Talkkuna?!
Käyttääkö kukaan talkkunaa? Muistan mummon syöneen talkkunaa viilin kanssa ja yhtäkkiä aloin miettiä, olenko koskaan aikuisena sitä syönyt!
Onko talkkuna terveellistä? Miten sitä voisi käyttää? Onko sitä montaa eri merkkiä ja jos on, mikä on parasta? Nyt perinneruokavinkit kehiin, huomisella kauppareissulla ostan pussin/paketin takkunaa!
Kommentit (70)
Itä-Suomessa talkkunasta keitetään puuroa, joka syödään kuten puuro yleensä eli lämpimänä. Itäsuomalainen talkkuna tehdään ohrasta. Länsi-Suomessa talkkuna syödään kylmänä, sekoitettuna piimään. Sokeria ripotellaan päälle. Marjojen lisääminen on uudempi juttu. Länsisuomalainen talkkuna tehdään kaurasta ja mukana voi olla myös hernettä. Tyypillinen maku tulee savustamisesta.
Laihian mallas, talkkunajauho, (naisen kuva) on parasta, sisältää ohraa, kauraa, hernettä. Itse syön sitä jogurtin tai viilin sekä marjojen ja kaurahiutaleiden kera.Hyvää ja terveellistä. En pidä mysleistä enkä muista sokeroiduista aamiaisruuista.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:17"]
Piapo
[/quote]
Nii just! Oi, piapo. :') Olin unhottanut moisen nostalgisuuden.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:17"]
Piapo
[/quote]
Nii just! Oi, piapo. :') Olin unhottanut moisen nostalgisuuden.
Se on Rantasen jauhoa se missä on naisen kuva.
Kun olin lapsi, meillä oli kumpaakin jauhoa.
Äitini tosiaan on keitellyt talkkunajauhoja joenrannassa yli 50 vuotta sitten. Eli heillä oli omat talkkunajauhot.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:46"]
Itä-Suomessa talkkunasta keitetään puuroa, joka syödään kuten puuro yleensä eli lämpimänä. Itäsuomalainen talkkuna tehdään ohrasta. Länsi-Suomessa talkkuna syödään kylmänä, sekoitettuna piimään. Sokeria ripotellaan päälle. Marjojen lisääminen on uudempi juttu. Länsisuomalainen talkkuna tehdään kaurasta ja mukana voi olla myös hernettä. Tyypillinen maku tulee savustamisesta.
[/quote]
Tässä ollaan jo vähän jyvällä talkkunasta eli piaposta. Länsi-suomalaisena voin sanoa, että mulle ainoa oikea (myös perinteinen) tapa on sekoittaa piimään hieman piapojauhoja (kaurasta tehtyjä, herne on vain kypsyysmittarina ja savustettuja) ja pinnalle sokeria (tämä ei ehkä ole kovin pitkä perinne).
Mutta tapojahan on erilaisia ja nykyään kehitetään uusiakin, mikä on ihan jees.
Jos haluaa aitoa länsi-suomalaista (minun mielestäni), ostakaa Kivisaaren piapojauhoi, Raatala (Koski tl). Lähes täydellisiä, marketeista ei hyviä jauhoja saa.
prisma hämeenlinna myy talkkunajauho eko riihipuoti valmistaa ,vastaavaa kuin nevilän mylly renko ,eikä maistu palaneelle niinkuin pohnanmaalla tehdyillä talkkunajauhoilla nehän on puna ruskeita tosipahan makusia !
riihipuoti oy pöytyä tekee hyviä talkkunajauhoja kaurasta ,nevilän mylly renko teki aikonaan hämäläitä talkkuna jauhoja nämä saman makusia ,tuli ostettua eri mrkkisiä mut sai heittää meneen toiset maistu lähinnä naftalle ilmeisesti riihi lämmitetty löpöllä ,
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:46"]Itä-Suomessa talkkunasta keitetään puuroa, joka syödään kuten puuro yleensä eli lämpimänä. Itäsuomalainen talkkuna tehdään ohrasta. Länsi-Suomessa talkkuna syödään kylmänä, sekoitettuna piimään. Sokeria ripotellaan päälle. Marjojen lisääminen on uudempi juttu. Länsisuomalainen talkkuna tehdään kaurasta ja mukana voi olla myös hernettä. Tyypillinen maku tulee savustamisesta.
[/quote] Juurikin näin. Käyttö on hyvinkin erilaista eri puolilla Suomea. Itse idästä ja talkkuna keitetään puuroksi, joka syödään voisilmän kanssa. Käyttö kylmänä on itselle ihan vierasta. Pitääpä kokeilla:)
Vietin lapsena kesät pohjoispohjanmaalla ja siellä oli usein aamupalaksi talkkunapuuroa.
Talkkuna, YÄK.
Lapsena sitä mulle yritettiin tuputtaa.
En tiennyt että talkkunasta keitetään idässä puuroa. Puuroahan se talkkuna on itsessäänkin, kuivattua.
Talkkuna on hyvää ja lisäksi se on terveellistä.Se edistää vatsan toimintaa ja alentaa kolestrolia. itse syön talkkunaa hieman kohmeistan marjojen kanssa tai ab-piimän kanssa.Lapsena söin sitä myös viilin kanssa( äidin tekemän tietysti).Minusta sini,puna valkoisessa pussissa jossa naisen kuva oleva talkkuna on parasta.Voi johtua myös siitä,että söin myös lapsena.
TalkMuru-talkkunamurot on älyttömän hyviä maustamattoman jugurtin kanssa :)
Meillä syödään välillä. Piimän ja hillon kanssa.
Talkuna puuroa , viiliin ,jugurttiin , mustikka piirasta + kermavaahtoa, ja onhan noita mitä voi tehdä ! pirun hyvää ja terveellistä ! Mummo teki joskus savossa talkkuna puuroa .Makua en enää muista... mutta potkua oli ...
Kamajahu Virossa. Joskus tuonut ja ihan ok.
Mikään ei ole ihanampaa kuin mustikkapöperö: soseutan mustikat mössöksi, lisään sokeria, talkkunajauhoa. Tätä Hämeessä syötiin ja syödään yhäkin kesällä. Ainiin, tosiaan piimää joukkoon. Mutta minä en lapsena tykännyt piimästä.
Eikös talkkunajauhossa ole aina hernettä, siitä tulee se erikoinen maku. Ainakin Hämeessä näin.
Kyllä ne molemmat on hyviä. Makuasia.
Kesällä ihanan raikasta syödä.