Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajoittamisesta

Vierailija
31.08.2013 |

Mitenkäs nyt sitten, jos oikeutta päivähoitoon rajoitetaan, todennetaan se, onko lapsella oikeus olla kokopäiväinen vai puolipäiväinen?

vievätkö kaikki vanhemmat työsopparinsa tarkistettavaksi, että varmasti ovat töissä täysipäiväisesti? Jos taas on työttömänä, tarvitseeko viedä todistus työkkäristä, että hakee aktiivisesti töitä? Jos taas lapsi hoidossa vanhemman sairauden vuoksi täysipäiväisesti, täytyykö vanhemman sairaudesta toimittaa lääkärintodistus päiväkotiin?

Luulen, että tuo papereiden pyöritys maksaa kasvaneina byrokratiakuluina enemmän, kuin mitä tulee säästöä päivähoito-oikeuden rajauksella.

en siis kannata tuota rajausta, vaikka omat lapset onkin kotihoidossa olleetkaikki samaan aikaan, ei siis ole oma lehmä ojassa ;) tällaisia vain tulli pohdittua. Tietysti en tiedä, onko kunnan pakko rajata oikeutta täysipäiväiseen hoitoon lain muutoksen jälkeenkään, jos se katsoo, että byrokratian kasvaminen on kalliimpaa kuin saadut säästöt puolipäivähoidosta. Kai kunnalla tässäkin asiassa on oikeus tarjota kuntalaisilleen parempaa palvelua, kuin mikä on lain asettama minitaso?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 05:29"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 04:56"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:38"]

En ymmärrä miksi tämä kysymys aiheuttaa ahdistusta. Eikös sitä hoitoa saa jos on TARVE? Sen sijaan on täysin käsittämätöntä, että tällaisena aikana kun kaikki sinnittelevät, ajatellaan, että yhteiskunta tarjoaa kaikenlaisia oleskelupalveluja. Normaalui ihminen, joka on kotona, HALUAA hoitaa myös lapsensa. Kun omani olivat pieniä, katselin tyrmistyneenä kun päiväkoti hoiti kotiäitien lapsosia samalla kun työssäkäyvät heräilivät tuntia aikaisemmin pystyäkseen viemään lapsensa johonkin hevonkuusen päiväkotiin, kun lähipäikky oli täynnä vauvojensa kanssa lepäilevien ja harrastelevien äitylien lapsia. Meillä on aivan liikaa päänsilitystä ja itsestäänselvyyksiä asioissa joiden ei pitäisi olla mitään itsestäänselvyyksiä, ja toisaalta taas ihmiset jotka yrittävät, saavat puskea läpi harmaan kiven kun se yrittäminen on tehty todella vaikeaksi. Iso muutos on todella tervetullut!

[/quote]

Suomen ongelma on vaihtoehdottomuus myös tässä päiväkotiasiassa. Olen itse pian äitiyslomalla, omat lapset eskarissa ja toinen viisivuotias. En mitenkään koe, että viisivuotiaan olisi paras jäädä kotiin erittäin mukavasta, pienestä yksityisestä päiväkodista, jossa on ollut jo parin vuoden ajan ja rakastaa mennä sinne joka aamu. Hän saa siellä laadukasta varhaiskasvatusta, käy retkillä viikoittain, oppii vierasta kieltä, saa monipuolista ruokaa, sosiaalistuu ja oppii vaikka mitä. Ei hän ole siellä säilössä. En minä pysty vastaavaa tarjoamaan lapselleni, vaikka kasvatusalan ihminen olen itsekin. Luotan päiväkodin ammattilaisiin ja tiedän, että päiväkodissa oleminen on parasta lapselleni.

Käytännössä  joudumme jatkossa maksamaan päiväkotipaikasta enemmän muutaman satasen. Päiväkodille tuskin on väliä, saako se rahat kunnalta vai suoraa vanhemmilta. Uudistus suosiikin siten varakkaita perheitä, joilla on jatkossakin mahdollisuus valita, että lapsi on hoidossa äitiys- tai vanhempainvapaan aikana. Ja ruotsalaisen tutkimuksen mukaanhan päiväkotilapset pärjäsivät myös koulussa paremmin, kuin kotona hoidetut, eli lasten eriarvoistuminen alkaa jatkossa taas pikkuisen aikaisemmin. 

[/quote] Mutta kun se sun 5 v saa jatkossakin olla siellä päiväkodissa osa-aikaisena ja se ihan takuulla riittää noiden virikkeiden saamiseen. Mielestäni tosi hyvä uudistus. Se lapsi ei taatusti nauti kokopäivähoidosta tyyliin klo 8-17. Ja ap:n aiheeseen. Tätähän ei nyt olla rajoittamasssa työttömiin vaan näihin perhevapailla oleviin, jotka eivät 99% tarvitse kokopäivähoitoa. Kai se nyt on ihan silmin havaittavissa siellä päiväkodissa jos äiti hakee lasta hoidosta ensin maha pystyssä 9 kk ja sitten lastenvaunujen kanssa. [/quote]

Tavallaan viisivuotiaani tuleekin olemaan osa-aikainen, sillä aamulla vien hänet kunhan heräilemme, eli noin klo 10 aikaan. Kotiin haen viimeistään neljältä. Päiväkoti sijaitsee 10km kodistamme, joten parin-kolmen tunnin takia aika työlästä ajella edestakas. Haluan kuitenkin itselleni myös mahdollisuuden viedä lapsi joskus aiemmin ja hakea myöhemmin joten olen  valmis maksamaan sen kokopäiväinen paikan vaikka lapsi olisikin vaan sen n.6h paikalla. asuessamme ulkomailla lasten päiväkodissa oli puolipäiväisten mahdollisuus olla lisätunteja päiväkodissa noin 2,5e/tunti lisähintaan. Toivottavasti jotain vastaavaa voisi kehitellä Suomessakin, ainakin yksityisissä päiväkodeissa. 

Vierailija
2/31 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 10:42"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 07:30"]

Naapurissa on kolmelapsinen perhe, isä käy töissä, äiti on ns. Kotiäiti. Kaikki lapset ovat päiväkodissa, au pair vie lapset hoitoon ja hakee, siivooja siivoaa, kotiäiti shoppaa päivät. Täytyy sanoa että tälle kotiäidille tekee hyvää hoitaa vaihteeksi lapsiaan. Tai palkatkoon kotiin hoitajan. Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa tämä pelleily?

[/quote]

täysin samaa mieltä!! On törkeää maksattaa ylellinen elämänsä yhteisistä verorahoista samalla kun toisilla ei ole juuri mitään. Yhteiskunnan tulee tukea perheitä sieltä heikommasta päästä, jotta kaikilla olisi riittävän hyvä peruslähtökohta. Kaikenlainen luksus pitää maksaa itse!!

[/quote]

he voivat varmaan maksaa päiväkodille jatkossa kunnan ennen maksaman osuuden itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 05:29"] [quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 04:56"]

En ymmärrä miksi tämä kysymys aiheuttaa ahdistusta. Eikös sitä hoitoa saa jos on TARVE? Sen sijaan on täysin käsittämätöntä, että tällaisena aikana kun kaikki sinnittelevät, ajatellaan, että yhteiskunta tarjoaa kaikenlaisia oleskelupalveluja. Normaalui ihminen, joka on kotona, HALUAA hoitaa myös lapsensa. Kun omani olivat pieniä, katselin tyrmistyneenä kun päiväkoti hoiti kotiäitien lapsosia samalla kun työssäkäyvät heräilivät tuntia aikaisemmin pystyäkseen viemään lapsensa johonkin hevonkuusen päiväkotiin, kun lähipäikky oli täynnä vauvojensa kanssa lepäilevien ja harrastelevien äitylien lapsia. Meillä on aivan liikaa päänsilitystä ja itsestäänselvyyksiä asioissa joiden ei pitäisi olla mitään itsestäänselvyyksiä, ja toisaalta taas ihmiset jotka yrittävät, saavat puskea läpi harmaan kiven kun se yrittäminen on tehty todella vaikeaksi. Iso muutos on todella tervetullut!

[/quote]

Suomen ongelma on vaihtoehdottomuus myös tässä päiväkotiasiassa. Olen itse pian äitiyslomalla, omat lapset eskarissa ja toinen viisivuotias. En mitenkään koe, että viisivuotiaan olisi paras jäädä kotiin erittäin mukavasta, pienestä yksityisestä päiväkodista, jossa on ollut jo parin vuoden ajan ja rakastaa mennä sinne joka aamu. Hän saa siellä laadukasta varhaiskasvatusta, käy retkillä viikoittain, oppii vierasta kieltä, saa monipuolista ruokaa, sosiaalistuu ja oppii vaikka mitä. Ei hän ole siellä säilössä. En minä pysty vastaavaa tarjoamaan lapselleni, vaikka kasvatusalan ihminen olen itsekin. Luotan päiväkodin ammattilaisiin ja tiedän, että päiväkodissa oleminen on parasta lapselleni.

Käytännössä  joudumme jatkossa maksamaan päiväkotipaikasta enemmän muutaman satasen. Päiväkodille tuskin on väliä, saako se rahat kunnalta vai suoraa vanhemmilta. Uudistus suosiikin siten varakkaita perheitä, joilla on jatkossakin mahdollisuus valita, että lapsi on hoidossa äitiys- tai vanhempainvapaan aikana. Ja ruotsalaisen tutkimuksen mukaanhan päiväkotilapset pärjäsivät myös koulussa paremmin, kuin kotona hoidetut, eli lasten eriarvoistuminen alkaa jatkossa taas pikkuisen aikaisemmin. 

[/quote] Mutta kun se sun 5 v saa jatkossakin olla siellä päiväkodissa osa-aikaisena ja se ihan takuulla riittää noiden virikkeiden saamiseen. Mielestäni tosi hyvä uudistus. Se lapsi ei taatusti nauti kokopäivähoidosta tyyliin klo 8-17. Ja ap:n aiheeseen. Tätähän ei nyt olla rajoittamasssa työttömiin vaan näihin perhevapailla oleviin, jotka eivät 99% tarvitse kokopäivähoitoa. Kai se nyt on ihan silmin havaittavissa siellä päiväkodissa jos äiti hakee lasta hoidosta ensin maha pystyssä 9 kk ja sitten lastenvaunujen kanssa. [/quote]

Tavallaan viisivuotiaani tuleekin olemaan osa-aikainen, sillä aamulla vien hänet kunhan heräilemme, eli noin klo 10 aikaan. Kotiin haen viimeistään neljältä. Päiväkoti sijaitsee 10km kodistamme, joten parin-kolmen tunnin takia aika työlästä ajella edestakas. Haluan kuitenkin itselleni myös mahdollisuuden viedä lapsi joskus aiemmin ja hakea myöhemmin joten olen  valmis maksamaan sen kokopäiväinen paikan vaikka lapsi olisikin vaan sen n.6h paikalla. asuessamme ulkomailla lasten päiväkodissa oli puolipäiväisten mahdollisuus olla lisätunteja päiväkodissa noin 2,5e/tunti lisähintaan. Toivottavasti jotain vastaavaa voisi kehitellä Suomessakin, ainakin yksityisissä päiväkodeissa. 

[/quote]

Rouvalla näyttää olevan tiukat vaatimukset.

Työlästä on heräillä ennen aamukymmentä ja autoilukin niin rasittavaa on, että voih.

Rouva on hyvä ja kustantaa itse hoitajan lapselleen ja kertokoon täällä sen jälkeen, millainen valikoima löytyi tekemään työn 2,5 € tuntihinnalla.

Vierailija
4/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole joutenollessa kykyä tai halua hoitaa tekeleitään, jättäköön sen lisääntymsivimman sitten muiden huoleksi.

Vierailija
5/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:16"]

Jos ei ole joutenollessa kykyä tai halua hoitaa tekeleitään, jättäköön sen lisääntymsivimman sitten muiden huoleksi.

[/quote]

Hienoa, että sinulla on kristallipallo, josta näet koko elämäsi kulun eteen päin. Kaikilla ei ole. Lapsia tehdessä voi elämä olla kunnossa mutta sen jälkeen voi tulla sairaus, työttömyys, onnettomuus, mitä tahansa.

Vierailija
6/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kerrassaan ymmärrä miksi omia lapsia pitää hoidattaa muilla jos kerran siihen itsekin kykenee.. Lääkäriltä todistus jollei kykene ja sen jälkeen kandee miettiä tekeekö muksuja enempää toisten hoidettavaksi. Hirveä lähtökohta on se että "mä ainakin laitan Sepon heti hoitoon, kun se tarvii virikkeitä enkä mä ainakaan jaksa niitä keksiä." 

Vierailija
7/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on helppoa. Kela tietää kaikki vauvavapailla olevat, joten ei muuta kuin tiedot sieltä päivähoitoon ja kerho/puolipäivähoitoilmoitus kotiin.

Vierailija
8/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:16"]

[/quote]

Hienoa, että sinulla on kristallipallo, josta näet koko elämäsi kulun eteen päin. Kaikilla ei ole. Lapsia tehdessä voi elämä olla kunnossa mutta sen jälkeen voi tulla sairaus, työttömyys, onnettomuus, mitä tahansa.

[/quote]  Arvasin! Arvasin! Aina vedetään tämä kortti! Eihän kait se niin ole, että vanhemmat muuttuvat lapsen syntymisen  jälkeen kykenemättömiksi hoitamaan lapsiaan siinä määrin, kuin täällä aina tuodaan esille. Tulee sairautta ja tulee erityislapsia - eikö kohtaan enää ole yhtään ¨normilasta', jonka kanssa vanhemmat pärjäisivät kotona. JOS ei yhden kanssa pärjää, pitäisi ymmärätää olla enää lisänntymättä.

Vierailija
9/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan mun työaikani tarkistaa? Olen toiminimiyrittäjä ja sivutyökin löytyy: voisin olla töissä vaikka koko valveillaoloaikani.

Käytännössä tuskin vien lastani tarhaan enemmän kuin tarvetta oikeasti olisi, mutta teoriassa voisin viettää lapsivapaata niin paljon kuin viitsin ilmoitella samalla kun kuukausipalkkalaiset saavat hädin tuskin sen hoidon jonka tarvitsevat.

Vierailija
10/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan mun työaikani tarkistaa? Olen toiminimiyrittäjä ja sivutyökin löytyy: voisin olla töissä vaikka koko valveillaoloaikani.

Käytännössä tuskin vien lastani tarhaan enemmän kuin tarvetta oikeasti olisi, mutta teoriassa voisin viettää lapsivapaata niin paljon kuin viitsin ilmoitella samalla kun kuukausipalkkalaiset saavat hädin tuskin sen hoidon jonka tarvitsevat.

Vierailija
11/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 22:33"]

Sehän on helppoa. Kela tietää kaikki vauvavapailla olevat, joten ei muuta kuin tiedot sieltä päivähoitoon ja kerho/puolipäivähoitoilmoitus kotiin.

[/quote]

Niin, mutta vähentääkö tämä byrokratia kustannuksia? Kustannusten vähentämiseenhän tässä pyritään. Ja eihän automaattisesti voi laittaa puolipäiväilmoitusta, koska se, että on esim. Nuoremman kanssa hoitovapaalla ja saa kotihoidontukea ei tarkoita, etteikö vanhemmat olisi myös töissä. Tällöinhän vanhemmat lapset voivat olla päikkärissä ja nuorimman lapsen hoito hoidetaan muutoin.

Ja eihän sekään tavatonta nyt kuitenkaan ole, että toinen vanhempi on kotona, vaikkei olekaan pienempiä lapsia hoidettavana eikä siitä huolimatta nosta esim.työttömyyskorvausta syystä tai toisesta. Näistähän ei kelalta saa mitään tietoa.

Vierailija
12/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kokopäivätyössä, mies ja minä. Itsellä vakivirka, miehellä voi tulla yt:t ja potkut koska vaan. Mistä päiväkoti saa tiedon tästä? Jos ei siis itse kerro. Kuka kunnan varhaiskasvatusvirastossa seuraa näitä asioita? Luulisi sellaisen seurannan vievän joiltakin aika paljon työaikaa, kustannus sekin.

Vierailija
13/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:08"]

Ollaan kokopäivätyössä, mies ja minä. Itsellä vakivirka, miehellä voi tulla yt:t ja potkut koska vaan. Mistä päiväkoti saa tiedon tästä? Jos ei siis itse kerro. Kuka kunnan varhaiskasvatusvirastossa seuraa näitä asioita? Luulisi sellaisen seurannan vievän joiltakin aika paljon työaikaa, kustannus sekin.

[/quote]

Se sun puhuva lapses kertoo sen asian ihan ite tai joku sun kateellinen tuttus.Miks ihmeessä ne lapset pitää pitää siellä hoidossa jos toinen vanhempi on kotona?En tajua ei se hoitopaikka ole mikään ihanuus lapselle kilpailla siellä 23 muun lapsen kanssa 3 aikuisen huomiosta. HALOO!!!

Vierailija
14/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:15"]

[/quote]

Se sun puhuva lapses kertoo sen asian ihan ite tai joku sun kateellinen tuttus.Miks ihmeessä ne lapset pitää pitää siellä hoidossa jos toinen vanhempi on kotona?En tajua ei se hoitopaikka ole mikään ihanuus lapselle kilpailla siellä 23 muun lapsen kanssa 3 aikuisen huomiosta. HALOO!!!

[/quote]

Et tajunnut pointtiani. Jos tehdään tämmöinen rajoitus, niin täytyy rakentaa aukoton valvonta, ettei väärinkäytöksiin ole mitään mahdollisuutta. Esim ei pienet lapset edes tajua mitä on työtön, voihan isi/äiti tehdä töitä etänä tmv. Pitää olla se virkailija, jolle tulee tieto työvoimahallinnosta, että joku isi/äiti on hakenut työttömyystukea. Tämä vie virkailijan työaikaa ja edellyttää myös tietojärjstelmien uudelleen säätöä - ja kaikki tämä maksaa. Mikä on hassua, koska säästöähän tässä haettiin....vai haettiinko?

Vierailija
15/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan ja päiväkodin välillä on jo suorat linjat. Hyvin kulkee infoa myönnetystä pk-paikasta, että kh-tuki katkeaa.

Vierailija
16/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
17/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ai maksette silloinkin täyttä hoitomaksua kun miehesi saa ne potkut??

ja jos ei maksa täyttä, niin kerran vuodessa pitää ne palkka kuitit toimittaa tarkistusta varten, näkeehän ne niistä kaunko töissä on oltu...

Vierailija
18/31 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä  ainakaan aloittamassa aiheuta ahdistusta. Alkuun mielestäni laitoin, että omat lapseni olivat kotihoidossa, niin kauan kuin nuorinkin lapsistani oli kotona. ja noita lapsia minulla oli siis kolme.

ihmettelen vain, onko yhteiskunta halukas nyt maksamaan tämän valvonnan kustannuksia? Käsittääkseni tälläkään hetkellä se joukko, joka pitää lasta täysipäiväisesti hoidossa ollessaan itse kotona, ei ole alan ammattilaistenkaan mukaan kovinkaan suuri.

missä on se säästö, jota tällä rajoituksella tavoitellaan?

Vierailija
19/31 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 23:43"]

[/quote]

ai maksette silloinkin täyttä hoitomaksua kun miehesi saa ne potkut??

ja jos ei maksa täyttä, niin kerran vuodessa pitää ne palkka kuitit toimittaa tarkistusta varten, näkeehän ne niistä kaunko töissä on oltu...

[/quote]

no maksetaan, koska tienaan yksin yli sen rajan. Eli ei sikäli tarvitse eritellä tulojaan. Mutta ehkä tästeds pitää olla joku vuosikontrolli, ja väitän edelleen,että,tämä lisää joidenkin virkailijoiden työmäärää aika paljon.

Vierailija
20/31 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän