K-päinen lääkäri ja poskiontelotulehdus
Mulla flunssa pitkittyi yli viikon mittaiseksi ja toissapäivänä alkoi aivan mahdottomasti särkemään toista poskea. Myös muut oireet (poskiontelotulehduksen) ilmaantuivat eli hillitön kumea yskä, paksu erite nenästä ym. Menin sitten lääkäriin joka määräsi antibiootin ja totesi, että kiitos näkemiin.
Mä sitten jäin odottamaan, että kirjoittaa sairaslomaa mutta asiaa tiedusteltuani hän ilmoitti, että ei poskiontelotulehduksen takia tarvitse sairaslomaa. Hillittömät yskänkohtaukset kestävät tunninkin, vesi valuu silmistä, meinaa tulla oksennus. Poskea särkee niin, että joudun vetämään burana 800mg ja panacodia jotta särky laantuu. Räkää valuu koko ajan.
Hoidan työkseni vanhuksia, kumartelen paljon ja olen tekemisissä lääkkeiden, haavojen, ruokien ym. kanssa.
Sain kerjättyä yhden päivän sairaslomaa eli tämän päivän. Oloni tänään ei ole yhtään parempi kuin eilenkään. Tänään uutena oireena on ilmaantunut särky myös otsalle ja niskajäykkyys. Yskänpuuskat ovat vähän vähentyneet mutta kun sellainen tulee ei mitään ole tehtävissä. Yskiminen sattuu päähän ja keuhkoihin niin paljon särkylääkkeistä huolimatta, että ajatuskin jo itkettää. Joudun painamaan päätä kaksin käsin yskiessä.
Antibioottia olen siis syönyt eilisesta päivästä lähtien eli alle 2 vuorokautta vasta. En missään mielessä tunne olevani työkykyinen ja minusta tuntuu kauhealta ajatukselta mennä vanhusten lähelle tässä kunnossa. Räkää saattaa jopa valua jonkun päälle jos ei heti pysty niistämään. Ajatuskin siitä mitä tämä tauti tekee vanhuksille on kauhea koska mullakin nuorena ihmisenä tämä on näin raju.
Lääkäri ei minkäänlaisista perusteluista huolimatta enempää sitä saikkua kirjoittanut ja töihin on huomenna mentävä. En voi kun toivoa, että jotenkin maagisesti huominen olisikin tätä päivää merkittävästi parempi :(
Kommentit (28)
Työnantaja on se joka päättää sairauslomasta, ei lääkäri.
Nenäkannu on käytössä, samoin antihistamiini ja yskänlääke sekä särkylääke ja se antibioottikin. Silti olo on sellainen, että mielestäni en ole työkuntoinen. Kuulun niihin ihmisiin jotka eivät turhasta kitise ja olen todella harvoin sairaslomalla. Siksi olenkin nyt todella järkyttynyt tästä, mua kohdeltiin todella törkeästi. Ap
Niin ja vielä piti sanoa, että kyllä mun mielestä pitää myös huomioida mitä työtä tekee. Kyllä mä tälleen lääkittynä (vaikka päätä särkee koko ajan hevistä kipulääkityksestä huolimatta) voisin jotain toimistotyötä tehdäkin varmaan mutta kun tuo hoitotyö on sellaista, että siinä on hyvä olla kunnossa.
No en ole itse ollut koskaan saikulla poskiontelotulehduksen takia. Jos menee hankalaksi, käyn punkteerauksessa. Loppupäiväksi takaisin töihin, jos ei tule kauheaa nenäverenvuotoa. Saikkua en ole koskaan kysellyt eikä sitä työkaverien kokemuksen mukaan saakaan jos ei ole kuumeinen. Olen myös hoitoalalla.
Poskiontelotulehduskin, niinkuin muutkin taudit, ovat yksilöllisiä. Ja kipukynnys on erilainen jokaisella, ei pidä puskea kaikkia samaan muottiin!
Itse olen sairastanut poskionteloita epäsäännöllisen säännöllisesti muutaman vuoden ajan, talvet pahimpia aikoja. Vähintään 3 tulehdusta/lääkekuuria vuoden aikana.
Tällä hetkelläkin olen sairaslomalla (keittiötyö) jo viidettä päivää, eikä helpota vieläkään. Tämä rulijanssi alkoi 1,5kk sitten kun tunsin oloni sairaaksi (lämpöä ja paine poskissa ja otsassa), sain hoitajalle ajan joka katsoi ultralla ontelot ja oik. puolella näky tulehdus, lääkäri kirjoitti e-reseptin ja söin kuurin, siihen sain 3 päivää saikkua +3 vapaapäivää perään. 7.päivänä kävin taas hoitajalla tarkistuttaan ontelot ja olivat muka terveet. kaksi päivää kävin pikku lämmössä töissä ja sitte taas paheni, yhden päivän olin omalla luvalla töistä pois kun oli niin paska olo. Sitte seuraavana päivänä lääkärille päivystykseen, tulehdus vasemmalla puolella, 8päivän lääkekuuri, 5pv saikkua. saikku loppu, tauti ei, eli lääkäriin... lääkäri jatkoi kuuria 4 päivällä ja kirjotti 3 päivää saikkua, koska olo ei kertakaikkiaan ollut työkykyinen, kun autolla tk:een ajaminenkin tuntui kuin olisi humalassa (vaikka humalassa ajamisesta ei olekaan kokemusta) ja jalkeilla olo huimasi ja otsa oli kokoajan rutussa kun särki niin päätä. Nooh, sen kolmen päivän jälkeen olo oli vielä sairas, joten lääkäriin ja punktioon, ei tullut varsinaista mätää, mut paine helpotti heti, sain vielä seuraavan päivän saikkua, mikä oli hyvä, kun vuoti verta nenästä vielä seuraavanakin päivänä.
No, sitte menin jo töihin lopussakin. Tuntui mahtavalta kun pystyi olemaan töissä ja ulkoilemaan kunnolla! :)
Pari viikkoa olin terve, kunnes ihan ykskaks yllättäen taas äjähti nokka tukkoon ja räkä alkoi valumaan ja posket kipeyty. Eikun seuraavana päivänä taas lääkärille joka ultrasi taas tulehduksen, ei antanut vielä lääkekuuria, halusi varmistaa röntgenillä. Seuraavana aamuna kävin kuvissa ja siitä seuraavana päivänä lääkäri soitti ja sano että kylläähän siellä märkää (tai kysta!!!) on, kirjotti ärtsyn lääkekuurin, Amorion Comp, ja Dymesta-nenäsuihketta. Nyt oon kaksi päivää syönyt kuuria ja ei vielä suurempää helpotusta ole havaittavissa, huomisaamu näyttää onko minusta töihin.
minä sain kerran yhden päivän sairaslomaa, kun jotenkin venäytin selkäni kylpyhuoneessa.. pomo ihmetteli, että "miten sä nyt jo töihin tulet" ja jouduin todella nöyryttävään tilanteeseen, kun uudestaan samalle tk-lääkärille.. lähes konttasin sisään & ilmoitin että "pomo lähetti". lääkäri vielä ivallisena ihmetteli, että onko se muka noin kipeä ja etkö muka oikeasti pysty seisomaan suorana.. sain sitten viikon lisää lomaa & reseptin Burana kasisataselle, vaikka lääkäri selvästi oli sitäå mieltä että vika oli korvieni välissä.
paha maku jäi suuhun .(
Hei sinä joka kirjoitit että toiset on kipeitä aina ja vinkuu pienestä. Mulla oli poskiontelotulehdus ja särki hampaita,otsaa,poskionteloita,hartioita yms... se rumpa kesti noin 2 vuotta ja 12 antibiottikuuria peräkkäin. Lähes viikottain oli tikut nenässä ja punkteerattiin, sitten rusto tuli niin paksuksi että tikkuja ei meinannut iso mieslääkäri saada enää läpi. Meni hermot ja sanoin että nyt perkele leikkaukseen ja heti, tauti loppui siihen. Nyt 14 vuotta myöhemmin taas vähän oireita. Tein raskasta korjaamo hommaa ja silloin tuntui monesti että taju menee sen kivun takia. Älä ikinä hauku muiden kipuja tiedä se perk.....
Mene uudestaan lääkäriin. Yleensä poskiontelontulehduksen takia ei tarvita sairaslomaa, minullakin on niitä 3-4 kertaa vuodessa enkä ole niiden aikana saikulla. Röhisevänä ja tukkoisena pystyy olemaan töissäkin. Saikku ei ole mikään rutiini poskiontelontulehduksessa, koska valtaosa ihmisistä on sen aikana työkuntoisia. Mutta aina joskus joku on niin sairas, ettei ole työkuntoinen ja silloin saikkua tarvitaan. Menet siis vaan uudelleen lääkäriin, mieluummin ehkä eri lääkärille, mutta tarvittaessa samallekin.