Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittamisesta
Mitenkäs nyt sitten, jos oikeutta päivähoitoon rajoitetaan, todennetaan se, onko lapsella oikeus olla kokopäiväinen vai puolipäiväinen?
vievätkö kaikki vanhemmat työsopparinsa tarkistettavaksi, että varmasti ovat töissä täysipäiväisesti? Jos taas on työttömänä, tarvitseeko viedä todistus työkkäristä, että hakee aktiivisesti töitä? Jos taas lapsi hoidossa vanhemman sairauden vuoksi täysipäiväisesti, täytyykö vanhemman sairaudesta toimittaa lääkärintodistus päiväkotiin?
Luulen, että tuo papereiden pyöritys maksaa kasvaneina byrokratiakuluina enemmän, kuin mitä tulee säästöä päivähoito-oikeuden rajauksella.
en siis kannata tuota rajausta, vaikka omat lapset onkin kotihoidossa olleetkaikki samaan aikaan, ei siis ole oma lehmä ojassa ;) tällaisia vain tulli pohdittua. Tietysti en tiedä, onko kunnan pakko rajata oikeutta täysipäiväiseen hoitoon lain muutoksen jälkeenkään, jos se katsoo, että byrokratian kasvaminen on kalliimpaa kuin saadut säästöt puolipäivähoidosta. Kai kunnalla tässäkin asiassa on oikeus tarjota kuntalaisilleen parempaa palvelua, kuin mikä on lain asettama minitaso?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:56"]
Ei tämä ainakaan aloittamassa aiheuta ahdistusta. Alkuun mielestäni laitoin, että omat lapseni olivat kotihoidossa, niin kauan kuin nuorinkin lapsistani oli kotona. ja noita lapsia minulla oli siis kolme.
ihmettelen vain, onko yhteiskunta halukas nyt maksamaan tämän valvonnan kustannuksia? Käsittääkseni tälläkään hetkellä se joukko, joka pitää lasta täysipäiväisesti hoidossa ollessaan itse kotona, ei ole alan ammattilaistenkaan mukaan kovinkaan suuri.
missä on se säästö, jota tällä rajoituksella tavoitellaan?
[/quote]
Jos et ole vielä edelleenkään ymmärtänyt mistä on kysymys, niin hoitopaikkaoikeutta ollaan rajaamassa puolipäiväiseksi/kerhomuotoiseksi niiltä, joilla on vanhempi perhevapailla kotona. Siis ei niiltä, jotka ovat töissä tai opiskelevat tai joilla on muuten oikeus kokopäivähoitoon.
Niitä, jotka siitä huolimatta tarvitsisivat hoitopaikkaa, on varmasti niin vähän, että heidät voidaan käsitellä erikseen.
Hienoa, että vihdoinkin subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen puututaan. Ehkä tämän myötä työssäkäyvät ja opiskelijat saavat paikan lapselleen lähipäiväkodista virikelapsien sijaan. Sitäpaitsi, päiväkotijärjestelmä on perustettu nimenomaan heille. Ei suinkaan laiskoille mammoille.
Naapurissa on kolmelapsinen perhe, isä käy töissä, äiti on ns. Kotiäiti. Kaikki lapset ovat päiväkodissa, au pair vie lapset hoitoon ja hakee, siivooja siivoaa, kotiäiti shoppaa päivät. Täytyy sanoa että tälle kotiäidille tekee hyvää hoitaa vaihteeksi lapsiaan. Tai palkatkoon kotiin hoitajan. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa tämä pelleily?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 06:41"]
Hienoa, että vihdoinkin subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen puututaan. Ehkä tämän myötä työssäkäyvät ja opiskelijat saavat paikan lapselleen lähipäiväkodista virikelapsien sijaan. Sitäpaitsi, päiväkotijärjestelmä on perustettu nimenomaan heille. Ei suinkaan laiskoille mammoille.
[/quote]
Niinkö luulet? Hoitopaikkoja vähennetään kun hoitoon tulevien lasten määrä vähenee. Todellisille tarvitsijoille paikat ovat edelleen yhtä tiukassa.
Ei tämä ainakaan aloittamassa aiheuta ahdistusta. Alkuun mielestäni laitoin, että omat lapseni olivat kotihoidossa, niin kauan kuin nuorinkin lapsistani oli kotona. ja noita lapsia minulla oli siis kolme
ihmettelen vain, onko yhteiskunta halukas nyt maksamaan tämän valvonnan kustannuksia? Käsittääkseni tälläkään hetkellä se joukko, joka pitää lasta täysipäiväisesti hoidossa ollessaan itse kotona, ei ole alan ammattilaistenkaan mukaan kovinkaan suuri.
[/quote]
Eiköhän säästö tule jo siitä, kun turhake virikelapset jäävät pois. Ihme ajattelua muutenkin, miksi joku ajattelee, että yhteiskunnan pitäisi hoitaa lapset, kun itse makaatte kotona? Päiväkotihoito on erinomainen, kun käydään töissä tai opiskellaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 06:30"]
Ei tämä ainakaan aloittamassa aiheuta ahdistusta. Alkuun mielestäni laitoin, että omat lapseni olivat kotihoidossa, niin kauan kuin nuorinkin lapsistani oli kotona. ja noita lapsia minulla oli siis kolme.
[/quote]
Jos et ole vielä edelleenkään ymmärtänyt mistä on kysymys, niin hoitopaikkaoikeutta ollaan rajaamassa puolipäiväiseksi/kerhomuotoiseksi niiltä, joilla on vanhempi perhevapailla kotona. Siis ei niiltä, jotka ovat töissä tai opiskelevat tai joilla on muuten oikeus kokopäivähoitoon.
Niitä, jotka siitä huolimatta tarvitsisivat hoitopaikkaa, on varmasti niin vähän, että heidät voidaan käsitellä erikseen.
[/quote]
Kiitos kysymästä, olen kyllä ymmärtänyt, että rajoitus koskee perheitä, joissa toinen vanhemmista on perhevapaalla. Tästä huolimatta ainakin Helsingin kaupungilla näytetään olevan sitä mieltä, että tämä uudistus nostaa paperin pyöritämisestä aiheutuvia kustannuksia http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/252557-nain-hallituksen-uudistukset-osuvat-paivahoitoon-lisaa-byrokratiaa-ja-kustannuksia
Oli siitä mitä mieltä tahansa, onko oikein viedä lapsia hoitoon perhevapailla, onko oikein, että veronmaksajat joutuvat maksamaan siitä, ettei naapurin Lissu voi viedä lapsiaan hoitoon kokopäiväisesti, koska naapurin Petra ei täsät tykkää? Varsinkin, kun näitä Lissuja, jotka vievät lapsen täysipäiväiseen hoitoon ollessaan itse perhevapailla, on häviävän pieni prosenttiosus kaikista.
Epäilen, että useimpien työttömien ja muiden kotona olijoiden lapsista ei makseta täyttä hoitomaksua. Maksetaanko juuri mitään. Siitä selviää aika suoraan, kuka on kotona, kun hoitomaksua määritettäessä toimitetaan tulotositteet. Toki jos jollain on varaa, voi maksaa täyttä maksua ja maata itse kotona, mutta luulen, ettei tuollaisia perheitä ole montaa. Suurin osa työttömien yms. lapsista on varmasti pienellä maksulla hoidossa.
Mun mielestä on todella väärin hoidattaa lapsensa muilla, jos on itse kotona. Toki ymmärrän isommille lapsille kerhot ja virikehoidon, mutta silloin tarve on 2-3 krt viikossa 2-4h eikä täysiaikaista hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 07:30"]
Naapurissa on kolmelapsinen perhe, isä käy töissä, äiti on ns. Kotiäiti. Kaikki lapset ovat päiväkodissa, au pair vie lapset hoitoon ja hakee, siivooja siivoaa, kotiäiti shoppaa päivät. Täytyy sanoa että tälle kotiäidille tekee hyvää hoitaa vaihteeksi lapsiaan. Tai palkatkoon kotiin hoitajan. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa tämä pelleily?
[/quote]
täysin samaa mieltä!! On törkeää maksattaa ylellinen elämänsä yhteisistä verorahoista samalla kun toisilla ei ole juuri mitään. Yhteiskunnan tulee tukea perheitä sieltä heikommasta päästä, jotta kaikilla olisi riittävän hyvä peruslähtökohta. Kaikenlainen luksus pitää maksaa itse!!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 06:30"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos kysymästä, olen kyllä ymmärtänyt, että rajoitus koskee perheitä, joissa toinen vanhemmista on perhevapaalla. Tästä huolimatta ainakin Helsingin kaupungilla näytetään olevan sitä mieltä, että tämä uudistus nostaa paperin pyöritämisestä aiheutuvia kustannuksia http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/252557-nain-hallituksen-uudistukset-osuvat-paivahoitoon-lisaa-byrokratiaa-ja-kustannuksia
Oli siitä mitä mieltä tahansa, onko oikein viedä lapsia hoitoon perhevapailla, onko oikein, että veronmaksajat joutuvat maksamaan siitä, ettei naapurin Lissu voi viedä lapsiaan hoitoon kokopäiväisesti, koska naapurin Petra ei täsät tykkää? Varsinkin, kun näitä Lissuja, jotka vievät lapsen täysipäiväiseen hoitoon ollessaan itse perhevapailla, on häviävän pieni prosenttiosus kaikista.
[/quote]
Näitä Lissuja on kylläkin jo 10-15% koko hoidettavien lasten äippyleistä, joten kyllä se jo Espoonkin kokoisessa kaupungissa merkitsee muutaman päiväkodillisen verran lapsia.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:38"]
En ymmärrä miksi tämä kysymys aiheuttaa ahdistusta. Eikös sitä hoitoa saa jos on TARVE? Sen sijaan on täysin käsittämätöntä, että tällaisena aikana kun kaikki sinnittelevät, ajatellaan, että yhteiskunta tarjoaa kaikenlaisia oleskelupalveluja. Normaalui ihminen, joka on kotona, HALUAA hoitaa myös lapsensa. Kun omani olivat pieniä, katselin tyrmistyneenä kun päiväkoti hoiti kotiäitien lapsosia samalla kun työssäkäyvät heräilivät tuntia aikaisemmin pystyäkseen viemään lapsensa johonkin hevonkuusen päiväkotiin, kun lähipäikky oli täynnä vauvojensa kanssa lepäilevien ja harrastelevien äitylien lapsia. Meillä on aivan liikaa päänsilitystä ja itsestäänselvyyksiä asioissa joiden ei pitäisi olla mitään itsestäänselvyyksiä, ja toisaalta taas ihmiset jotka yrittävät, saavat puskea läpi harmaan kiven kun se yrittäminen on tehty todella vaikeaksi. Iso muutos on todella tervetullut!
[/quote]
Itse hoidin lapseni kotona nyt 5- vuotiaaksi asti. Oli pieni päiväkotipätkä, mutta oslosuhteuden takia katsoin, että lapsen on parempi olla kotona. Minua syyllistettiin tästä päiväkodin puolelta ja sain jatkuvasti selitellä miksi hoidan lasta kotona.
Nyt lapseni on päiväkodissa ja oikeasti tarvitsee kavereita, on sen ikäinen. Olen töissä vuoden loppuuna asti ja sen jälkeen en tiedä tilannetta, edessä ehkä pätkätöitä. En ole mitenkään käyttänyt hyväksi päivähoitoa ja nyt sitten minun tulisi ottaa lapsi pois päiväkodistaan ja siirtää jonnekkin jossa voi olla pätkätyöläisen lapsi.
Tämä päiväkoti tuntuu hyvältä lapselle. Eli minun on pakko heittäytyä kokonaan työttömäksi jotta saan pidettyä lapseni tuossa päiväkodissa edes osa-aikaisena. Vai olisiko se mahdollista, että hän saa olla välillä osa-aika lapsi ja välillä täysiä päivä ilman että etukäteen pystyy sanomaan kuinka kauan ja milloin mitätkin. Kukaan ei ole vielä antanut mitään kunnollista vastausta miten toimitaan niiden lasten kohdalla joiden vanhempi on välillä työtön ja välillä töissä.
Olen ihan rehellisesti katkera, ensin sain haukkuja kun en laittanut päiväkotiin lasta ja nyt syyslistetään kun haluan sen kokopäiväpaikan jotta olisi mahdollista tehdä pätkätöitä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 04:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:38"]
En ymmärrä miksi tämä kysymys aiheuttaa ahdistusta. Eikös sitä hoitoa saa jos on TARVE? Sen sijaan on täysin käsittämätöntä, että tällaisena aikana kun kaikki sinnittelevät, ajatellaan, että yhteiskunta tarjoaa kaikenlaisia oleskelupalveluja. Normaalui ihminen, joka on kotona, HALUAA hoitaa myös lapsensa. Kun omani olivat pieniä, katselin tyrmistyneenä kun päiväkoti hoiti kotiäitien lapsosia samalla kun työssäkäyvät heräilivät tuntia aikaisemmin pystyäkseen viemään lapsensa johonkin hevonkuusen päiväkotiin, kun lähipäikky oli täynnä vauvojensa kanssa lepäilevien ja harrastelevien äitylien lapsia. Meillä on aivan liikaa päänsilitystä ja itsestäänselvyyksiä asioissa joiden ei pitäisi olla mitään itsestäänselvyyksiä, ja toisaalta taas ihmiset jotka yrittävät, saavat puskea läpi harmaan kiven kun se yrittäminen on tehty todella vaikeaksi. Iso muutos on todella tervetullut!
[/quote]
Suomen ongelma on vaihtoehdottomuus myös tässä päiväkotiasiassa. Olen itse pian äitiyslomalla, omat lapset eskarissa ja toinen viisivuotias. En mitenkään koe, että viisivuotiaan olisi paras jäädä kotiin erittäin mukavasta, pienestä yksityisestä päiväkodista, jossa on ollut jo parin vuoden ajan ja rakastaa mennä sinne joka aamu. Hän saa siellä laadukasta varhaiskasvatusta, käy retkillä viikoittain, oppii vierasta kieltä, saa monipuolista ruokaa, sosiaalistuu ja oppii vaikka mitä. Ei hän ole siellä säilössä. En minä pysty vastaavaa tarjoamaan lapselleni, vaikka kasvatusalan ihminen olen itsekin. Luotan päiväkodin ammattilaisiin ja tiedän, että päiväkodissa oleminen on parasta lapselleni.
Käytännössä joudumme jatkossa maksamaan päiväkotipaikasta enemmän muutaman satasen. Päiväkodille tuskin on väliä, saako se rahat kunnalta vai suoraa vanhemmilta. Uudistus suosiikin siten varakkaita perheitä, joilla on jatkossakin mahdollisuus valita, että lapsi on hoidossa äitiys- tai vanhempainvapaan aikana. Ja ruotsalaisen tutkimuksen mukaanhan päiväkotilapset pärjäsivät myös koulussa paremmin, kuin kotona hoidetut, eli lasten eriarvoistuminen alkaa jatkossa taas pikkuisen aikaisemmin.
[/quote]
Mutta kun se sun 5 v saa jatkossakin olla siellä päiväkodissa osa-aikaisena ja se ihan takuulla riittää noiden virikkeiden saamiseen. Mielestäni tosi hyvä uudistus. Se lapsi ei taatusti nauti kokopäivähoidosta tyyliin klo 8-17.
Ja ap:n aiheeseen. Tätähän ei nyt olla rajoittamasssa työttömiin vaan näihin perhevapailla oleviin, jotka eivät 99% tarvitse kokopäivähoitoa. Kai se nyt on ihan silmin havaittavissa siellä päiväkodissa jos äiti hakee lasta hoidosta ensin maha pystyssä 9 kk ja sitten lastenvaunujen kanssa.