Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talkkuna?!

Vierailija
01.09.2013 |

Käyttääkö kukaan talkkunaa? Muistan mummon syöneen talkkunaa viilin kanssa ja yhtäkkiä aloin miettiä, olenko koskaan aikuisena sitä syönyt!

Onko talkkuna terveellistä? Miten sitä voisi käyttää? Onko sitä montaa eri merkkiä ja jos on, mikä on parasta? Nyt perinneruokavinkit kehiin, huomisella kauppareissulla ostan pussin/paketin takkunaa!

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkkuna on hyvää ja lisäksi se on terveellistä.Se edistää vatsan toimintaa ja alentaa kolestrolia. itse syön talkkunaa hieman kohmeistan marjojen kanssa tai ab-piimän kanssa.Lapsena söin sitä myös viilin kanssa( äidin tekemän tietysti).Minusta sini,puna valkoisessa pussissa jossa naisen kuva oleva talkkuna on parasta.Voi johtua myös siitä,että söin myös lapsena.

Joo meillä Hämeessä juuri tuota sini-valko-puna-pussi ja naisen kuva siinä :)

Vierailija
42/70 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän puuroa Kainuun talkkunasta, olen lapsesta saakka pitänyt talkkunapuurosta, oli normaali ruoka meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä keitän puuroa Kainuun talkkunasta, olen lapsesta saakka pitänyt talkkunapuurosta, oli normaali ruoka meillä.

Kainuun talkkunassa ei ole herneitä, vaan se on ohrasta tehty. 

Vierailija
44/70 |
20.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomessa talkkunasta keitetään puuroa, joka syödään kuten puuro yleensä eli lämpimänä. Itäsuomalainen talkkuna tehdään ohrasta. Länsi-Suomessa talkkuna syödään kylmänä, sekoitettuna piimään. Sokeria ripotellaan päälle.  Marjojen lisääminen on uudempi juttu. Länsisuomalainen talkkuna tehdään kaurasta ja mukana voi olla myös hernettä. Tyypillinen maku tulee savustamisesta.

Sinä näytät tietävän. :) Itse olen Länsi-Suomesta ja ainoa oikea tuntemani talkkuna tehtiin piimään ja syötiin sellaisenaan sokerilla maustettuna. Itse henkilökohtaisesti yritin jättää talkkunaani aina mahdollisimman paljon "klomppeja". En tykännyt täysin sileästä tahnasta. Ja tuo hienoinen savun maku oli tärkeä. Kerran ostin ilmeisesti väärän merkkisiä jauhoja, kun maistui niin oudolta (savu mielestäni puuttui), että jäi tahna syömättä.

Vierailija
45/70 |
21.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkini oli kotoisin Vihdistä. Hän söi talkkunaa viilin ja fariinisokerin kanssa. Minä lisään sekaan vielä mustikoita. Itse asun Kaakkois-Suomessa. En ole koskaan syönyt puuroksi keitettyä talkkunaa. Sitä voisikin kokeilla.

Vierailija
46/70 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkuna on kuulunut ruokavaliooni yli 70 vuotta. Äitini valmisti lapsuudenkodissani Elimäellä arinatalkkunaa perheemme tarpeisiin sen verran reilusti, että sitä riitti myyntiin muille kyläläisille. Viilin ja maidonkin kanssa sitä syötiin. Mansikka ja mustikkamaito talkkunalla särviteyttynä on vieläkin lyömätön herkku.

Olin luomassa Järvenpään torille alkutuottajien sadonkorjuumarkkinoita. Tätä Maa Elää toritapahtumaa elävöitettiin esiintymislavalta käsin erillaisilla ohjelmilla ja esitelmilläkin. Tapahtuman teema oli aina talkkuna, tuo terveellinen suomalainen mysli.

Eläkkeelle jäätyäni perustimme Suomalaisen talkkunan perinneyhdistyksen. Talkkunakulttuuri on elävöitymässä.

Vierailija
47/70 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku kertoa mitä se talkkuna on?

Vierailija
48/70 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hi,

I want to know, can we eat talkkuna with milk and sugar ?

Or it is only taken with yogurt ?

Vierailija
49/70 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön viiliä ja talkkunaa usein aamupalaksi. Eniten tykkään siitä talkkunasta jossa naisen kuva. 

Minäkin syön usein villiä kalkkunaa aamupalaksi.

Vierailija
50/70 |
06.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkuna on tosi hyvää ja terveellistä. Nam.

Vierailija
51/70 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteiden herkkua kylmän piimän päällä.

Vierailija
52/70 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomessa talkkunasta keitetään puuroa, joka syödään kuten puuro yleensä eli lämpimänä. Itäsuomalainen talkkuna tehdään ohrasta. Länsi-Suomessa talkkuna syödään kylmänä, sekoitettuna piimään. Sokeria ripotellaan päälle.  Marjojen lisääminen on uudempi juttu. Länsisuomalainen talkkuna tehdään kaurasta ja mukana voi olla myös hernettä. Tyypillinen maku tulee savustamisesta.

Mulle tuo talkkunapuuro on oikea herkku. Muista talkkunoista en perusta. Pohjois-Suomesta kotoisin ja äiti keitti joskus talkkunapuuroa.

Vierailija
53/70 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukki kertoi, että talkkunapuuroon laitettiin aikaisemmin sulatettua läskiä silmäksi. Me laitoimme voita. Tämä siis pohjoispohjanmaalaista puurotalkkunaa.

Vierailija
54/70 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on!

Vierailija
55/70 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just keitin talkkunapuuroa itelleni. Muksuna sitä äiti aina keitti ruuaksi, Pohjois-pohjanmaalta kotoisin kun oli. Eno kertoi, että ennen vanhaan metsätyömiehet söi aamupalaksi talkkunapuuroa runsaassa rasvassa paistetun poronlihan kera, jotta naamaan jäi aito suojarasva pakkasta vastaan. Hän taikoi meille vastaavan aamupalan, oli kyllä hyvää.

Mustikkahyve kuulostaa herkulliselle, täytyypä kokeilla.

Vierailija
56/70 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuulainen talkkuna valmistetaan eri tavalla kuin hämäläinen. Kainuussa keitetään jämäkkä puuro, ei

kauaa tarvi keittää kun on valmista. Suolaa ja voisilmä- nami!!

Vierailija
57/70 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta talkkunajauhoa tekevät Takalan mylly ja kivisaaren piapojauhot

Vierailija
58/70 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oijoijoi, no nyt alkoi tehdä talkkunaa mieli. Seuraavalla kauppareissulla sitten.

Vierailija
59/70 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkuna on todellista superfoodia, toisin kuin hipsterien mulperit.

Vierailija
60/70 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä syötiin lapsuudessani harvakseltaan talkkunaa. (Piimän kanssa, ei puurona. Pirkanmaa) Mutta erityisesti se oli sitä "hellepäivän ruokaa", Kukas sitä mitään kuumaa soppaa olisi syönyt, kun muutenkin oli hiki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan