Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 14, asun keskellä korpea ja vanhemmat ovat kieltäneet kaiken viihteen. Tulen hulluksi

Vierailija
20.08.2020 |

Otsikko. Tarvitsen luovia tapoja viihdyttää itseäni, kuolen yksinkertaisesti tylsyyteen. Ilmaiset mobiilipelit riittävät vain johonkin pisteeseen.

En voi hankkia maksukorttia ilman vanhempien lupaa, joten kaikki maksullinen on aika mahdotonta. Onnistuin kyllä huijaamaan äidin korttitiedot steamiin, mutta eipä silläkään oikein voi mitään ostaa ilman että huomaisi. Ja meidän netti on niin hidas ettei sen yli oikein voi pelata mitään reaaliaikaistakaan.

Kirjoista on kielletty sota-, rikos-, scifi- ja fantasiakirjat, eli juuri ne kirjat mitä haluaisin lukea. Sama televisiosta tulevien elokuvien kanssa. Ja suoratoistopalveluista pitäisi maksaa, mikä ei siis onnistu koska minulla ei ole omaa maksukorttia.

Kommentit (170)

Vierailija
101/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä körttiperheessä oikein asut?

No körtti on aika hyvä kuvaus - Ap

No ei ole, kun körtit on niitä kirkon liberaaleja.

Vierailija
102/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on varmaan jo kertonut paljon vinkkejä. Itselle ei tullut mieleen kuin youtube ( ja kaikki siellä olevat videot yms) ja sinne moni lataa elokuviakin sekä tv-sarjojen eri kausia ja itse olen sieltäkin paljon katsonut, vaikka laatu ei aina olekaan paras. Sieltä löytyy myös paljon kaikkea eri aiheisiin liittyvää. Itse seuraan esim monen ulkomailla asuvan ihmisiä kanavia ja heidän elämäänsä. Myös musiikkia kuuntelen edelleen paljon youtubesta, vaikka laatu ei aina ole niin hyvä. Sieltä kuitenkin löytää aina jotain uutta. Netistä löytyy kyllä muitakin sivustoja missä voi katsoa elokuvia ilmaiseksi, mutta kaikki eivät välttämättä ole niin turvallisia. Itse välillä katson mistä nyt satun jonkun elokuvan vaan löytämään, mutta en ihmettele jos tulisi jokin haittaohjelma jostain sivustolta.

Kirjoja kannattaa lainata ja piilottaa niin hyvin, etteivät vanhemmat näkisi. Tai sitten käy lukemassa lehtiä ja kirjoja kirjastossa eikä vie kaikkea kotiin. En taida tähän enää viitsiä laittaa cd:levyistä mitään, kun tuskin kovin moni niitä enää ostaa. Itsellä on silti tapa vieläkin jostain kirppikseltä joskus ostaa levyjä ja minulla on vanha cd-soitin käytössä. Kirppikseltä joskus ostan kirjojakin. Taidan itse olla jo niin vanha ( 26 v), etten paljon tiedä missä netissä voi keskustella ja mistä löytyisi nuorelle jokin hyvä chat tai vastaava missä voisi puhua.  Oma nuoruus oli kyllä melko samanlaista aikaa ja minulla ei ollut kavereita, joten olin paljon yksin ja yritin saada aikani kulumaan. Minulla ei myöskään ollut mitään pankkitunnuksia/ korttia olemassa ja tv:kin yleensä muiden käytössä ja en paljon pystynyt sen kautta mitään katsomaan.  Yleensä olinkin youtubessa tai luin jotain kirjaa sekä kuuntelin musiikkia. Minulla oli pari harrastusta, mutta niissäkin kävin oikeastaan vähän pakosta ja siihen asti, kun jotenkin jaksoin ja sitten kun "sain" ne lopettaa niin ne jäivät. Nämä liittyivät paljon urheiluun ja soittamiseen. Kilpa-urheiluun jäi kammo ja on eri asia liikkua itse. Samaten voi soittaa omaksi ilokseen toisin kuin esiintyä pakolla yleisölle.

Tosin jos vaan tykkäät niin suosittelen jotain harrastusta. Kansanopistoissakin on paljon eri kursseja ihan mihin vaan liittyen ja uskon, ettei opetus ole siellä liian "vakavaa" jo voi käydä rennommin. Soittimia voi  opetella sielläkin soittamaan ( ei tarvi mitään kalliita musiikkiopistoja) tai sitten piirtämistä, käsitöitä, jotain liikuntaa, vieraita kieliä yms. Minusta sieltä voisi katsoa jotain kiinnostavaa jos vaan sattuu lähellä sellainen olemaan tai pääsisi kulkemaan. Joku osaa varmaan neuvoa paremmin ja itse en tiedä paljon mitään nykyajan nettipalveluista ja pakko se myöntää. Muuten jään kyllä samoja ajatuksia, vaikka meidän kotimme ei ollutkaan uskonnollinen. Silti elämä oli hyvin rajoitettua ja en sitten itsekään paljon käynyt missään, kun ei ollut kavereita kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen korjaus eli kansalaisopistoa tarkoitin harrastuksiin liittyen, eikä kansanopistoa.

Vierailija
104/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.

Epäilen myös. Vaikka kuinka olisi lukenut 14-v., ei kirjoittaisi sellaisia lauserakenteita kuten tämä.

Tässä voi olla takana joku vanhempi, joka etsii keinoja ratsata omaa nuortaan, älkää ihan kaikkea neuvoko.

Vierailija
105/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä on provo.

3000 asukkaan kunnassa asuvalla vanhoillisella VL perheellä ei ole telkkaria, ei uutta eikä vanhaa. Lisäksi AP kertoo, että vanhemmat vahtivat, mitä leffoja ja kirjoja hän kuluttaa. Jokainen VL liikettä tunteva hoksaa, että nämä faktat eivät ole synkassa. Lukemisen rajoittaminen ei ole liikkeessä normaalia, vaan aika äärimmäistä. Sen sijaan vain melko liberaalit vl-vanhemmat antaisivat lapsen katsoa yhtään mitään leffaa.

Eli: vl-vanhempi, joka rajoittaisi lukemista, olisi pakosti niin äärimmäisen tulkinnan edustaja, ettei takuulla pitäisi telkkaria kotona. Ja toisinpäin, television omistava VL on pakosti sitä löysempää laitaa, eikä vahtisi lukemista.

T. Asioista tietävä

Voi,voi, ei tämä ole mitenkään provo. Kyllä tuollaisia vanhempia on , ja muuten ovat ihan ok. Mutta se uskonnon ympärillä olevat asiat on vain jarruna erilaiseen toimintaan ja ajatteluun. Mitä telkkariin tulee, eihän sieltä edes tule muuta kuin uusintoja uusintojen perään. Itse olen iäkäskin, 5vuotta sitten uusittiin huippu telkkarit kaupunki-ja maaseutukotiimme. Eipä tänä kesänäkään tullut katsottua. Katsoin kaiken mielenkiintoisen ipadilta.

Ei meidän nuorempi perhekkään katso muuta ,kuin välillä netflixiä. Tv on menneen talven lumia.

Vierailija
106/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.

Monella lestadiolaisella on nykyään televisio. Monesti käyttävät sitä pelaamiseen. Meininki on muutenkin nuorempien keskuudessa aivan eri kuin vaikkapa vielä 10 vuotta sitten. Asioita vaan tehdään salassa liikkeen vanhemmilta jäseniltä ja tiukkiksilta. Olin itsekin entisenä lestadiolaisena tästä aika hämmentynyt.

Mielestäni AP:n sosiaalisen elämän rajoittaminen, kaiken kieltäminen ja jatkuva kyttääminen menisi kyllä henkisestä väkivallasta. Suosittelen kertomaan asiasta kouluterveydenhoitajalle, kuraattorille tmv. Valitettavasti itse en edes juuri muista mitä tein saman ikäisenä ollessani vl-nuori. Ainakin luin rikoskirjoja ja roikuin netissä kavereiden kanssa. Se ei taida kyllä paljoa auttaa tai antaa uusia ideoita.

Toivottavasti saat asioihin muutosta, vaikkapa jonkun ulkopuolisen aikuisen avulla.

Sen television taustalla ovat uskoaksenikin vanhempieni väliset ristiriidat, äiti on heistä se tiukempi osapuoli, isä ei lähinnä uskalla sanoa vastaan, sikäli kun olen käsittänyt. Televisiosta hän ei ole ilmeisesti silti halunnut luopua. En tiedä tarkkaan, mutta näin olen ymmärtänyt.

Ja tosiaan tiedän ettei vanhempieni käytös ole mitenkään vl- mittapuullakaan normaalia (tutuissa lestadiolaisperheissa on lapsilla itse asiassa yleensä varsin vapaa meininki ja saavat tulla ja mennä miten haluavat. Osansa varmasti on sillä että ei yli kymmentä lasta ole aikaakaan koko aikaa vahtia). En nyt meinannut sanoa että asiat olisivat oikeasti uskonnolla perusteltuja, ainoastaan että se on vanhempieni yleisin perustelu näille rajoitustoimille. Mutta ei se varmasti ole ainoa syy miksi he toimivat näin.

Tämä on asia josta kykenen analyysiin, koska olen ajatellut sitä paljon. Täällä kun ei oikein ole viihdettä, niin aikaa tulee pakosta käytettyä pelkkään ajattelemiseen.

Vierailija
107/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla läppäriä tai käytättekö sellaisia koulussa opiskeluun? Pohdin tässä vain, että sinun olisi tärkeää saada harjoittaa myös niitä taitoja, ja koulu voisi varmaankin puoltaa asiaa sillä hyvistä tietoteknisistä taidoista on mieletön hyöty nykyisessä työelämässä. Koneella sitten taas voi opetella kehittyneempiä tapoja esim salata aineistoa, puhelimen mahdollisuudet on rajalliset.

Pakkohan läppäri on olla käytössä, kun oli tuo kevään etäopiskelukin korona-ajan takia😂

Vierailija
108/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen myös. Vaikka kuinka olisi lukenut 14-v., ei kirjoittaisi sellaisia lauserakenteita kuten tämä.

Tässä voi olla takana joku vanhempi, joka etsii keinoja ratsata omaa nuortaan, älkää ihan kaikkea neuvoko.

Aika hyvää itsearviointia sitten tuo aloitusviestin ahdistava rajoittaminen.

Vierailija
109/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhemmat jehovan todistajia?

Yllä tulikin jo esille, että ovat lestadiolaisia mutta mielestäni ei käytös kyllä viittaakaan Jehovan todistajiin.

Ihan samalla tavalla siellä on maailmalliset asiat on kielletty ja nuoria kontrolloidaan. Lisäksi katkaistaan omaan lapseen välit, jos luopuu kultista. Samanlaista sakkia ovat.

Vierailija
110/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tulee muuttumaan vielä. Panostat itseesi ja lähdet muualle omaa elämääsi rakentamaan :) Opiskelut jne. Kestä vielä hetki ja älä luovuta. Eivät vanhempasi voi sinua loputtomiin kontrolloida vaikka varmaan hyvää tarkoittavatkin. Mitä SINÄ haluat tehdä elämälläsi, se pitää itse löytää.

Vierailija
111/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro tilanteestasi jollekin koulun aikuiselle, esimerkiksi kuraattorille. Kuulostaa siltä, että lastensuojeluilmoituksen tekeminen voisi olla ihan asiallista - sinähän elät kuin vankilassa! Olen äikänope, ja eniten kavahduttaa ajatus siitä, että lukemistasi rajoitetaan etkä saa liikkua kodin ulkopuolella tai tehdä muita ikääsi kuuluvia asioita. Tuo ei ole kasvatusta, vaan henkistä väkivaltaa, ja jonkun ulkopuolisen olisi syytä puuttua siihen.

Koulun oppilashuollolla (kuraattori, psykologi, tervedenhoitaja ym.) on vaitiolovelvollisuus. Olet jo niin vanha, ettei käynnistäsi esim. kuraattorilla kerrota vanhemmillesi, ellet anna siihen lupaa. Mieti, kuka koulussasi voisi olla sellainen aikuinen, jolle uskaltaisit puhua.

Mutta mitä lastensuojelu voisi tehdä hyväkseni? Vaikka joku sosiaaliviranomainen puhuisi vanhemmilleni, en usko että se auttaisi, koska he, etenkin äiti, uskovat joka solullaan että tekevät minulle vain parasta. He eivät ole ihmisiä joille voi perustella asioita järjellä, koska heidän toimintansa perustuu uskolle. Joten vaikka sosiaaliviranomaiset kuinka kertoisivat että he itse asiassa haittaavat kehitystäni, niin eivät he varmaan uskoisi. Lastensuojelu on hyvä auttamaan niitä lapsia joiden perheessä vanhemmilla on esimerkiksi niin raskasta etteivät he jaksa hoitaa lapsiaan. En tiedä miten he voisivat auttaa sellaista perhettä joiden vanhemmilla on vinoutunut ja virheellinen käsitys siitä että he tekevät parhaita mahdollisia asioita lapselleen.

Vielä viisi vuotta sitten ei ollut tällaista, mutta vanhemmat on tiukentaneet sekä uskontulkintaa että kontrollia minusta sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulen ja yritän ottaa itselleni vapauksia. - ap

Ei 14-vuotias kirjoita näin vai onko iq:si 150+?

Mikä sinulla on iq, jos poika onkin aito?

Vierailija
112/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannustaa nuorta salaamaan ja piilottelemaan asioita vanhemmiltaan? Jos nuori ja vanhemmat ovat eri mieltä sopivasta harrastuksesta, seurasta, viihteestä, ajanvietteestä tai rahankäytöstä niin varmasti asiat ratkeavat keskustelun kautta. Salailu ja piilottelu vain nakertaa luottamusta molemmin puolin. Eli sen sijaan että kehoitetaan nuorta salaa lukemaan vaikka vanhempien sopimattomaksi katsomia rikoskirjoja ja käyttäytymään uhmakkaasti, osoittaisi nuori kypsyyttä keskustelemalla asioista vanhempiensa kanssa rakentavasti. Eli nuoren ja vanhempien kannattaisi istua alas keskustelemaan asioista kaikkia osapuolia kunnioittaen ja ennen kaikkea toisiaan ja toistensa näkemyksiä kuunnellen.

Miksi tätä kommenttia on alapeukutettu? Onko avoimuus salailun sijaan, asioista yhdessä rakentavasti keskusteleminen ja toisten näkemysten kuunteleminen huono idea? Onko nuori keskustellut asiasta omien vanhempiensa kanssa ja ilmaissut tyytymättömyytensä sääntöihin jotka kokee epäreiluiksi ja rajoittaviksi? Jos on lahjakas kirjoittamaan, voi asian ottaa esille myös kirjoittamalla ajatuksensa sanoiksi.

Lähtökohtaisesti jokaisella tulisi olla mahdollisuus lukea, hankkia tietoa, opiskella, harrastaa, pelata ja katsoa viihdettä. Jonkinlaiset pelisäännöt tulee kuitenkin joka perheessä olla, koskien ikärajoja, ruutuajan määrää jne, kaikki television ja median sisältö ei kuitenkaan ole lapsille tai nuorille soveltuvaa, aika suuri osa television sisällöstä varsinkin on suorastaan haitallista nuorten kehittyvälle mielelle ja aivoille.

Vierailija
113/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitäisi ehdottomasti saada viettää omaa aikaa kirjastossa. Siellä voi sitten lukea ja tutkia mitä vaan, myös tietokoneella saisi olla vapaasti.

Vierailija
114/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla läppäriä tai käytättekö sellaisia koulussa opiskeluun? Pohdin tässä vain, että sinun olisi tärkeää saada harjoittaa myös niitä taitoja, ja koulu voisi varmaankin puoltaa asiaa sillä hyvistä tietoteknisistä taidoista on mieletön hyöty nykyisessä työelämässä. Koneella sitten taas voi opetella kehittyneempiä tapoja esim salata aineistoa, puhelimen mahdollisuudet on rajalliset.

Pakkohan läppäri on olla käytössä, kun oli tuo kevään etäopiskelukin korona-ajan takia😂

Voihan perheessä olla esimerkiksi yhteiskäytössä oleva pöytäkone, joka tököttää olohuoneessa. Etenkin kun on vain yksi lapsi.

Vierailija
115/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ap ole snäpchat hallussa.ei vahempasi sitä hallitse ja saa snäppäillä kenen kanssa tahdot- virkistävää, uusi maailma.. sen nyt taitaa jokainen nuori.

Ihme ettei kännykkää ole kielletty. Ainoa henkireikä pakoon.

Vierailija
116/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae kouluun toiselle paikkakunnalle, erikoislukiot ja ammattikoulut. Varo ettei vöt vanhempasi pakota uskonnolliseen sellaiseen, sama meno jatkuu. Minäkään en aikoinaan olisi saanut lukea mitään, valot katkaistiin sulakkeesta. Läksyjen lukuun ei kannustettu, linja-autossa koulumatkalla tein mitä tein. Edes kännyköitä ei silloin ollut keksitty. Mitään ei voinut harrastaa kun kyytiä ei ollut. Maatalossa oli töitä niin paljon että odotin aina kesällä koulun alkamista että pääsi kouluun lomalle.

Vierailija
117/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä muutakin viihdettä kuin maksulliset nettipalvelut.

No kerro minulle sitten mistä sitä löytää, sitähän tässä kysyin. - Ap

youtube.com löytyy joka lähtöön viihdettä. Stephen Kingin lukemista äänikirjoista leffoihin, dokumentteihin ja true crime "podcasteihin".

Vierailija
118/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannustaa nuorta salaamaan ja piilottelemaan asioita vanhemmiltaan? Jos nuori ja vanhemmat ovat eri mieltä sopivasta harrastuksesta, seurasta, viihteestä, ajanvietteestä tai rahankäytöstä niin varmasti asiat ratkeavat keskustelun kautta. Salailu ja piilottelu vain nakertaa luottamusta molemmin puolin. Eli sen sijaan että kehoitetaan nuorta salaa lukemaan vaikka vanhempien sopimattomaksi katsomia rikoskirjoja ja käyttäytymään uhmakkaasti, osoittaisi nuori kypsyyttä keskustelemalla asioista vanhempiensa kanssa rakentavasti. Eli nuoren ja vanhempien kannattaisi istua alas keskustelemaan asioista kaikkia osapuolia kunnioittaen ja ennen kaikkea toisiaan ja toistensa näkemyksiä kuunnellen.

Miksi tätä kommenttia on alapeukutettu? Onko avoimuus salailun sijaan, asioista yhdessä rakentavasti keskusteleminen ja toisten näkemysten kuunteleminen huono idea? Onko nuori keskustellut asiasta omien vanhempiensa kanssa ja ilmaissut tyytymättömyytensä sääntöihin jotka kokee epäreiluiksi ja rajoittaviksi? Jos on lahjakas kirjoittamaan, voi asian ottaa esille myös kirjoittamalla ajatuksensa sanoiksi.

Lähtökohtaisesti jokaisella tulisi olla mahdollisuus lukea, hankkia tietoa, opiskella, harrastaa, pelata ja katsoa viihdettä. Jonkinlaiset pelisäännöt tulee kuitenkin joka perheessä olla, koskien ikärajoja, ruutuajan määrää jne, kaikki television ja median sisältö ei kuitenkaan ole lapsille tai nuorille soveltuvaa, aika suuri osa television sisällöstä varsinkin on suorastaan haitallista nuorten kehittyvälle mielelle ja aivoille.

Juurihan tuossa edellä joku yritti rautalangasta vääntää, miksi. Sellaisten ihmisten, kuin ap:n vanhemmat, kanssa on turha yrittää keskustella rakentavasti. Kieltäytyvät kuulemasta/ymmärtämästä ja jankkaavat vain sitä omaa totuuttaan, pakenevat uskonnon taakse, ettei vain tarvitsisi itse ajatella mitään.

Omat vanhempani olivat samanlaisia despootteja, kun olin nuori. Heidän kanssaan oli aivan turhaa yrittää puhua. Vastaus oli tyyliä "minun katon alla tehdään niin kuin minä sanon", vaikka niissä säännöissä ei ollut mitään järkeä, eikä asioiden kieltämiselle ollut edes mitään oikeaa syytä (esim. ettei olisi ollut rahaa harrastuksiin tms.). He vain olivat päättäneet, etten saa tiettyjä asioita tehdä, en saa mennä niihinkään vähäisiin tapahtumiin/huvituksiin, mitä pikkupaikkakunnalla olisi 90-luvulla ollut tarjolla.

Jäin sitten porukan ulkopuolelle, kavereita ei ollut, itsetunto aivan nollissa. Lukioikäisenä mietin itsemurhaa, kun olin niin hiton yksinäinen. Jälkeen päin olen näistä äitini kanssa joskus puhunut, muttei hän vieläkään myönnä, että olisivat tehneet mitään väärin.

Eli kyllä, minäkin kannustan aloittajaa käyttämään kaikki mahdolliset keinot sääntöjen kiertämiseksi ja kapinoimaan niin paljon kuin ikinä pystyt. Ei se välttämättä mitään auta nykytilanteeseen, mutta ei tuollaiseen mielivaltaan saa alistuakaan.

Ovatko muuten kaikki sukulaisesi uskossa? Löytyisikö joku täti/setä/eno/serkku, joka ei ole ja jonka luo voisit vaikka lomilla mennä vähän hengähtämään? Tai jos sinulla on kavereita niissä vapaamielisemmissä lest. perheissä, pääsisitkö joskus heidän luo yökylään, missä voisit olla vähän vapaammin edes hetken?

Vierailija
119/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut jokaista sivua ketjussa, mutta...

Pystyisitkö lainaamaan e-kirjoja kirjastosta? Niitä pystyy käsittääkseni lukemaan myös selaimella (en asu tällä hetkellä Suomessa, niin en ole itse käyttänyt). 

Entä miten vanhempasi suhtautuvat romaaneihin, jotka on luettava osana äidinkielen opetusta? Muistan omilta yläasteajoilta, että meillä kaikki lukivat vanhojen suomalaisten klassikkojen ohella myös esim. Häräntappoaseen. Lisäksi tehtiin kirja-ja kirjailijaesittelyitä vapaasti valituista teoksista ja kirjailijoista. Jos syy kirjan lukemiseen on koulutyö, vanhempiesi ei pitäisi mitenkään puuttua lukemiseesi (ei pitäisi muutenkaan, mutta ei varsinkaan jos kyseessä on koulutyö). 

Podcastien kuuntelu on helppoa ja ilmaista ainakin puhelimien omilla sovelluksilla.

En ole itse kasvanut uskonnollisessa perheessä, mutta yläasteellani oli lestadiolaisperheistä tulevia, ja muistan ainakin yhden henkilön joka olisi halunnut käydä bileissä ja harrastaa, mutta vanhemmat eivät suostuneet. Hän joutui piilottelemaan vanhemmiltaan, ja vanhemmat jahtasivat häntä ympäri kyliä ja kävivät koputtelemassa luokkakavereiden oville. 

Olen itse maaseudulta kotoisin, ja siellä oli kyllä usein todella tylsää, vaikka vanhemmat eivät olleetkaan kontrolloivia. Kaikkialle oli pitkä matka, oman ikäisiä ihmisiä oli kävelyetäisyydellä vain kourallinen (oli yli 20 km koulumatka yläasteelle), eikä mitään järjestettyjä aktiviteetteja tai edes nuorisotaloa ollut. Onko paikkakunnallasi kuljetusta nuorisotalolle? Tietääkseni jotkut kunnat järjestävät tällaista palvelua sivukylien nuorille. En tiedä voisivatko vanhemmat kieltää tällaiseen toimintaan osallistumisen, mutta luulisi, että sitten nuorisotyöntekijät jo puuttuisivat asiaan, ja voisit saada sitä kautta apua. 

Vierailija
120/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella lestadiolaisella on nykyään televisio. Monesti käyttävät sitä pelaamiseen. Meininki on muutenkin nuorempien keskuudessa aivan eri kuin vaikkapa vielä 10 vuotta sitten. Asioita vaan tehdään salassa liikkeen vanhemmilta jäseniltä ja tiukkiksilta. Olin itsekin entisenä lestadiolaisena tästä aika hämmentynyt.

Mielestäni AP:n sosiaalisen elämän rajoittaminen, kaiken kieltäminen ja jatkuva kyttääminen menisi kyllä henkisestä väkivallasta. Suosittelen kertomaan asiasta kouluterveydenhoitajalle, kuraattorille tmv. Valitettavasti itse en edes juuri muista mitä tein saman ikäisenä ollessani vl-nuori. Ainakin luin rikoskirjoja ja roikuin netissä kavereiden kanssa. Se ei taida kyllä paljoa auttaa tai antaa uusia ideoita.

Toivottavasti saat asioihin muutosta, vaikkapa jonkun ulkopuolisen aikuisen avulla.

Sen television taustalla ovat uskoaksenikin vanhempieni väliset ristiriidat, äiti on heistä se tiukempi osapuoli, isä ei lähinnä uskalla sanoa vastaan, sikäli kun olen käsittänyt. Televisiosta hän ei ole ilmeisesti silti halunnut luopua. En tiedä tarkkaan, mutta näin olen ymmärtänyt.

Ja tosiaan tiedän ettei vanhempieni käytös ole mitenkään vl- mittapuullakaan normaalia (tutuissa lestadiolaisperheissa on lapsilla itse asiassa yleensä varsin vapaa meininki ja saavat tulla ja mennä miten haluavat. Osansa varmasti on sillä että ei yli kymmentä lasta ole aikaakaan koko aikaa vahtia). En nyt meinannut sanoa että asiat olisivat oikeasti uskonnolla perusteltuja, ainoastaan että se on vanhempieni yleisin perustelu näille rajoitustoimille. Mutta ei se varmasti ole ainoa syy miksi he toimivat näin.

Tämä on asia josta kykenen analyysiin, koska olen ajatellut sitä paljon. Täällä kun ei oikein ole viihdettä, niin aikaa tulee pakosta käytettyä pelkkään ajattelemiseen.

Jos isäsi on vapaamielisempi niin oletko yrittänyt keskustella hänen kanssaan tästä aiheesta? Monesti lapsen kasvaminen ja uusien vaarojen tulo pelottaa ja joskus se tulee ilmi juuri tälläisenä täysin yli menevänä rajoittamisena niinkuin äidilläsi (ihan uskonnosta riippumatta). Jos isäsi on vähän rauhallisempi niin hän saattaisi oikeasti ymmärtää että tällä tavalla he eivät voi sinua suojella vaan saavat aikaan ilmapiirin jossa mahdollisista oikeista ongelmista ei voi puhua ja tosiaan häivyt heti kun se vain on mahdollista.