Koiran hankkiminen yksin
Olen 30 v sinkku ja asun yksin pk seudulla. Tuntuu, että tämä yksinäisyys alkaa viemään voimia ja en tiedä mitä tehdä. Olen miettinyt toisiko koira iloa elämään .
Ainoa mitä pelkään on, että pärjääkö yksin koiran kanssa. Eli aamulla lenkki ennen töitä ja töistä suoraan kotii ja ilta koiran kanssa... eli sitten ei voi mitään muuta oikein tehdä. En toisaalta ole pariin vuoteen muuta tehnytkään. Työn ulkopuolisen ajan vietän yksin ja satunnaisesti näen kavereita..
Onko ketään muuta yksin koiraa hankkinutta? Onko arki tosi raskasta? Saako koirasta "seuraa" ja tekemistä? Olisi kiva käydä kävelyillä ja viettää iltoja ei niin itsekseen..
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut selviää lapsenki kanssa yksin
Onks tää olevinaan vitsi?
Mikä tässä on vitsikästä? Se on kuule ihan täyttä totta monelle yh:lle!
Kyllä kannattaa hankkia ja koira tuo elämään sisältöä. Minulla on kaksi. Lenkitykset eivät ole koskaan olleet ongelma eivätkä koiratkaan halua huonolla säällä pitkiä lenkkejä. Elämä oli aiemmin pelkkää työntekoa ja toimistoon jäi helposti notkumaan. Nyt on pakko lähteä ajoissa lenkittämään koiria ja elämään on muutenkin tullut selkeä rytmi joka ehkäisee myös stressiä. Naapurustoon tutustuu ihan eri tavalla koirien kanssa enkä tunne oloani yhtään yksinäiseksi koska tuttuja löytyy. Jokin hoitopaikka kannattaa varmistaa kuitenkin joko tutulta tai rahalla. Muilta koiranomistajilta saa vinkkejä.
Käytännössä olen viikolla kotona koirien kanssa ja omat menot ovat viikonloppuna. Elämä on jatkunut aktiivisena.
Tämä ketju ei ainakaan motivoi koiran hankkimiseen. Varsinkaan yksinäisille ihmisille, joille se koira sitten todella olisi hyvä seuralainen.
Mutta ihan hyvä, jos ehkäisee joidenkin koiran ottamista. Moni nimittäin katuu, kuten siinä YLE Areenan "koiranpentujen ensihetket" sarjassa nähtiin.
Tosiaan katsokaa nämä jaksot areenasta, KAUSI 1 alkaen.
Koiranpentujen ensihetket
https://areena.yle.fi/1-50482338
Moni koiraa harkitseva unohtaa sen idean tämän näkemisen jälkeen. Ainakin opettaa harkitsemaan minkä rodun otat ja opettaa myös koulutuksesta jotain.
En osaisi elää enää ilman koiraa. Asun työpaikan lähellä, joten käytän koiran myös lenkillä ruokatunnilla. Tosin nyt olen tehnyt etätöitä jo keväästä asti, ja koirasta on ollut todella paljon seuraa. Syksyllä saan jatkaa etätöitä kolmena päivänä viikossa. Alun perin en olisi ottanut koiraa, jos ei olisi ollut mahdollisuutta käydä kotona ruokatunnilla. Koira menee hoitolaan, jos on jotain menoa tai olen tosi kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein minusta olisi tietää jaksatko käydä koiran kanssa usein lenkillä ja olla ulkona monta tuntia päivässä koiran kanssa? Varsinkin nuorena koirat tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteettia, muuten saattava alkaa syömään asuntoa tai muuten oireilemaan.
Jos se koira nököttää päivässä 9-10 tuntia yksinään, ei se pitkä lenkki työpäivän jälkeen paljon lohduta.
Miksi ei? Olin juuri kuukauden lomalla ja koirani nukkui kaiken muun ajan paitsi sen kun olin lenkillä. Myös mökillä, missä se oli koko ajan irti, se nukkui valtaosan ajasta. Varsinkin jos on toinen koira seurana, niin ei se koira normaalin työssäkäyvän työpäivien takia mitenkään kärsi.
Minä teen etätöitä eikä koirani nuku päivällä muuta kuin ottaa parit torkut. Minusta koirat nukkuvat paljon vain tylsyyttään.
Tärkeää on ottaa huomioon myös se, että jos yksinäisenä ihmisenä sairastut vakavasti ja joudut sairaalaan pitkäksi aikaa, niin kuka huolehtii koirasta sillä välin?
Tai jos joudut vaikka auto-onnettomuuteen ja olet tajuton, niin tietääkö joku käydä huolehtimassa koirasta (tai mistä tahansa eläimestä) jotta se ei kuole nälkään ja janoon?
Tiedän että nämä ovat kaukaa haettuja esimerkkejä, mutta elämässä voi sattua kaikenlaista, ja on mietittävä myös eläimen hyvinvointia tällaisten tilanteiden varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein minusta olisi tietää jaksatko käydä koiran kanssa usein lenkillä ja olla ulkona monta tuntia päivässä koiran kanssa? Varsinkin nuorena koirat tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteettia, muuten saattava alkaa syömään asuntoa tai muuten oireilemaan.
Jos se koira nököttää päivässä 9-10 tuntia yksinään, ei se pitkä lenkki työpäivän jälkeen paljon lohduta.
Miksi ei? Olin juuri kuukauden lomalla ja koirani nukkui kaiken muun ajan paitsi sen kun olin lenkillä. Myös mökillä, missä se oli koko ajan irti, se nukkui valtaosan ajasta. Varsinkin jos on toinen koira seurana, niin ei se koira normaalin työssäkäyvän työpäivien takia mitenkään kärsi.
Minä teen etätöitä eikä koirani nuku päivällä muuta kuin ottaa parit torkut. Minusta koirat nukkuvat paljon vain tylsyyttään.
Tai sit oot opettanut koiras ns. Hyrräksi. Ei meillä koira leiki sisällä. Se on iso koira, jonka kanssa liikutaan ja harrastetaan, mutta sisällä se kyl vaan hengaa.
Minulla on 2 koiraa. Nämä viihtyvät hyvin työpäivät keskenään, eivät juuri muuta kuin nuku (joskus oli videovalvonta). Koira tarvitsee lepoa huomattavasti enemmän kuin ihminen, aktiivista aikaa on vain noin 20 % vuorokaudesta. Omalla kohdalla koirat ovat jämäköittäneet vuorokausirytmiä ja työt säätelen niin, että en ole liian pitkiä aikoja pois. Yrittäjänä voin tehdä välillä lyhyempää päivää tai pitää arkivapaita, mutta ei nämä ainakaan 8 tunnin päivistä ole moksiskaan. Koirat ovat välillä hoidossa mummolassa, silloin oma liikuntamäärä suorastaan romahtaa ja kaipaan todella sitä rytmiä, kun mennään ulkona satoi taikka paistoi. Olen paljon virkeämpi kun aamulla kutsuu lenkki enkä jää sänkyyn lojumaan :) Koiran takia tekee mitä vaan vaikka kuinka laiskottaisi. Kyllä ne tuo paljon iloa ja sisältöä elämään. Minulla kanssa ne lisää turvallisuuden tunnetta, vaikka näillä ei puolustusviettiä juuri ole. Olin myös pitkään etätöissä korona-aikana, yksin olisin varmaan seonnut.
Koira on laumaeläin ja ero laumasta on aina stressaavaa sille. Vaikka miten asiaa vänkäisitte, on eläinrääkkäystä pitää sitä päivisin pitkiä aikoja yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sit oot opettanut koiras ns. Hyrräksi. Ei meillä koira leiki sisällä. Se on iso koira, jonka kanssa liikutaan ja harrastetaan, mutta sisällä se kyl vaan hengaa.
Ei se mikään hyrrä ole vaan rauhallinen, mutta ei nuku päivät pitkän vaan.
Koiralla ei ole suurta unentarvetta eikä ole normaalia, että se nukkuisi työpäivän mittaisia päiväunia ellei sitten ole muuttunut virikkeiden puutteessa apaattiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tottunut siihen alituiseen nukkumiseen. Oma koirani touhuaa paljon pihalla ja seuraa naapureiden elämää. Kyllä sekin varmaan nukkuisi, jos joutuisi olemaan yksinään sisällä koko päivän.
Kannattaa miettiä vielä kahteen kertaan. En tiedä onko se koiranelämää, kun nukutun yön jälkeen käytetään hätäisellä aamulenkillä ja sen jälkeen koko päivän pitää olla yksin ja iltapäivällä pääsee sitten jonkin pituiselle lenkille. Kyllä tuossa on ihan liikaa yksinoloa ja toimettomuutta koiralle.
