Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastenhankinta arveluttaa - ajatuksia vanhemmilta ja (vapaaehtoisesti) lapsettomilta?

Epäilyksen peikko
20.08.2020 |

Vanhemmat: Mistä tiesit, että haluat tulla vanhemmaksi? Haaveilitko vanhemmuudesta ja lapsista jo kauan ennen hankintaa? Koska päätit tulla vanhemmaksi? Päädyitkö ikinä katumaan päätöstäsi?

Vapaaehtoisesti lapsettomat: Koska tunsit, että vanhemmuus ei ole sinulle? Puuttuiko sinulta lapsihaaveet ja -haaveilut tai vaikka hoivavietti? Koska päätit, että et hanki lapsia? Päädyitkö ikinä katumaan päätöstäsi?

Olen 23-vuotias (nais)opiskelija. Viime aikoina on tullut mietittyä paljon omaa suhtatumistani vanhemmuteen (eritoten äitiyteen), lapsiin ja niiden hankintaan. Aloin pohtia vapaaehtoista lapsettomuutta itsekseni lukioikäisenä - ennen sitä ajatukseni oli lähinnä, että lasten hankinta on vain väistämätön asia elämässä joka täytyy jossakin kohtaa hoitaa "pois alta", koska niin vain kuuluu tehdä.

En ole koskaan erityisemmin haaveillut lapsista, ja huomaan ajattelevani lastenhankintaa vain lähinnä teknisten asioiden kautta; miten pitäisin suomen kielen ja kulttuurikokemuksen vahvana esimerkiksi ulkomailla asuessa, millaisia nimiä valitsisin ja mitä asioita lasten hankinta väistämättä vaikeuttaisi. En ole varma tiedänkö edes miltä tuntuu kaivata äitiyttä tai lapsia, koska en liitä omien lasten hankintaan hyviä tai helliä tunteita, lähinnä pelkoa ja ahdistusta. Kun taas sitten haaveilen, ovat päiväuneni lähinnä uralähtöisiä. Olen siinä mielessä hyvin onnekas, että olen löytänyt intohimoni ja menen läpi vaikka harmaan kiven voidakseni toteuttaa koulutukseen ja työelämään liittyviä unelmia.

Minulla on nuorempien sisarusteni kanssa paljon ikäeroa, joten he ovat molemmat vielä aika pieniä lapsia (päiväkoti- ja alakouluikäinen). Rakastan heitä hurjan paljon, ja on aivan ihana nähdä miten he kasvavat ja kehittyvät. Vaikka en usein heitä näe, osaan hassutella ja olla heidän kanssaan. Huomaan kuitenkin myös väsyväni hyvin nopeasti, ja tuntuu jopa että joka kerta kun näen heitä, epäilys omasta lastenhankinnasta vain kasvaa. Minulta löytyy hoivaviettiä heille (varmaankin juuri tuon sisarussuhteen takia), mutta muiden lapsien kanssa juttu onkin vähän kinkkisempi. Lapset eivät yleisesti ottaen ole mielestäni erityisen "söpöjä", ja yleensä vain lähinnä ärsyynnyn vieraiden lapsien läsnäolosta (en tietenkään mainitse tätä ääneen, ei se ole lasten vika).

Minulla on myös muutamia ominaisuuksia, jotka pistävät lastenharkinnan arveluttamaan entisestään. Olen aina ollut kotielämässä stressiherkempi kuin esim. muut sisarukseni ja muutenkin herkkä ylimääräiselle metelille (huuto, liikenne yms.). Vaikkakin tiedostan tämän ja olen tehnyt paljon työtä ylimääräisen "napsahtelun" eliminoimiseksi, pelkään että vanhemmuuden väsymys toisi tämän puolen minusta esiin ja lapseni joutuisivat kärsimään siitä (sen enempää tähän paneutumatta: oma lapsuudenkotini oli kaikin puolin hyvin problemaattinen ja epävakaa mm. päihdeongelmineen, ja en halua pistää ketään siihen samaan tilanteeseen ja ympäristöön jossa minun piti kasvaa). Tämänhetkinen epävarmuus maailmantilanteesta ja tulevasta globaalista talouskriisistä ei myöskään varsinaisesti helpota.

Haluaisinkin nyt kuulla teidän kokemuksia ja ajatuksia liittyen tähän ja ylläoleviin kysymyksiin. Olisi myös tosi kiva kuulla eri sukupolvien edustajien näkemyksiä ja suhdetta omaan lapsenhankintaan tai hankkimatta jättämiseen. Tiedän että kysymykseni on lähinnä suunnattu vanhemmille ja veloille, mutta myös lapsettomien ajatukset ovat totta kai tervetulleita.

Kommentit (364)

Vierailija
361/364 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu ap

Vierailija
362/364 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin sanoa syntyneeni lapsettomaksi. Tiesin 6-vuotiaana jo, etten halua koskaan lapsia, eikä mieleni ole muuttunut. 50.v päivä lähestyy hiljalleen.

Vähän samalla tavalla, kun jotkut tietävät lapsina jo tulevan ammattinsa, seksuaalisen identiteettinsä tai tulevan lapsilukunsa. Esimerkiksi lapsuudenystäväni on 13v. lähtien halunnut ison perheen ja saikin 4 lasta.

Jostain syystä vain minun päätöstäni olla hankkimatta lapsia on kyseenalaistettu sanomalla, että et voi tietää, olet liian nuori. Ystäväni päätöstä hankkia lapsia ei ole koskaan päivitelty, että et sinä voi tietää, olet liian nuori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/364 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli vakaa parisuhde ja täydellinen elämäntilanne. Lapsi hankittiin. Hän kärsii neuropsykiatrisista vaivoista. Ek kadu lasta ja rakastan häntä, mutta kaipaan entistä elämääni. Tulen omistamaan koko loppuelämäni lapselle ja siitä huolimatta hänellä tulee olemaan todennäköisesti vaikeuksia läpi elämän. Murehdin päivittäin miten lapseni käy tulevaisuudessa ja tunnen vanhemmuudestani huonommuudentunnetta. Elämäni on lapsen saannin jälkeen täyttynyt murheista, huolista, kiireestä, melusta, syytöksistä, syyllisyydestä yms. Positiivista on sitten se että kokee suurta rakkautta. En hanki enää uutta lasta, vaan vastuullinen teko on omistaa kaikki jäljelle jäävät voimani tälle yhdelle erityiselle lapselle.

Totta, näin voi käydä. Siskoni on 40v. autisti. Pärjäilee kyllä, osaa maksaa laskut, selviää rahan kanssa, siivoaa, elää siivosti mutta ei tykkää asua yksin vaan majailee sukulaisilla usein, ei voi päästää junalla/lentokoneella/bussilla matkaan, koska eksyy jos on yksikin vaihto ja lentokentällä ei löydä perille, töissä ei pärjää eikä jaksa, kavereita ei ole, puolisoa ei ole ollut koskaan eikä ole ikinä seurustellut, lomakkeita ei osaa täyttää, ei osaa etsiä tietoa jne. On edelleen kuin 12v. tavallaan, vaikka onkin jo fyysisesti keski-ikäinen.

Vierailija
364/364 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläkkeellä ja alle 70 v. sinkku. Minulla ei ole omia lapsia enkä niitä kaipaakaan. Jos olen ehkä saattanut menettää jotain koska minulla ei ole  lapsia, niin olen voinut myös säästyä monelta harmilta, sillä kaikilla ystävilläni/sukulaisilla ei ole ollut onnea lastensa kanssa, ovat aikuistuttuakaan aiheuttaneet vanhemilleen paljon murhetta ja huolta. Jotkut ystävät tuntuvat myös palavan loppuun, kun eivät uskalla kieltäytyä lastensa jatkuvista avunpyynnöistä mm. takoudellisen avun ja/tai lapsenlapsien hoidon suhteen. Koska minulla ei ole omia lapsia ei tarvitse sitten olla iän lisääntyessä murheellinen siitäkään, että jälkikasvu pitää huonosti tai ei juuri ollenkaan yhteyttä eivätkä ole järin kiinnostuneita pärjäämisestäni kunnon heiketessä. Minulla on hyvät välit läheisteni jälkikasvuun ja yhteyksiä pidetään puolin ja toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan