Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 14, asun keskellä korpea ja vanhemmat ovat kieltäneet kaiken viihteen. Tulen hulluksi

Vierailija
20.08.2020 |

Otsikko. Tarvitsen luovia tapoja viihdyttää itseäni, kuolen yksinkertaisesti tylsyyteen. Ilmaiset mobiilipelit riittävät vain johonkin pisteeseen.

En voi hankkia maksukorttia ilman vanhempien lupaa, joten kaikki maksullinen on aika mahdotonta. Onnistuin kyllä huijaamaan äidin korttitiedot steamiin, mutta eipä silläkään oikein voi mitään ostaa ilman että huomaisi. Ja meidän netti on niin hidas ettei sen yli oikein voi pelata mitään reaaliaikaistakaan.

Kirjoista on kielletty sota-, rikos-, scifi- ja fantasiakirjat, eli juuri ne kirjat mitä haluaisin lukea. Sama televisiosta tulevien elokuvien kanssa. Ja suoratoistopalveluista pitäisi maksaa, mikä ei siis onnistu koska minulla ei ole omaa maksukorttia.

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan 14-vuotias ei tänä päivänä kirjoita tuollaista virheetöntä tekstiä ja elämänkokemusta vaativaa analysointia. Tämä on arviolta noin 30-40-vuotiaan ihmisen tekstiä.

Älä aliarvioi nuoria. Itse olin tuossa iässä hyvä kirjoittaja, ja opettajat useampaan otteeseen epäili plagioinnista. Tuntui todella pahalta.

Sama täällä. Olen lukenut pienestä asti valtavasti kirjoja, ja kirjoitin jo hyvin nuorella iällä hyvää kieltä, mikä johti uskottavuusongelmiin. Aikuiset eivät halunneet uskoa, että teini voisi kirjoittaa kirjakieltä. 

Vierailija
122/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskonnollisuuteen hakeutumisen taustalla on esimerkiksi vanhemman oma, hoitamaton trauma, voi olla huono idea yrittää avata aiheesta suoraa keskustelua. Traumatisoitunut vanhempi ei välttämättä kykene "istumaan saman pöydän ääreen" ja "puhumaan asioita rehdisti halki". Sellaista voi olla vaikea käsittää niiden, jotka elävät toisenlaisessa vuorovaikutusympäristössä.

Itse nostin uskonnollisen lapsuuden ja nuoruuden haavat pöydälle vasta yli 30-vuotiaana. Vanhemman reaktio kritiikkiini oli siitä huolimatta äärimmäisen raju (vaikkakin ensireaktion jälkeen suhtautuminen lieveni jossain määrin). En kerta kaikkiaan olisi uskaltanut kapinoida teininä, niinpä sopeuduin (tosin kaikki ei toki ollut samanlaista kuin ap:n viesteissä) ja sairastuin masennukseen. Näin aikuisena ymmärrän, että vanhempani käytös ja uskonnollisuus oli lähtöisin hänen omasta traumataustastaan.

Tsemppiä ap:lle! Jos sinulla on kaverisuhteita, yritä pidellä niistä kiinni. Minustakin kehittyi muuten teininä lukemisen sekä raamatullisen tekstin kanssa tekemisissä olon myötä hyvin analyyttinen ja taitava kirjoittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kannustaa nuorta salaamaan ja piilottelemaan asioita vanhemmiltaan? Jos nuori ja vanhemmat ovat eri mieltä sopivasta harrastuksesta, seurasta, viihteestä, ajanvietteestä tai rahankäytöstä niin varmasti asiat ratkeavat keskustelun kautta. Salailu ja piilottelu vain nakertaa luottamusta molemmin puolin. Eli sen sijaan että kehoitetaan nuorta salaa lukemaan vaikka vanhempien sopimattomaksi katsomia rikoskirjoja ja käyttäytymään uhmakkaasti, osoittaisi nuori kypsyyttä keskustelemalla asioista vanhempiensa kanssa rakentavasti. Eli nuoren ja vanhempien kannattaisi istua alas keskustelemaan asioista kaikkia osapuolia kunnioittaen ja ennen kaikkea toisiaan ja toistensa näkemyksiä kuunnellen.

Miksi tätä kommenttia on alapeukutettu? Onko avoimuus salailun sijaan, asioista yhdessä rakentavasti keskusteleminen ja toisten näkemysten kuunteleminen huono idea? Onko nuori keskustellut asiasta omien vanhempiensa kanssa ja ilmaissut tyytymättömyytensä sääntöihin jotka kokee epäreiluiksi ja rajoittaviksi? Jos on lahjakas kirjoittamaan, voi asian ottaa esille myös kirjoittamalla ajatuksensa sanoiksi.

Lähtökohtaisesti jokaisella tulisi olla mahdollisuus lukea, hankkia tietoa, opiskella, harrastaa, pelata ja katsoa viihdettä. Jonkinlaiset pelisäännöt tulee kuitenkin joka perheessä olla, koskien ikärajoja, ruutuajan määrää jne, kaikki television ja median sisältö ei kuitenkaan ole lapsille tai nuorille soveltuvaa, aika suuri osa television sisällöstä varsinkin on suorastaan haitallista nuorten kehittyvälle mielelle ja aivoille.

Juurihan tuossa edellä joku yritti rautalangasta vääntää, miksi. Sellaisten ihmisten, kuin ap:n vanhemmat, kanssa on turha yrittää keskustella rakentavasti. Kieltäytyvät kuulemasta/ymmärtämästä ja jankkaavat vain sitä omaa totuuttaan, pakenevat uskonnon taakse, ettei vain tarvitsisi itse ajatella mitään.

Omat vanhempani olivat samanlaisia despootteja, kun olin nuori. Heidän kanssaan oli aivan turhaa yrittää puhua. Vastaus oli tyyliä "minun katon alla tehdään niin kuin minä sanon", vaikka niissä säännöissä ei ollut mitään järkeä, eikä asioiden kieltämiselle ollut edes mitään oikeaa syytä (esim. ettei olisi ollut rahaa harrastuksiin tms.). He vain olivat päättäneet, etten saa tiettyjä asioita tehdä, en saa mennä niihinkään vähäisiin tapahtumiin/huvituksiin, mitä pikkupaikkakunnalla olisi 90-luvulla ollut tarjolla.

Jäin sitten porukan ulkopuolelle, kavereita ei ollut, itsetunto aivan nollissa. Lukioikäisenä mietin itsemurhaa, kun olin niin hiton yksinäinen. Jälkeen päin olen näistä äitini kanssa joskus puhunut, muttei hän vieläkään myönnä, että olisivat tehneet mitään väärin.

Eli kyllä, minäkin kannustan aloittajaa käyttämään kaikki mahdolliset keinot sääntöjen kiertämiseksi ja kapinoimaan niin paljon kuin ikinä pystyt. Ei se välttämättä mitään auta nykytilanteeseen, mutta ei tuollaiseen mielivaltaan saa alistuakaan.

Ovatko muuten kaikki sukulaisesi uskossa? Löytyisikö joku täti/setä/eno/serkku, joka ei ole ja jonka luo voisit vaikka lomilla mennä vähän hengähtämään? Tai jos sinulla on kavereita niissä vapaamielisemmissä lest. perheissä, pääsisitkö joskus heidän luo yökylään, missä voisit olla vähän vapaammin edes hetken?

Ikävä kuulla omista kokemuksistasi ja ymmärrän jos asia käy sinulla omakohtaisten ikävien kokemusten takia tunteisiin. Juuri siksi olisi ensisijaisen tärkeää, että ketjun aloittaja keskustelisi asioista avoimesti omien vanhempiensa kanssa ettei hänestä kasva katkeroitunutta ja epätasapainoista aikuista. Keskustelu ei tarkoita, että kaikkien täytyy olla samaa mieltä asioista ja myöntyä toisen mielipiteeseen mutta keskustelu auttaa ihmisiä ymmärtämään toisiaan ja etsimään yhdessä uusia toimintatapoja ja ratkaisuja olemassaoleviin haasteisiin.

Ei voi olettaa kaikkien samaa uskontoa seuraavien ihmisten olevan täysin samankaltaisia luonteeltaan, ajatusmaailmaltaan, taidoiltaan, keskustelu- ja empatiakyvyiltään. Ei voi siis todeta nuorelle ettei kannata edes yrittää keskustella jostain asiasta olettaen ikään kuin tuntevansa keskustelun vastapuolen, vaikkei tosiasiassa tunnekaan. Hyvin usein keskustelu on kuitenkin se, mikä avaa solmukohtia ja kommunikaation puute ja salailu puolestaan synnyttävät uusia solmukohtia ja lopulta katkeroituneita ihmiskohtaloita. Neuvoja ei siis voi perustaa pelkkiin olettamuksiin, eikä voi kuvitella voivansa aukottomasti päätellä kenenkään ihmisen persoonaa ja toimintatapoja tämän henkilökohtaisen vakaumuksen perusteella. Jokainen ihminen on yksilö.

Vierailija
124/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusetat. Ei korvessa toimi netti.

Vierailija
125/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvanut ns. Lest perheessä, mutta ei kovin tiukassa. Ymmärrän ,ettei ap:n vanhemmatkaan ole tiukemmasta päästä, koska vasta 5v ovat olleet lestatiol.

