Poliisi löi putkapahoinpitelyn uhria kolmesti nyrkillä: ”Näytti, että tämä on yleistä hupia laitoksella”
Kolmissakymmenissä ollut mies makasi sairaalassa heikossa kunnossa. Hän oli ollut lähellä menettää henkensä poliisin käsittelyssä.
Ruhjeita oli eri puolilla, kylkiluita oli vaurioitunut ja hengitys pysähtynyt. Iltalehden aiempien tietojen mukaan elintoiminnat olivat hetkeksi lakanneet, mutta uhri oli saatu viime hetkellä elvytettyä.
Tallenteelta näkyy, kuinka mies painetaan putkan lattialla olevalle ohuelle muovipatjalle.
Tarkastusta jatketaan. Uhria yritetään pitää miehissä aloillaan. Paikalla on useita poliiseja. Yksi näyttää naureskelevan putkan ovella.
Osa pitää uhria kiinni jaloista. Kaksi vartijaa painaa häntä yläruumiista samaan aikaan kun putkavälikohtaukseen myöhemmin sivusta tullut vanhempi konstaapeli iskee uhria kolmesti nyrkillä.
Uhri valahtaa lopulta elottomaksi poliisien alla. Paikalle kutsutaan ambulanssi, jonka miehistö saa tämän elvytettyä ja kiidätettyä sairaalaan.
Nähtyään tutkijoiden esittämän videon uhri toteaa kuulustelijalle:
– Minulle ei ole poliisiin mitään luottamusta. Minulle ei ole aikaisempaa rikollista taustaa, mutta minua on kohdeltu kuin taparikollista.
– Minusta kyse on tapon yrityksestä. Näytti kaiken kaikkiaan, että tämä on yleistä hupia Lahden poliisilaitoksella, uhri paheksui sitä, etteivät paikalla olleet esimiehet puuttuneet tilanteeseen.
Rikoksesta epäilty poliisi ja kaksi vartijaa kiistivät syyllistyneensä mihinkään rikokseen. Todistajina kuullut poliisit pitivät riehuvan asiakkaan taltuttamiseksi käytettyjä voimakeinoja asianmukaisina. Humalaisen asiakkaan putkalle kuljettanut ylikonstaapeli oli ainoa, joka myönsi kuulustelijalle:
– Meidän on turha kiistää, ettemmekö nähneet (poliisin nimi) lyöneen (uhrin nimi) kolme kertaa. En osaa sanoa, miksi hän niin teki.
Kommentit (815)
Kyynisin koskaan tuntemani ihminen oli töissä Lahden poliisilaitoksella.
Nyt en enää ihmettele mitään. Rauha hänen muistolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen poistattanut sen linkin jo monta kertaa ja aion poistattaa jatkossakin. Kyseessä on syytetty, ei tuomittu.
Kuka on väittänyt että ko. lahtelainen kohupoliisi on tuomittu?
No tällä palstalla on selvästi tuomittu, mutta lähinnä olen sitä mieltä että ihmisten uteliaisuudesta huolimatta syytetyn nimeä ei voi julkaista. Ei ole oma lehmä ojassa vaan joku raja pitää tälläkin palstalla olla.
Sinä voit olla sitä mieltä, mutta oikeudenkäynnit ja tuomiolauselmat ovat lähtökohtaisesti julkisia, joten kuka tahansa voi mennä seuraamaan asian käsittelyä. Kun kyseessä on julkisen vallan käyttö tai väärinkäyttö, niin tapaus hyvin suuresti kuuluu meille kaikille. Varsinkin kun pahoinpidellyllä uhrilla ei ole asian saamaa julkisuutta vastaan mitään.
Eipä täällä saa julkaista tuomittujenkaan tietoja, joten jeesustelet aivan turhaan. -eri ja ohis
On julkaistu, esimerkkeinä nyt vaikka Aarnio, Auer, Jari Sillanpää, Katiska-vyyhden henkilöt joiden osalta asia on vielä jopa kesken, Jarmo Björkqvist ja herra tietää kuinka monesta vasta syytetystä tai jo tuomitusta tai vapauttavan tuomion saaneesta on täysin nimellä keskusteltu. Touko Tarkista, Sirpa Laamasesta jne. En jaksa kaikkia luetella.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin ei kuulu käyttää väkivaltaa putkassa. Ei missän tilanteessa.
Kiltisti pyytämälläkö kuvittelet kaikkien putkaan astelevan?
Voimakeinojen käyttö on ihan eri asia kuin väkivalta.
Termit haltuun.
Tota ajatusta käytetään oikeutuksena poliisiväkivallalle.
Sama juttu kuin se että nykyajan vanhemmat eivät kurita lapsia väkivaltaisesti: niin vaan näissäkin on ihmisiä jotka tilanteen tiimellyksessä purkavat omaa aggressiotaan tarpeettomaan voimankäyttöön.
Suomessa sentään on korkealaatuinen koulutus poliiseille, mutta vaikuttaa siltä että joko osa koulutuksesta tai työn käytännöt opettavat poliisit ylläpitämään puhtoista mainetta - samalla kun putkissa otetaan turpaan entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin ei kuulu käyttää väkivaltaa putkassa. Ei missän tilanteessa.
Kiltisti pyytämälläkö kuvittelet kaikkien putkaan astelevan?
Voimakeinojen käyttö on ihan eri asia kuin väkivalta.
Termit haltuun.
Tota ajatusta käytetään oikeutuksena poliisiväkivallalle.
Sama juttu kuin se että nykyajan vanhemmat eivät kurita lapsia väkivaltaisesti: niin vaan näissäkin on ihmisiä jotka tilanteen tiimellyksessä purkavat omaa aggressiotaan tarpeettomaan voimankäyttöön.
Suomessa sentään on korkealaatuinen koulutus poliiseille, mutta vaikuttaa siltä että joko osa koulutuksesta tai työn käytännöt opettavat poliisit ylläpitämään puhtoista mainetta - samalla kun putkissa otetaan turpaan entiseen malliin.
Mä en usko että useimmat poliisit hakkaa, "hupin vuoksi" mutta uskon että useimmat poliisit ei uskalla puuttua siihen kolleegaan, joka hakkaa.
Minä kyllä epäilen tuota poliisikoulutuksen laadukkuuttakin jo vähän. Poliisin voimankäytön kouluttajahan tuomittiin juuri vuoden alussa sakkorangaistukseen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, seksuaalisesta ahdistelusta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/49021485-c5f2-4a39-a7ea-db014d670bf2
Mutta syyttää ei voi yhtä oppiainetta, vaan hakumenettelyä ja ehkä jonkinlaisen väärän kollegiaalisuuden rakentamista ja rakentumista mahdollisesti jo opiskeluaikana.
Muistan kun oppilaitokseemme tuli kaksi poliisiksi opiskelevaa esittelemään Poliisikoulua yhtenä opiskelupaikkavaihtoehtona. Naiskokelas vaikutti idealistilta ja mies ihan mukavalta, mutta aika tietoiselta ulkonäöstään ja mahdollisesta suosiostaan naisten keskuudessa varsinkin poliisiasussa. Erityisesti nainen seisoi koko esittely ajan mahtailevassa, asekoteloa korostavassa asennossa kädet lanteilla ja kaikki liikkuminen oli korostetun rehvakasta ja miesmäistä. Tiedätte poliisin haara-asennon ja tietynlaisen kävelyn paikalle. Jotenkin hellytti nuoret kokelaat, elekieli oli jo opittu mutta toivon, että myös empatia ja sosiaaliset taidot ovat myös tulevaa asemaa vastaavat.
Usein nuorissa olen huomannut juuri niiden haaveilevan poliisikouluun pääsystä, jotka mielellään esiintyvät isäntämiehinä ja pomoina. Opettajaakin komennetaan ja napsutellaan sormilla paikalle, tietynlainen määräilynhalu ja ylemmyydentunto loistaa näistä nuorista miehistä. Juuri niistä pitäisi päästä eroon, ennen kuin olisi aidosti sopiva poliisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla ei
Ihmettelen myös, miksi käsistä ja jaloista kahlitun henkilön kanssa pitää mennä lainkaan sisälle putkaan. Eikö niitä kahleita pysty poistamaan niin, että poliisi on itse putkan ulkopuolella, esim. oveen tehdyn luukun kautta tai jos on kalterit niin kalterien välistä? Jos ei pysty, niin tilat tulisi saneerata sellaisiksi, että tämä tulee mahdolliseksi. Ei ole mitään järkeä sitoa kymmentä poliisia yhden kiinniotetun käsittelyyn enää sen jälkeen, kun hänet on saatu kahleisiin. Neljä olisi riittänyt kantamaan sisälle putkaan.
Niissä käsi ja jalkaraudoissa ei jätetä putkaan. Bodycuffissa voi jättää, mikäli asiakas saattaa itseään siellä satuttaa ilman kahleita eli tuossa on pitänyt vaihtaa normiraudat bodycuffiin ja siksi pitää mennä putkaan sen kanssa. Jos olisi vaan poistettu raudat ja henkilö olisi hakannut vaikka päätään seinään, niin kenenköhän vika sekin olisi.
Niin parempi se on siis poliisin puolesta tappaa tai vähintään "tainnuttaa", jotta ei voisi mahdollisesti hakata päätään seinään? Ja vaikka hakkaisi, niin ei poliiseilla ole tästä mitään vastuuta. Lukuisat ovat kuolleet putkaan ja poliisin vastuu näistä kuolemista on tasan nolla.
tuonlainen vastusteleva paska olisi pitänyt ampua jo kiinniotto paikalla. olisi saaneet sukulaiset siivota raadon pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näemmä suomessa ei ole enää sananvapautta. En saa kertoa mitä minulle kävi. Juttuni jää "julkaistaan ....jälkeen" sensuuri haaviin, eikä sitä julkaista. Tiedän...
Olisin halunnut kertoa mitä minulle kävi poliisin taholta...
Minut vietiin kotoani pùtkaan, vaikka olin täysin rauhallinen ja yksin siellä...Jutussasi on palstalla kiellettyjä sanoja. Saat sen kyllä läpi, jos sensuroit kaikki mahdolliset kielletyt sanat. Jos ei mene läpi, paina selaimestasi edellinen sivu -nappia, niin pääset takaisin muokkaamaan sitä. Haluaisin Kuulla kokemuksestasi!
Kävin juttuni 4 kertaa läpi ja lisäsin pisteitä joka paikkaan. Eikä julksistu. No yritän uudestaan:
(Armo.ton sen.suuri tällä palstalla...)
En lukenut ketjua, mutta kommentoin otsikkoon, jossa sanottiin tämä: ”Näytti, että tämä on yleistä hup.ia laito.ksella”
Olen keski-ikäinen lain.kuul.iainen kansãla.inen, jolla ei ole mitään syytä olla po.liisin kanssa tekemisissä. Kesällä 2016 jouduin äb.surdin sa.iraan rikõ.ksen uh.riksi, josta elämältäni meni pohja. En saanut tukea mistään. Perheeni oli iv.alli.nen minua kohtaan ja äitini raïvo.stui masenn.uksestanï niin, että huusi mm. "Ta.*a itsesi, T.a*a. Ta.*a. Ta.*a..." jne.
Tilånne esk.aloitui. Rii.telin perheeni kanssa ja lopulta sanoin tekeväni sen. 2017 he soittivat pol.íisille. Po.lïisi tuli kotiini kuin olisin rik.ollïnen. Kotini tavarat oliva hu.jân hajªn, mutta siellä ei ollut likaista. No vessan ros.kis tursüsi ja yli lattialle oli tippúnut side. Naispo.liisin ilme oli ällö.ttynyt.
Poli.iseilla ei ollut mitään syytä viedä minua pütk.aan, koska olin kotõnani täysin rauhallinen enkä aiheuttanut vaivaa. Pöydällä näkyi viïni.pullo. Edellisîltana join sen, jotta olisi ollut enëmmän rohkeutta vé.tää its.ensä joj.oôn. Pol.iísit pää.ttivät, että pü.tka on minulle oikea paikka. Menin sitten lauantaina 22 maissa pu..tkãan istúmaan 7 tunniksi. Minua kohdeltiin kuin rïko.llista. Tunnin välein suurinpiirtein luü.kkua hak.attíin. Pois lähtiessä 5 aikaan aamulla olisi pitänyt ulkovaatteet taikøa päällensä ja hävitä silmänräpäyksessä. Puin ihan tavallisëen tahtiin ja silti he käsky.ttîvät. Ag.grë$sìivisuutta oli ilmassa pòliïsien puolelta. Lähes 2,5 kertaa minun kokoinen kõrsto veëtuili minulle. Minun puolelta eivät sitä olleet nähneet. Itse*uürhavåarassa olevan ihmisen paikka ei ole pûtka varsinkaan kun on itse rik.õksen uhri.Sanoin pòli.iseille, että heidän pitäisi kasva.ttaa hieman psyk.olôgista silmää. Siitäkin yksi ner.õpatti sai vee.tuilun aihetta.
Tästä osin johtuen en ole vieläkään mennyt pol.iïsin juttusille tuosta 2016 tapahtuneesta rik.òkse.sta, joka on osin vienyt ihm.isôikeuteni. En saa apua ennen kuin po..lïisi auttaa minua, mutta kuinka he minua auttaisivat, kun kohtelevat kuin rik.öllista....
En usko, että minua kohdeltiin oikein. Jos oli oikea syy viedä minut püt.kaan, niin Suomessa on liian vähän tilaa pú.tkissa, koska sinne kuuluu sitten lähes jokainen meistä...
KEKSI USKOTTAVAMPI TARINA. TAI EI TARVITSE.
Vihervassarin narratiivi. Näitä saamme lukea täältäkin päivittäin, muka todellisia elämänkokemuksia. Not. Tai sitten jätit kertomatta sen oleellisen. Ei täällä ihan kaikki mene läpi. Mutta silakathan tykkää tällaisista kertomuksista ;). Mitä ällömpi sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä epäilen tuota poliisikoulutuksen laadukkuuttakin jo vähän. Poliisin voimankäytön kouluttajahan tuomittiin juuri vuoden alussa sakkorangaistukseen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, seksuaalisesta ahdistelusta ja virkavelvollisuuden rikkomisesta:
Mutta syyttää ei voi yhtä oppiainetta, vaan hakumenettelyä ja ehkä jonkinlaisen väärän kollegiaalisuuden rakentamista ja rakentumista mahdollisesti jo opiskeluaikana.
Muistan kun oppilaitokseemme tuli kaksi poliisiksi opiskelevaa esittelemään Poliisikoulua yhtenä opiskelupaikkavaihtoehtona. Naiskokelas vaikutti idealistilta ja mies ihan mukavalta, mutta aika tietoiselta ulkonäöstään ja mahdollisesta suosiostaan naisten keskuudessa varsinkin poliisiasussa. Erityisesti nainen seisoi koko esittely ajan mahtailevassa, asekoteloa korostavassa asennossa kädet lanteilla ja kaikki liikkuminen oli korostetun rehvakasta ja miesmäistä. Tiedätte poliisin haara-asennon ja tietynlaisen kävelyn paikalle. Jotenkin hellytti nuoret kokelaat, elekieli oli jo opittu mutta toivon, että myös empatia ja sosiaaliset taidot ovat myös tulevaa asemaa vastaavat.
Usein nuorissa olen huomannut juuri niiden haaveilevan poliisikouluun pääsystä, jotka mielellään esiintyvät isäntämiehinä ja pomoina. Opettajaakin komennetaan ja napsutellaan sormilla paikalle, tietynlainen määräilynhalu ja ylemmyydentunto loistaa näistä nuorista miehistä. Juuri niistä pitäisi päästä eroon, ennen kuin olisi aidosti sopiva poliisiksi.
Poliisilla pitää olla auktoriteettia, sen takia heidän pitääkin kouluttautua hankkimaan kova kuori. Ei ne joka asiassa mitään kovanaamoja esitä. Tarvittaessa pitää osata kuitenkin olla kova. Sosiaalityöntekijät ovat eri asia, Usassahan ehdottavat näitä poliisin tilalle. Pitäisikö sossujen mennä hakemaan huumepomoja haastatteluun, vähänkö ne nauraisi, kun sosiaalitantta menisi ovelle pyytämään kauniisti, että "tulisiksää meidän kanssa?" Löis oven kiinni ja sanoisi, että "kiitos, mutta en nyt taida viittiä." Ellei tulisi nyrkistä.
Enkä usko, että sosiaalityöntekijät haluavat työnsä sisältävän väkivaltaisiin tilanteisiin menemistä. Nytkin joutuvat jo pelkäämään väkivaltaisia asiakkaita.
Ihmiset on nykyään ihan pihalla tän hurskastelunsa kanssa. Poliisien ylilyöntejä pitää karsia, ja varmaan niin tehdäänkin nyt tämän yhden ilmi tulleen tapauksenkiin johdosta, mutta ei aleta nyt muuttamaan koko ammattikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla pitää olla auktoriteettia, sen takia heidän pitääkin kouluttautua hankkimaan kova kuori. Ei ne joka asiassa mitään kovanaamoja esitä. Tarvittaessa pitää osata kuitenkin olla kova. Sosiaalityöntekijät ovat eri asia, Usassahan ehdottavat näitä poliisin tilalle. Pitäisikö sossujen mennä hakemaan huumepomoja haastatteluun, vähänkö ne nauraisi, kun sosiaalitantta menisi ovelle pyytämään kauniisti, että "tulisiksää meidän kanssa?" Löis oven kiinni ja sanoisi, että "kiitos, mutta en nyt taida viittiä." Ellei tulisi nyrkistä.
Enkä usko, että sosiaalityöntekijät haluavat työnsä sisältävän väkivaltaisiin tilanteisiin menemistä. Nytkin joutuvat jo pelkäämään väkivaltaisia asiakkaita.
Ihmiset on nykyään ihan pihalla tän hurskastelunsa kanssa. Poliisien ylilyöntejä pitää karsia, ja varmaan niin tehdäänkin nyt tämän yhden ilmi tulleen tapauksenkiin johdosta, mutta ei aleta nyt muuttamaan koko ammattikuntaa.
Auktoriteettia ei kyllä saavuteta sillä, että käydään suurella joukolla pienen raudoitetun ja päihtyneen ihmisen kimppuun.
Pelotteluun perustuva auktoriteetti on pohjimmiltaan heikkoa.
Vuosia sitten olin päällekarkausyrityksen todistaja. Tapaus järkytti suuresti sen kohdetta, mutta itsekin järkytyin - enemmän kylläkin poliisien tavasta puhua uhrille ja olla täysin kiinnostumattomia siitä, mitä minulla silminnäkijänä olisi ollut kerrottavana. Soitin muutama päivä jälkeenpäin, mutta puhelimessa poliisi vähätteli asiaa ja vetosi siihen, että tuomio olisi kuitenkin lievä. Eikä juttua tutkittu. Minulla oli itsellänikin pitkään paha oli, kun tajusin, että Suomessa joku voi tulla ykskaks päälle eikä poliisi tee mitään.
Itse kohtasin myöhemmin uhkaavasti käyttäytyneen miehen kadulla. Soitin hätänumeroon, mutta sieltä vastattiin, että ilmoittavat eteenpäin, "jos joku muukin ilmoittaa samasta".
Jotekin huvittavia ulkomaisissa sarjoissa ja elokuvissa kuvaukset siitä, miten joku soittaa hätänumeroon ja poliisi on salamana paikalla pillit ulvoen, usein monellakin autolla. Suomessa ilmeisesti resurssipula näkyy toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näemmä suomessa ei ole enää sananvapautta. En saa kertoa mitä minulle kävi. Juttuni jää "julkaistaan ....jälkeen" sensuuri haaviin, eikä sitä julkaista. Tiedän...
Olisin halunnut kertoa mitä minulle kävi poliisin taholta...
Minut vietiin kotoani pùtkaan, vaikka olin täysin rauhallinen ja yksin siellä...Jutussasi on palstalla kiellettyjä sanoja. Saat sen kyllä läpi, jos sensuroit kaikki mahdolliset kielletyt sanat. Jos ei mene läpi, paina selaimestasi edellinen sivu -nappia, niin pääset takaisin muokkaamaan sitä. Haluaisin Kuulla kokemuksestasi!
Kävin juttuni 4 kertaa läpi ja lisäsin pisteitä joka paikkaan. Eikä julksistu. No yritän uudestaan:
(Armo.ton sen.suuri tällä palstalla...)
En lukenut ketjua, mutta kommentoin otsikkoon, jossa sanottiin tämä: ”Näytti, että tämä on yleistä hup.ia laito.ksella”
Olen keski-ikäinen lain.kuul.iainen kansãla.inen, jolla ei ole mitään syytä olla po.liisin kanssa tekemisissä. Kesällä 2016 jouduin äb.surdin sa.iraan rikõ.ksen uh.riksi, josta elämältäni meni pohja. En saanut tukea mistään. Perheeni oli iv.alli.nen minua kohtaan ja äitini raïvo.stui masenn.uksestanï niin, että huusi mm. "Ta.*a itsesi, T.a*a. Ta.*a. Ta.*a..." jne.
Tilånne esk.aloitui. Rii.telin perheeni kanssa ja lopulta sanoin tekeväni sen. 2017 he soittivat pol.íisille. Po.lïisi tuli kotiini kuin olisin rik.ollïnen. Kotini tavarat oliva hu.jân hajªn, mutta siellä ei ollut likaista. No vessan ros.kis tursüsi ja yli lattialle oli tippúnut side. Naispo.liisin ilme oli ällö.ttynyt.
Poli.iseilla ei ollut mitään syytä viedä minua pütk.aan, koska olin kotõnani täysin rauhallinen enkä aiheuttanut vaivaa. Pöydällä näkyi viïni.pullo. Edellisîltana join sen, jotta olisi ollut enëmmän rohkeutta vé.tää its.ensä joj.oôn. Pol.iísit pää.ttivät, että pü.tka on minulle oikea paikka. Menin sitten lauantaina 22 maissa pu..tkãan istúmaan 7 tunniksi. Minua kohdeltiin kuin rïko.llista. Tunnin välein suurinpiirtein luü.kkua hak.attíin. Pois lähtiessä 5 aikaan aamulla olisi pitänyt ulkovaatteet taikøa päällensä ja hävitä silmänräpäyksessä. Puin ihan tavallisëen tahtiin ja silti he käsky.ttîvät. Ag.grë$sìivisuutta oli ilmassa pòliïsien puolelta. Lähes 2,5 kertaa minun kokoinen kõrsto veëtuili minulle. Minun puolelta eivät sitä olleet nähneet. Itse*uürhavåarassa olevan ihmisen paikka ei ole pûtka varsinkaan kun on itse rik.õksen uhri.Sanoin pòli.iseille, että heidän pitäisi kasva.ttaa hieman psyk.olôgista silmää. Siitäkin yksi ner.õpatti sai vee.tuilun aihetta.
Tästä osin johtuen en ole vieläkään mennyt pol.iïsin juttusille tuosta 2016 tapahtuneesta rik.òkse.sta, joka on osin vienyt ihm.isôikeuteni. En saa apua ennen kuin po..lïisi auttaa minua, mutta kuinka he minua auttaisivat, kun kohtelevat kuin rik.öllista....
En usko, että minua kohdeltiin oikein. Jos oli oikea syy viedä minut püt.kaan, niin Suomessa on liian vähän tilaa pú.tkissa, koska sinne kuuluu sitten lähes jokainen meistä...
KEKSI USKOTTAVAMPI TARINA. TAI EI TARVITSE.
Vihervassarin narratiivi. Näitä saamme lukea täältäkin päivittäin, muka todellisia elämänkokemuksia. Not. Tai sitten jätit kertomatta sen oleellisen. Ei täällä ihan kaikki mene läpi. Mutta silakathan tykkää tällaisista kertomuksista ;). Mitä ällömpi sen parempi.
Opetelle sinä ilmaisemaan ajatuksiasi selkeämmin. Vaikutat, anteeksi nyt vaan, idioottitrollilta kirjoituksesi perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen näkemys sosiaalityöntekijöistä. Kyllä sosiaalityöntekijöitä toimii myös vankiloissa ja kriminaalihuollossa, siellä saattaa pariin huumepomoon törmätä. Voihan sitä jotain egokisaa lähteä gansterin kanssa käymään, mutta yleensä hoituu helpommin hommat muulla tavoin. Mutta kuitenkin. On ainakin Usassa heillä 10 kertaa pidempi koulutus kuin poliisilla, ehkä tämä karsisi pois niitä pahimpia tolloja jos saa koulutuksen suoritettua, tietäisi ainakin auttavasti, että on sellainen seikka kuin lait olemassa vaikka donitseja kuluisikin yhtä paljon.
Ei unohdeta sitä syyttäjää!
Hän yritti suojella suojattejaan ja pistää todisteet salaisiksi.
Propsit tuomarille joka määräsi videot medialle jakoon!
Eikö tuosta tule tehdä selkoa siten että jokainen liike ja asento tutkitaan tarkasti.
Se yksi USA:lainenhan kuoli nimenomaan koska poliisi painoi niskan päältä.
Nuo liikkeet näyttävät joltain taistelulajien lyönneiltä. Mihin ne osui.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten olin päällekarkausyrityksen todistaja. Tapaus järkytti suuresti sen kohdetta, mutta itsekin järkytyin - enemmän kylläkin poliisien tavasta puhua uhrille ja olla täysin kiinnostumattomia siitä, mitä minulla silminnäkijänä olisi ollut kerrottavana. Soitin muutama päivä jälkeenpäin, mutta puhelimessa poliisi vähätteli asiaa ja vetosi siihen, että tuomio olisi kuitenkin lievä. Eikä juttua tutkittu. Minulla oli itsellänikin pitkään paha oli, kun tajusin, että Suomessa joku voi tulla ykskaks päälle eikä poliisi tee mitään.
Itse kohtasin myöhemmin uhkaavasti käyttäytyneen miehen kadulla. Soitin hätänumeroon, mutta sieltä vastattiin, että ilmoittavat eteenpäin, "jos joku muukin ilmoittaa samasta".
Jotekin huvittavia ulkomaisissa sarjoissa ja elokuvissa kuvaukset siitä, miten joku soittaa hätänumeroon ja poliisi on salamana paikalla pillit ulvoen, usein monellakin autolla. Suomessa ilmeisesti resurssipula näkyy toiminnassa.
Hälytyskeskustyöntekijä on täysin eri asia kuin poliisi.
Tällaiset asiantuntijat tätä keskustelua sitten kannattelee. Voi jeesus.
Koko kymmenen hengen porukka pitäisi asettaa syyteeseen. Potkut ainakin pahimmille. Näyttävät olevan sellaisia elämäm koululaisia ainakin nuo vartijat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen resurssipulaa, kun jonkun elottoman äijän hakkaamiseen ja selliin viemiseen löytyy kymmenen poliisia.
Eipä täällä saa julkaista tuomittujenkaan tietoja, joten jeesustelet aivan turhaan. -eri ja ohis