään ei ole ilmoitettu, että maskeja jaetaan vain X määrä, eli vain tietty osa ihmisistä saa niitä - mikäli loppuvat, sitten ehkä niitä pitää tuottaa lisää.

Kyllä niitä maskeja on varattu tietty määrä per kaupunki.

Jos yksi niitä rohmuaa, niin joku jää ilman.

Tässä kaupungissa ne loppui heti ja moni jäi ilman.

Vierailija
20/90 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se reilua ole, mutta mikä on? Jos osaa ommella niin miksei voisi tehdä myös itse sen lisäksi, että hakee ilmaiseksi? Silloin niitä on ainakin tarpeeksi paljon ettei koko ajan pidä olla pesemässä.

Asiassa on sekin puoli, että erilaisten kangasmaskien suojausteholla on eroa. Jos puhkikuluneesta lakanasta tekee jonkun epämääräisen virityksen joka falskaa joka puolelta, onko siitä mitään hyötyä vaikka sitä käyttäisi oikein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän