Olen 14, asun keskellä korpea ja vanhemmat ovat kieltäneet kaiken viihteen. Tulen hulluksi
Otsikko. Tarvitsen luovia tapoja viihdyttää itseäni, kuolen yksinkertaisesti tylsyyteen. Ilmaiset mobiilipelit riittävät vain johonkin pisteeseen.
En voi hankkia maksukorttia ilman vanhempien lupaa, joten kaikki maksullinen on aika mahdotonta. Onnistuin kyllä huijaamaan äidin korttitiedot steamiin, mutta eipä silläkään oikein voi mitään ostaa ilman että huomaisi. Ja meidän netti on niin hidas ettei sen yli oikein voi pelata mitään reaaliaikaistakaan.
Kirjoista on kielletty sota-, rikos-, scifi- ja fantasiakirjat, eli juuri ne kirjat mitä haluaisin lukea. Sama televisiosta tulevien elokuvien kanssa. Ja suoratoistopalveluista pitäisi maksaa, mikä ei siis onnistu koska minulla ei ole omaa maksukorttia.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on provo.
3000 asukkaan kunnassa asuvalla vanhoillisella VL perheellä ei ole telkkaria, ei uutta eikä vanhaa. Lisäksi AP kertoo, että vanhemmat vahtivat, mitä leffoja ja kirjoja hän kuluttaa. Jokainen VL liikettä tunteva hoksaa, että nämä faktat eivät ole synkassa. Lukemisen rajoittaminen ei ole liikkeessä normaalia, vaan aika äärimmäistä. Sen sijaan vain melko liberaalit vl-vanhemmat antaisivat lapsen katsoa yhtään mitään leffaa.
Eli: vl-vanhempi, joka rajoittaisi lukemista, olisi pakosti niin äärimmäisen tulkinnan edustaja, ettei takuulla pitäisi telkkaria kotona. Ja toisinpäin, television omistava VL on pakosti sitä löysempää laitaa, eikä vahtisi lukemista.
T. Asioista tietävä
Voi toki pitää paikkansa. Jos kuitenkin on pienikin mahdollisuus, että toisessa päässä on oikeasti avun tarpeessa oleva teini, on halpamaista käyttää koko ketju siitä kinastelemiseen, onko kyseessä provo vai ei.
Open havaintona voin lestadiolaisnuorten lukemisesta sanoa sen verran, että he tosiaan muita herkemmin valitsevat luettavakseen klassikoita. Ilmeisesti ne ovat vanhempien mielestä sopivaa luettavaa, mutta uudempi tai nuorille suunnattu kirjallisuus sitten ei.
- äikänope
Hei ap, saisitko alkaa soittamaan jotain? Musiikki antaa happea, on myös tosi kiinnostavaa tekemistä ja mieletön ilo kun oppii jotain!
Onhan kaikkea uskonnollistakin musiikkia olemassa, vai onko sellainenkin teillä ihan kielletty? Siis semmoista nykymusiikkia, en tarkoita pelkkiä virsiä. Gospelia yms. Ja luulis että klassista saisit soittaa myös, Beethovenia, Brahmsia, Chopinia jne. Ja samalla varmaan saisit myös lukea noista säveltäjistä ja muista muusikoista tehtyjä elämäkertoja, miten heidän elämänsä meni, mitä ajattelivat musiikista ja kaikesta muustakin, mitä muuta tapahtui siihen maailmanaikaan. Vähän kuin fantasiamatka historiaan.
Jos soittimesi olisi vaikka sähköpiano johon saa liitettyä kuulokkeet, niin voisit sitten omassa rauhassa revitellä ihan mitä tahdot!
Onko sinulla läppäriä tai käytättekö sellaisia koulussa opiskeluun? Pohdin tässä vain, että sinun olisi tärkeää saada harjoittaa myös niitä taitoja, ja koulu voisi varmaankin puoltaa asiaa sillä hyvistä tietoteknisistä taidoista on mieletön hyöty nykyisessä työelämässä. Koneella sitten taas voi opetella kehittyneempiä tapoja esim salata aineistoa, puhelimen mahdollisuudet on rajalliset.
Osaavatko vanhempasi hyvin englantia? Jos ei, niin lue englanniksi. E-kirjoja on tosiaan hyvin saatavilla ilmaiseksikin. Tai sitten opiskele joku kieli, jota vanhempasi eivät osaa ja lue ja sillä kielellä? Netistä voit varmasti löytää myös kavereita ja jopa kohtalotovereita joiden kanssa viestitellä. Opiskeluun kannattaa panostaa, sitten pääset myöhemmin opiskelemaan mitä haluat ja pois vanhempiesi vaikutuspiiristä.
Eikö sinulla ap ole snäpchat hallussa.ei vahempasi sitä hallitse ja saa snäppäillä kenen kanssa tahdot- virkistävää, uusi maailma.. sen nyt taitaa jokainen nuori.
Miksi kannustaa nuorta salaamaan ja piilottelemaan asioita vanhemmiltaan? Jos nuori ja vanhemmat ovat eri mieltä sopivasta harrastuksesta, seurasta, viihteestä, ajanvietteestä tai rahankäytöstä niin varmasti asiat ratkeavat keskustelun kautta. Salailu ja piilottelu vain nakertaa luottamusta molemmin puolin. Eli sen sijaan että kehoitetaan nuorta salaa lukemaan vaikka vanhempien sopimattomaksi katsomia rikoskirjoja ja käyttäytymään uhmakkaasti, osoittaisi nuori kypsyyttä keskustelemalla asioista vanhempiensa kanssa rakentavasti. Eli nuoren ja vanhempien kannattaisi istua alas keskustelemaan asioista kaikkia osapuolia kunnioittaen ja ennen kaikkea toisiaan ja toistensa näkemyksiä kuunnellen.
Miten opiskelusi tosiaan sujuu? Tsemppaa, elämä avautuu tämän ja ens lukuvuoden kuluttua sinulle aivan uudenlaisena.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kannustaa nuorta salaamaan ja piilottelemaan asioita vanhemmiltaan? Jos nuori ja vanhemmat ovat eri mieltä sopivasta harrastuksesta, seurasta, viihteestä, ajanvietteestä tai rahankäytöstä niin varmasti asiat ratkeavat keskustelun kautta. Salailu ja piilottelu vain nakertaa luottamusta molemmin puolin. Eli sen sijaan että kehoitetaan nuorta salaa lukemaan vaikka vanhempien sopimattomaksi katsomia rikoskirjoja ja käyttäytymään uhmakkaasti, osoittaisi nuori kypsyyttä keskustelemalla asioista vanhempiensa kanssa rakentavasti. Eli nuoren ja vanhempien kannattaisi istua alas keskustelemaan asioista kaikkia osapuolia kunnioittaen ja ennen kaikkea toisiaan ja toistensa näkemyksiä kuunnellen.
Allekirjoitan tämän täysin silloin, kun kyseessä ei ole uskonto käytöksen syynä. Uskovaisen vanhemman mieltä vaan on todella vaikea muuttaa ja minusta (monesta täällä) nuorella on oikeus lukea kirjallisuutta ja tutustua asioihin, mitä muut ikäisensä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.
Monella lestadiolaisella on nykyään televisio. Monesti käyttävät sitä pelaamiseen. Meininki on muutenkin nuorempien keskuudessa aivan eri kuin vaikkapa vielä 10 vuotta sitten. Asioita vaan tehdään salassa liikkeen vanhemmilta jäseniltä ja tiukkiksilta. Olin itsekin entisenä lestadiolaisena tästä aika hämmentynyt.
Mielestäni AP:n sosiaalisen elämän rajoittaminen, kaiken kieltäminen ja jatkuva kyttääminen menisi kyllä henkisestä väkivallasta. Suosittelen kertomaan asiasta kouluterveydenhoitajalle, kuraattorille tmv. Valitettavasti itse en edes juuri muista mitä tein saman ikäisenä ollessani vl-nuori. Ainakin luin rikoskirjoja ja roikuin netissä kavereiden kanssa. Se ei taida kyllä paljoa auttaa tai antaa uusia ideoita.
Toivottavasti saat asioihin muutosta, vaikkapa jonkun ulkopuolisen aikuisen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä sinänsä hyvä ohje päde tällaisten vanhempien kanssa. Eivät he suostu edes harkitsemaan, että lapsi voisi olla oikeassa. Vanhemmat ovat oikeassa. Uskonnon säännöt ovat oikeassa. Kaikki muu on syntiä, kapinointia, paholaisen houkuttelua ja harhaa. Jos opettaja puhuu, "paha henki puhuu opettajan kautta ja yrittää houkutella syntiin". Ja jos eivät nyt "suojele" lastaan, hän päätyy ns. maailmalle. Niin se menee.
Mulla oli peruskoulussa luokkakaveri, jonka perhe oli helluntailainen. Suosittelin erästä scifi-kirjaa hänelle, oli lainannutkin sen, mutta kertoi sitten äitinsä tutkineen sitä ja kieltäneen sen lukemisen sopimattomana. Kyseinen kirja on verrattavissa Tarzaneihin, ei siis sisältänyt mitään "outoja ideoita". Sääliksi kävi.
TÄyttele lehtien ristikoita ja sudokuja. Pelaa porukoiden kanssa Shakkia. Sit koita saada vedettyä 100 leukaa sekä punnerrusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.
Monella lestadiolaisella on nykyään televisio. Monesti käyttävät sitä pelaamiseen. Meininki on muutenkin nuorempien keskuudessa aivan eri kuin vaikkapa vielä 10 vuotta sitten. Asioita vaan tehdään salassa liikkeen vanhemmilta jäseniltä ja tiukkiksilta. Olin itsekin entisenä lestadiolaisena tästä aika hämmentynyt.
Mielestäni AP:n sosiaalisen elämän rajoittaminen, kaiken kieltäminen ja jatkuva kyttääminen menisi kyllä henkisestä väkivallasta. Suosittelen kertomaan asiasta kouluterveydenhoitajalle, kuraattorille tmv. Valitettavasti itse en edes juuri muista mitä tein saman ikäisenä ollessani vl-nuori. Ainakin luin rikoskirjoja ja roikuin netissä kavereiden kanssa. Se ei taida kyllä paljoa auttaa tai antaa uusia ideoita.
Toivottavasti saat asioihin muutosta, vaikkapa jonkun ulkopuolisen aikuisen avulla.
Tiedän, että monella on nykyään televisio. Aloitus on epäuskottava siksi, että vanhemmat ovat tiukkoja sellaisissa asioissa, missä monet vanhan polven lestadiolaiset eivät ole tiukkoja, mutta silti heillä on televisio. Jos vanhemmat olisivat yhtäkkiä tiukentaneet usko näkemyksiään, televisio olisi lähtenyt ensimmäisenä.
Sama. Asuin ikäisenäsi persläpikylässä, jossa ei ollut tytöistä tietoakaan. Vanhemmat kontrolloivat vahvasti.
Noh parin naapurinpojan kanssa homosteltiin ahkerasti, kun tyttöjäkään ei ollut. Nyt 34-vuotiaana en ole pi**ua koskaan nähnyt, kun tähän ei teininä tullut eväitä. Ei tullut teininä puhuttua tytöille, niin ei osaa nyt aikuisenakaan puhua naisille, vaikka ne kiinnostaisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että monella on nykyään televisio. Aloitus on epäuskottava siksi, että vanhemmat ovat tiukkoja sellaisissa asioissa, missä monet vanhan polven lestadiolaiset eivät ole tiukkoja, mutta silti heillä on televisio. Jos vanhemmat olisivat yhtäkkiä tiukentaneet usko näkemyksiään, televisio olisi lähtenyt ensimmäisenä.
Ihan hyvä pointti kyllä, mutta en aina löydä lestadiolaisten säännöistä muutenkaan mitään logiikkaa, niin voi olla tottakin. En yhtään ihmettelisi vaikka vanhemmat ajattelisivat, että on OK katsoa urheilua televisiosta, mutta kirjat kielletään koska siellä voi tulla vastaan jotain rivoa tai syntistä. Oudompaakin on tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tilanteestasi jollekin koulun aikuiselle, esimerkiksi kuraattorille. Kuulostaa siltä, että lastensuojeluilmoituksen tekeminen voisi olla ihan asiallista - sinähän elät kuin vankilassa! Olen äikänope, ja eniten kavahduttaa ajatus siitä, että lukemistasi rajoitetaan etkä saa liikkua kodin ulkopuolella tai tehdä muita ikääsi kuuluvia asioita. Tuo ei ole kasvatusta, vaan henkistä väkivaltaa, ja jonkun ulkopuolisen olisi syytä puuttua siihen.
Koulun oppilashuollolla (kuraattori, psykologi, tervedenhoitaja ym.) on vaitiolovelvollisuus. Olet jo niin vanha, ettei käynnistäsi esim. kuraattorilla kerrota vanhemmillesi, ellet anna siihen lupaa. Mieti, kuka koulussasi voisi olla sellainen aikuinen, jolle uskaltaisit puhua.
Mutta mitä lastensuojelu voisi tehdä hyväkseni? Vaikka joku sosiaaliviranomainen puhuisi vanhemmilleni, en usko että se auttaisi, koska he, etenkin äiti, uskovat joka solullaan että tekevät minulle vain parasta. He eivät ole ihmisiä joille voi perustella asioita järjellä, koska heidän toimintansa perustuu uskolle. Joten vaikka sosiaaliviranomaiset kuinka kertoisivat että he itse asiassa haittaavat kehitystäni, niin eivät he varmaan uskoisi. Lastensuojelu on hyvä auttamaan niitä lapsia joiden perheessä vanhemmilla on esimerkiksi niin raskasta etteivät he jaksa hoitaa lapsiaan. En tiedä miten he voisivat auttaa sellaista perhettä joiden vanhemmilla on vinoutunut ja virheellinen käsitys siitä että he tekevät parhaita mahdollisia asioita lapselleen.
Vielä viisi vuotta sitten ei ollut tällaista, mutta vanhemmat on tiukentaneet sekä uskontulkintaa että kontrollia minusta sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulen ja yritän ottaa itselleni vapauksia. - ap
Lue aiheesta uskonnollinen väkivalta ja ota yhteys sosiaalitoimeen. Joissain tapauksissa huostaanotpn uhka saattaa herättää aikuiset ajattelemaan.
Kukaan ei tarvitse roskaviihdettä. Ap. Vanhempasi haluavat suojella sinua. Mene lenkille, kuntosalille tai ala pelata jalkapalloa. Fyysisen kunnon kohentaminen saa elämäsi oikeille raiteille.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse roskaviihdettä. Ap. Vanhempasi haluavat suojella sinua. Mene lenkille, kuntosalille tai ala pelata jalkapalloa. Fyysisen kunnon kohentaminen saa elämäsi oikeille raiteille.
AP:n varmaan hankala pelata jalkapalloa jos ei saa käydä kuin koulussa ja kirjastossa. Lisäksi siihen tarvitsee pelikavereita, eivätkä lestadiolaiset saa liittyä "oikeisiin" joukkueisiin, partioon, tai harrastaa kilpaurheilua.
Kuntosali taas maksaa joten jäljelle jää vain lenkkeily. Mun mielestä surullista, että AP:n pitäisi luopua häntä kiinnostavista suhteellisen kehittävistä harrastuksista (kuten lukeminen) ja väkisin alkaa harrastamaan lenkkeilyä. Tietysti liikunta on vain hyväksi, ja jos lenkkeily kiinnostaa niin antaa mennä vaan. Mutta kyllä tuon ikäisellä pitäisi saada olla sosiaalista elämää ja harrastuksia jotka oikeasti kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko lestadiolaisia?
Kyllä vain. Tai no, vanhempani ovat, minä olen ateisti. Sitä kukaan muu ei tietenkään tiedä.
Vanhemmillani oli luullakseni ongelmia hedelmällisyyden kanssa, sillä minä olen perheen ainoa lapsi. Niinpä heillä riittää reilusti aikaa vahtia ja kytätä tekemisiäni. - Ap
Olen itse vl ja olen järkyttynyt. Meillä on lapsia, mutta en ikinä alkaisi heitä rajaamaan noin. Muutenkaan en ymmärrä, mitä hyvää pakottamalla saadaan aikaan - ei ainakaan halua uskoa. Varmaan päinvastoin. Jokaisen pitää saada itse valita tiensä, vaikka se oliskin erilainen kuin vanhempien.
Toivottavasti tilanteeseen tulee muutos!
Tutustu kansanopistolukioihin. Niissä asuminen, opiskelu ja ruoka on ilmaista. Vanhemmat eivät voi puuttua toisen asteen opiskeluvalintoihisi, joten voit mennä mihin kouluun haluat myös ilman vanhempien lupaa.
Aloittajaa provoksi epäileville tiedoksi, että ihmisillä on eritasoisia kielellisiä ja kognitiivisia kykyjä. Ei ole mitenkään ennenkuulumatonta, että teini-ikäinen voi osata ajatella ja kirjoittaa.
Kyllä tämä on provo.
3000 asukkaan kunnassa asuvalla vanhoillisella VL perheellä ei ole telkkaria, ei uutta eikä vanhaa. Lisäksi AP kertoo, että vanhemmat vahtivat, mitä leffoja ja kirjoja hän kuluttaa. Jokainen VL liikettä tunteva hoksaa, että nämä faktat eivät ole synkassa. Lukemisen rajoittaminen ei ole liikkeessä normaalia, vaan aika äärimmäistä. Sen sijaan vain melko liberaalit vl-vanhemmat antaisivat lapsen katsoa yhtään mitään leffaa.
Eli: vl-vanhempi, joka rajoittaisi lukemista, olisi pakosti niin äärimmäisen tulkinnan edustaja, ettei takuulla pitäisi telkkaria kotona. Ja toisinpäin, television omistava VL on pakosti sitä löysempää laitaa, eikä vahtisi lukemista.
T. Asioista tietävä