Itse hommasin yksin koiran saman ikäisenä kuin ap. En ole katunut päivääkään! En ole muutenkaan mitään menevää sorttia ja töistä tekee mieli lähinnä mennä suoraan kotiin "koiran kainaloon". Eikä menot tarkoita aina välttämättä sitä että koira on yksin kotona, koiranhan voi ottaa moneen paikkaan mukaankin. En ole kokenut jääneeni mistään paitsi koiran takia, päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Koiralla ei ole suurta unentarvetta eikä ole normaalia, että se nukkuisi työpäivän mittaisia päiväunia ellei sitten ole muuttunut virikkeiden puutteessa apaattiseksi.
Miten niin ei ole? Tutkimukset antais ihan päinvastaista. Voitko laittaa tähän linkin näihin tutkimuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tottunut siihen alituiseen nukkumiseen. Oma koirani touhuaa paljon pihalla ja seuraa naapureiden elämää. Kyllä sekin varmaan nukkuisi, jos joutuisi olemaan yksinään sisällä koko päivän.
No joo. Mä juoksen 35 kilsasta ylöspäin viikossa metsässä (koira aina mukana) ja treenaan koiran kanssa 2 kertaa viikossa ihan porukassa. Mun koira ainakin ymmärtää just sen, että millon tehdään töitä ja milloin levätään. Se on niiden ns. Työtehon kannalta tärkeää. Ei se jatkuva puuhaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten koiria vain on erilaisia, eikä kaikki koirat ole sellaisia duracell pupupuja niinkuin omasi, on myös eri ikäisiä koiria jne. Onhan meissä ihmisissäkin paljon eroa, toiset ei malta hetkeäkään istua paikallaan ja pärjää 5 tunnin yöunilla varsin mainiosti, kun taas toiset mieluummin lepäilee enemmän ja pitää saada 9 tunnin unet että voi herätä virkeänä.
Koirat myös oppii siihen elämään mihin ne on otettu, jos ne on esim. tottuneet siihen, että niitä viihdytetään pitkin päivää, niin ihan varmasti ne eivät silloin osaa rauhoittua ja asettua vaan olemaan, tällainenkin koira voi muuten olla stressaantunut, jos nukkuu liian vähän.
Mun koiristani kyllä huomaa, jos niitä on pitänyt liian monena päivänä, liian paljon hereillä, ovat aivan uuvuksissa silloin, en pitäisi hyvänä asiana jatkuvasti ainakaan näiden koirien kohdalla.
Riita poikki ja voita väliin:
"Unella on suuri vaikutus koiruutesi hyvinvointiin. Koirat nukkuvat keskimäärin 12-14 tuntia päivässä, seniorit 16-18 tuntia ja nuoret pennut jopa 18-20 tuntia! Unen tarve on toki yksilöllistä."
Surkutteleekohan nämä koiran yksinoloa surevat esim. huskysafarin koiriakin, jotka joutuvat olemaan yksin (siis ilman ihmistä, mikä ilmeisesti on se oleellinen seikka tässä) vielä enemmän kuin sen yksinasuvan tavallisen koiranomistajan koira, jossain häkissä pihanperällä, ellei sitten pääsee treenaamaan sen ehkä vähintään pari tuntia päivässä, jos kesäkuumalla sitäkään.
Entä sitten laumanvartijakoirat? Raukkaparat, yksin aluetta vartioiden, eikä ole omistaja pitämässä tassusta kiinni tai sitten hylättynä jonnekkin pellolle lampaiden keskelle, ilman ihmistä, eikä välttämättä toista koiraakaan kaverina ja 24/7.
Vähän voisi miettiä, ymmärrän että ainoan koiran kohdalla tilanne eri, mutta kyllä se koirakaveri on koiralle jopa tärkeämpi kuin ihmiskaveri (tosin löytyy myös koiria jotka eivät siedä toisia koiria, että sellaisetkaan tuskin ovat yksinäisiä ihan yksin ollessaan). Toisen koiran kanssa oleva koira ei ole yksin, enkä tiedä miten koira kokee muunlajiset eläimet kuten vaikka ne lampaat tai kissat, että riittääkö nekin saamaan sen tunteen, että on jotakin seuraa.