Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talkkuna?!

Vierailija
01.09.2013 |

Käyttääkö kukaan talkkunaa? Muistan mummon syöneen talkkunaa viilin kanssa ja yhtäkkiä aloin miettiä, olenko koskaan aikuisena sitä syönyt!

Onko talkkuna terveellistä? Miten sitä voisi käyttää? Onko sitä montaa eri merkkiä ja jos on, mikä on parasta? Nyt perinneruokavinkit kehiin, huomisella kauppareissulla ostan pussin/paketin takkunaa!

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tekemässä talkkunajauhoja Rengon nevilän myllyssä. Eli tosi hämäläistä talkkunajauho. Siihen tuli kauraa, ohraa, ruista ja hernettä. Ensin keitettiin puolikypsäksi, sitten kuivatti kuumalla ilmalla ja sit jauhettiin aika karkeaksi jauhoksi. Sitä sitten piimän ja sokerin kanssa vedettiin napa kiireeksi. Esim. Heinäpellolla sitä otettiin välipalaksi kylmän piimän kanssa. Olipa hyvää. Mutta sellaista ei enää saa mistään. Ovat jauhaneet ihan liian hienoksi jauhoksi niin tulee sellaista liisteriä kun sekottaja piimään.

Vierailija
62/70 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuussa keitettävä talkkunapuuro on eri asia kuin hämäläinen jauho. Tosi hyvää voisilmän kanssa😋😋

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Why not!  You can eat it with anything you like.

Vierailija
64/70 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paula kirjoitti:

hi,

I want to know, can we eat talkkuna with milk and sugar ?

Or it is only taken with yogurt ?

You can mix it with anything you think would be good.  Theres no rules how to enjoy your talkkuna.

Vierailija
65/70 |
14.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän kanssa syötiin Taivalkunnan talkkunaa piimään sekoitettuna, kun olin lapsi. Muut perheestä ei siitä tykännyt. Isä on etelä-Pohjanmaalta ja aina piti olla juurikin Taivalkunnan talkkunaa. 

Vierailija
67/70 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön piimän kanssa. Ei talkkunaa keitetä.  Ei hernettä. Kaura ja ohra riittää

Vierailija
68/70 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viili ja talkkuna on hyvä.  Ja täyteläinen piimä käy myös hyvin.

Vierailija
69/70 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön piimän kanssa. Ei talkkunaa keitetä.  Ei hernettä. Kaura ja ohra riittää

Miten niin ei keitetä? Etkö ole koskaan tehnyt talkkunapuuroa?

Vierailija
70/70 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin lapsena kovasti sanaa talkkuna 80-luvun alussa ja onko sillä kalkkunan kanssa jotain tekemistä. Tai nalkuttamisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi