Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sijoittaa 20 000€ ???

Vierailija
20.08.2020 |

Pitäisitkö summan tilillä vai tekisitkö jotain. Auttakaa av:n sijoitusnerot!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin jonkun osan rahastoon, vaikka alle 10.000.  Osalla ostaisin kultaa ja loput sukanvarteen.  Niin hyvään piiloon, ettei murtovarkaat löydä.  

Tilillä ei paljon rahaa kannata makuuttaa kun korot ovat nollassa.

Vierailija
2/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopullinen romahdus on päivien kysymys kun vauva-palstalla aletaan kyselemään sijoitusvihjeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pankin yhdistelmärahasto on helppo ja vaivaton. Ei tarvitse seurata taloutta, kuten jossain osakkeissa. Kaikkea ei kannata silti sijoittaa yhdellä kertaa, vaan hajauttaa se ajallisesti. Pienennät silloin riskiä. Eli tee vaikka 1000€ sijoitus kerran kuukaudessa.

Vierailija
4/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat mulle, mä ostan moottoripyörän ja ryyppään loput.

Vierailija
5/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mulle kasvojen ja kaulan kohotus ja täytettä riippuviin rintoihin.

Vierailija
6/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, tämä ei ole sijoitusneuvo, mutta ostaisin itse hyvien osingonmaksajien osakkeita. Esim Telia on nyt halpa ja Fortumkin eilen vähän kyykkäsi. Sampokaan ei ole pahoissa hinnoissa pitkän aikavälin hinnoitteluun verrattuna. 

Eli hajoittaisin muutamiin hyviin osingonmaksajiin.

Vierailija
7/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssin nimellä oleva pyramidihuijaus pysyy pystyssä tasan niin kauan kuin uusia höl... sijoittajia tulee jatkuvana virtana antamaan rahansa viisaammille.

Vierailija
8/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli keväällä eri rahastoissa n 35000. Koronan takia rahoista suli yhtäkkiä n 4000 euroa. Paniikissa siirsin rahat pois ihan normaalille Säästötilille. En siis ole mikään rahoitusasiantuntija vaan täysin ummikko. Pankista sanoivat, että älä siirrä, että kurssit kyllä nousevat. No kuuntelin itseäni ja siirsin rahat pois. Menetin tietty osan, mutta en enää yöuniani. Tällä hetkellä rahat eivät tuota mitään, mutta en myöskään menetä. En tarvitse niitä rahoja joten voin ihan hyvin antaa niiden olla toistaiseksi. Ja mietin taas joskus kun maailmantilanne helpottaa.

Erääseen rahastoon sijoitan taas tuloistani 100euroa/kk, mutta siellä on paljon vähemmän.

Eipä ollut musta neuvojaksi. 😁

Vierailija
9/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tisseihin,lähtisi kivijalan kauppa ehkä nousemaan. Toisaalta mä huudan siellä ohikulkeville linja-autoillekkin.

Vierailija
10/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä rahat eivät tuota mitään, mutta en myöskään menetä

Menetäthän sinä inflaation verran koko ajan.

Joku sanoi yllä että korot on nollassa. Esim svea pankki maksaa 0,8%. Se on aika monta prosenttia enemmän kuin 0.

Vierailija
11/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssin nimellä oleva pyramidihuijaus pysyy pystyssä tasan niin kauan kuin uusia höl... sijoittajia tulee jatkuvana virtana antamaan rahansa viisaammille.

Ääliö. Todellinen ääliö!

Vierailija
12/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli keväällä eri rahastoissa n 35000. Koronan takia rahoista suli yhtäkkiä n 4000 euroa. Paniikissa siirsin rahat pois ihan normaalille Säästötilille. En siis ole mikään rahoitusasiantuntija vaan täysin ummikko. Pankista sanoivat, että älä siirrä, että kurssit kyllä nousevat. No kuuntelin itseäni ja siirsin rahat pois. Menetin tietty osan, mutta en enää yöuniani. Tällä hetkellä rahat eivät tuota mitään, mutta en myöskään menetä. En tarvitse niitä rahoja joten voin ihan hyvin antaa niiden olla toistaiseksi. Ja mietin taas joskus kun maailmantilanne helpottaa.

Erääseen rahastoon sijoitan taas tuloistani 100euroa/kk, mutta siellä on paljon vähemmän.

Ja siinä toinen ääliö.

Vierailija
13/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sinä tekisit joka näitä kahta ääliöiksi haukuit?

Vierailija
14/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pankin yhdistelmärahasto on helppo ja vaivaton. Ei tarvitse seurata taloutta, kuten jossain osakkeissa. Kaikkea ei kannata silti sijoittaa yhdellä kertaa, vaan hajauttaa se ajallisesti. Pienennät silloin riskiä. Eli tee vaikka 1000€ sijoitus kerran kuukaudessa.

Ajallinen hajautus on teoriassa ihan hyvä ajatus, mutta 20000 on sen verran pieni summa eikä tässä nyt varsinaisesti missään nousukuplassa olla että itse en katsoisi sitä tarpeelliseksi.

Mutta unohda ainakin kaikki pankkien rahastot, niillä et saa kuin huikeat hallinnointipalkkiot maksettavaksesi. Tai itse asiassa, Handelsbankenilla on muistaakseni hyviä indeksirahastoja mutta muuten kannattaa katsella joko Seligsonin tai Nordnetin tarjontaa. Jommasta kummasta koko rahalla vaikka neljää/viittä eri indeksiä. Suomi, Ruotsi, Norja, Eurooppa ja USA esim. Jos haluaa vähän lisää riskiä niin vaikka Ruotsi pois ja kehittyviä markkinoita tilalle.

Vierailija
15/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, tämä ei ole sijoitusneuvo, mutta ostaisin itse hyvien osingonmaksajien osakkeita. Esim Telia on nyt halpa ja Fortumkin eilen vähän kyykkäsi. Sampokaan ei ole pahoissa hinnoissa pitkän aikavälin hinnoitteluun verrattuna. 

Eli hajoittaisin muutamiin hyviin osingonmaksajiin.

Ei millään pahalla, mutta tässä on sellainen tavallisen pulliaisen harha, että hyvä osingonmaksaja on hyvä sijoituskohde. Äkkiseltäänhän näin on, sillä sieltähän tulee "ilmaista rahaa" vuosittain, eikö näin? 

Se maksettu osinko on kuitenkin pois yhtiöltä, jonka osakkeita omistat. Eli se on suoraan pois niiden osakkeiden arvosta. Ja itselläni on ajatus, että jos mulla on 50 000e sijoitettuna, niin haluan että juuri sen arvo nousee mahdollisimman paljon. En siis halua satasia sieltä pois jonain osinkoina, vaan että ne samat sataset jäisivät siihen osakkeiden arvoon.

Vierailija
16/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaisin asuntoon sellaiselta alueelta, missä asunnoista on kysyntää, kuten pk-seutu. 20 tonnista ja vakuutena asunto, voisi irrota laina olettaen että säännölliset tulot.

Vierailija
17/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000 on hyvä käsiraha sijoitusasuntoon.

Vierailija
18/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten tunnet sijoitusinstrumentteja ja osaat niitä itse omatoimisesti hyödyntää ja minkälaista tuottoa tavoittelet ja riskiä siedät.

Itse aloitin osakesijoittamisen vuoden alussa ja nyt osakesalkkuni arvo on noussut +38%.

Vierailija
19/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä olit etukäteen ajatellut toimivasi tällaisessa tilanteessa, kun rahastojen arvo yhtäkkiä "romahtaa"? Olitko etukäteen miettinyt, että pitää pitää pää kylmänä ja odottaa parempia aikoja vai etkö ollut miettinyt koko asiaa?

Kiinnostaisi tietää, koska näinhän ei missään tapauksessa kannattaisi toimia. Oma salkkuni meni koronan takia ainoastaan 1000 € miinukselle, mutta nyt ollaan jo 500 € plussalla. Minulle ei missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että äkkiä myymään, vaan lähinnä mietin, että milloin kannattaa ostaa.

Vierailija
20/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttomaan tai matalakuluiseen indeksirahastoon puolet ja puolet osinko-osakkeisiin.