Poliisi löi putkapahoinpitelyn uhria kolmesti nyrkillä: ”Näytti, että tämä on yleistä hupia laitoksella”
Kolmissakymmenissä ollut mies makasi sairaalassa heikossa kunnossa. Hän oli ollut lähellä menettää henkensä poliisin käsittelyssä.
Ruhjeita oli eri puolilla, kylkiluita oli vaurioitunut ja hengitys pysähtynyt. Iltalehden aiempien tietojen mukaan elintoiminnat olivat hetkeksi lakanneet, mutta uhri oli saatu viime hetkellä elvytettyä.
Tallenteelta näkyy, kuinka mies painetaan putkan lattialla olevalle ohuelle muovipatjalle.
Tarkastusta jatketaan. Uhria yritetään pitää miehissä aloillaan. Paikalla on useita poliiseja. Yksi näyttää naureskelevan putkan ovella.
Osa pitää uhria kiinni jaloista. Kaksi vartijaa painaa häntä yläruumiista samaan aikaan kun putkavälikohtaukseen myöhemmin sivusta tullut vanhempi konstaapeli iskee uhria kolmesti nyrkillä.
Uhri valahtaa lopulta elottomaksi poliisien alla. Paikalle kutsutaan ambulanssi, jonka miehistö saa tämän elvytettyä ja kiidätettyä sairaalaan.
Nähtyään tutkijoiden esittämän videon uhri toteaa kuulustelijalle:
– Minulle ei ole poliisiin mitään luottamusta. Minulle ei ole aikaisempaa rikollista taustaa, mutta minua on kohdeltu kuin taparikollista.
– Minusta kyse on tapon yrityksestä. Näytti kaiken kaikkiaan, että tämä on yleistä hupia Lahden poliisilaitoksella, uhri paheksui sitä, etteivät paikalla olleet esimiehet puuttuneet tilanteeseen.
Rikoksesta epäilty poliisi ja kaksi vartijaa kiistivät syyllistyneensä mihinkään rikokseen. Todistajina kuullut poliisit pitivät riehuvan asiakkaan taltuttamiseksi käytettyjä voimakeinoja asianmukaisina. Humalaisen asiakkaan putkalle kuljettanut ylikonstaapeli oli ainoa, joka myönsi kuulustelijalle:
– Meidän on turha kiistää, ettemmekö nähneet (poliisin nimi) lyöneen (uhrin nimi) kolme kertaa. En osaa sanoa, miksi hän niin teki.
Kommentit (815)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa ihmisen laittamaan hullun lailla vastaan jossain poliisilaitoksella?
Pitää olla nestettä päässä ja ihan reilusti, että vääntää ja räkii vastaan, kun on jo myöhäistä.
Jos tuo pelle olisi päässyt vähänkin irti otteesta, niin olisi hakannut ja potkinut. Helppo se on tietysti täällä sanoa, miten noiden kanssa pitää toimia.
Millä se olisi potkinut tai hakannut, kun jalat ja kädet oli jo ajoneuvossa sidottu?
Mistäs sinä tämän tiedät? Eikä poliisi "sido", ihan vaan sinnekin asiantuntijalle taas tiedoksi. -eri
Tämähän on ollut kaikissa uutisissa. -eri
Poliisikoulun testien pohjalta ammattiin valikoituu väkivaltaista ja vähäjärkistäkin sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla nestettä päässä ja ihan reilusti, että vääntää ja räkii vastaan, kun on jo myöhäistä.
Jos tuo pelle olisi päässyt vähänkin irti otteesta, niin olisi hakannut ja potkinut. Helppo se on tietysti täällä sanoa, miten noiden kanssa pitää toimia.
Millä se olisi potkinut tai hakannut, kun jalat ja kädet oli jo ajoneuvossa sidottu?
Mistäs sinä tämän tiedät? Eikä poliisi "sido", ihan vaan sinnekin asiantuntijalle taas tiedoksi. -eri
Mistäs muusta kuin tapahtuman kuvauksista. Sitominen käsiteltiin oikeudessa. Mistä sinä sitten tietosi aiheesta hankit jos et tapahtumien kuvauksista ole kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tää yks alapeuluttaja on?
Poliisin rouva?Poistattaa kaikki linkit joissa kerrotaan syytetyn poliisin aikaisemmasta hyllytyksestä yms. muusta mielenkiintoisesta.
Oletat väärin. Minä olen se poistattaja, syyn olen kertonut. Mä en peukuta, koskaan, mihinkään suuntaan. En tässä, en missään ketjussa.
Enkä ole poliisin rouva. En tämän kyseisen, enkä kenenkään muunkaan poliisin.
Niin, no poliisina toimit kollegiaalisesti, kuten ne sokeat poliisit jotka ei muka nähneet pahoinpitelyä. Idioottia poistattaa jos ei ole muuta syytä kuin vain poistamisen ilo.
Viranomaisen toimintaa saa ja kuuluu arvioida, kun viranomainen tekee väärin. Viranomainen on jo julkisessa tehtävässä, mutta tuo henkilö on itse mennyt haastatteluihin sillä peltipoliisin kiusaus agendallaan ja on tehnyt sillä itsestään julkisen henkilön virassa.
Tuon viranomaisen toimia voi arvioida molempien viraltapidättämisten syiden ja hänen itse niiden tiimoilta antamiensa lausuntojen pohjalta. Hän on peltipoliisi kysymyksessä itse ilmoittanut vastustavansa viranomaisten säädöksiä ja toiminutkin sen mukaan rikkoen nopeusrajoituksia lukemattomat kerrat. Se on aika olennainen tieto tässäkin.
112 kertaa valvontakameraan ylinopeudella, joista useampi kerta vieläpä TYÖajalla.
Ei tuota voi millään järjellä selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin rouva?Poistattaa kaikki linkit joissa kerrotaan syytetyn poliisin aikaisemmasta hyllytyksestä yms. muusta mielenkiintoisesta.
Oletat väärin. Minä olen se poistattaja, syyn olen kertonut. Mä en peukuta, koskaan, mihinkään suuntaan. En tässä, en missään ketjussa.
Niin, no poliisina toimit kollegiaalisesti, kuten ne sokeat poliisit jotka ei muka nähneet pahoinpitelyä. Idioottia poistattaa jos ei ole muuta syytä kuin vain poistamisen ilo.
Viranomaisen toimintaa saa ja kuuluu arvioida, kun viranomainen tekee väärin. Viranomainen on jo julkisessa tehtävässä, mutta tuo henkilö on itse mennyt haastatteluihin sillä peltipoliisin kiusaus agendallaan ja on tehnyt sillä itsestään julkisen henkilön virassa.
Tuon viranomaisen toimia voi arvioida molempien viraltapidättämisten syiden ja hänen itse niiden tiimoilta antamiensa lausuntojen pohjalta. Hän on peltipoliisi kysymyksessä itse ilmoittanut vastustavansa viranomaisten säädöksiä ja toiminutkin sen mukaan rikkoen nopeusrajoituksia lukemattomat kerrat. Se on aika olennainen tieto tässäkin.
Se on poliisin mamma. Täähän on mammapalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä uutisissa?
Näyttää ainakin videon perusteella, että kun auton ovet avataan, niin syöksyy välittömästi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten olin päällekarkausyrityksen todistaja. Tapaus järkytti suuresti sen kohdetta, mutta itsekin järkytyin - enemmän kylläkin poliisien tavasta puhua uhrille ja olla täysin kiinnostumattomia siitä, mitä minulla silminnäkijänä olisi ollut kerrottavana. Soitin muutama päivä jälkeenpäin, mutta puhelimessa poliisi vähätteli asiaa ja vetosi siihen, että tuomio olisi kuitenkin lievä. Eikä juttua tutkittu. Minulla oli itsellänikin pitkään paha oli, kun tajusin, että Suomessa joku voi tulla ykskaks päälle eikä poliisi tee mitään.
Itse kohtasin myöhemmin uhkaavasti käyttäytyneen miehen kadulla. Soitin hätänumeroon, mutta sieltä vastattiin, että ilmoittavat eteenpäin, "jos joku muukin ilmoittaa samasta".
Jotekin huvittavia ulkomaisissa sarjoissa ja elokuvissa kuvaukset siitä, miten joku soittaa hätänumeroon ja poliisi on salamana paikalla pillit ulvoen, usein monellakin autolla. Suomessa ilmeisesti resurssipula näkyy toiminnassa.
Hälytyskeskustyöntekijä on täysin eri asia kuin poliisi.
Tällaiset asiantuntijat tätä keskustelua sitten kannattelee. Voi jeesus.
Olipas tyhmä kommentti sinulta.
Jos te ette erota edes Hätäkeskusta poliisista, niin kertoo kaiken tästä öyhötyksestänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa se kaveri on itse tullut julkisuuteen vastustaessaan voimassaolevia säädöksiä moittien, että surkea laki mahdollistaa surkean johtamisen.
https://www.ess.fi/paikalliset/159161
Täysin samaa asennettahan heijastaa jälkimmäinen toiminta josta kaveri on syytteessä. Molemmissa esiintyy poliisina, joten hänen arviointi molempien tapauksien kautta kuuluu laki viranomaistoiminnan julkisuuudesta mukaiseen vallankäyttäjän toimien ja näkemysten sopivuuteen poliisilla arviointiin.
Siinä kohtaa kun poliisi alkaa toimia kuten "asiakkaansa", ollaan pahasti hakoteillä.
Ei ole pätevä poliisiksi, ellei ymmärrä rajoja voimakeinojen käytössä.
Vaikka putkalainen onkin tehnyt väärin, hänkin on ollut joskus pikkupoika, jonkun lapsi. On jonkun lapsi, veli, isä jne.
Päihteet usein puhuvat, ei se ihminen itse. En puolustele, mutta poliisin on oltava se, jolla on oikeus hallussa ja järki päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä uutisissa?
Näyttää ainakin videon perusteella, että kun auton ovet avataan, niin syöksyy välittömästi päälle.
Uutisia aiheesta on lukemattomissa sanomalehdissä, mutta jos et halua etsiä niitä aika moni tässä ketjussakin on kertonut tapahtumista uutisten ja oikeuden kuvausten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään vaiheessa poliisikoulutuksessa ei opeteta lyömään ketään nyrkillä kasvoihin kolmea kertaa, jos kohdetta pidellään kiinni. Oliko kaikki nämä poliiseja vai vartijoita? Vartijoilla ei ole samaa koulutusta.
Kun tästä kerran on ihan valvotakamerakuvaa, niin kyllä tästä sisäinen tutkinta käynnistyy. Jos taustalla vielä joku on naureskelemassa ja ihan konstaapelina, niin taitaa loppua duunit. Ja nuo vartijat hoitaa itse itsensä kaduilla.
Ei niiltä työt lopu. Tuokin syytteessä oleva poliisi on tuomittu ennenkin ja niin vain jatkoi virassa.
Tässä maassa suojellaan poliiseja ja vartijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin kyseisten poliisien töiden kai loppuvan välittömästi ja heidät irtisanotaan sekä tuomitaan kuten laki kai rikoksissa määrää
Poliisi toimivat lain puitteissa ja saivat voimakkaasti rimpuilevan miehen rauhoittumaan.
Poliisit käyttivät voimaa sen verran mikä oli tarpeen.
