Köyhä saa hakea vain 2 ilmaista kangasmaskia. Onko väärin hakea lisää jos ne ei riitä?
Tarvitsen maskeja lähinnä bussissa ja käydessäni riskiryhmään kuuluvan äitini luona, joka tarvitsee päivittäin apuani. Jos noudatan suosituksia, päivässä kuluu vähintään 5 maskia ja joskus enemmänkin. Ilmaisjakelusta saamani 2 maskia ei riitä mihinkään. Kuljenkin nyt bussissa ilman maskia, koska pidän äitini suojelemista tärkeimpänä. Käyttäisin mielelläni maskia myös bussissa, mutta nyt siihen ei pysty, eikä mulla ole varaa ostaa maskeja kaupasta. Teenkö väärin jos haen kunnalta lisää ilmaismaskeja?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun köyhät ei osaa itse ommella. Helppo homma. Kangasta ja lankaa saa vaikka kierrätyskeskuksista ilmaiseksi. Taitavat vaan olla laiskoja nämä köyhät. Kaikki pitää saada valmiina kuin Manulle illallinen.
Itse olen ompelutaitoinen sen takia kun olen koko elämäni omistanut ompelukoneen.
Mutta en sanoisi laiskuudeksi jos joku ei osaa ommella, kun ei ole koneeseen ikinä koskenutkaan. En mäkään tajuais auton moottorista mitään, vaikka helppo homma semmoselle joka osaa.
Ja eikö kankaiden ja lankojen pidä kestää 90 asteessa pesu? Vanhat kuluneet vaatteet ja lakanat ei taida täyttää vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun köyhät ei osaa itse ommella. Helppo homma. Kangasta ja lankaa saa vaikka kierrätyskeskuksista ilmaiseksi. Taitavat vaan olla laiskoja nämä köyhät. Kaikki pitää saada valmiina kuin Manulle illallinen.
Ensin rikkaat ja keskiluokka tuo ulkomaanmatkoiltaan koronan riesaksemme, ja karanteenin ajalta menetetyt palkkatulot korvataan heille kokonaan. Sitten köyhiä käsketään ompelemaan itselleen maskeja risaisista lakanoista ja pesemään niitä päivittäin, jotta he eivät vahingossakaan sairastuttaisi muita liikkuessaan ihmisten ilmoilla. Onko reilua?
Eihän se reilua ole, mutta mikä on? Jos osaa ommella niin miksei voisi tehdä myös itse sen lisäksi, että hakee ilmaiseksi? Silloin niitä on ainakin tarpeeksi paljon ettei koko ajan pidä olla pesemässä.
Ne, jotka osaavat ommella, saattavat jopa mieluummin tehdäkin itse, niin saa valita itse kuosin ja värin. Ja onhan se rasittavaa lähteä hakemaan jostain omituisesta alkoholistien päiväkeskuksesta maskeja. Ainakin Helsingissä jakopaikoista osa on jotain ihan outoja.
Tässä käy helposti niin, että köyhät saavat vain kaksi maskia ja käyttävät niitä harvakseltaan, ja into pestä niitä jatkuvasti muiden takia saattaa loppua lyhyeen. Kaukonäköisempää olisi tehdä kuten Espoossa (vai oliko se Vantaalla) ja jakaa sekä kangasmaskeja että kertakäyttöisiä. Parempi olisi, että tehtäisiin kaikille maskinkäyttö niin helpoksi kuin mahdollista, jotta maskien käyttö ei vähenisi ainakaan sen takia, että vaivalloisuutta ja yhtä uutta lisätyötä päivässä ei vaan jaksa kovin pitkään muun arjen pyörityksen ja kenties työpäivän jälkeen (ja kyllä, myös köyhissä ja toimeentulotuen saajissa on työtä tekviä ihmisiä!)
Kunnat pihtaa maskeja mutta jos maskit auttaa todella ne säästäisi jakamalla kaikille maskeja reilusti. Maskit on halpoja verrattuna sairaanhoitoon tai tehoon
Miten 2 maskai ei riitä. Toinen bussiin ja toinen äitisi luona.
Zinc
Yrität vaan taas saada lisää ilmaiseksi veronmaksajilta. Nuo kyllä riittää, kun fiksusti käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahnettahan tuo on, ja joltakulta toiselta pois, mutta ei se tässä maassa yllätä.
Eihän maskeja itseä varten haeta ja käytetä, vaan muiden takia. Eli kun köyhät hakevat kaupungin ilmaiset maskit, he tekevät sen muiden ihmisten vuoksi, eivät itseä suojatakseen. Ja millä lailla se on joltain muulta pois? Missään ei ole ilmoitettu, että maskeja jaetaan vain X määrä, eli vain tietty osa ihmisistä saa niitä - mikäli loppuvat, sitten ehkä niitä pitää tuottaa lisää.
Kyllä niitä maskeja on varattu tietty määrä per kaupunki.
Jos yksi niitä rohmuaa, niin joku jää ilman.
Tässä kaupungissa ne loppui heti ja moni jäi ilman.
Se on sitten kaupungin asia hankkia niitä lisää. Päätös siitä, että köyhien maskit korvataan tuli hallitukselta, ja mikäli kaupunki on hoitanut jakelun huonosti, minkä seurauksena joku jää ilman, on kaupungin sitten tavalla tai toisella hankittava tai korvattava näille ilman jääneille heidän maskinsa.
Ei ole myöskään köyhien vika, jos joku hyvin toimeentuleva käy hamstraamassa heidän maskinsa. Nyt kun linjaus on tuo, että kuka tahansa "itsensä köyhäksi kokeva" voi niitä maskeja käydä hakemassa, niin se on sitten ihan kuntien vastuulla huolehtia, että kaikki hakijat saavat maskinsa.
Vierailija kirjoitti:
Älkää alapeukuttako, vaan vastatkaa ääliöt kysymyksiin.
Jos toista maskia käyttää matkalla, ja toista perillä, niin hyvin riittää 2 siihen reissuun !!
Kotona ne voi sitten pestä saippualla/desinfioida
Zinc
Niinpä! Samaa ihmettelin
ohis
Vierailija kirjoitti:
Jos toista maskia käyttää matkalla, ja toista perillä, niin hyvin riittää 2 siihen reissuun !!
Zinc
Menomatka äidille, käynti äidin luona ja paluumatka. Ap tarvitsisi vähintään kolme maskia.
Vierailija kirjoitti:
Zinc
Sä et nyt taida ymmärtää aloittajan kysymyksen pointtia. Noinhan hän juuri taitaa tehdäkin, eli käyttää maskeja äitinsä luona käydessään. Mutta pointti taisikin olla se, että maskit eivät näin riitä kaikkiin bussimatkoihin, joita hän päivän aikana joutuu kulkemaan.
Esim. jos äidin luona käyntien lisäksi on vielä vaikka työmatkat, niihin tarvittaisiin heti kaksi maskia lisää. Ja jos hän viipyy äidin luona vaikka pari tuntia, menisivät ne kaupungilta saadut maskit jo siinä. Hän tarvitsisi vielä yhden maskin menomatkalle äidin luo ja oikeastaan vielä yhden tulomatkalle, ellei sitten tulomatkalla käytä samaa kuin äitinsä luona.
Kyllähän yhtä maskia voi pitää vaikka koko päivän, mutta se ei ole ohjeistuksen mukaista eikä enää suojaa ketään. Maskia pitää vaihtaa päivän mittaan, kankaan laadusta riippuu, kuinka usein. Mutta samaa maskia ei suinkaan pitäisi käyttää useaa tuntia.
Ja jos olet oikeassa, että kaksi maskia riittäisi äidin luona käymiseen (ja voi riittää, jos käy siellä nopeasti), niin kuitenkin tarvetta voi olla myös muille bussimatkoille ja sitä kautta muille maskeille.
Ohjeistuksen mukaanhan maski ei saisi olla märkä, mutta hengityksen vaikutuksesta se jonkin ajan kuluttua kastuu. Lisäksi jos vaikka aivastaa, pitäisi vaihtaa toinen maski. Kahdella maskilla ei oikeasti pärjää - lähinnä tuo kahden maskin käyttö taitaa olla sellaista näennäistä käyttöä, että voidaan leikkiä, että köyhilläkin on maskit, ja sitten istutaan bussissa liian tiiviisti sellaisten maskien kanssa, jotka eivät suojaa. Monessa maskipakkoon päätyneessä maassa koronatilanne on todella paha, ja yksi syy SAATTAA olla myös se, että maskeja käytetään väärin ja luotetaan liikaa niiden tehoon ja suojaan - jota sitten ei ole juuri siksi, että niitä ei käytetä siten kuin pitäisi.
Paras olisi jakaa kaikille oikeasti riittävä määrä maskeja ja kannustaa ihmisiä käytämään niitä oikein. Nyt kannustetaan ihmisiä oikeastaan näennäiseen toimintaan, ja se on huono asia.
Vaikka ne maskit olisi tehohoitoon nähden ilmaisia yhteiskunnalle, yhteiskunta ei pysty taikomaan niitä tyhjästä. ymmärtäkää, että suojavälineistä on MAAILMANLAAJUINEN PULA. Ei niitä ole sormia napsauttamalla ilmaisjakoon jokaiselle kymmeniä ja satoja, vaan täytyy jakaa järkevästi "pihtaillen", kuten joku aiemmin keskustelussa moitti. Jotta olemassaolevasta varastosta riittää edes se muutama joka hakijalle.
Tottakai niitä tehdään koko ajan myös lisää, joten jakoonkin saadaan vähitellen lisää. Mutta keralla ei ole mahdollista antaa joka tyypille sylintäydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ne maskit olisi tehohoitoon nähden ilmaisia yhteiskunnalle, yhteiskunta ei pysty taikomaan niitä tyhjästä. ymmärtäkää, että suojavälineistä on MAAILMANLAAJUINEN PULA. Ei niitä ole sormia napsauttamalla ilmaisjakoon jokaiselle kymmeniä ja satoja, vaan täytyy jakaa järkevästi "pihtaillen", kuten joku aiemmin keskustelussa moitti. Jotta olemassaolevasta varastosta riittää edes se muutama joka hakijalle.
Tottakai niitä tehdään koko ajan myös lisää, joten jakoonkin saadaan vähitellen lisää. Mutta keralla ei ole mahdollista antaa joka tyypille sylintäydeltä.
Siksihän tuo jako olisi kannattanut hoitaa jotenkin muuten kuin miten nyt tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti ompelutaitoinen ja omistat koneen, niin miksipä et ompelisi jakoon maskeja jos tarvikkeetkin saat ilmaiseksi?
Aikaakaan se ei taidokkaalta vie, pelastat päivässä monta kymmentä :)
Ainiin, se on mukavampi huudella miten hommat tulisi hoitaa, kuin itse osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Yritä itse ymmärtää, että vaikka ammattilaiskäyttöön tarkoitetuista suojaimista voi olla pulaa, se ei tarkoita että kansanmaskeihin soveltuva kangas olisi loppumassa maailmasta. Ja juu juu, kangas ei muutu maskeiksi itsekseen, mutta mitä sitten? Kangasmaskeja saataisiin nopeasti jaettavaksi vaikka kaikille suomalaisille, jos työttömiä palkattaisiin ompelemaan maskeja. Vaikka siitä aiheutuisi yhteiskunnalle kustannuksia, pitkällä tähtäimellä säästettäisiin paljon, jos maskit on oikeasti tehokas keino tartuntojen vähentämiseksi. Koronapotilaan jokainen tehohoitopäivä maksaa n. 3 000 €, päivä tavallisessa osastohoidossa n. 700 € ja työkykyiseksi kuntoutuminen voi kestää monta kuukautta.
Yhden ainoan vakavasti sairastuneen koronapotilaan hoidosta voi tulla helposti satojen tuhansien eurojen lasku. Kuinka monta kangasmaskia samalla summalla saadaan valmistettua?
Siis sekä sinä että äitisi olette täysin varattomia? Eikä ole mitään muutakaan lähipiiriä, josta joku voisi autta vaikka paketilla kertakäyttömaskeja äitisi luona käytettäväksi? Oletko kysynyt vaikka seurakunnalta tai äitisi hoitotaholta apua?
Vierailija kirjoitti:
Siis sekä sinä että äitisi olette täysin varattomia? Eikä ole mitään muutakaan lähipiiriä, josta joku voisi autta vaikka paketilla kertakäyttömaskeja äitisi luona käytettäväksi? Oletko kysynyt vaikka seurakunnalta tai äitisi hoitotaholta apua?
Kunnille on annettu velvollisuus jakaa ilmaisia maskeja kaikille niille, jotka tarvitsee maskeja eikä pysty niitä itse hankkimaan. Miksi siis köyhän pitäisi kerjätä maskeihin rahaa äidiltään, muilta läheisiltään, seurakunnalta tai joltain muulta ulkopuoliselta taholta, kun tarvittavien maskien hankkiminen on annettu kunnan tehtäväksi?
Jos olet oikeasti köyhä ja on oikea tarve maskeille, kuten kuvasit, niin hae vaan lisää. Tulee halvemmaksikin kuin koronaan sairastuminen. Päätavoite on, että mahdollisimman moni oikeasti käyttäisi maskia, sehän suojaa ensisijassa muita, vasta toissijaisesti itse, eli on teko yhteisen hyvän puolesta
T. Kuntapäättäjä, kok
Maskitkaan eivät suojaa 100%. Paljon parempi suojaus on, että välttää ylimääräistä kulkemista julkisilla paikoilla.
Esim.kaupassa on pakko käydä, niin itse ainakin yritän valita sellaisen ajankohdan, kun kaupassa on vähemmän porukkaa. Yritän mennä mahdollisimman moneen paikkaan pyörällä tai kävellen, mutta aina se ei ole mahdollista. Esim.työpaikalla meillä on liukuva työaika, mutta periaatteessa pitäisi olla sähköpostin äärellä klo 8-16. Olen huomannut, että jos menen sellaisella bussilla, joka on juuri ennen klo 8 perillä, se on ihan täynnä eikä ilman maskia kulkeminen ole vaihtoehto. Jos taan lähden aikaisemmalla tai myöhäisemmällä bussilla, bussissa ei ole niin paljon matkustajia, selvitän huivilla. Tietysti on sovittava työkavereitten kanssa, kuka tulee mihinkin aikaan. No,ne jotka kulkevat omalla autolla, voivat joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnille on annettu velvollisuus jakaa ilmaisia maskeja kaikille niille, jotka tarvitsee maskeja eikä pysty niitä itse hankkimaan. Miksi siis köyhän pitäisi kerjätä maskeihin rahaa äidiltään, muilta läheisiltään, seurakunnalta tai joltain muulta ulkopuoliselta taholta, kun tarvittavien maskien hankkiminen on annettu kunnan tehtäväksi?
Oma apu, paras apu. Ei ole olemassa ilmaisia maskeja, kyllä ne loppujen lopuksi joku maksaa. Aika monella vanhuksella on kymmenien tuhansien säästöt ”pahan päivän” varalla mutta niihin ei voi koskea - ei edes ostaakseen 100€:lla pestäviä maskeja.
Voi jumalauta mitä itkemistä koko keskusteluketju täynnä. Maskit ei todellakaan maksa yhtään mitään kaupassa ja niitä voi tehdä helposti itse! Kukaan, ei kukaan ole Suomessa niin köyhä, ettei rahat riitä noihin. Ihme avutonta sakkia, kaikki pitäis tulla valmii na ja ilmaiseksi.
Niitä hankitaan lisää.