Meilläkin äiti sanoi, ettei saa tehdä sitä eikä tätä, ja se ja se on syntiä ect. Enpä minä paljon välittänytkään, vaikken alkanut heidän kanssaan riitelemäänkään. Kotoa lähdin opiskelemaan lähimpään kaupunkiin runsaan 200 km päähän. Käytiin normaali nuorten tapaan viihteellä eikä lasiin syljetty. Loistavan ammatin opiskelin . Jumalaan uskova olen kyllä itsekkin , mutten kuulu mihinkään ” piirin”, vaan minulla on suora rukousyhteys Taivaan Isään. Paljon olen rukousvastauksia saanut. ( sitä tuppaa pyytämään apua silloin ,kun on elämässä vaikeuksia 😇) . Tämmöisiä syntisäkkejä me kaikki ollaan , niin uskomattomat, kuin uskovatkin.

Eipä kukaan ole toista parempi.

Ei se uskova ihminen niin kamala ole, kuin monet kuvittelee.

Vierailija
126/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä korvessa netti voi ttoimia loistavasti ja siellä kilometrin päässä ei sitten toimi ollenkaan, jos on katvealue. Kyllä kokenut tietää. Näkyyhän ne häiriöalueet ja hyvät yhteysalueet alle minuutin netissäkin.

Vierailija
127/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammojen jutusteluthan on suurinta viihdettä.

Vierailija
128/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä korvessa netti voi ttoimia loistavasti ja siellä kilometrin päässä ei sitten toimi ollenkaan, jos on katvealue. Kyllä kokenut tietää. Näkyyhän ne häiriöalueet ja hyvät yhteysalueet alle minuutin netissäkin.

Voi siellä toimia joku onneton 2G. Nopeammissa ei riitä kantama, koska tukiasemat on liian kaukana.

Vierailija
129/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi siellä toimia joku onneton 2G. Nopeammissa ei riitä kantama, koska tukiasemat on liian kaukana.

Riippuu "korven" määritelmästä ja sijainnista. 3000 ihmisen väkiluku ja esim. kirjaston olemassaolo viittaa siihen, ettei kyseessä ole mikään yksittäinen erämaja Kekkosteiden takana.

Vierailija
130/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu "korven" määritelmästä ja sijainnista. 3000 ihmisen väkiluku ja esim. kirjaston olemassaolo viittaa siihen, ettei kyseessä ole mikään yksittäinen erämaja Kekkosteiden takana.

Korpi on korpi. "Korpi" on eri asia. Avauksessa sana on ilman lainausmerkkejä.

Mutta kyllähän tuollainen 3000 ihmisen kylä on korpea, johon menee aikamerkkikin postilla joka toinen torstai.

Vierailija
131/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän mikään estä sinua lukemasta vaikka iltaisin fantasiakirjoja kännykällä.

Vierailija
132/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan 14-vuotias ei tänä päivänä kirjoita tuollaista virheetöntä tekstiä ja elämänkokemusta vaativaa analysointia. Tämä on arviolta noin 30-40-vuotiaan ihmisen tekstiä.

Normaalitilanteessa arvioisin samoin. Hyvin harva nuori osaa ap:n tavoin käyttää luontevasti esimerkiksi potentiaalia tai ylipäätään sidostaa tekstiään noin hyvin.

Poikkeuksen kuitenkin joskus tekevät juuri ap:n kaltaiset, hyvin uskonnollisissa oloissa kasvaneet nuoret. Olen miettinyt, että heidän tekstiympäristönsä ilmeisesti aivan varhaislapsuudesta saakka tukee monipuolisen kielen kehitystä: vähän tai ei lainkaan telkkaria, paljon Raamattua ja ennen kaikkea sen sanojen tulkintaa. Kotona on tavallaan käynnissä päivittäiset luetunymmärrysharjoitukset. Raamatun ja virsien kieli on haastavaa, mutta myös runollista ja täynnä kielikuvia ja symboliikkaa. Jos sen keskellä kasvaa ilman muita virikkeitä (ja vieläpä ap:n tavoin ainoana lapsena aikuisten keskellä) saattaa hyvinkin olla taitava sanankäyttäjä jo nuorena. (Englannin osaaminen onkin tyypillisesti sitten näillä nuorilla heikompaa, kun eivät kuule sitä luontevasti missään).

- äikänope

Itse olin juuri kuvailesi kaltainen nuori. Käytin monimutkaista kieltä ja myös vanhahtava ilmaisuja. Luin, koska juuri mitään muuta en voinut tehdä. Tanhukin oli syntiä. Sittemmin on kyllä kieleni köyhtynyt!!

Vierailija
133/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllähän tuollainen 3000 ihmisen kylä on korpea, johon menee aikamerkkikin postilla joka toinen torstai.

Taas siinä kirjoittaa joku ”tynnyrissä kasvanut” . Nappasi tuolta huvikseni netistä Elisan kuuluvuusaluekartan. Otin esimerkkitapaukseksi 3000 vireän kunnan Posio. Ja katso, siellä toimii 4G, kun taas jossakin toisessa kunnassa tai jopa kaupungissa ei toimi edes 2g katvealueilla. Ne alueet voi olla laajojakin.

Vierailija
134/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas siinä kirjoittaa joku ”tynnyrissä kasvanut” . Nappasi tuolta huvikseni netistä Elisan kuuluvuusaluekartan. Otin esimerkkitapaukseksi 3000 vireän kunnan Posio. Ja katso, siellä toimii 4G, kun taas jossakin toisessa kunnassa tai jopa kaupungissa ei toimi edes 2g katvealueilla. Ne alueet voi olla laajojakin.

Katsoit palveluntarjoajan karttaa ja uskoit, että ne lupaukset toiminnasta pitää paikkansa?

Kyllähän se 4G voi toimia, mutta se on niin hidas, että sillä ei tee mitään. Miksi maksaa 4G hinta 2G nopeudesta?

Vierailija
135/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä, vaikutat fiksulta tyypiltä. Jos sinulla on sähköposti, ota yhteyttä ew2887341@gmail.com

Ja ei, en ole mikään sekopää.

Vierailija
136/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kirjastoissa on korvessakin oma ilmainen "Netflix". Ainakin viddla.fi ja kirjastokino.fi paikkakunnasta riippuen. Noitahan voi katsoa aika helposti salaa omalla puhelimella ja niihin tulee joka viikko uutta katsottavaa.

Olin itse jumissa korvessa 16v. asti. Vaadi itsellesi mopokorttia ja jotain kulkupeliä, jolla sillä voi ajaa, kun täytät 15. Pääsisit itse käymään pitempien matkojen päässä poissa kotoa ilman, että vanhemmat kuskaavat ja kyttäävät. Muutin itse pois lukioon toiselle paikkakunnalle, ja niin kuin joku täällä sanoikin, niin kannattaa todellakin hakeutua toiselle paikkakunnalle peruskoulun jälkeen, jos vaan mahdollista. 

Vierailija
137/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa kirjastoissa on korvessakin oma ilmainen "Netflix". Ainakin viddla.fi ja kirjastokino.fi paikkakunnasta riippuen. Noitahan voi katsoa aika helposti salaa omalla puhelimella ja niihin tulee joka viikko uutta katsottavaa.

Olin itse jumissa korvessa 16v. asti. Vaadi itsellesi mopokorttia ja jotain kulkupeliä, jolla sillä voi ajaa, kun täytät 15. Pääsisit itse käymään pitempien matkojen päässä poissa kotoa ilman, että vanhemmat kuskaavat ja kyttäävät. Muutin itse pois lukioon toiselle paikkakunnalle, ja niin kuin joku täällä sanoikin, niin kannattaa todellakin hakeutua toiselle paikkakunnalle peruskoulun jälkeen, jos vaan mahdollista. 

Se muutto on varmasti mahdollista, noin fiksun tuntoiselle nuorelle. Eiku, johonkin erikoislukioon( jos omalla paikkakunnalla on tavallinen) tai ammatikorkeakouluun. Sit pääset kotoa väljemmille vesille. Kyllä äiti ja isi kustantaa ainoan lapsen menoja, ja kelalta saat lisää. Jos ei kouluttautuminen nappaa, niin eiku kaupan kassalle tms.

Vierailija
138/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuslaki 7,10 & 11 pykälät!

Vierailija
139/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta vielä ehdotus: yritä saada käsiisi jokin soitin. Se ei tarvitse olla kallis, huuliharppukin riittää. Opettele soittamaan sitä mahdollisimman hyvin. Voit varmaan harjoitella virsillä kotioloissa, se varmaan menee läpi. Opiskele myös musiikin teoriaa. Näin sinulla on yksi hieno taito  kun pääset 'vankilasta.' Musiikkilajia ja soitinta voit vaihtaa sitten vapaana. Ja kuusen alla voit jo nyt harjoitella salaa kappaleita, joista pidät. 

Musiikki antaa vapautta ja harjoittaa aivoja. Tsemppiä, tulevaisuus odottaa.

Vierailija
140/170 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tulet vai, luulin, että olet jo. Ei kai muuten kukaan olisi täällä 07-23.00 vapaaehtoisesti.