Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelikymppisten juhlistaminen - lapsellista vai ei?

Keski-ikäisetkö kärttyisiä?
22.08.2020 |

Lähipiirissäni on ollut tapana muistaa tasavuosia melko näyttävästi, vähintäänkin juhlilla mutta myös yhteisillä ulkomaanmatkoilla ohjelmineen ja lahjoineen päivineen.

Täytän ensi viikolla 40, ja olen suunnitellut jo vuosia, mihin tasavuosimatka suuntautuisi. Mutta: kävi ilmi, että mihinkään vihjailuihin ei tartuttu ja kaikki korkeintaan kohteliaasti kuuntelivat suunnitelmiani. Korona sotki lopullisesti kuviot ja kaupan päälle muutimme kesällä toiselle puolen maailmaa, joten juhlasuunnitelmat jäivät. Kuvittelin silti, että jotain yllätystä olisi luvassa, mutta nyt alkaa näyttää siltä että näin ei ole. Sisareltani tuli juuri kysymys, haluaisinko lahjaksi ja pääsylipun erääseen perhetapahtumaan. Mieheni puolestaan kertoi varanneensa eilen hotelliyön naapurikaupungista, mutta ei ollut suunnitellut mitään tekemistä siellä ja myönsi itse, että näin korona-aikaan kaupunkiloma taaperon kanssa on huono ajatus. Kaiken kukkuraksi kyseessä ei edes ollut se varsinainen juhlapäivän yö, koska silloin tulee kuulemma joku asentamaan jotain taloon ja aikaa olisi vaivalloista siirtää. Hänen nelikymppisiään juhlimme kyllä viime vuonna hyvin näyttävästi.

Ja vihdoin se kysymys: olenko lapsellinen ollessani pöyristynyt ja loukkaantunut siitä, että nelikymppiseni eivät kiinnosta ketään? Eikö 40 olekaan mikään juttu? Minulle juhlistaminen on ollut aina tärkeää ja olen panostanut lähipiirini tasavuotisten suunnitteluun aina kymmeniä tunteja, lomapäiviä ja satoja euroja. Raha on toisarvoista mutta että ei edes pientä lahjaa? En halua vaikuttaa pikkumaiselta ja kyseessä on minullekin ihan puhdas first-world-problem (oikeitakin ongelmia on kyllä), mutta tuntuu silti kurjalta ja jotenkin jopa hävettää. Olla nyt se tyyppi, jonka syntymäpäiville ei tullut ketään.

Haluaisin kuulla, mitä mieltä muut ovat nelikymppisten juhlimisesta. Onko isompi juhliminen out tai jopa jotenkin noloa, ja kukaan ei vain kehtaa sanoa sitä minulle? Tiedän, että minusta välitetään, siitä ei ole kyse.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en juhlinut nelikymppisiä mitenkään kummemmin. Perheen kanssa syötiin synttärikakkua.

Kolmikymppisinä kutsuin kaverit ravintolaan syömään.

Saahan sitä juhlia jos siltä tuntuu, mutta odotatko, että muut järjestää ne kemut? Miksi? Järjestä itse jotain. Vaikka piha- tai puistojuhlat nyyttäriteemalla.

Vierailija
2/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat juhlat vasta 50 eteen päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välietappi. Yleinen tapa taitaa olla juhlia vasta 50v isommin.

Vierailija
4/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä 42-v. Minun 40-v juhlat oli työpäivä ja appivanhemmat illalla kahvilla vaimon järjestämänä. Kortti velipojilta ja omalta perheeltä (Omat vanhemmat jo Luciferuksen bileissä). Ei sitä muuta tarvita ja perusarki toimii.

Vierailija
5/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tai ei - mitä sitten?

Saa olla lapsellinen!

Vierailija
6/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isommat juhlat vasta 50 eteen päin.

Ja nekin järjestään itse, eikä istuta siellä norsunluutornissa odottamassa, että prinsessalle joku muu järjetää.

Vierailija
7/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mun jotkut kaverit juhlistaneet nelikymppisiä. Mun miehellekin järkättiin pienet juhlat. Aluksi ajateltiin, että kavereita tulisi meille, mutta sitten oli niin hankala järjestää pitkän matkan takia, että sovittiin, että yksi ystäväpariskunta järjestää lahjaksi pienet illanistujaiset heillä, ja se oli kiva juttu. Mä taas en halunnut juhlia, joten niitä ei sitten ollut.

Vierailija
8/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan lähtisi mihinkään ulkomaille toisen juhlien kunniaksi, jos ei sankari itse maksa vähintään matkoja. Mielellään järjestää lastenhoidonkin.

Vierailija
9/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lapsellinen, jos odotat korona aikana jotain suurempaan kokoontumista tai matkaa.

Vierailija
10/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas on tapana, että itse järjestetään juhlat, kutsutaan ne ketä halutaan jne. Yleensäkin kai juhlakalu järkkää juhlansa? Enpä oo törmännyt tuohon, että odotetaan vain, että muut järjestää. Kyse kuitenkin SINUN syntymäpäivästä 😀

Vierailija
11/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä yleensä juhlita erityisemmin. En tiedä onko koskaan juhlittukaan laajemmalti. Omassa kaveripiirissä yksi järjesti pienet illalliset ja itse kutsuin muutaman kaverin kakkukahville. Suurin osa ei viettänyt juhlia mitenkään. En ole varma juhlitaanko 60v. juhliakaan enää niin isosti, kun nykyään ihmiset elävät pidempään.

