Avioehdon tekeminen = luottamuksen osoitus - en mene naimisiin rahasta
Tekemällä avioehdon avioeron valta, osoitat ettet ole menossa naimisiin rahan tai omaisuuden toivossa. Jos lähtökohta on se, että yhdessä ollaan ikuisesti, voi avioehdon hyvin tehdä, koska sillä ei tuolloin ole mitään merkitystä (puhun nyt siis avioehdosta eron varalta, en kuolemantapauksessa).
Avioehdosta kieltäytyminen puhuu omaa kieltään ja herättää heti epäilyksen siitä, mitkä henkilön motiivit avioitua ovat.
Avioehdon tekeminen nimenomaan on luottamuksen osoitus, jos jokin.
Kommentit (25)
Mä en missään nimessä olis suostunut avioehtoon. Meillä tapahtui tosi nopeaan kaikki. Mies osti talon ja mä tulin raskaaksi. Mä tienasin tosi hyvin ja äitiyslomarahat olivat ruhtinaalliset. Nyt olen ollut pitkään kotona ja mies ostanut merenrantamökin. Jos meillä olisi avioehto, niin enhän mä saisi mitään. Tyhjätaskuna lähtisin tästä liitosta, jos mieheni nyt löytäisi uuden naisen.
Mä uskon rakkauteen ja siihen, että olen hautaan saakka mieheni kanssa. Silti en alkaisi tekemään mitään ehtoja omaisuuden suhteen. Miehen aikoinaan periessä vanhempansa, en todellakaan halua omaa osuutta mökeistä ja taloista. Ne kuuluvat miehen suvulle, ei mulle. Mutta omani mä kyllä haluan, en todellakaan luopuisi mistään matariasta sillä erotessa sitä rahaa tuskin on kenelläkään liikaa käytettävissä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:20"]
Minusta taas avioehto on epäluottamuksen osoitus.
[/quote]
Olisitko sinä valmis ottamaan vaikka 500 000 euron riskin ihan vaan osoittaaksesi luottamusta tulevan aviomiehesi tulevaisuudesta? Että hän pysyy luotettavana, uskollisena ja mielenterveydeltään vakaana ja säilyttää nykyiset elämänarvonsa ja teidän keskinäisen rakkauden? No jos et ihan puolta milliä niin 200 000 e? 100 000 e? Kuinka paljon?
[/quote]
Meillä on sun kanssa ihan eri periaatteet elämässä, siitä tässä on kyse, ei rahasummista.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:20"]
Minusta taas avioehto on epäluottamuksen osoitus.
[/quote]
Olisitko sinä valmis ottamaan vaikka 500 000 euron riskin ihan vaan osoittaaksesi luottamusta tulevan aviomiehesi tulevaisuudesta? Että hän pysyy luotettavana, uskollisena ja mielenterveydeltään vakaana ja säilyttää nykyiset elämänarvonsa ja teidän keskinäisen rakkauden? No jos et ihan puolta milliä niin 200 000 e? 100 000 e? Kuinka paljon?
[/quote]
Sinä alapeukuttaja, vastaatko tähän kuinka monen euron riskin olet valmis ottamaan nykyisestä omaisuudestasi ja perinnöstäsi (nykyisistä ja tulevista) naimisiin mennessäsi. Jos sinulla ei ole omaisuutta, kuvittele tilanne. Laita ihan konkreettinen euromäärä. Ja kuvittele myös tilanne niin, että sinulla on omaisuutta, puolisolla ei. Tällöin laittamasi euromäärä kertaa kaksi kertoo sen rajan, minkä yli sinäkin alkaisit haluta laatia avioehdon.
Jos toisella on suuri omaisuus tai tulossa iso perintö niin avioehdon voi tehdä koskemaan vain näitä. En oikein ymmärrä, miksi avioehto pitäisi tehdä, jos molemmat ovat yhtä köyhiä/varakkaita avioon mentäessä. Yleensä lienee kohtuullista, että avioliiton aikana keräytynyt omaisuus puolitetaan eron sattuessa (ja jää toiselle toisen kuollessa).
Yhtä hyvinhän voi ajatella, että osapuoli, joka haluaa avioehtoa, aikoo rikastua tekemällä hirveästi töitä ja jättämällä perheen hoitamisen toiselle ja avioehdon avulla pitää kaikki rahat varmasti itsellään, eli se onkin hän joka aikoo tehdä rahaa avioliitolla
Kyllä nainen osaa nauttia omaisuudesta ihan sen naimisissa olon ajaltakin eli voi hyvnkin mennä naimisiin rahasta vaikka tekeekin avioehdon mielihyvin. Elintasosta ehtii nauttia sen liiton aikanakin, ei vain jälkeen.