Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sijoittaa 20 000€ ???

Vierailija
20.08.2020 |

Pitäisitkö summan tilillä vai tekisitkö jotain. Auttakaa av:n sijoitusnerot!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, tämä ei ole sijoitusneuvo, mutta ostaisin itse hyvien osingonmaksajien osakkeita. Esim Telia on nyt halpa ja Fortumkin eilen vähän kyykkäsi. Sampokaan ei ole pahoissa hinnoissa pitkän aikavälin hinnoitteluun verrattuna. 

Eli hajoittaisin muutamiin hyviin osingonmaksajiin.

Ei millään pahalla, mutta tässä on sellainen tavallisen pulliaisen harha, että hyvä osingonmaksaja on hyvä sijoituskohde. Äkkiseltäänhän näin on, sillä sieltähän tulee "ilmaista rahaa" vuosittain, eikö näin? 

Se maksettu osinko on kuitenkin pois yhtiöltä, jonka osakkeita omistat. Eli se on suoraan pois niiden osakkeiden arvosta. Ja itselläni on ajatus, että jos mulla on 50 000e sijoitettuna, niin haluan että juuri sen arvo nousee mahdollisimman paljon. En siis halua satasia sieltä pois jonain osinkoina, vaan että ne samat sataset jäisivät siihen osakkeiden arvoon.

Itse valitsen osakkeita jatkuvan osinkotuoton perusteella, sekä toisia nousupotentiaalin. Salkussa on toistakymmentä eri osaketta, eri kriteereillä hajautettu. Seuraavaksi ostan tod.näk. kulta-ETF, ei niinkään tuoton takia vaan selustan varmistamiseksi.

Vierailija
22/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin olutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pankin yhdistelmärahasto on helppo ja vaivaton. Ei tarvitse seurata taloutta, kuten jossain osakkeissa. Kaikkea ei kannata silti sijoittaa yhdellä kertaa, vaan hajauttaa se ajallisesti. Pienennät silloin riskiä. Eli tee vaikka 1000€ sijoitus kerran kuukaudessa.

Tarkista kuitenkin tällaisen kulut. Ettei käy niin, että ne kulut syövät tuotot.

Vierailija
24/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, tämä ei ole sijoitusneuvo, mutta ostaisin itse hyvien osingonmaksajien osakkeita. Esim Telia on nyt halpa ja Fortumkin eilen vähän kyykkäsi. Sampokaan ei ole pahoissa hinnoissa pitkän aikavälin hinnoitteluun verrattuna. 

Telia on ollut koko ajan halpa.

Vierailija
25/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta tässä on sellainen tavallisen pulliaisen harha, että hyvä osingonmaksaja on hyvä sijoituskohde. Äkkiseltäänhän näin on, sillä sieltähän tulee "ilmaista rahaa" vuosittain, eikö näin? 

Se maksettu osinko on kuitenkin pois yhtiöltä, jonka osakkeita omistat. Eli se on suoraan pois niiden osakkeiden arvosta. Ja itselläni on ajatus, että jos mulla on 50 000e sijoitettuna, niin haluan että juuri sen arvo nousee mahdollisimman paljon. En siis halua satasia sieltä pois jonain osinkoina, vaan että ne samat sataset jäisivät siihen osakkeiden arvoon.

Sijoitusstrategiani on "osta ja pidä". Eli mulle sopii hyvin, että vaan omistan ne osakkeet ja välillä saan osinkoa. Koska en ole niitä heti myymässä.

t: tuulipukusijoittaja

Vierailija
26/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin normaalisti koko summan kerralla osakkeisiin ja indeksirahastoihin, koska nopea kertasijoitus johtaa todennäköisimmin parhaisiin tuottoihin. Nyt eletään kuitenkin niin epävarmoja aikoja ja kurssit on pelottavan korkealla, joten hajauttaisin ostot 6-12 kk ajalle.

Vierailija
27/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti asuntoon. Siihen joku vuokralle ja sun laina lyhenee itsekseen. Helsingissä ei ole mikään ongelma löytää vuokralaisia.

Vierailija
28/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankeissa on monet toimeksiantokulut melko kalliita. Ainakin S-Pankissa ja Nordeassa, muiden pankkien rahastoihin en oo tutustunu. Nordnetin kautta sijoittaisin.

Vierailija
29/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku pankin yhdistelmärahasto on helppo ja vaivaton. Ei tarvitse seurata taloutta, kuten jossain osakkeissa. Kaikkea ei kannata silti sijoittaa yhdellä kertaa, vaan hajauttaa se ajallisesti. Pienennät silloin riskiä. Eli tee vaikka 1000€ sijoitus kerran kuukaudessa.

Pankin yhdistelmärahasto voi olla helppo ja vaivaton, mutta se on poikkeuksetta kallis. Kuluja on helppo pienentää, jos laittaa osan rahoista matalakuluiseen indeksirahastoon ja osan korkorahastoon. (Tällä hetkellä korot tuottaa huonosti ja niissä on riskinsä, joten myös säästötiliä voi harkita.) Tässä on sekin hyvä puoli, että riskiä ja tuotto-odotusta on jatkossa helppo muuttaa haluamaansa suuntaan, jos säätää rahastojen painotusta sopivaksi.

Vierailija
30/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoihin ja osakkeisiin olisi varmaan se helpoin tie.

Itse käyttäisin käsirahana sijoitusasuntoon. Vuokratuotoilla sitten laina pois ja omaisuus kertymään.

Vierailija
31/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne on hyvä sijoittaa.

https://www.alko.fi/

Vierailija
32/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei millään pahalla, mutta sinulla on sellainen tavallisen pulliaisen harha, että osinkojen maksaminen on puhtaasti rahan siirtämistä yhdestä taskusta toiseen. On toki totta, että osakkeiden kurssit laskee vastaavalla summalla silloin kun osingot irtoaa. Mutta oletko miettinyt, miksi nyt koronakeväällä kurssit laski heti kun firmat ilmoitti, ettei ne ehkä maksakaan tänä vuonna osinkoja? Ja miksi kurssit nousi heti kun firmat ilmoitti, että osingot maksetaan sittenkin? Jos osingot olisi yhdentekeviä, eikö sen pitäisi olla kursseille herttaisen yhdentekevää, maksetaanko niitä vai ei?

Vierailija
33/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli keväällä eri rahastoissa n 35000. Koronan takia rahoista suli yhtäkkiä n 4000 euroa. Paniikissa siirsin rahat pois ihan normaalille Säästötilille. En siis ole mikään rahoitusasiantuntija vaan täysin ummikko. Pankista sanoivat, että älä siirrä, että kurssit kyllä nousevat. No kuuntelin itseäni ja siirsin rahat pois. Menetin tietty osan, mutta en enää yöuniani. Tällä hetkellä rahat eivät tuota mitään, mutta en myöskään menetä. En tarvitse niitä rahoja joten voin ihan hyvin antaa niiden olla toistaiseksi. Ja mietin taas joskus kun maailmantilanne helpottaa.

Erääseen rahastoon sijoitan taas tuloistani 100euroa/kk, mutta siellä on paljon vähemmän.

Eipä ollut musta neuvojaksi. 😁

Miten sä olit etukäteen ajatellut toimivasi tällaisessa tilanteessa, kun rahastojen arvo yhtäkkiä "romahtaa"? Olitko etukäteen miettinyt, että pitää pitää pää kylmänä ja odottaa parempia aikoja vai etkö ollut miettinyt koko asiaa?

Kiinnostaisi tietää, koska näinhän ei missään tapauksessa kannattaisi toimia. Oma salkkuni meni koronan takia ainoastaan 1000 € miinukselle, mutta nyt ollaan jo 500 € plussalla. Minulle ei missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että äkkiä myymään, vaan lähinnä mietin, että milloin kannattaa ostaa.

Olen eri kuin se jolle vastasit, mutta vastaan silti: Hienoja suunnitelmia on helppo tehdä ja päättää, että osakkeista pidetään kynsin hampain kiinni vaikka tulisi -90% romahdus. Kukaan meistä ei kuitenkaan tiedä etukäteen, miten reagoi tosipaikan tullen. Jos kurssien lasku vie yöunet ja aiheuttaa muutenkin jatkuvaa stressiä, mitä silloin kannattaa tehdä? Kannattaako väkisin pitää kiinni alkuperäisestä suunnitelmastaan, jos hintana on terveyden ja hyvinvoinnin menetys?

Vierailija
34/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli keväällä eri rahastoissa n 35000. Koronan takia rahoista suli yhtäkkiä n 4000 euroa. Paniikissa siirsin rahat pois ihan normaalille Säästötilille. En siis ole mikään rahoitusasiantuntija vaan täysin ummikko. Pankista sanoivat, että älä siirrä, että kurssit kyllä nousevat. No kuuntelin itseäni ja siirsin rahat pois. Menetin tietty osan, mutta en enää yöuniani. Tällä hetkellä rahat eivät tuota mitään, mutta en myöskään menetä. En tarvitse niitä rahoja joten voin ihan hyvin antaa niiden olla toistaiseksi. Ja mietin taas joskus kun maailmantilanne helpottaa.

Erääseen rahastoon sijoitan taas tuloistani 100euroa/kk, mutta siellä on paljon vähemmän.

Eipä ollut musta neuvojaksi. 😁

Miten sä olit etukäteen ajatellut toimivasi tällaisessa tilanteessa, kun rahastojen arvo yhtäkkiä "romahtaa"? Olitko etukäteen miettinyt, että pitää pitää pää kylmänä ja odottaa parempia aikoja vai etkö ollut miettinyt koko asiaa?

Kiinnostaisi tietää, koska näinhän ei missään tapauksessa kannattaisi toimia. Oma salkkuni meni koronan takia ainoastaan 1000 € miinukselle, mutta nyt ollaan jo 500 € plussalla. Minulle ei missään vaiheessa tullut sellaista oloa, että äkkiä myymään, vaan lähinnä mietin, että milloin kannattaa ostaa.

Olen eri kuin se jolle vastasit, mutta vastaan silti: Hienoja suunnitelmia on helppo tehdä ja päättää, että osakkeista pidetään kynsin hampain kiinni vaikka tulisi -90% romahdus. Kukaan meistä ei kuitenkaan tiedä etukäteen, miten reagoi tosipaikan tullen. Jos kurssien lasku vie yöunet ja aiheuttaa muutenkin jatkuvaa stressiä, mitä silloin kannattaa tehdä? Kannattaako väkisin pitää kiinni alkuperäisestä suunnitelmastaan, jos hintana on terveyden ja hyvinvoinnin menetys?

Kiitos, olen alkuperäinen siis se ketä ei vielä vastannut. En ymmärrä juurikaan näistä. Olen luottanut sijoitusneuvojan apuun. Itse tosiaan säikähdin ja seurailin hetken ja rahani tosiaan vain hupenivat. Alunperin rahaston piti olla "pienellä riskillä". En tarvitse sitä rahaa mihinkään elämiseen tms ainakaan toistaiseksi vaan lähinnä vanhoille päiville tai lapsille. Menetin yöuneni ja koronakin stressasi. Sanoin väärin, että tällä hetkellä ei tuota mitään. Rahat ovat säästötilillä missä parempi korkoprosentti kuin tavallisessa tilissä, vaikka pieni onkin.

Sen tiedän, että jos olisin pitäytynyt alkuperäisessä suunnitelmassa, olisin menettänyt vielä enemmän.

Ehkä olisin voinut toimia eri lailla, mutta nyt ei ainakaan stressaa ja se on helpottavaa.

Vierailija
35/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita osakkeisiin. Koko raha finnairiin kun 0,45€ osake 👍 Suomenvaltio pitää pystyssä tämän vaikean ajan ja 5 vuoden päästä ehkä 10 kertainen arvo 🤗

Vierailija
36/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsään.

Vierailija
37/40 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoita osakkeisiin. Koko raha finnairiin kun 0,45€ osake 👍 Suomenvaltio pitää pystyssä tämän vaikean ajan ja 5 vuoden päästä ehkä 10 kertainen arvo 🤗

Valtio pitää Finnairin pystyssä, mutta luuletko että valtion kirstusta tuleva raha valuu osakkeenomistajien taskuihin? Ehei, vaan kyllä valtio vaatii vastinetta rahoilleen uusien osakkeiden muodossa. Silloin nykyisten osakkeidenomistajien osuus Finnairista pienenee murto-osaan aiemmasta, ja sen myötä sinunkin omistamiesi osakkeiden arvo romahtaa.

Vierailija
38/40 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ap saa lainaa sijoitusasuntoon 20000€ alkupanoksella, 90000€?

Vierailija
39/40 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulemma kannata makuuttaa tilillä kun inflaatio syö yms. jne. mutta veikkaan että tilillä olisivat meikänkin fyffet olleet paremmassa turvassa kun nyt osakesalkku -3000e.

Vierailija
40/40 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti asuntoon. Siihen joku vuokralle ja sun laina lyhenee itsekseen. Helsingissä ei ole mikään ongelma löytää vuokralaisia.

Suuret riskit ja huonot tuotot. Jotain muuta kaupunkia kannattaa kokeilla, jos välttämättä haluaa tähän hommaan lähteä.