Mtä vikaa "miesten" ammateissa naisella?
Olen aikoinani koulussa ollut hyvä "poikien" aineissa, siis matemaattisissa aineissa. Valikoin sitten jatko-opintoni edelleen miesvaltaiselta alalta (ei kuitenkaan autonrassaus tai vastaava), ei kiinnostanut mikään kosmetologi, parturi-kampaaja tai edes kielenkääntäjä. Moni on ihmetellyt, miksi halusin opiskella "miesten" alaa enkä jotakin "naiselle sopivaa", siis arvatenkin jotakin typerää kampaamista tai ihomatojen nypintää, jossa ei tarvitse juuri mitään osata eikä juuri päätään rasittaa.
Miksi ihmeessä monet naiset olettavat, että unelmatyö on turhaa väkerrystä keskellä kanalaumaa, keskustellen ties kuinka kauan uusista kynsilakkasävyistä tai siitä että ne ihqut muovihalpiskorkkarit oli loppuneet kenkäkaupasta? Itsekin pukeudun hyvin, mutta en koe tarvetta hakea hyväksyntää jokaiselle uudelle puserolleni muilta naisilta tai jaksa jauhaa kokonaista kahvitaukoa uudesta huulipunasta. Miesvaltaisilla aloilla on paitsi työympäristö reilumpi ilman kyräilyjä ja kateuden muodostamia juorurinkejä, myös puheenaiheiltaan täyspäisempi ja fiksumpi. Silti monen mielestä miesvaltaisella alalla työskentelevä jää paitsi jostakin hienosta. Mitäköhän se lienee :D
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:17"]
Teitkö väitöskirjasi rakennusmiesten joukossa vai missä?
[/quote]
Miesvaltaisilta aloilta, niitä on runsaasti muitakin kuin vain rakennusala.
Olen naisvaltaisella alalla ja en kyllä jauha noista mainitsemistasi aiheista ikinä kenenkään kanssa. Mistä edes tiedät mitä naisvaltaisilla aloilla puhutaan vai onko tuo vain oletus?
Voi vitsi ap, kyllä sä oot niin paljon parempi kuin me muut naiset, suorastaan mies! Me kaikki muut vaan hihitellään kynsilakoista ja kauhistellaan jenkkiksiämme ja aina välillä väkerretään kiharoita tai myydään pari hajuvesipulloa naisvaltaisilla aloillamme, tirsk. Sä oot varmaan kauheen fiksu kun pärjäät tollasella matematiikkaa vaativalla eli miehisellä alalla!
Terveisiä yhdeltä naisvaltaisimmista aloista, eläinlääkäripuolelta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:47"]
Juu ja meillä miehisillä aloilla työskentelevillä naisilla on myös paljon parempi palkkataso.
t. logistiikkainsinööri
[/quote]
Mutta alan sisällä naisten palkat ovat noin 80% miesten palkoista. Eli tässä voi vertailua tehdä vain muihin naisiin, ei samantasoisen koulutuksen saaneisiin miehiin.
[/quote]
Samat palkat naisilla on. Koskaan en ole nähnyt yhdelläkään naisella pienempää palkkaaa kuin vastaavaa työtä tekevällä miehellä
"Naisvaltainen työyhteisö katsotaan kanalaumaksi tajuamatta sitä, että itse on nainen eli kana miesvaltaisessa yhteisössä"
En ole ap, mutta minusta kanamaisuus ei tarkoita = nainen, vaan asennetta. On todella kanamaista ja typerää olla "naisellinen", siis lässyttää suoranaista p-skaa omista (kuvitelluista tai todellisista) liikakiloistaan, sanoa uutta tukkaansa rumaksi, tuoda esille päällään olevan vaatteen olevan uusi ja muuta vastaavaa, jonka tarkoituksena on saada kehuja toisilta samanlaisilta kanoilta, jotta oma huono itsetunto kohoaisi vaikka toisten sanomat kehut ovat vain small talkia, odotettu vastaus kysymykseen joka on esitetty jotta saataisiin juuri se vastaus. TUO on kanamaista. Aikuinen nainen puhumassa typerämpiä kuin teinit. Minä en muuten koskaan ole vastannut mitään tyyliin et ole lihava, tosi kiva sun tukka tai ihana paita mistä ostit, ellei niin ole ollut. Rumaa en ole koskaan kehunut enkä kehu. Laihduta, kasvata tukkasi ja vaihda paitasi jos ei miellytä.
"Miesvaltaisilla aloilla vertaillaan fillareita, autoja, golfmailoja"
Mistä kuvittelet, että nainen ei voi ymmärtää aiheista siinä missä mieskin? Minä olen ajanut ja ajan työni vuoksi uusilla paremmilla ja tehokkaammilla autoilla kuin useimmat miehet, joilla on perheenkuljetuslaustana joku tyyliin vanhakorinen farkku-Mondeo. Voin vakuuttaa, että olen paremmin selvillä autotekniikan uutuuksista kuin työpaikan miehet. Enkä valitse autojani värin perusteella eikä mies myöskään koeaja minun autoani minun puolestani minun istuessani vieressä pohtimassa väriä (näitä näkee paljon, ollaan autokaupassa ostamassa emännälle autoa ja tämä katselee mikä olisi kivan värinen ja mies koeajaa vaimolle tulevaa autoa, huhhuh). Golfkaan ei ole mikään miesten yksinoikeus.
Että kyllä tuossa nyt tuli outoja käsityksiä, joiden tarkoitus lienee kanamaisuuden kehuminen. Naisvaltaisella työpaikalla keskimäärin nyt vaan kertakaikkiaan jauhetaan diipadaapaa aivan liikaa, kiinnostavaa saati asiaa älyttömän vähän.
"Nainen voi olla pomo miehille, sitä en kiellä, mutta siitä huolimatta hän on työyhteisössä jotain muuta kuin vastaavassa asemassa oleva mies."
Ei hänen ainakaan tarvitse olla kiinnostunut lissun selluliiteista, pirkon miehen vieraissakäynnistä tai tiinan verhojen valinnan vaikeudesta. Minulle sopii oikein hyvin olla eri asemassa miesvaltaisella alalla, mieluummin sitä kuin olla tasa-arvoisessa asemassa naisvaltaisella alalla kuuntelemassa päivästä toiseen kaikkea epäolennaista evvk-soopaa.
Minä olen työskennellyt naisvaltaisilla aloilla enemmän kuin miesvaltaisilla ja olenkin ottanut tavakseni kauan sitten kertoa jo työhaastattelussa, että jos haluatte töihin sellaisen joka tekee töissä töitä, valitkaa minut, mutta jos firmassanne on tärkeää tuntea jokaisen työkaverin sukulaissuhteet ja henkilökohtaiset asiat ja jauhaa niistä pitkin työpäivää, valitkaa joku toinen.
"Mistä kuvittelet, että nainen ei voi ymmärtää aiheista siinä missä mieskin?"
No nyt sulta meni pointti ohi niin että suhahti.
Vaikka duunissa olisi millaisia ihmisiä, peruskäytöstapoihin kuuluu osata lukea sen verran keskustelukumppaniaan että huomaa kiinnostaako tätä aihe. Jos ei kiinnosta, fiksu ihminen ei jatka selittämistä huulipunasta tai kersojensa tekemisistä tai vaikka tasoituksestaan. Useimmat ihmiset on kuitenkin niin täynnä omaa oletettua erinomaisuuttaan ja itseään, että jatkavat tylsää monologiaan kunhan vaan on yleisöä. Aivan sama kiinnostaako ketään tai ei, mölinä jatkuu ja jos joku yrittää vaihtaa puheenaihetta, päsmäri ei kun jatkaa siitä mihin jäi. Tämä käytös on yleistä nimenomaan naisten keskuudessa, mistä lie johtuu.
Itse olen naisena miesvaltaisella alalla, ihan duunarina. Teen vain siitä työtä mistä pidän, olen sellainen käytännön- ja fyysisentyön tekijä. Pärjään noissa likaisissa ja raskaissa töissä. Työkaverit ovat työkavereita, ovat huomanneet ettei tätä "kanaa" tarvitse sen kummemmin eritellä muusta porukasta.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:59"]
Ja sinä et ymmärrä lukemaasi. Nainen voi olla pomo miehille, sitä en kiellä, mutta siitä huolimatta hän on työyhteisössä jotain muuta kuin vastaavassa asemassa oleva mies. Sinulla on kokemus peräti yhdestä sukulaisnaisesta, minulla vähän yli 300 haastattelua.
[/quote]
Olen itse ollut useankin tutkijan haastateltavana (koska sanon mielelläni joo...;-)), ja kerran jopa vastannut väikkäritasoiseen, työelämää koskevaa tutkimuseen varten. Naiseuteni ei kyseisessä väikkäritutkimuksessa ollut se juttu, henkilö, joka minua haastatteli, teki johtamistutkimusta, jossa haluttiin selvittää alaisten näkemyksiä eri johtamistyyleistä. Tiesin jo haastattelussa ollessani, että vastauksieni perusteella omaa pomoani tullaan tuossa tutkimuksessa käyttämään ääriesimerkkinä "management by perkele" -johtajuudesta. Olen nimittäin itsekin sen verran perehtynyt tieteelliseen tutkimukseen, että ymmärrän, kuinka kyselytutkimukset rakentuvat, ja minun on helppo hahmottaa minua haastattelevan tutkijan premissit.
Sinun 300 haastateltavaasikin -ovat vastanneet kysymyksiin, jotka sinä olet lähtökohtaisesti valinnut. Tohtoriohjelmassa olevana tiedät myös, että sinulla on juuri näiden kysymysten esittämiseen joku premissi. Jos oikeasti olet haastatellut kaikki kasvotusten, saanut ja ehkä huomioinutkin vastauksia sapluunasi ohi, nostan hattua, mutta muuten tämä kyllä vaikuttaa sellaiselta määräältä, että lähinnä oletan sinun lähestyneen tutkittavia sähköpostitse tms. tietyn oletuksen sisältävän kysymyksen kanssa.
Niin, ja sanoisin vielä, että jos olisit haastatellut tätä kyselyä varten, niin olisit saanut varmasti vähän konseptisi sekoittavan vastauksen. Ok, olisin mahdollisesti ollut se huikea 0,33 prosenttia, joka on kyllä miesvaltaisella alalla (tällä hetkellä sanoisin suhdeluvun olevan 70/30), mutta ei koe itseään millään tavalla uhriksi. Työpanostani arvostetaan siinä missä mieskolleegojenikin. Saan samaa palkkaa samasta työstä, ja etenemismahdollisuuteni ovat ihan yhtä hyvät, koska yrityksessä ei pääsääntöisesti ylennetä "golfkavereita", vaan päteviä työntekijöitä (tosin ihan huipulla naiseus alkaa olla jo etu, pörssiyhtiön jory kun ei voi näyttää liian miesvaltaiselta). En ole töissä saadakseni kavereita. Tiettyjen mieskolleegoiden, pokeri-, golf- ja kaljajutut eivät voisi itseäni vähempää kiinnostaa. Toisten kanssa sitten pystyn keskustelemaan itseäni oikeasti kiinnostavista asioista, kuten musiikista, politiikasta tai sotahistoriasta. Ja kumma kyllä, jotenkin vain sitten minua pyydetään "kaljoille" poikien kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jotenkin väheksyisin muita naisia ja ns. tyttöjen juttujakaan, monet naispuolisista ystävistäni ovat juuri niillä kaikkein "tyttömäisimmillä aloilla, ja omat kynsilakka- ja kenkäkokelmani nyt ainakin ovat jo legendaarisia.
Ehkä tosiaan olen se 0,33 prosentin friikki, ja jotenkin petän itseäni, mutta uhrin rooliin en työelämässä(kään) jää.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:09"]
Minkälaisissa paskapaikoissa te oikein olette työssä??? Miksi olette ottaneet vastaan tuollaisia työpaikkoja joissa naisia kohdellaan miten sattuu ja palkka on mitä sattuu? Onneksi olen valinnut alani ja työantajani hyvin. Meillä on täysi palkkatasa-arvo ja bonusjärjestelmä palkitsee ahkeraat ja työnsä hyvin tekevät täysin samoin perustein ja sukupuolesta riippumatta.
[/quote]
Esimerkiksi valtiolla noin ei ole, eikä kunnissa. Suurin osa isoista työnantajista ei toimi vastaavasti, vaikka usein yritetään uskotella, että sukupuolella ei ole merkitystä.
[/quote]
Töissä pörssiyhtiössä, ja kyllä meillä on samat palkitsemisjärjestelmät samoissa työtehtävissä miehille ja naisille ainakin ihan sitä ylintä johtoa lukuunottamatta, joka voi muutenkin ainakin osin neuvotella ne omat pakettinsa. Siitäpä nimittäin vasta kohu nousisi, jos joku Jorma saisi isompia bonuksia kuin Leila suhteessa tehtyyn tulokseen. :-D
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:45"]
Miesvaltaisilla aloilla naiset (ainokaiset eli "näytit") jäävät ulkokehälle. He tekevät yhteisössä ns. naisille sopivia töitä, joiden oletetaan sopivan naisille tyyliin viestintä ja suunnittelu samalla kun miehet edelleen pitävät tiukasti kiinni asioista, joissa liikkuu raha ja joissa yhteiskuntasuhteet ovat tärkeät.
Miesten aloilla olevat naiset toimivat usein kuten ap eli omalla valinnallaan halventavat niitä naisia, jotka valitsivat toisin. He ihmetelevät, miten naiset voivat olla naisvaltaisilla aloilla esim. kampaajina, mutta käyttäät siltä mielellään kampaajien palveluja. Naisvaltainen työyhteisö katsotaan kanalaumaksi tajuamatta sitä, että itse on nainen eli kana miesvaltaisessa yhteisössä, ei mikään toivottu työpari vaan enemmänkin miehelle arvonalennus joutua toimimaan naisen kanssa.
Ai miksikö näin väitän. Koska tutkin asiaa väitöskirjatasolla ja miesvaltaisen alan naisten puhe on juuri tuollaista, naisia halveksivaa. Samaan aikaan ei tajuta, että miespuolisten työkavereiden puhe kaikista naisista on samanlaista, myös ja etenkin työkavereista. Miesvaltaisilla aloilla vertaillaan fillareita, autoja, golfmailoja ja kokemuksia naisista :-). Ja juoruillaan paljon, mutta sitä naiset eivät huomaa, koska he ovat työyhteisössä ulkokehällä. Siedettyjä, ei arvostettuja.
[/quote]
Arvatenkin poteroon jämähtänyttä naistutkimusta, jossa "miesvaltainen" on yhä rasvamonttuja ja tyttökalentereita. Asiantuntijaorganisaatiot ovat jotain ihan muuta. Ainakin sairaaloissa se naisvaltainen kotkotusmeininki on ihan hirveetä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:47"]
Juu ja meillä miehisillä aloilla työskentelevillä naisilla on myös paljon parempi palkkataso.
t. logistiikkainsinööri
[/quote]
Mutta alan sisällä naisten palkat ovat noin 80% miesten palkoista. Eli tässä voi vertailua tehdä vain muihin naisiin, ei samantasoisen koulutuksen saaneisiin miehiin.
[/quote]
No höpsis on. Minä olen pessyt palkkatuloissa mieskollegani mennen tullen jo vuosia. Kun on palkkasysteemi, joka perustuu suoritukseen, ei tarvitse vetäytyä "naisen euro on 80 senttiä"-jauhannan taakse. Jos nainen saa pienempää palkkaa kuin samaa työtä tekevä mieskollega, ihan varmasti siellä on jotain muutakin vaikuttamassa kuin sukupuoli.
Duunariammateissa korostuvat kaikki äärimmäisyydet. Kun mennään oikeasti korkeakoulutusta vaativiille aloille ja keskijohtoon ja johtoon, ei siellä enää mitään typeryksiä naistenkaan joukossa ole, jotka töissä höpöttäisivät jostakin naurettavuuksista kuten meikeistä tai henkkamaukan rääsyistä.
Onhan se nyt selvä, että jos naisen elämän tärkein tavoite on saada mies ja lapsia ja vähän tehdä jotakin duunia siinä ohessa jos viitsii, ei henkinen kehitys yleensä kovin kummoisella tasolla ole vaan liikutaan juurikin tienoilla mies sanoi, lapset teki, ihania kenkiä. Ja harmitellaan kun kodinhoitotuki on liian pieni (kyllä, juuri nämä ihmiset puhuvat kodinhoitotuesta, joka kertookin jo riittävästi).
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:09"]
Minkälaisissa paskapaikoissa te oikein olette työssä??? Miksi olette ottaneet vastaan tuollaisia työpaikkoja joissa naisia kohdellaan miten sattuu ja palkka on mitä sattuu? Onneksi olen valinnut alani ja työantajani hyvin. Meillä on täysi palkkatasa-arvo ja bonusjärjestelmä palkitsee ahkeraat ja työnsä hyvin tekevät täysin samoin perustein ja sukupuolesta riippumatta.
[/quote]
Esimerkiksi valtiolla noin ei ole, eikä kunnissa. Suurin osa isoista työnantajista ei toimi vastaavasti, vaikka usein yritetään uskotella, että sukupuolella ei ole merkitystä.