K-päinen lääkäri ja poskiontelotulehdus
Mulla flunssa pitkittyi yli viikon mittaiseksi ja toissapäivänä alkoi aivan mahdottomasti särkemään toista poskea. Myös muut oireet (poskiontelotulehduksen) ilmaantuivat eli hillitön kumea yskä, paksu erite nenästä ym. Menin sitten lääkäriin joka määräsi antibiootin ja totesi, että kiitos näkemiin.
Mä sitten jäin odottamaan, että kirjoittaa sairaslomaa mutta asiaa tiedusteltuani hän ilmoitti, että ei poskiontelotulehduksen takia tarvitse sairaslomaa. Hillittömät yskänkohtaukset kestävät tunninkin, vesi valuu silmistä, meinaa tulla oksennus. Poskea särkee niin, että joudun vetämään burana 800mg ja panacodia jotta särky laantuu. Räkää valuu koko ajan.
Hoidan työkseni vanhuksia, kumartelen paljon ja olen tekemisissä lääkkeiden, haavojen, ruokien ym. kanssa.
Sain kerjättyä yhden päivän sairaslomaa eli tämän päivän. Oloni tänään ei ole yhtään parempi kuin eilenkään. Tänään uutena oireena on ilmaantunut särky myös otsalle ja niskajäykkyys. Yskänpuuskat ovat vähän vähentyneet mutta kun sellainen tulee ei mitään ole tehtävissä. Yskiminen sattuu päähän ja keuhkoihin niin paljon särkylääkkeistä huolimatta, että ajatuskin jo itkettää. Joudun painamaan päätä kaksin käsin yskiessä.
Antibioottia olen siis syönyt eilisesta päivästä lähtien eli alle 2 vuorokautta vasta. En missään mielessä tunne olevani työkykyinen ja minusta tuntuu kauhealta ajatukselta mennä vanhusten lähelle tässä kunnossa. Räkää saattaa jopa valua jonkun päälle jos ei heti pysty niistämään. Ajatuskin siitä mitä tämä tauti tekee vanhuksille on kauhea koska mullakin nuorena ihmisenä tämä on näin raju.
Lääkäri ei minkäänlaisista perusteluista huolimatta enempää sitä saikkua kirjoittanut ja töihin on huomenna mentävä. En voi kun toivoa, että jotenkin maagisesti huominen olisikin tätä päivää merkittävästi parempi :(
Kommentit (28)
Olen ollut sairaana nyt 3kk ja saikulla 1kk töistä ja koulusta poskiontelotulehduksen ja muiden virusten takia. Edelleen on voimaton olo ja päätä särkee jatkuvasti. En jaksa tehdä oikein mitään ja on yleisesti ikävä olo. Onko sinulla 7kk sairastaneella jotain vinkkejä parantumiseen? Lääkärissä on käyty nyt varmaan jo 10 kertaaa ja punkteerattu 3 kertaa, 3 antibioottia myös syöty..
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:51"]
Lisään vielä, että meillä voidaan poskiontelontulehdusta sairastava lähettäää korvalääkäruille, joka punkterraa poskiontelon. Mulle tehty näin kolme kertaa, ja helpotus tulee välittömästi.
[/quote]
Sorppa, ei voi punkteerata, kun kummatkin poskiontelot on leikattu jo.4
Astmaatikkona olen myös tavannut lääkäreitä, jotka ovat sanoneet, ettei mitään kuuria tarvitse. Sitten onkin tullut todella pitkä sairausloma, kun astma on mennyt huonoon kuntoon ja tulehdus levinnyt otsaonteloon. Lääkitys onkin sen jälkeen ollut todella tuhti.
Jokaisella on oikeus toisen lääkärin mielipiteeseen!
Huoh, poskiontelontulehdus ei vaadi antibioottia, ellei mene ns. märkäisen sinuiitin puolelle. Siinähän alapeukutatte, mutta jokaiseen nuhaan ei niitä antibiootteja tarvita. Mahtava tulevaisuus edessä, kun maailma täynnä antibiooteille resitenttejä kantoja.
Se on totta, että poskiontelontulehdus ei automaattisesti tarkoita sairauslomaa. Mutta ap:n kertoman mukaan hänen oireensa ovat niin rajut, että saikku olisi enemmän kuin paikallaan. Itse sairastin viime talvena influenssan ja sen seurauksensa sain jälkitautina ensin poskiontelontulehduksen ja vielä päälle keuhkoputken tulehduksen. Jälkimmäisessä tapauksessa se yskä oli niin valtavan karmaiseva, että ei puhettakaan mistään töissä olemisesta. Itse asiassa työkaverit lähettivät minut kotiin ennen kuin pääsin edes lääkärissä käymään. Se minun jatkuva yskiminen oli kuulemma niin rasittavaa kuunneltavaa.
Meidän työyhteisössä on onneksi sellainen henki, että sairaana töihin tulevia katsotaan melko karsaasti ja hyvin hanakasti kipeät ihmiset lähetetään kotiin. Kukaan ei halua sairastua sen takia, että joku itsensä korvaamattomaksi luuleva tulee sairastuttamaan koko työyhteisön kun "minulla ei ole tapana saikutella".
Ap, mene toiselle lekurille ja kerro tarkasti oireesi.
Minulla oli kerran selkä niin kipeä, ettei mikään koukistelu onnistunut ja ainoa asento jossa ei tuntunut karmeaa kipua oli selällään makuu-. Olin tuolloin töissä paikassa, joss piti nostella paljon painavia tavaroita. No TK-lääkäri vaan tokaisi ivalliseen sävyyn, että "hyvinhän sä kävelet", kun tulin vastaanotolleen, eikä meinannut kirjoittaa saikkua edes yhtä päivää. Kai niiden perusolettamus on, että kaikki saikkua hakevat valehtelee. Oli kyllä loukkantunut olo.
voi mennä, suomalaiset ovat vaan niin pelokkaita ja laiskoja. Ei se makaamalla parane, piste. Itse en viitsisi rukoilla mitään lomaia, nyt ryhtiä ihmiset.
Siis minulla ainakin oli poskiontelotulehduksen lisäksi koko ajan hirveä yskä, nuha ja yleinen voimattomuus kuukausien sairastelun takia. Töissä piti jatkuvasti olla kylmässä ja kuumassa ja menin aina vain huonompaan kuntoon, kun en saanut rauhassa parantua. T: se 7kk sairastellut
Ei tuossa kunnossa voi töihin mennä.
yleensä antibioottikuurin alkaessa menee vielä hetkeksi huonompaan kuntoon... eikä teillä saa hoitajalta sairaslomaa tai muuten?
Kannattaa mennä uudestaan lääkäriin. Ja ehkä jopa eri lääkärille? Onko mahdollista mennä yksityiseen terveydenhoitoon? Ei ole yleislääkärin käynti siellä paljoakaan kalliimpi kuin julkisen puolen käynti.
Kyllä noilla oireilla pitäisi saikkua saada ja kunnon lääkitys ja ab-kuuri.
Ei tainnut olla työterveyslääkäri? Käyt näyttäytymässä töissä ja toteat olevasi liian sairas, ilmoitat esimiehelle ja lähdet kotiin sairastamaan.
voin vain kuvitella, kuinka kurjalta susta tuntuu! Mä en ymmärrä, miten lääkärit ovat tuollaisia, enkä tajua että jotkut saa sairauslomaa muka "tuosta noin vaan". itse olen yhden ainoan kerran hakenut sairauslomaa, vuosi sitten, mulla oli noidannuoli (tai joku sellainen, lääkäri ei ollut varma) ja selkä ihan järkyttävän kipeä. Aamuisin piti sivuttain nostaa käsien avulla itsensä ylös sängystä, ja jouduin kulkemaan tukien itseäni huonekaluista kiinni ottamalla jne. Kävin valittamassa lääkärissä (ja tarkistamassa, ettei oo mitään pahempaa) niin mä sain kans sen YHDEN päivän sairauslomaa! :O itse työskentelen myös vanhainkodilla, oli muuten helkkarin helppoa auttaa vanhuksia ylös sängyistä jne kun ei itsekään meinannut päästä...!?
Älytöntä, että työntekijän pitää oikeasti kipeänä mennä töihin!
Meillä ei saa työterveydestä poskiontelontulehduksen takia sairaslomaa koskaan. Hyvä jos saa antibiootit, osa lääkäreistä ei kirjoita niitäkään. Se menee ohi ajallaan.
Jos asutte kaupungissa niin laita ukkos hakemaan päivystävästä apteekista Benadryl nimistä antihistamiinia, jotta saat röörit auki.
Minulla oli aivan sama tauti ja olen myös vanhustöissä! Sain varmaan 5x 1-3pv saikkua. Aina kun menin töihin tauti paheni ja eikun taas lääkäriin. Ja olin vielä raskaanakin. Lopulta tauti kesti 7kk!!! 3 antibioottikuuria, kortisonikuuri, nenäsuihkeita jne. Jos olisin kerralla saanut kunnon saikun niin olisin ehkä parantunutkin...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:46"]
Meillä ei saa työterveydestä poskiontelontulehduksen takia sairaslomaa koskaan. Hyvä jos saa antibiootit, osa lääkäreistä ei kirjoita niitäkään. Se menee ohi ajallaan.
[/quote]
Näin on, ja toinen juttu on se, että toiset on aina niin helvetin kipeitä joka flunssassa ja itkevät ja valittavat kuin pikkupennut - ja toiset ei. Jos joka nuhasta ollaan pois, niin kuka täällä töitä tekee ?
En ole koskaan saanut poskiontelontulehduksesta sairaslomaa. Miksi pitäisi ? Tiedätkö, että pienellä vaivalla voisit helpottaa oloasi ( nenäkannu apteekista - erittäin kehuttu juttu ) jos vaan viitsisit. Poskiontelotulehdu menee myös ohi ilman lääkekuuriakin.
Lisään vielä, että meillä voidaan poskiontelontulehdusta sairastava lähettäää korvalääkäruille, joka punkterraa poskiontelon. Mulle tehty näin kolme kertaa, ja helpotus tulee välittömästi.
Olen ollut sairaana nyt 3kk ja saikulla 1kk töistä ja koulusta poskiontelotulehduksen ja muiden virusten takia. Edelleen on voimaton olo ja päätä särkee jatkuvasti. En jaksa tehdä oikein mitään ja on yleisesti ikävä olo. Onko sinulla 7kk sairastaneella jotain vinkkejä parantumiseen? Lääkärissä on käyty nyt varmaan jo 10 kertaaa ja punkteerattu 3 kertaa, 3 antibioottia myös syöty..