Koiran hankkiminen yksin
Olen 30 v sinkku ja asun yksin pk seudulla. Tuntuu, että tämä yksinäisyys alkaa viemään voimia ja en tiedä mitä tehdä. Olen miettinyt toisiko koira iloa elämään .
Ainoa mitä pelkään on, että pärjääkö yksin koiran kanssa. Eli aamulla lenkki ennen töitä ja töistä suoraan kotii ja ilta koiran kanssa... eli sitten ei voi mitään muuta oikein tehdä. En toisaalta ole pariin vuoteen muuta tehnytkään. Työn ulkopuolisen ajan vietän yksin ja satunnaisesti näen kavereita..
Onko ketään muuta yksin koiraa hankkinutta? Onko arki tosi raskasta? Saako koirasta "seuraa" ja tekemistä? Olisi kiva käydä kävelyillä ja viettää iltoja ei niin itsekseen..
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein minusta olisi tietää jaksatko käydä koiran kanssa usein lenkillä ja olla ulkona monta tuntia päivässä koiran kanssa? Varsinkin nuorena koirat tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteettia, muuten saattava alkaa syömään asuntoa tai muuten oireilemaan.
Jos se koira nököttää päivässä 9-10 tuntia yksinään, ei se pitkä lenkki työpäivän jälkeen paljon lohduta.
Miksi ei? Olin juuri kuukauden lomalla ja koirani nukkui kaiken muun ajan paitsi sen kun olin lenkillä. Myös mökillä, missä se oli koko ajan irti, se nukkui valtaosan ajasta. Varsinkin jos on toinen koira seurana, niin ei se koira normaalin työssäkäyvän työpäivien takia mitenkään kärsi.
Se on tottunut siihen alituiseen nukkumiseen. Oma koirani touhuaa paljon pihalla ja seuraa naapureiden elämää. Kyllä sekin varmaan nukkuisi, jos joutuisi olemaan yksinään sisällä koko päivän.
Jahah. Entäs jos minun koirani ei touhua pihalla ja seuraa naapureiden elämää? Miten voin pakottaa koirani tekemään niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkein minusta olisi tietää jaksatko käydä koiran kanssa usein lenkillä ja olla ulkona monta tuntia päivässä koiran kanssa? Varsinkin nuorena koirat tarvitsevat paljon liikuntaa ja aktiviteettia, muuten saattava alkaa syömään asuntoa tai muuten oireilemaan.
Jos se koira nököttää päivässä 9-10 tuntia yksinään, ei se pitkä lenkki työpäivän jälkeen paljon lohduta.
Miksi ei? Olin juuri kuukauden lomalla ja koirani nukkui kaiken muun ajan paitsi sen kun olin lenkillä. Myös mökillä, missä se oli koko ajan irti, se nukkui valtaosan ajasta. Varsinkin jos on toinen koira seurana, niin ei se koira normaalin työssäkäyvän työpäivien takia mitenkään kärsi.
Minä teen etätöitä eikä koirani nuku päivällä muuta kuin ottaa parit torkut. Minusta koirat nukkuvat paljon vain tylsyyttään.
Miten siis aktivoit koiraasi kun olet kotona tekemässä etätöitä? Vai onko koira vain sen luonteinen, että aktivoi itse itseään? Kaikki koirat eivät ole energisiä vipeltäjiä, jotka jaksaisivat kiinnostua esim. naapureista tai "touhuilla" takapihalla itsekseen. Mitä se koira siellä edes touhuaa? Vai onko teillä jättitakapiha?
Oma koirani saa sen verran aktivointia muuten, että sen ei tarvitse viihdyttää itseään, teemme töitä (treenaamme), lenkkeilemme, ulkoilemme esim. luontopoluilla, se syö luita (nyt vanhana ei tosin enää raakoja) jne. mutta ei se mitään "touhuile" itsekseen vaan ottaa rennosti, toki en minä nytkään ole tuijottamassa koiraa että NUKKUUKO se tuolla makkarissa vai lepäileekö silmät auki, mutta ei se mitenkään fyysisesti liikkeessä ole, kuin vasta sitten kun on aika toimia. Aikuinen koira on viisas ja vanhemmiten rauhallinen, eikä hössötä ylimääräisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralla ei ole suurta unentarvetta eikä ole normaalia, että se nukkuisi työpäivän mittaisia päiväunia ellei sitten ole muuttunut virikkeiden puutteessa apaattiseksi.
Miten niin ei ole? Tutkimukset antais ihan päinvastaista. Voitko laittaa tähän linkin näihin tutkimuksiin?
Aikuinen koira nukkuu noin 12-14 tuntia vuorokaudessa. Jos ajatellaan että koira olisi nukkumassa sekä öisin että koko työpäivän + työmatkat, unimäärä olisi paljon suurempi.
Juuri näin. Pitäisi Suomeenkin tulla sama laki kuin Ruotsissa. Sitten alkaa olla unimäärät kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tottunut siihen alituiseen nukkumiseen. Oma koirani touhuaa paljon pihalla ja seuraa naapureiden elämää. Kyllä sekin varmaan nukkuisi, jos joutuisi olemaan yksinään sisällä koko päivän.
Nää on aina niin hauskoja :D Entä jos ne aktiiviset koirat onkin tottuneet siihen, etteivät voi rauhassa nukkua, kun pitää olla koko ajan valppaana ja vahtia? (tai mitä sitten ikinä tekevätkään, kun eivät nuku, mutta kun omistaja ei aktivoi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralla ei ole suurta unentarvetta eikä ole normaalia, että se nukkuisi työpäivän mittaisia päiväunia ellei sitten ole muuttunut virikkeiden puutteessa apaattiseksi.
Miten niin ei ole? Tutkimukset antais ihan päinvastaista. Voitko laittaa tähän linkin näihin tutkimuksiin?
Aikuinen koira nukkuu noin 12-14 tuntia vuorokaudessa. Jos ajatellaan että koira olisi nukkumassa sekä öisin että koko työpäivän + työmatkat, unimäärä olisi paljon suurempi.
Juuri näin. Pitäisi Suomeenkin tulla sama laki kuin Ruotsissa. Sitten alkaa olla unimäärät kohdillaan.
Siis Ruotsissahan on laki, että koiraa saa pitää yksin vain 6 tuntia kerrallaan, siis ypöyksin, kun ei ole toista koiraakaan (eli toinen koira jo sinällään ratkaisee ongelman), laki ei kuitenkaan puutu siihen, että montako kertaa vuorokaudessa koira on sen 6 tuntia yksin, eli käytännössä laki täyttyy kun omistaja raottaa ulko-ovea ja huutaa moi ja lähtee sitten taas pois. Että onpa hieno laki, eikä kyllä vaikuta yhtään mitenkään siihen asiaan, että paljonko koira nukkuu päivässä.
On myöskin aika julmaa ajatella, että vaikka mun pitäisi tuota seniorikoiraa alkaa rääkkäämään ja pitämään väkisin hereillä 12 tuntia, koska joku ituhippi vähän mutuili ja päätti, että se on kaikkien koirien tarvitsema hereilläoloaika/vuorokausi, ilman mitään poikkeuksia. Tultiin just 2h tunnin lenkiltä ja koira vaikuttaa erittäin tyytyväiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis Ruotsissahan on laki, että koiraa saa pitää yksin vain 6 tuntia kerrallaan, siis ypöyksin, kun ei ole toista koiraakaan (eli toinen koira jo sinällään ratkaisee ongelman), laki ei kuitenkaan puutu siihen, että montako kertaa vuorokaudessa koira on sen 6 tuntia yksin, eli käytännössä laki täyttyy kun omistaja raottaa ulko-ovea ja huutaa moi ja lähtee sitten taas pois. Että onpa hieno laki, eikä kyllä vaikuta yhtään mitenkään siihen asiaan, että paljonko koira nukkuu päivässä.
On myöskin aika julmaa ajatella, että vaikka mun pitäisi tuota seniorikoiraa alkaa rääkkäämään ja pitämään väkisin hereillä 12 tuntia, koska joku ituhippi vähän mutuili ja päätti, että se on kaikkien koirien tarvitsema hereilläoloaika/vuorokausi, ilman mitään poikkeuksia. Tultiin just 2h tunnin lenkiltä ja koira vaikuttaa erittäin tyytyväiseltä.
Pitääkö herätä 6 tunnin jälkeen yölläkin koiraa katsomaan, jos koira nukkuu eri huoneessa kuin ihminen tai esim. ulkona häkissä? Ja päteekö tämä myös esim. laumanvartijoihin jotka ovat töissä ulkona, että täytyy käydä 6 tunnin välein pitämässä tassusta kiinni, ettei koira tunne oloaan yksinäiseksi?
Olin Kreikassa matkoilla ja seurasin katukoirien elämää ja nekin kyllä nukkuivat valtaosan ajastaan, varsinkin kun paikalliset antoivat niille ruokaa (ei tarvinnut etsiä sitä).
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli sellainen mieleen, että mitäpä jos pestautuisit itse kokeeksi koiravahdiksi johonkin palveluun. Niitä on nykyään netissä monia. Jos pääsisit sitä kautta vähän kokeilemaan ensin, että miltä tuntuisi.
Mutta kun koiranhan ottaminen ei ole mikään kokeilu. On ihan eri asia suoriutua koiran hoidosta viikko tai kuukausi tai 8tuntia päivässä, kuin 10 vuotta ilman "lomaa".
Ota ap koiru vaan. Iloa ja seuraa riittää. Uskollinen kaveri ja aina hyvällä tuulella 😊
Älä ota yksin! Se on todella rankkaa. Ammulla ennen töitä lenkki, sitten koira yksin kotona 9 tuntia (joka on koiralle vaikea), töistä suoraan "juosten" kotiin ja heti lenkille. Viimeinen enkki ennen nukkumaanmenoa. Ja niin päivästä toiseen, vuodesta toiseen. Käytönnössä et voi työn jälkeen mennä harrastuksiin, shoppailemaan tai syömään kaverin kanssa, mitä vain normaaliin arkeen kuuluvaa.
Jos joskus menet, niin huonolla omatunnolla, koska koira jää taas yksin, vaikka oli jo äsken yksin kokonaiset 9h päivällä.
Jos töissä on afterwork tms vastaava, pitää pyytää työnantajalta lupaa, että voisit tehdä lyhennetyn työpäivän, jotta juostaa siinä välissä kotiin lenkittämään koira ennen afterworkia. Jne.
Puhumattakaan, jos haluaisit mennä matkustamaan tai sairastut, tai joudut sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä ota yksin! Se on todella rankkaa. Ammulla ennen töitä lenkki, sitten koira yksin kotona 9 tuntia (joka on koiralle vaikea), töistä suoraan "juosten" kotiin ja heti lenkille. Viimeinen enkki ennen nukkumaanmenoa. Ja niin päivästä toiseen, vuodesta toiseen. Käytönnössä et voi työn jälkeen mennä harrastuksiin, shoppailemaan tai syömään kaverin kanssa, mitä vain normaaliin arkeen kuuluvaa.
Jos joskus menet, niin huonolla omatunnolla, koska koira jää taas yksin, vaikka oli jo äsken yksin kokonaiset 9h päivällä.
Jos töissä on afterwork tms vastaava, pitää pyytää työnantajalta lupaa, että voisit tehdä lyhennetyn työpäivän, jotta juostaa siinä välissä kotiin lenkittämään koira ennen afterworkia. Jne.
Puhumattakaan, jos haluaisit mennä matkustamaan tai sairastut, tai joudut sairaalaan.
Ei ole koiralle vaikeaa olla 9 tuntia yksin. Ehkä jollekkin tosi sosiaaliselle tapaukselle voi olla, mutta koiriakin on monenlaisia ja löytyy hyvinkin itsenäisiä tapauksia.
Tämmöinen lokerointi koirienkin kohdalla on raivostuttavaa ja että yritetään juntata jokainen erillinen yksilö jonkun saman kapeakatseisen näkemyksen sisälle vaikka väkisin, kohta joku pöljä tekee oikeasti niin ettei anna koiransa nukkua vaikka sitä nukuttaisi, koska netissä sanottiin että se nukkuu liikaa ja sama tauno kuvittelee että koira kärsii jos on vähänkään yksin.
Nuo muut asiat voivat tosiaan olla ongelmallisia hyvin sosiaaliselle ihmiselle, joka haluaisi tehdä paljon asioita ilman koiraa, jos taas muutenki viihtyy kotonaan, ne eivät ole ongelma (ja esim. viikonloppunahan voi aivan hyvin käydä ilman koiraakin asioilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koiralle vaikeaa olla 9 tuntia yksin. Ehkä jollekkin tosi sosiaaliselle tapaukselle voi olla, mutta koiriakin on monenlaisia ja löytyy hyvinkin itsenäisiä tapauksia.
Tämmöinen lokerointi koirienkin kohdalla on raivostuttavaa ja että yritetään juntata jokainen erillinen yksilö jonkun saman kapeakatseisen näkemyksen sisälle vaikka väkisin, kohta joku pöljä tekee oikeasti niin ettei anna koiransa nukkua vaikka sitä nukuttaisi, koska netissä sanottiin että se nukkuu liikaa ja sama tauno kuvittelee että koira kärsii jos on vähänkään yksin.Nuo muut asiat voivat tosiaan olla ongelmallisia hyvin sosiaaliselle ihmiselle, joka haluaisi tehdä paljon asioita ilman koiraa, jos taas muutenki viihtyy kotonaan, ne eivät ole ongelma (ja esim. viikonloppunahan voi aivan hyvin käydä ilman koiraakin asioilla).
Olen sama, jolle vastasit. Koirat ovat nukkumisen osalta yksilöllisiä ja toiset koirat nukkuvat paljon eikä niitä pidä häiritä kun haluavat ottaa sen oman tilan ja olla rauhassa. Olet ihan oikeassa sen osalta.
Mutta kyllä 9h yksinoloa ja pidättämistä on koiralle liian paljon. Jos et usko, kokeilepa itse olla 9h ilman vessaa? Ja kerroin niin, koska minulla on koira yksin (elämäntilanteen muutoksen johdosta). Omistatko sinä koiran ihan yksin vai millä kokemuksella nimeät muita tyhmiksi?
En ikinä hankkisi koiraa yksin. Työpäivän jälkeen oltava ilta koiran kanssa, koska päivän ollut jo yksin. Voit unohtaa harrastukset, illanvietot, reissut ystävien kanssa, matkustelu haastavaa. Tietysti tuo seuraa yksinäisiin iltoihin, mutta jos olet tekevä ja liikkuva ihminen, rajoittaa se ihan älyttömästi.
Ap tässä. Kiitos vastauksista! Tuntuu, että on ehkä liian hankalaa yksin tosiaan :/
Ehkä pohdin pikkuhiljaa tätä..
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos vastauksista! Tuntuu, että on ehkä liian hankalaa yksin tosiaan :/
Ehkä pohdin pikkuhiljaa tätä..
Jos ylimääraista varallisuutta piisaa, niin se antaa vapauksia.
Muuten ei ehkä kannata, jos ei ole liikaa ylimääräistä rahaa.
On ikävä fakta että köyhän ei kannata ottaa koiraa.
Ota vain jos olet kotona viihtyyvää tyyppiä tai pystyt pitämään koiraa mukanasi. Itse olen kotihiiri ja koirasta on paljon seuraa ja pidän myös lenkkeilystä. Se on myös autoreissuilla mukana, mutta muuten vien sen hoitolaan. Olen toimistolla vain aamuisin ja iltapäivät teen etätöitä. Käytän myös päivähoitolaa, jos jostain syystä pitää olla koko päivä toimistolla.
Naapuri juuri yritti pakottaa koiraana toistamiseen hoidettavaksi meille. Oikeasti, älkää ottako lemmikkejä, ellette pysty hoitamaan niitä itse. Ei ole naapurin tehtävä juoksettaa koiraa. Koirassa on paljon työtä. Se pitää lenkittää monta kertaa päivässä (säässä kuin säässä, myös sateella ja pakkasella), syöttää, hankkia rokotukset, käyttää lääkärissä. Koirakin voi sairastua ja vaatia jatkuvaa lääkitystä. Niitä pitää madottaa, ne oksentelevat ja ripuloivat. Kakat pitää kerätä pusseihin kaupungissa. Pentukoirat järsivät usein huonekaluja ja rikkovat huushollin. Parketit menevät vaihtoon. Sinä voit tulla sille allergiseksi. Eli mieti kaksi kertaa ennen kuin hankit koiran. Koira elää usein 10 - 15 vuotiaaksi eli kyseessä pitkäaikainen sitoutuminen ja lopulta luopumisen tuska on hirveä. Niin ihania kavereita kuin koirat ovatkin, kannattaa oikeasti harkita tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että myös pysyt sinkkuna jos hankit koiran. Koira on tehokkaimpia miehenkarkottajia ihan jo sen hajun takia. Koko naisen asunto haisee koiralle ja usein myös vaatteista huomaa. Olen lopettanut suhteen parinkin naisen kanssa ihan vain koska näillä oli koira, en voi sietää sitä hajua. Mielummin vaikka hevonen, sitä ei ainakaan tuoda asuntoon haisemaan.
Se on pelkästään positiivista että koira karsii heti vääränlaiset miehet.
Tästä olen samaa mieltä, vääränlaiset miehet pysyykin poissa!
Mies, joka ei tykkää eläimistä, on täysin turn off. Yleensä noilla miehillä on muitakin traumoja. Ne ei tykkää lapsistakaan, eikä vanhoista ihmisistä. Ja kaikki on oltava aina tip top ja yleensä minä-minä -miehiä.
Minä otin koiran yksin ollessani. Mulla oli auto ja koira oli aina mun mukana, menin minne vaan. Työpäivän ajan se tietysti oli kotona yksikseen, mutta muuten oltiin melkein aina yhdessä. Kun mies tuli kuvioon mukaan, meitä oli sitten kolme. Aina joka paikassa yhdessä.
Mieti sisimmässäsi kunnolla, oletko koiraihminen. Jos ihan varmasti olet, kyllä ne muut asiat järjestyy. Se on n. 15 vuoden projekti sitten. Mutta ihanaa aikaa. Kyllä koira oppii olemaan sen työpäivän ajan yksin kotona, kunhan vain viet sen sitten kunnon lenkille sen jälkeen. Riippuu vähän koirastakin, meillä ei nykyinen koira lähtisi vielä sittenkään ulos, jos huomaa, että siellä sataa. Joten keitetään kahvit ja odotetaan, jos sade loppuisi.
Koirasta on paljon iloa ja seuraa, mutta myös vastuuta. Koiran ottamista kannattaa harkita tarkoin; olenko valmis huolehtimaan siitä sen loppuelämän, ottamaan selvää, mikä rotu sopii sinulle parhaiten, myös elinolosuhteisiin ja ympäristöön, oletko valmis ja kykenevä huolehtimaan sen perustarpeista ja mahdollisista lääkärikäynneistä, etc. On monta asiaa, jotka hyvä huomioida.