Hienoa että suurten ikäluokkien etuihin ei kosketa taaskaan mitenkään
Hehän ovat muutenkin jo maamme varakkain kansanosa. Hyvä että heidän ostovoimansa ja elintasonsa säilyy ennallaan.
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:42"]
Mitä olisit heiltä valmis ottamaan? Suurille ikäluokille ei ole tarjolla ilmaista päivähoitoa (lapsiperheilläpä on), ei ole neuvolapalveluja (lapsiperheille on), ei ole kouluja (lapsiperheille on), ei ole työttömyyttä ja sen kompensoimiseen tarjottuja korvauksia (lapsiperheille on), ei kotihoidontukea (lapsiperheille on). Eläke on itse tienattu ja valtion aikanaan palkasta ottama, sivuun laittama ja nyt takaisin maksama.
Mitä haluat suurilta ikäluokilta ottaa pois? Mitä erityistä he saavat, siis sellaista, mitä mikään muu ryhmä ei saa? Eläke ei nyt riitä perusteluksi.
[/quote]
Juu fiksu. Otetaan lapsiperheiltä kaikki pois ja kurjistetaan lasten elämää. Lopputulos näkyy siinä että on paljon hyvinvoivia vanhuksia, mutta vähän nuoria ja lapsia, joista heistäkin suuri osa voi huonosti ja syrjäytyy. Kestävää yhteiskunnallista ja pitkänäköistä toimintaa.
Ehkäpä ne vanhukset sitten hoitavat yhteiskunnan pyörittämisen keskenään;) Tai hoidetaan Suomi maahanmuuttajilla, jota kautta kulttuuri ja päätöksentekokin kyllä muuttuu nopeallakin aikataululla.
Suuret ikäluokat eivät ole maksaneet juuri lainkaan heitä edeltävien polvien eläkkeitä, silti he pitävät itsestäänselvyytenä että nykyiset työssäkäyvät maksavat heidän ennätyssuuret eläkkeensä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:52"]
Mitä olisit heiltä valmis ottamaan? Suurille ikäluokille ei ole tarjolla ilmaista päivähoitoa (lapsiperheilläpä on), ei ole neuvolapalveluja (lapsiperheille on), ei ole kouluja (lapsiperheille on), ei ole työttömyyttä ja sen kompensoimiseen tarjottuja korvauksia (lapsiperheille on), ei kotihoidontukea (lapsiperheille on). Eläke on itse tienattu ja valtion aikanaan palkasta ottama, sivuun laittama ja nyt takaisin maksama.
Mitä haluat suurilta ikäluokilta ottaa pois? Mitä erityistä he saavat, siis sellaista, mitä mikään muu ryhmä ei saa? Eläke ei nyt riitä perusteluksi.
[/quote]
Juu fiksu. Otetaan lapsiperheiltä kaikki pois ja kurjistetaan lasten elämää. Lopputulos näkyy siinä että on paljon hyvinvoivia vanhuksia, mutta vähän nuoria ja lapsia, joista heistäkin suuri osa voi huonosti ja syrjäytyy. Kestävää yhteiskunnallista ja pitkänäköistä toimintaa.
Ehkäpä ne vanhukset sitten hoitavat yhteiskunnan pyörittämisen keskenään;) Tai hoidetaan Suomi maahanmuuttajilla, jota kautta kulttuuri ja päätöksentekokin kyllä muuttuu nopeallakin aikataululla.
[/quote]
Jos haluat ottaa suurilta ikäluokilta jotain pois, niin toki kykenet kertomaan, mitä se on! Tuollainen yleisluonteinen haukkuminen kertoo vain sen, että sinulla ei ole aavistustakaan siitä, että vain sieltä voi ottaa pois, minne on aikaisemminkin annettu. Lapsiperheet ovat saaneet käsittämättömän suuria tulonsiirtoja, josta syystä on syntynyt malli, jossa äiti lomailee kotona ja lapset ovat päivähoidossa. Kun tähän kosketaan, syntyy kamala huuto suurten ikäluokkien eduista, joita ei sitten edes osata luetella.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:50"]
[/quote]
Älkää edes kuvitelko, että nykyyiset eläkkeet on eläkeläisten itse tienaamia. Ei ole mitään "sivuunlaitettuja" rahoja. Eläkkeet maksetaan suoraan meidän verorahoista, eikä minun tel ja lel ja lel ja yel ja-mitä-näitä-nyt-on -maksuista jää todellakaan säästöön mitään omaa ikäluokkaani varten. Omat isovanhempamme sekä suuret ikäluokat ovat maksaneet aivan naurettavan alhaista veroa aikanaa. Omat mummoni ovat jääneet eläkkeelle 55-vuotiaina.
[/quote]
No mikä kumma sitten ovat eläkerahastotot, joiden tuottoa tuloutetaan valtiolle vuosittain? Suuret ikäluokat maksoivat naurettavan alhaista veroa siksi, että he eivät saaneet lapsiaan subjektiiviseen päivähoitoon, ei ollut nykyisenkaltaista verovaroinkustannettua joukkoliikennettä, terveyskeskuspalveluja jne. Me maksamme veroja siitä, että liian moni palvelu on yksilölle ilmaista. Ei se ole suurten ikäluokkien vika, että siirryttiin ilmaiseen peruskouluun laadukkaamma oppikoulusysteemin sijaan.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:46"]
Pitäisi laittaa eläkekatto. Ja eläkkeitä leikata muutenkin. On se kohtuullista, että KAIKKI osallistuvat säästötalkoisiin.
[/quote]
Pitäisi tehdä niin, että jokainen joutuisi itse säästämään oman eläkkeensä!
"Työssä käyvät suomalaiset maksavat joka vuosi yli sadan miljoonan euron laskun johtajien ja ylempien toimihenkilöiden lisäeläkkeistä."
Esim. nuo em. lisäeläkkeet voisi poistaa aluksi tai siis tuo mainittu osuus joka otetaan nykyiseltä työväestöltä. Kuka oikeasti tarvitsee (ansaitsee saada?) yli 15 000 € eläkettä kuukaudessa?
Suuret ikäluokat ovat niitä, jotka varmimmin käy äänestämässä, ovat puolueuskollisia ja joita on suurin massa. Ei kai poliitikko ole niin typerä, että puree sitä kättä, joka häntä ruokkii?
Suuret ikäluokat ovat kuitenkin kasvattaneet nämä nykyiset työssäkävijät. Heidän vetovuorollaan viimeisteltiin se hyvinvointivaltio johon nyt tehdään "rakennemuutosta".
Ei voi vertailla esim. 1960- ja 1970-luvun veroja tähän päivään ottamatta huomioon esim. lapsilisiä, päivähoidon maksuja, koulukirjojen ja välineiden kustantamista jne.
Eläkekattoa kannatan n. 3000 euroon.
En todellakaan kadehdi tai kyseenalaista esim. 70-vuotiaan työuransa kolmivuorotyötä tehneen sairaanhoitajan n. 1500 e:n eläkettä enkä näe siinä mitään tinkimisen varaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:58"]
Ei se ole suurten ikäluokkien vika, että siirryttiin ilmaiseen peruskouluun laadukkaamma oppikoulusysteemin sijaan.
[/quote]
Millä perusteella oppikoulusysteemi oli parempi?
Suurten ikäluokkien lapset ovat pääsääntöisesti käyneet peruskoulua eli suuret ikäluokat todellakin pääsivät jo hyötymään ilmaisesta koulusta, eivätkä maksaneet koulumaksuja. Lisäksi suuret ikäluokat ovat hamstranneet itselleen kaikki parhaimmat rantatontit pilkkahinnalla, inflaatio söi omakotitalolainat jne. He ovat aina olleet hyväosaisia, se todellinen pullamössösukupolvi.
Asia selvä, haluatte siis eläkkeet pois. Sama koskee tietysti työkyvyttömyys-, sairas- ja kaikkia muitakin eläkkeitä, vai rajoitatteko poiston vain suuriin ikäluokkiin? Tässä keskustelussa tulisi nyt muistaa, että niitä todella suuria eläkkeitä saa vain muutama henkilö ja hekin siksi, että heidän kanssaan on tehty erillinen sopimus siinä vaiheessa, kun ovat olleet työelämässä. He ovat siis hyväksyneet sillä hetkellä pienemmän palkan, mutta saaneet kompensaationa eläke-edun.
Onko väärin osata neuvotella palkastaan? Jokainen meistä voi tehdä saman, vaikka ikää olisi vasta 30v.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:05"]
Suuret ikäluokat ovat kuitenkin kasvattaneet nämä nykyiset työssäkävijät. Heidän vetovuorollaan viimeisteltiin se hyvinvointivaltio johon nyt tehdään "rakennemuutosta".
Ei voi vertailla esim. 1960- ja 1970-luvun veroja tähän päivään ottamatta huomioon esim. lapsilisiä, päivähoidon maksuja, koulukirjojen ja välineiden kustantamista jne.
Eläkekattoa kannatan n. 3000 euroon.
En todellakaan kadehdi tai kyseenalaista esim. 70-vuotiaan työuransa kolmivuorotyötä tehneen sairaanhoitajan n. 1500 e:n eläkettä enkä näe siinä mitään tinkimisen varaa.
[/quote]
Se oli ennen kevyttä se sairaanhoitajan työ. Katsos kun työntekijöitä oli paljon! Toki työ aina kuluttaa ja on raskasta mutta kyllä sen ajan hoitsut pääsivät paljon helpommalla kuin nykypäivän hoitsut. Olen sen ikäinen, että kerkesin olla katsomassa sitä hyvää aikaa ja nyt näen tämän nykyajan.
Kyllä suurista eläkkeistä joutaa leikata. Suuret ikäluokat ovat ehtineet elämänsä aikana nauttia jo hyvistä ajoista, esim. 80-luvun hyvistä palveluista, saivat silloin itselleen ja lapsilleen hyvin terveydenhuoltoa, neuvolat ja hammaslääkärit oli joka pikku kylällä, lapset saivat taksikyydit esim. hammaslääkäriin. Ei tarvinut kesken työpäivän käydä kuskailemassa kuten nykyään. Koulukuljetukset toimivat ja niitä sai kitsastelematta, kodinhoitajia sai kotiin tarvittaessa, jne.