Isoin vaikutus tässä nyt on koronatilanteella. Oikeastiko kuvittelit muiden matkustavan toiselle puolen maailmaa? Eihän nyt edes saa matkustaa. Rajat ovat kiinni. On tietysti harmillista, jos muita on juhlittu. Itse en osaisi odottaa muuta kuin korttia tai puhelinsoittoa, jos noin kauas olisin muuttanut.

Vierailija
12/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä on pirun huono provo?!

Vierailija
13/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntymäpäiväsi on vasta tuloillaan ja sinä kiukuttelet kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki lelut ja karkit? Mistä sinä vielä tiedät mitä yllätyksiä voi olla luvassa? Tosin en odottaisi henkeä pidätellen sillä nyt on vähän eri ajat, kuin esim. miehesi juhlien kohdalla. T: 0/5

Vierailija
14/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tänä vuonna käynyt neljät nelikymppiset. Onneksi sijoittuivat alkuvuoteen niin päästiin juhlistamaankin ilman koronoita.

Jokainen heistä järjesti itse juhlat, oli mukavaa tavata paljon tuttuja vuosikymmenien ajoilta🤗

Vierailija
15/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein työpaikalle kasan herkkuja, kun täytin 30. Luulin, että työkavereitakin olisi kiinnostanut. Ei kiinnostanut. Häpesin tilannetta niin, että nelikymppisistä en enää puhunut kenellekään mitään.

Vierailija
16/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välietappi. Yleinen tapa taitaa olla juhlia vasta 50v isommin.

40 v on tärkeä aikuisuuden vuosi. En piitannut 30-vuotisjuhlista enkä suunnittele 5-kymppisiä parin vuoden päästä, sellaiset juhlat ovat enemmän mieheni tyyppisiä.

Kun täytin 40, pidimme samalla tuparit. Pääsimme samoihin aikoihin vihdoin ja viimein omistusasuntoon.

Jos miehelläkin oli isot juhlat, onhan se tylsää ettei toiselle suoda omia.

Tämä aika ja alkava syksy varmasti vaikuttavat tunnelman latistumiseen. Kannattaa siirtää isommat kemut tulevaan, ja juhlia sitten vaikka useampaa asiaa.

Vierailija
17/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet todellakin lapsellinen, jos kuvittelet että toiset järjestävät sinulle suureelliset 40-vuotisjuhlat! Ei nelikymppiset ole mikään iso juhla. Ensimmäinen iso juhla on 50v, 60v taas vähän pienempi, 70v pienempi, 75v taas vähän isompi kun se on 3/4 sadasta vuodesta ja siinä kohtaa aletaan ymmärtää, että juhlat alkavat käydä jo vähiin. 80v juhlitaan jos jaksetaan, 90v samaten ja viimeinen iso juhla on 100v. 

Kaikki synttärit ennen 50v synttäreitä vietetään perhepiirissä. 50v on suuri tapahtuma, sinne kutsutaan suku, työkaverit ja ystävät. Ja siellä pidetään puheita. Melkeinpä kaikki muut isot synttärit on pienempiä kuin 50v. Ellei sitten ole käynyt niin, että 50v jäi koronan jalkoihin ja vahinko otetaan takaisin 60v synttäreillä. 

Jos koet, että on tärkeää viettää 40v-synttäreitä jotenkin erityisesti (esim. ravintolaan perheen kanssa), niin järjestä se itse. Ei kukaan ulkopuolinen voi tajuta, että 40v on niin lapsellinen että haluaa toisten järjestämät yllärisynttärit.

Vierailija
18/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syntymäpäiväsi on vasta tuloillaan ja sinä kiukuttelet kuin pikkulapsi, jolta on viety kaikki lelut ja karkit? Mistä sinä vielä tiedät mitä yllätyksiä voi olla luvassa? Tosin en odottaisi henkeä pidätellen sillä nyt on vähän eri ajat, kuin esim. miehesi juhlien kohdalla. T: 0/5

Torvi.

Vierailija
19/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olet todellakin lapsellinen, jos kuvittelet että toiset järjestävät sinulle suureelliset 40-vuotisjuhlat! Ei nelikymppiset ole mikään iso juhla. Ensimmäinen iso juhla on 50v, 60v taas vähän pienempi, 70v pienempi, 75v taas vähän isompi kun se on 3/4 sadasta vuodesta ja siinä kohtaa aletaan ymmärtää, että juhlat alkavat käydä jo vähiin. 80v juhlitaan jos jaksetaan, 90v samaten ja viimeinen iso juhla on 100v. 

Kaikki synttärit ennen 50v synttäreitä vietetään perhepiirissä. 50v on suuri tapahtuma, sinne kutsutaan suku, työkaverit ja ystävät. Ja siellä pidetään puheita. Melkeinpä kaikki muut isot synttärit on pienempiä kuin 50v. Ellei sitten ole käynyt niin, että 50v jäi koronan jalkoihin ja vahinko otetaan takaisin 60v synttäreillä. 

Jos koet, että on tärkeää viettää 40v-synttäreitä jotenkin erityisesti (esim. ravintolaan perheen kanssa), niin järjestä se itse. Ei kukaan ulkopuolinen voi tajuta, että 40v on niin lapsellinen että haluaa toisten järjestämät yllärisynttärit.

Miten sinä päätät, miten ihmiset juhlivat? Mene muualle pätemään.

Vierailija
20/61 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän