Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mtä vikaa "miesten" ammateissa naisella?

Vierailija
31.08.2013 |

Olen aikoinani koulussa ollut hyvä "poikien" aineissa, siis matemaattisissa aineissa. Valikoin sitten jatko-opintoni edelleen miesvaltaiselta alalta (ei kuitenkaan autonrassaus tai vastaava), ei kiinnostanut mikään kosmetologi, parturi-kampaaja tai edes kielenkääntäjä. Moni on ihmetellyt, miksi halusin opiskella "miesten" alaa enkä jotakin "naiselle sopivaa", siis arvatenkin jotakin typerää kampaamista tai ihomatojen nypintää, jossa ei tarvitse juuri mitään osata eikä juuri päätään rasittaa.

Miksi ihmeessä monet naiset olettavat, että unelmatyö on turhaa väkerrystä keskellä kanalaumaa, keskustellen ties kuinka kauan uusista kynsilakkasävyistä tai siitä että ne ihqut muovihalpiskorkkarit oli loppuneet kenkäkaupasta? Itsekin pukeudun hyvin, mutta en koe tarvetta hakea hyväksyntää jokaiselle uudelle puserolleni muilta naisilta tai jaksa jauhaa kokonaista kahvitaukoa uudesta huulipunasta. Miesvaltaisilla aloilla on paitsi työympäristö reilumpi ilman kyräilyjä ja kateuden muodostamia juorurinkejä, myös puheenaiheiltaan täyspäisempi ja fiksumpi. Silti monen mielestä miesvaltaisella alalla työskentelevä jää paitsi jostakin hienosta. Mitäköhän se lienee :D

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on erilaisia. Jotkut tykkää keskustella kynsilakoista jnejnejne...

Vierailija
2/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesvaltaisilla aloilla naiset (ainokaiset eli "näytit") jäävät ulkokehälle. He tekevät yhteisössä ns. naisille sopivia töitä, joiden oletetaan sopivan naisille tyyliin viestintä ja suunnittelu samalla kun miehet edelleen pitävät tiukasti kiinni asioista, joissa liikkuu raha ja joissa yhteiskuntasuhteet ovat tärkeät.

Miesten aloilla olevat naiset toimivat usein kuten ap eli omalla valinnallaan halventavat niitä naisia, jotka valitsivat toisin. He ihmetelevät, miten naiset voivat olla naisvaltaisilla aloilla esim. kampaajina, mutta käyttäät siltä mielellään kampaajien palveluja. Naisvaltainen työyhteisö katsotaan kanalaumaksi tajuamatta sitä, että itse on nainen eli kana miesvaltaisessa yhteisössä, ei mikään toivottu työpari vaan enemmänkin miehelle arvonalennus joutua toimimaan naisen kanssa.

Ai miksikö näin väitän. Koska tutkin asiaa väitöskirjatasolla ja miesvaltaisen alan naisten puhe on juuri tuollaista, naisia halveksivaa. Samaan aikaan ei tajuta, että miespuolisten työkavereiden puhe kaikista naisista on samanlaista, myös ja etenkin työkavereista. Miesvaltaisilla aloilla vertaillaan fillareita, autoja, golfmailoja ja kokemuksia naisista :-). Ja juoruillaan paljon, mutta sitä naiset eivät huomaa, koska he ovat työyhteisössä ulkokehällä. Siedettyjä, ei arvostettuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja meillä miehisillä aloilla työskentelevillä naisilla on myös paljon parempi palkkataso.

t. logistiikkainsinööri

Vierailija
4/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun tuttu on opiskellut maalariksi ja onkin tosi hyvä ammatissaan. Ongelmana hänelle on töihin pääsy. Työhaastattelussa kysytään monesti, miten hän jaksaa ja mites se lastenhoito sujuu. Yksi haastattelija sanoi suoraan, että hän ei koskaan palkkaa naista olipa tämä miten hyvä tahansa. Kuten voitte arvata, nämä esimiehet oli päälle viiskymppisiä miehiä. Toivottavasti nuoremmat osaavat ajatella muullakin kuin alapäällään ja palkata parhaan.

Itse olen naisvaltaisella alalla, mutta en minä mistään huulipunan sävyistä ole ikinä töissä keskustellut. Omalla työuralla pahimmat juoruilija ja selkäänpuukottajat ovat olleet miehiä. Onko sinulla itselläsi joku stereotypia vai  omakohtaista kokemusta?

Vierailija
5/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:45"]

Miesvaltaisilla aloilla naiset (ainokaiset eli "näytit") jäävät ulkokehälle. He tekevät yhteisössä ns. naisille sopivia töitä, joiden oletetaan sopivan naisille tyyliin viestintä ja suunnittelu samalla kun miehet edelleen pitävät tiukasti kiinni asioista, joissa liikkuu raha ja joissa yhteiskuntasuhteet ovat tärkeät.

Miesten aloilla olevat naiset toimivat usein kuten ap eli omalla valinnallaan halventavat niitä naisia, jotka valitsivat toisin. He ihmetelevät, miten naiset voivat olla naisvaltaisilla aloilla esim. kampaajina, mutta käyttäät siltä mielellään kampaajien palveluja. Naisvaltainen työyhteisö katsotaan kanalaumaksi tajuamatta sitä, että itse on nainen eli kana miesvaltaisessa yhteisössä, ei mikään toivottu työpari vaan enemmänkin miehelle arvonalennus joutua toimimaan naisen kanssa.

Ai miksikö näin väitän. Koska tutkin asiaa väitöskirjatasolla ja miesvaltaisen alan naisten puhe on juuri tuollaista, naisia halveksivaa. Samaan aikaan ei tajuta, että miespuolisten työkavereiden puhe kaikista naisista on samanlaista, myös ja etenkin työkavereista. Miesvaltaisilla aloilla vertaillaan fillareita, autoja, golfmailoja ja kokemuksia naisista :-). Ja juoruillaan paljon, mutta sitä naiset eivät huomaa, koska he ovat työyhteisössä ulkokehällä. Siedettyjä, ei arvostettuja.

[/quote]

eipäs muuten pidä paikkaansa, mun yks sukulainen on pomona työssä jossa hänellä on vain miesalaisia ja toimii myös samantasoisten keskitason pomojen tiiminvetäjämä, eli ei takuulla ole missään ulkokehällä :=))

Vierailija
6/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sekä nais- että miesvaltaisilla työpaikoilla ja onhan se sanottava, että miesvaltaisilla työpaikoilla ei käydä seuraavankaltaisia naurettavia keskusteluja: "Siis kato nyt kun tää mun hame kiristää" (pukkarissa, tarkoitus saada kehuja että ei kiristä ja sä olet niin iiiiiihanan hoikka), "Laitanko tukan vaaleeksi vai tummaksi?" (no kuule, mulle ihan sama ei sen mun päässä ole), "Mikä ihme mun ripsissä on kun ei ne pitene millään riprivärillä" (varmaan se, että ne on rumat, lyhyet ja suorat). Ja tähän vielä lisäksi ne iänikuiset jorinat lapsista, useasti päivässä ja joka päivä, kiinnosti kuulijaa tai ei. Miehetkin voi puhua lapsistaan, mutta ei ne selosta jokaista tekemistä polleana kuin lapsi olisi juuri keksinyt pyörän uudelleen tehdessään jotakin tuikitavallista.

Vierailija
7/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kakkonen sanoi, ihmisiä on erilaisia.

Kolmonen, jos nainen on kana, niin miehet on sitten varmaan kukkoja.....noup, ei voi olla näin, montaa kukkoa ei voi olla yhdessä...joten sun vertaus ontuu.

Ja halvennat myös naisia sanomalla heitä kanoiksi ja miehiä miehiksi.

Vierailija
8/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ihmettelen tuota kynsilakka ja huulipunastereotypiaa! Alkoi oikein naurattamaan. Minäkin olen naisvaltaisella alalla enkä ole koskaan siihen törmännyt. Sen sijaan olen törmännyt siihen TEINITYTTÖNI JA HÄNEN KAVEREIDENSA maailmassa siinä vaiheessa kun hakeudutaan peruskoulusta 2. asteen koulutukseen. Monet ovat vielä sen verran lapsellisia, kun oma identiteetti ei ole vielä kehittynyt, että ne ulkonäköasiat ovat tolkuttoman tärkeitä ja osa antaa sitten niiden vaikuttaa ammatinvalintaankin. Onkohan aloittajalta nyt mennyt vähän asiat sekaisin!

Vierailija
9/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:49"]

Kolmonen, jos nainen on kana, niin miehet on sitten varmaan kukkoja.....noup, ei voi olla näin, montaa kukkoa ei voi olla yhdessä...joten sun vertaus ontuu.

[/quote]

Alkaa epäilyttää mikä onkaan ollut ap:n motiivi mennä "miehiselle" alalle.... ;=))

Vierailija
10/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koe sukupuolen olevan mitenkään ratkaiseva asia työyhteisössämme. Meillä miehiä n. 70 %, naisia 30 %.

t. ensihoitaja

Vierailija
11/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:45"]

[/quote]

eipäs muuten pidä paikkaansa, mun yks sukulainen on pomona työssä jossa hänellä on vain miesalaisia ja toimii myös samantasoisten keskitason pomojen tiiminvetäjämä, eli ei takuulla ole missään ulkokehällä :=))

[/quote]

Ja sinä et ymmärrä lukemaasi. Nainen voi olla pomo miehille, sitä en kiellä, mutta siitä huolimatta hän on työyhteisössä jotain muuta kuin vastaavassa asemassa oleva mies. Sinulla on kokemus peräti yhdestä sukulaisnaisesta, minulla vähän yli 300 haastattelua.

Vierailija
12/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap käytti naisista termiä kanalauma, jatkoin hänen metaforista sanankäyttöään. Huomasitko?

Vierailija
13/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:47"]

Juu ja meillä miehisillä aloilla työskentelevillä naisilla on myös paljon parempi palkkataso.

t. logistiikkainsinööri

[/quote]

Mutta alan sisällä naisten palkat ovat noin 80% miesten palkoista. Eli tässä voi vertailua tehdä vain muihin naisiin, ei samantasoisen koulutuksen saaneisiin miehiin.

Vierailija
14/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:38"]

Olen aikoinani koulussa ollut hyvä "poikien" aineissa, siis matemaattisissa aineissa. Valikoin sitten jatko-opintoni edelleen miesvaltaiselta alalta (ei kuitenkaan autonrassaus tai vastaava), ei kiinnostanut mikään kosmetologi, parturi-kampaaja tai edes kielenkääntäjä. Moni on ihmetellyt, miksi halusin opiskella "miesten" alaa enkä jotakin "naiselle sopivaa", siis arvatenkin jotakin typerää kampaamista tai ihomatojen nypintää, jossa ei tarvitse juuri mitään osata eikä juuri päätään rasittaa.

Miksi ihmeessä monet naiset olettavat, että unelmatyö on turhaa väkerrystä keskellä kanalaumaa, keskustellen ties kuinka kauan uusista kynsilakkasävyistä tai siitä että ne ihqut muovihalpiskorkkarit oli loppuneet kenkäkaupasta? Itsekin pukeudun hyvin, mutta en koe tarvetta hakea hyväksyntää jokaiselle uudelle puserolleni muilta naisilta tai jaksa jauhaa kokonaista kahvitaukoa uudesta huulipunasta. Miesvaltaisilla aloilla on paitsi työympäristö reilumpi ilman kyräilyjä ja kateuden muodostamia juorurinkejä, myös puheenaiheiltaan täyspäisempi ja fiksumpi. Silti monen mielestä miesvaltaisella alalla työskentelevä jää paitsi jostakin hienosta. Mitäköhän se lienee :D

[/quote] Miksei muka esim.kampaajan tarvitse osata mitään?

-Mies 28v-

Vierailija
15/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisissa paskapaikoissa te oikein olette työssä??? Miksi olette ottaneet vastaan tuollaisia työpaikkoja joissa naisia kohdellaan miten sattuu ja palkka on mitä sattuu? Onneksi olen valinnut alani ja työantajani hyvin. Meillä on täysi palkkatasa-arvo ja bonusjärjestelmä palkitsee ahkeraat ja työnsä hyvin tekevät täysin samoin perustein ja sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
16/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:03"]

t. logistiikkainsinööri

[/quote]

Mutta alan sisällä naisten palkat ovat noin 80% miesten palkoista. Eli tässä voi vertailua tehdä vain muihin naisiin, ei samantasoisen koulutuksen saaneisiin miehiin.

[/quote]

Minun palkkani on kyllä ihan vertailukelpoinen ja paljon enemmänkin samaa työtä tekeviin miehiin verrattuna. Älä huolehdi.

t. se logistiikkainsinööri

Vierailija
17/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:01"]

[/quote]

Ap käytti naisista termiä kanalauma, jatkoin hänen metaforista sanankäyttöään. Huomasitko?

[/quote] Jatkat siis toisen käyttämiä huonoja sanavalintoja...kaveri haukkuu läskiksi, niin sinä puhut tukevasta ihmisestä läski-sanalla. Tosi hyvä idis. Ja kun sanoo metafora, kaikki käy.

Vierailija
18/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitkö väitöskirjasi rakennusmiesten joukossa vai missä?

Vierailija
19/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:01"]

[/quote]

[/quote] Jatkat siis toisen käyttämiä huonoja sanavalintoja...kaveri haukkuu läskiksi, niin sinä puhut tukevasta ihmisestä läski-sanalla. Tosi hyvä idis. Ja kun sanoo metafora, kaikki käy.

[/quote]

Ei ole minun vikani, jos ap käyttää naisista termiä kanalauma. Silloin hänelle naiset ovat kanoja ja jotta hän ymmärtäisi oman argumentointinsa ahtauden, käytän samaa terminologiaa. Jos tämä loukkaa sinua, käänny ap:n puoleen ja itke asiaa hänelle. Ja mieti samalla, miksi ap pitää naisvaltaisten alojen naisia lintuina :-). Miksi hän ei itse kuulu joukkoon?

Vierailija
20/35 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:11"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 13:03"]

t. logistiikkainsinööri

[/quote]

[/quote]

Minun palkkani on kyllä ihan vertailukelpoinen ja paljon enemmänkin samaa työtä tekeviin miehiin verrattuna. Älä huolehdi.

t. se logistiikkainsinööri

[/quote]

En huolehdi, kunhan luen tilastoja. Hieno juttu, että vauvapalstalla ovat aina ne naiset, jotka eivät löydy tilastoista tai tutkimuksista. Ne erityiset.