Eikö poliisikouluun ole kuntotestiä, ettei niin heikkoja hemmoja oteta, että 8 pitää olla taltuttamassa yhtä laihaa hujoppia?🐷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden syyttäjien toimintakin ihmetyttää. Nytkin asianomistajaa piti suojella itseltään niin ettei meinannut nähdä nauhoitusta omasta pahoipitelystään.
Eikä siinä nopeuskamerajutussakaan syyttäjä kyennyt tunnistamaan Ollia lähes kahdestasadasta kuvasta, vaikka kaveri itse myönsi ajaneensa.
Tavallisen kansalaisen tunnistamiseen riittää yksi kuva.
Eikun väitti että veli oli ajanut. Minkä veli tietysti kiisti. Ja kun näyttävät samalta niin juttu kuivu kasaan.
Vanha kikka, jota käyttävät niin poliisit, poket kuin rikollisetkin. Tampereen seudulla vaikuttaa kaksi nahkapää-pokea, jotka sattuu olemaan vielä kaksoset. Kun toinen jäi nuoruuden päivinään kiinni väkivaltarikoksesta, niin väitti veljensä olleen asialla, ja veli tietysti kiisti. Tuomio onneksi tuli silti, eikä jäänyt ainoaksi väkivaltarikostuomioksi tällä roinakaapilla. Edelleen saa jatkaa ovimiehenä, poliisilta heruu lupa joka kerta kun on sopivaksi havaittu tehtävään.
Miksi tosi usea poliisi on kuulapää? Ja miksi ovat todella töykeitä? Onko vauvakallojen auktoriteetti niin velvoittava, ettei voi edes sanoa kiitos naiselle, joka pitää ovea auki poliisisedälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä uutisissa?
Uutisia aiheesta on lukemattomissa sanomalehdissä, mutta jos et halua etsiä niitä aika moni tässä ketjussakin on kertonut tapahtumista uutisten ja oikeuden kuvausten mukaan.
Yritin etsiä. Linkki kiitos?
Poliisiauton takana heiluu hihaton käsi ja poliiseilla on kaikilla haalarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on poliisin mamma. Täähän on mammapalsta.
Tämäkö se sitten on olennaista, että kuka minä olen. En ole poliisi. En ole poliisin mammakaan.
Mutta jäin miettimään tuota ylempää lainausta. Siinä oli kieltämättä hyvät argumentit. Ehkä on niin, että kyseessä on itse itsestään julkisuuden henkilön tehnyt, ja julkisuuden henkilöiden asioita on tosiaan julkisuudessa käsitelty nimen ja naaman kanssa. Olkoot. Lopetan poistattamisen, vaikka minusta tämä koko ketju kulminoituu nyt tämän yhden poliisin julkiseen lynkkaamiseen, vaikka kaksi muutakin on samasta rikoksesta syytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Poliisikoulun testien pohjalta ammattiin valikoituu väkivaltaista ja vähäjärkistäkin sakkia.
läskiniskat vetää (ja myy) douppii ja pumppaa rautaa, että on voimaa hakata raudoitettua humalaista isolla porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Olisko kannattanut olla kunnolla ja totella käskyjä? 🤣
Mies oli käsistä ja jaloista raudoitettu, eli ei olisi pystynyt aiheuttamaan haittaa kenellekään. Juuri noinhan se Floyd kuoli, kun happi loppui maahan painettaessa. Lyönnit eivät siis tässä aiheuttaneet sitä hengen menon uhkaa.
Kaljupäisiä melkein kaikki nuo poliisit videolla, miksikähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
läskiniskat vetää (ja myy) douppii ja pumppaa rautaa, että on voimaa hakata raudoitettua humalaista isolla porukalla.
Ihan jätettähän tuollaiset "poliisit" ovat. Monet narsisteja ja väkivaltaisia. Sellaisia poliisikoulun pääsykokeet suosivat. Kenttäväkeen valitaan suurelta osin pelkkää kaljupää-paskaa, tutkijoiksi vähän parempia, että saadaan edes jotkut rikokset selvitettyä.