Poliisi löi putkapahoinpitelyn uhria kolmesti nyrkillä: ”Näytti, että tämä on yleistä hupia laitoksella”
Kolmissakymmenissä ollut mies makasi sairaalassa heikossa kunnossa. Hän oli ollut lähellä menettää henkensä poliisin käsittelyssä.
Ruhjeita oli eri puolilla, kylkiluita oli vaurioitunut ja hengitys pysähtynyt. Iltalehden aiempien tietojen mukaan elintoiminnat olivat hetkeksi lakanneet, mutta uhri oli saatu viime hetkellä elvytettyä.
Tallenteelta näkyy, kuinka mies painetaan putkan lattialla olevalle ohuelle muovipatjalle.
Tarkastusta jatketaan. Uhria yritetään pitää miehissä aloillaan. Paikalla on useita poliiseja. Yksi näyttää naureskelevan putkan ovella.
Osa pitää uhria kiinni jaloista. Kaksi vartijaa painaa häntä yläruumiista samaan aikaan kun putkavälikohtaukseen myöhemmin sivusta tullut vanhempi konstaapeli iskee uhria kolmesti nyrkillä.
Uhri valahtaa lopulta elottomaksi poliisien alla. Paikalle kutsutaan ambulanssi, jonka miehistö saa tämän elvytettyä ja kiidätettyä sairaalaan.
Nähtyään tutkijoiden esittämän videon uhri toteaa kuulustelijalle:
– Minulle ei ole poliisiin mitään luottamusta. Minulle ei ole aikaisempaa rikollista taustaa, mutta minua on kohdeltu kuin taparikollista.
– Minusta kyse on tapon yrityksestä. Näytti kaiken kaikkiaan, että tämä on yleistä hupia Lahden poliisilaitoksella, uhri paheksui sitä, etteivät paikalla olleet esimiehet puuttuneet tilanteeseen.
Rikoksesta epäilty poliisi ja kaksi vartijaa kiistivät syyllistyneensä mihinkään rikokseen. Todistajina kuullut poliisit pitivät riehuvan asiakkaan taltuttamiseksi käytettyjä voimakeinoja asianmukaisina. Humalaisen asiakkaan putkalle kuljettanut ylikonstaapeli oli ainoa, joka myönsi kuulustelijalle:
– Meidän on turha kiistää, ettemmekö nähneet (poliisin nimi) lyöneen (uhrin nimi) kolme kertaa. En osaa sanoa, miksi hän niin teki.
Kommentit (815)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista että joku kävi poistattamassa "kohupoliisin" aikaisemmista toilailuista kertovan lehtijutun linkin.
Harmi vaan että se on ikuisesti internetissä ;) Eikä "katoa" kuin putkan valvontanauhat...
Laita linkki tänne, en ole nähnyt! Jos joku poistattaa jotain ainoastaan siksi ettei hänen heikko mielensä kestä totuutta, niin yleensä kannattaa postata sama postaus poiston jälkeen ainakin 10-20 kertaa uusiksi, koska oikeita syitä poistoon ei ole, niin jossain vaiheessa se viesti jää pysymään :D ainakin kokemukseni mukaan
Löytyy helposti kun googlaa "lahtelainen kohupoliisi"
Vierailija kirjoitti:
Olen poistattanut sen linkin jo monta kertaa ja aion poistattaa jatkossakin. Kyseessä on syytetty, ei tuomittu.
Kuka on väittänyt että ko. lahtelainen kohupoliisi on tuomittu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin kyseisten poliisien töiden kai loppuvan välittömästi ja heidät irtisanotaan sekä tuomitaan kuten laki kai rikoksissa määrää
Poliisi toimivat lain puitteissa ja saivat voimakkaasti rimpuilevan miehen rauhoittumaan.
Poliisit käyttivät voimaa sen verran mikä oli tarpeen.
🐑 BÄÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen poistattanut sen linkin jo monta kertaa ja aion poistattaa jatkossakin. Kyseessä on syytetty, ei tuomittu.
No tällä palstalla on selvästi tuomittu, mutta lähinnä olen sitä mieltä että ihmisten uteliaisuudesta huolimatta syytetyn nimeä ei voi julkaista. Ei ole oma lehmä ojassa vaan joku raja pitää tälläkin palstalla olla.
Kohupoliisi selvisi ylinopeussekoilusta (112 kertaa!!!) väittämällä että hänen autoaan ajoi (112 kertaa!!!) hänen identtinen kaksoisveljensä, joka tietysti kiisti asian.
Tälläisiä pellejä meillä täällä Lahdessa.
Vierailija kirjoitti:
Näemmä suomessa ei ole enää sananvapautta. En saa kertoa mitä minulle kävi. Juttuni jää "julkaistaan ....jälkeen" sensuuri haaviin, eikä sitä julkaista. Tiedän...
Olisin halunnut kertoa mitä minulle kävi poliisin taholta...
Minut vietiin kotoani pùtkaan, vaikka olin täysin rauhallinen ja yksin siellä...
Siinä voi olla jokin sana, joka on palstalla kielletty. Niitä on todella pitkä lista kaikenlaisia, osa sellaisia joista on vaikea arvata ettei niitä saa sanoa. Minunkin tekstini jäävät joskus siitä syystä julkaisematta.
Kokeile kirjoittaa uudestaan mahdollisimman neutraalia kieltä käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Kohupoliisi selvisi ylinopeussekoilusta (112 kertaa!!!) väittämällä että hänen autoaan ajoi (112 kertaa!!!) hänen identtinen kaksoisveljensä, joka tietysti kiisti asian.
Tälläisiä pellejä meillä täällä Lahdessa.
Hyvä konkreettinen osoitus siitä, kuinka syyttäjät ja muut poliisit suojelevat poliiseja rangaistuksilta. Meillä on mafia keskuudessamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tällä palstalla on selvästi tuomittu, mutta lähinnä olen sitä mieltä että ihmisten uteliaisuudesta huolimatta syytetyn nimeä ei voi julkaista. Ei ole oma lehmä ojassa vaan joku raja pitää tälläkin palstalla olla.
Mies on itse tuonut hanakasti esiin lainsäädännöllisiä mielipiteitään julkisuudessa ja pitänyt omaa agendaansa esillä. Siksi noita lehtijuttuja löytyy.
Nyt kun tulee "ikävämpää" julkisuutta niin pitäisi olla hyshys ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla ei
Ihmettelen myös, miksi käsistä ja jaloista kahlitun henkilön kanssa pitää mennä lainkaan sisälle putkaan. Eikö niitä kahleita pysty poistamaan niin, että poliisi on itse putkan ulkopuolella, esim. oveen tehdyn luukun kautta tai jos on kalterit niin kalterien välistä? Jos ei pysty, niin tilat tulisi saneerata sellaisiksi, että tämä tulee mahdolliseksi. Ei ole mitään järkeä sitoa kymmentä poliisia yhden kiinniotetun käsittelyyn enää sen jälkeen, kun hänet on saatu kahleisiin. Neljä olisi riittänyt kantamaan sisälle putkaan.
Niissä käsi ja jalkaraudoissa ei jätetä putkaan. Bodycuffissa voi jättää, mikäli asiakas saattaa itseään siellä satuttaa ilman kahleita eli tuossa on pitänyt vaihtaa normiraudat bodycuffiin ja siksi pitää mennä putkaan sen kanssa. Jos olisi vaan poistettu raudat ja henkilö olisi hakannut vaikka päätään seinään, niin kenenköhän vika sekin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Näemmä suomessa ei ole enää sananvapautta. En saa kertoa mitä minulle kävi. Juttuni jää "julkaistaan ....jälkeen" sensuuri haaviin, eikä sitä julkaista. Tiedän...
Minut vietiin kotoani pùtkaan, vaikka olin täysin rauhallinen ja yksin siellä...
Jutussasi on palstalla kiellettyjä sanoja. Saat sen kyllä läpi, jos sensuroit kaikki mahdolliset kielletyt sanat. Jos ei mene läpi, paina selaimestasi edellinen sivu -nappia, niin pääset takaisin muokkaamaan sitä. Haluaisin Kuulla kokemuksestasi!
Toivottavasti vihreät todella DEFUND THE POLICE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut vietiin kotoani pùtkaan, vaikka olin täysin rauhallinen ja yksin siellä...Siinä voi olla jokin sana, joka on palstalla kielletty. Niitä on todella pitkä lista kaikenlaisia, osa sellaisia joista on vaikea arvata ettei niitä saa sanoa. Minunkin tekstini jäävät joskus siitä syystä julkaisematta.
Kokeile kirjoittaa uudestaan mahdollisimman neutraalia kieltä käyttäen.
Tämä on tosiaan se syy miksi tekstit jäävät julkaisematta. Jos tekstissä on joku "kielletty" sana jonka palstan ylläpitäjät ovat laittaneet sensuurisanalistalle, niin tulee tuollainen sensuuri-ilmoitus, eikä viestiä ikinä julkaista.
Tässä kohtaa kannattaa selata kaikki sanat läpi omasta tekstistään, ettei siellä ole yhtään kirosanaa. Lisäksi mm. muistaakseni mur haaja sekä mur haa mi nen ovat kiellettyjen sanojen listalla. Noista pätkityistä sanoista näkee myös sen, miten sensuuria voi kiertää. Sensuuri ei ole kenenkään ihmisen suorittama, vaan ainoastaan tietokoneohjelman, ja se osaa näköjään lukea ainoastaan tasan tarkkaan ne sanat, joita sille on annettu, ja ainoastaan siinä kirjoitusasussa jotka sanalistaan on laitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä sekoilussakaan ko. konstaapelia ei tuomittu, mutta halusi tuoda itse itsensä julkisuuteen. Miksi? Ei varmasti ihmisten uteliaisuuden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit olla sitä mieltä, mutta oikeudenkäynnit ja tuomiolauselmat ovat lähtökohtaisesti julkisia, joten kuka tahansa voi mennä seuraamaan asian käsittelyä. Kun kyseessä on julkisen vallan käyttö tai väärinkäyttö, niin tapaus hyvin suuresti kuuluu meille kaikille. Varsinkin kun pahoinpidellyllä uhrilla ei ole asian saamaa julkisuutta vastaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä sekoilussakaan ko. konstaapelia ei tuomittu, mutta halusi tuoda itse itsensä julkisuuteen. Miksi? Ei varmasti ihmisten uteliaisuuden takia.
Halusi varoittaa esimiestään, että on valmis menemään miten pitkälle tahansa, jos häneen kohdistuu minkäänlaista kurinpito- tai virkamiesoikeudellista menettelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusi varoittaa esimiestään, että on valmis menemään miten pitkälle tahansa, jos häneen kohdistuu minkäänlaista kurinpito- tai virkamiesoikeudellista menettelyä.
Ja kas, hyvin toimii. 8 ukkoa katsoo vieressä eikä näe mitään!!!
Eikö tuon body cuffin voisi suomentaa käsi- tai rannevyöksi ja jalka- tai nilkkavyöksi aivan kuten käsi- ja jalkaraudatkin on suomenkielinen termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut vietiin kotoani pùtkaan, vaikka olin täysin rauhallinen ja yksin siellä...Jutussasi on palstalla kiellettyjä sanoja. Saat sen kyllä läpi, jos sensuroit kaikki mahdolliset kielletyt sanat. Jos ei mene läpi, paina selaimestasi edellinen sivu -nappia, niin pääset takaisin muokkaamaan sitä. Haluaisin Kuulla kokemuksestasi!
Kävin juttuni 4 kertaa läpi ja lisäsin pisteitä joka paikkaan. Eikä julksistu. No yritän uudestaan:
(Armo.ton sen.suuri tällä palstalla...)
En lukenut ketjua, mutta kommentoin otsikkoon, jossa sanottiin tämä: ”Näytti, että tämä on yleistä hup.ia laito.ksella”
Olen keski-ikäinen lain.kuul.iainen kansãla.inen, jolla ei ole mitään syytä olla po.liisin kanssa tekemisissä. Kesällä 2016 jouduin äb.surdin sa.iraan rikõ.ksen uh.riksi, josta elämältäni meni pohja. En saanut tukea mistään. Perheeni oli iv.alli.nen minua kohtaan ja äitini raïvo.stui masenn.uksestanï niin, että huusi mm. "Ta.*a itsesi, T.a*a. Ta.*a. Ta.*a..." jne.
Tilånne esk.aloitui. Rii.telin perheeni kanssa ja lopulta sanoin tekeväni sen. 2017 he soittivat pol.íisille. Po.lïisi tuli kotiini kuin olisin rik.ollïnen. Kotini tavarat oliva hu.jân hajªn, mutta siellä ei ollut likaista. No vessan ros.kis tursüsi ja yli lattialle oli tippúnut side. Naispo.liisin ilme oli ällö.ttynyt.
Poli.iseilla ei ollut mitään syytä viedä minua pütk.aan, koska olin kotõnani täysin rauhallinen enkä aiheuttanut vaivaa. Pöydällä näkyi viïni.pullo. Edellisîltana join sen, jotta olisi ollut enëmmän rohkeutta vé.tää its.ensä joj.oôn. Pol.iísit pää.ttivät, että pü.tka on minulle oikea paikka. Menin sitten lauantaina 22 maissa pu..tkãan istúmaan 7 tunniksi. Minua kohdeltiin kuin rïko.llista. Tunnin välein suurinpiirtein luü.kkua hak.attíin. Pois lähtiessä 5 aikaan aamulla olisi pitänyt ulkovaatteet taikøa päällensä ja hävitä silmänräpäyksessä. Puin ihan tavallisëen tahtiin ja silti he käsky.ttîvät. Ag.grë$sìivisuutta oli ilmassa pòliïsien puolelta. Lähes 2,5 kertaa minun kokoinen kõrsto veëtuili minulle. Minun puolelta eivät sitä olleet nähneet. Itse*uürhavåarassa olevan ihmisen paikka ei ole pûtka varsinkaan kun on itse rik.õksen uhri.
Sanoin pòli.iseille, että heidän pitäisi kasva.ttaa hieman psyk.olôgista silmää. Siitäkin yksi ner.õpatti sai vee.tuilun aihetta.
Tästä osin johtuen en ole vieläkään mennyt pol.iïsin juttusille tuosta 2016 tapahtuneesta rik.òkse.sta, joka on osin vienyt ihm.isôikeuteni. En saa apua ennen kuin po..lïisi auttaa minua, mutta kuinka he minua auttaisivat, kun kohtelevat kuin rik.öllista....
En usko, että minua kohdeltiin oikein. Jos oli oikea syy viedä minut püt.kaan, niin Suomessa on liian vähän tilaa pú.tkissa, koska sinne kuuluu sitten lähes jokainen meistä...