He saivat myös nauttia työelämässä ehjistä työurista. Miksi ihmeessä sen pitäisi mennä niin, että suuret ikäluokat saivat ehjät työurat, hyvät avut kunnilta lapsiperheaikaan, lapsilleen hyvillä resursseilla toteutetun koulutuksen ja nyt pitäisi vielä saada kaikkien aikojen suurimmat eläkkeet.
Me pätkätyösukupolvi vain unelmoidaan noista olosuhteista, ei uskota pääsevämme eläkkeelle ennen 70-vuotispäivää ja maksetaan terveydenhoitomme yksityisellä, kun julkiselle ei pääse edes puhelimella läpi.
Kyllä, suurista eläkkeistä voidaan vallan hyvin leikata, eikä tuota minkäänlaista omantunnon pistosta. Kaikkien näihin talkoisiin on osallistuttava eikä vain lapsiperheiden. OIkein iljettää, että julkeavat ottaa lapsilta kun itse samaan aikaan porskuttavat.
Nykyään eläkekertymä lasketaan eri tavalla kuin ennen. Ennen pystyi kikkailemaan itselleen ison eläkkeen huhkimalla pari viimeistä vuotta ylitöitä.
Mun äidin eläke on parempi kuin mitä minä saan palkkaa ja äiti oli ihan duunari vaan.
[/quote]
Siis kuinka tietämätön voi ihminen olla???
Kun luin noita kirjoituksianne, niin mieleeni tuli, että muistuttavat aika paljon vihapuhetta. Ja kateellisten kitinää. En voi muuta sanoa, kuin että tunnen suurta myötähäpeää kirjoittajien ja heidän vanhempiensa puolesta. Näinkö huonosti kasvatus on onnistunut? Muistakaa, että me suuret ikäluokat maksamme edelleen korkeita veroja (korkeampaa kuin vastaavasta palkkasummasta), joilla rahoitetaan teidänkin lastenne lapsilisiä, päiväkoti- ja koulukuluja ja ym. tukianne. Terveisin Ahne ja julkea suuren ikäluokan edustaja
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 09:58"]
. Ei se ole suurten ikäluokkien vika, että siirryttiin ilmaiseen peruskouluun laadukkaamma oppikoulusysteemin sijaan.
[/quote]
Meidän nykypäivän lapsiperheiden vika se sitten ilmeisesti on.
Sitä paitsi suurten ikäluokkien lapset ovat käyneet peruskoulun. Että ihan on niistä heidän maksamistaan pienistä veroista se peruskoulukin silloin pystytty maksamaan.
Niin, mä en ihan ymmärrä näitä argumentteja. Omat vanhemmat ovat molemmat näitä suurten elääkeiden nauttijoita. Molemmat olivat töissä yli 40 vuotta, äidin äitiysloma oli 6kk eikä ansiosidonnainen. Ilmaista päivähoitoa ei ollut vaan kotiin palkattiin hoitaja. Isä on maksanut järjettömiä tuloveroja ainakin 90-luvun alusta. kaiken omaisuutensa olvat itse palkkatuloina tienaanneet.
Ja nyt sitten täällä kolme vuotta kotona, yhteiskunnan tukemina, kotiäidit valittavat kuinka on epäreilua ettei voi jäädä kotiin vaan valtio takaa puoli-ilmaisen hoitopaikankin lapsille ja eläkeläisiltä pitää vieläkin ottaa enemmän. Eiköhän se Urpilaisen raippavero jo tänäkin vuonna tasaa tätä järkyttävää epäreiluutta.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:05"]
[/quote]
Minä olen suurten ikäluokkien lapsi ja sain koulussa joka vuosi kaikki kirjat uutena. Nyt olen yläkoulun opettaja, ja samoja kirjoja kierrätetään oppilailla jopa 10 vuotta. Joten millä perusteella väität, että nykyverot on korkeita mm. sen vuoksi, että koulukirjoihin kuluu niin paljon rahaa.
Jotenkin se vain monessa kohdin näyttää siltä, että suuret ikäluokat saivat itselleen ja lapsilleen paremmat palvelut alhaisemmilla veroilla. Ettei vain johtuisi siitä, että nykyiset veronmaksajat joutuvat maksamaan suurten ikäluokkien eläkkeitä, joista osa on tarpeettoman suuria. Ja nykylapset joutuvat tässä sijaiskärsijöiksi.
[/quote]
Älkää edes kuvitelko, että nykyyiset eläkkeet on eläkeläisten itse tienaamia. Ei ole mitään "sivuunlaitettuja" rahoja. Eläkkeet maksetaan suoraan meidän verorahoista, eikä minun tel ja lel ja lel ja yel ja-mitä-näitä-nyt-on -maksuista jää todellakaan säästöön mitään omaa ikäluokkaani varten. Omat isovanhempamme sekä suuret ikäluokat ovat maksaneet aivan naurettavan alhaista veroa aikanaa. Omat mummoni ovat jääneet eläkkeelle 55-vuotiaina.