Hienoa! Subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu.
Hallitus käy budjettiriiheä ja tietojen mukaan subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan ja myös kodinhoidon tukea leikataan rajusti.
Hyvä juttu, ihmiset joutuvat ottamaan vastuusta omasta elämästään. Turhista kannustinloukuista pitää päästä eroon!
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:02"]
Hoitorinki yksityisen hoidon tuella. Tai oma hoitaja, jos lapsia on tarpeeksi monta jo kotona. Ei pätkätyöläisten lapsia kannata päiväkotiin raahata.
[/quote]
En tiedä noista mitään niin miten tuo käytännössä toimisi? Me pätkätyöläiset saadaan pahimmillaan tietää saman tien että töihin pitäisi mennä. Äsken soitettiin huomiseksi töihin.
Siis kylläpä työttömillä on pokkaa sanoa että töiden hakemiseen kuluu 8 h/ pvä 5 krt /vkossa. Jos tuolla hakemisen määrällä on edelleen työtön niin on aika katsoa peiliin, jotain vikaa silloin on. Hakemuksen tekemiseen menee max. tunti ja kyllähän hakemuksia voi naputella samalla kun lapset on kotona.
Yleensä se menee niin että kun tekee hakemuksen, menee hetki aikaa ennen kuin ilmoitetaan että pääseekö haastatteluun. Ja kai haastateltavallakin on jotain mahdollisuutta vaikuttaa haastattelun ajankohtaan. Kyllä työssäkäyvätkin käyvät työhaastatteluissa jos ovat vaihtamassa työpaikkaa. Ei minulle ainakaan kaikki ajat sopisi tuosta noin vaan kun olen töissä. Siihen mennessä kun tiedät milloin se haastattelu on niin varmasti saa varattua hoitajan lapselle.
Olisi kiva tietää kuinka monessa työhaastattelussa nämä työttömät oikein viikoittain käy? Missä menee vikaan jos joka päivä haastattelu eikä työpaikkaa saa???
Ensisijaisesti uskon, että tarkoitus tässä on lopettaa sellaiset virikehoidot (ainakin alle 3-v:n) jos äiti on hoitovapaalla toisen lapsen kanssa. Silloin on kyllä kykenevä hoitamaan kaikki omat maailmaa saatetut lapset!!! En näe mitään järkeä laittaa alle 3-v lasta koko päiväksi päivähoitoon jos äiti on vauvan kanssa kotona. Silloin olisi pitänyt miettiä sitä kakkosen tai kolmosen tekemistä, jos ei niitä pysty kuitenkaan hoitamaan samaan aikaan....
BLAAAAAHHH! HUH!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:07"]
Ihan vähän ot, mutta yrittäjänä ja työnantajana en taatusti palkkaa yhtään ihmistä, jolle työhakemuksen tekeminen on työtä. Jos itsestään ei osaa sujuvasti kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi niin, että se työnantajaa kiinnostaa, tai webbilomakkeen täyttäminen ei onnistu reippaasti (reilusti alle tunnin), meiltä ainakaan on turha tulla kysymään töitä. Ja automatiikka karsiikin nämä usean tunnin lomakkeentäyttäjät sieltä heti pois.
Aktiivinen työnhaku on sitä, että naputat lyhyen sähköpostiviestin max vartissa ja/tai soitat kysyäksesi lisätietoja. Kaikki muu on idioottien puuhastelua.
[/quote]
No minäpä käytin paljon aikaa tehdessäni hakemuksia. Ensinnäkin siihen menee jo paljon aikaa, että muokkaat sitä työpaikkoihin ja lähettelet, koska minähän hain SIIS IHAN OIKEASTI kymmeniin paikkoihin. Ja pääsin oikeastaan saman tien :P
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:09"]
Kyllä suomalainen nainen on yksinkertainen ja laiska:D Tämä ketju jo kertoo sen. Päivähoito on alunperin kehitetty Suomessa sitä varten että naiset voivat käydä töissä. Ne jotka eivät käy kodin ulkopuolella eivät sitä tarvitse kun heidän TYÖNSÄ on lapset ja koti. Nykyään vaan kotiin jäävät äidit haluavat viettää kotona laatuaikaa työssäkäyvien verovaroilla. Hiphiphurei!
[/quote]
Onko työtön "kotiin jäävä äiti?" Eli jos sinut irtisanotaan seuraavissa yt-neuvotteluisa olet se laiska kotiin jäävä äiti joka nimenomaan haluaa viettää laatuaikaa kotona? Osaatteko erottaa henkilön joka on jäänyt vapaaehtoisesti kotihoidontuelle hoitamaan lapsia ja henkilön joka on vastoin omaa tahtoaan työtön ja haluaa työllistyä heti? Työllistyminen ei voi tapahtua ainakaan kovin tehokkaasti tai hyvin jos lapset ovat kotona 24h.
Onko teille siis ok että tämä äiti joka jää työttömäksi pysyy työttömänä, nostaa työttömyyskorvausta joka on korkeampi kun kotihoidontuki ja elää edelleen teidän verovaroilla? Näin tapahtuu monelle jos heillä ei ole lapselle hoitopaikkaa ja kunnon mahdollisuutta päästä töihin vaikka heti.
Poistetaan vaan kotihoidontuki ja subjektiivinen päivähoito-oikeus. Kyllä työllisyysviranomaisten pulla juuttuu väärään kurkkuun kun uudet työttömyystilastot tulee. Nekin jotka olisivat työllistyneet eivät enää työllisty. No ainakin työvoimaviranomaisille riittää sitten töitä. Säästetään siis päivähoitokuluissa jonkin verran ja työttömyyspäiväraha virta senkun kasvaa. Hölmöläisten hommaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:36"]
Huvittaa näin työttömänä lukea näitä juttuja, miten se työnhaku on rankkaa ja aikaa vievää kokopäivätyötä. :D
Mulla on muuten lapset kotona mun kanssa. Hyvin siltikin lähtee hakemukset eteenpäin. Haastattelukutsuja ei ole pahemmin tullut, mutta jos tulee, niin lapset lähtee vaikka mukaan jos ei muu auta. ;)
[/quote]
Kannattaisko laittaa ne muksut hoitoon ja tehdä hakemukset kunnolla jos edes haastatteluun et ole päässyt?
-pätkätyöläinen, joka oli muutaman päivän työttömänä , mutta laitoinkin hakemuksia jo ennen työsuhteen päättymistä PALJON ja niihin meni aikaa.
[/quote]
Mulla ei ole työkokemusta, se vaikuttaa tosi paljon. En mä oikein pysty viilaan tuota hakemusta yhtään tuon paremmaksi. Lisäksi mulla on illat aikaa hakemuksia täytellä. Eihän sitä ole pakko päivällä tehdä.
[/quote]
Juu juu, selityksiä löytyy. Ehkei kannata naureskella muille tuolla taustalla :)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:29"]
Siis kylläpä työttömillä on pokkaa sanoa että töiden hakemiseen kuluu 8 h/ pvä 5 krt /vkossa. Jos tuolla hakemisen määrällä on edelleen työtön niin on aika katsoa peiliin, jotain vikaa silloin on.
[/quote]
No sepä tässä pointtina onkin, että jos on oikeasti aktiivinen työnhakija, työttömyys jää melko lyhyeksi. Onko siis järkeä, että hoitopaikan menettää heti kun työpaikkansa? Eikö olisi järkevämpää, että se hakija keskittyisi siihen hakemiseen silloin kunnolla, eikä olisi ensisijaisesti lapsenhoitaja vähän haeskelee niitä töitä siinä samalla. Kun pystyy keskittymään työnhakuun, se työttömyys voi jäädä lyhyeksi sen sijaan, että työnhakijan tilannetta vaikeutetaan entisestään sillä, että ettei ole lapsille hoitopaikkaa juuri sillä hetkellä, kun olisi parhaat mahdollisuudet työllistyä ja välttyä päätymästä pitkäaikaistyöttömäksi?
Aika moni niitä töitä kuitenkin saa pian uudestaan, edes pätkätöitä, joten onko järkeä, että lapsi menettää hoitopaikan ja sitten taas muutaman viikon tai muutaman kuukauden kuluttua kunta joutuu kiireellä etsimään uuden hoitopaikan. Jos lapsi ei pääse samaan hoitopaikkaan, on lapselle erittäin raskasta, jos häntä heitellään ehkä montakin kertaa päiväkodista ja ryhmästä toiseen.
Minä voisin nyt ottaa nopeasti lyhyitäkin työpätkiä, mutta jos ei olisi mitään tietoa minne lapsi pääsisi hoitoon ja joutuisiko jatkuvasti vaihtamaan hoitopaikkaa ja ryhmää, en uskaltaisi lievästi muutenkin haasteisen lapsen kanssa sitä riskiä, että kun hän sopeutuu yhteen paikkaan, saattaakin joutua sieltä heti kohta pois, ja vähän ajan kuluttua toiseen paikkaan jne. Jos lapsi siis menettäisi aina hoitopaikkansa minun menettäessä työni, miettisin todella tarkkaan millaisiin töihin uskaltaisin aktiivisesti hakeutua, jotta lapsi ei joudu heittopussiksi minun katkonaisten työsuhteideni vuoksi.
Työnantaja on tosi hölmö jos luulee että kaikki niistä parhaista, lyhyistä ja ytimekkäistä, hakemuksista on sohastu vartissa kokoon.
Tässä isketään kyllä taas yhteiskunnan heikompiin eli lapsiin. Ajatellaan pelkästään rahaa eikä lasten hyvinvointi merkitse mitään. Alle kolmevuotiaan lapsen paras hoitopaikka on useimmissa tapauksissa koti, miksi yhteiskunnan pitää sotkea tämäkin systeemi?! Jos joku haluaa hoitaa lapsensa kotona ja kasvattaa kunnon kansalaisen niin sallittakoon se hänelle. Mitä säästöä siitä sitten tulee kun päivähoitopaikkoja pitää perustaa lisää eikä niitä nytkään ole riittävästi pääkaupunkiseudulla?! Pienet lapset eivät voi hyvin suurissa päiväkotiryhmissä. Joskus myöhemmin taas maksetaan näiden virheiden tuloksia lasten-ja nuorisopsykiatrian yms.mielenterveyspalveluiden muodossa. Mielestäni subjektiivista päivähoito-oikeutta pitää rajata (ns.virikelapsilta) mutta ei pidä unohtaa sitä tosiasiaa että jotkut perheet tarvitsevat hoitopaikkaa esim.äidin masennuksen tai vaikka työttömyyden takia. Tätä nykyhallitusta en tule hyvällä muistelemaan jos nämä ehdotukset nyt lyödään lukkoon. Se on turmion tie!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:29"]
Siis kylläpä työttömillä on pokkaa sanoa että töiden hakemiseen kuluu 8 h/ pvä 5 krt /vkossa. Jos tuolla hakemisen määrällä on edelleen työtön niin on aika katsoa peiliin, jotain vikaa silloin on. Hakemuksen tekemiseen menee max. tunti ja kyllähän hakemuksia voi naputella samalla kun lapset on kotona.
Yleensä se menee niin että kun tekee hakemuksen, menee hetki aikaa ennen kuin ilmoitetaan että pääseekö haastatteluun. Ja kai haastateltavallakin on jotain mahdollisuutta vaikuttaa haastattelun ajankohtaan. Kyllä työssäkäyvätkin käyvät työhaastatteluissa jos ovat vaihtamassa työpaikkaa. Ei minulle ainakaan kaikki ajat sopisi tuosta noin vaan kun olen töissä. Siihen mennessä kun tiedät milloin se haastattelu on niin varmasti saa varattua hoitajan lapselle.
Olisi kiva tietää kuinka monessa työhaastattelussa nämä työttömät oikein viikoittain käy? Missä menee vikaan jos joka päivä haastattelu eikä työpaikkaa saa???
Ensisijaisesti uskon, että tarkoitus tässä on lopettaa sellaiset virikehoidot (ainakin alle 3-v:n) jos äiti on hoitovapaalla toisen lapsen kanssa. Silloin on kyllä kykenevä hoitamaan kaikki omat maailmaa saatetut lapset!!! En näe mitään järkeä laittaa alle 3-v lasta koko päiväksi päivähoitoon jos äiti on vauvan kanssa kotona. Silloin olisi pitänyt miettiä sitä kakkosen tai kolmosen tekemistä, jos ei niitä pysty kuitenkaan hoitamaan samaan aikaan....
BLAAAAAHHH! HUH!
[/quote]
Muutama vastaväite:
-Useimmat työttömät eivät väitä että työhakemuksiin menisi useita tunteja joka päivä tai että työhaastatteluja olisi koko ajan. Sen sijaan työhakemuksiin voi mennä kylläkin paljon aikaa, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Monet työnantajat käyttävät omia nettisivujaan jonne joutuu rekisteröitymään täyttämään vaikka mitä ruudukoita. Tuollaiseen voi mennä helposti puoli tuntia. (jos siis ei tule mitään keskeytyksiä välillä) Toki nettityöskentelyn voi tehdä myös yöllä eli silloin kun lapset nukkuu jos itse jaksaa.
-Ei ole aina kyse siitä kuinka aikaisin saa tiedon työhaastattelusta jos ei ole ketään ketä pyytää hoitamaan lasta. Voi olla että lähipiirin ihmiset eivät voi koska ovat itsekin töissä päivisin. MLL:n hoitajakin voi olla vaikea saada tiettyyn aikaan ja kaikki eivät halua vierasta ihmistä omaan kotiin hoitamaan omaa lastaan ja sitä ei voi vaatia kaikilta. Voi olla että on vain yksi haastattelu vaikka parissa kuukaudessa mutta siihen on päästävä juuri silloin kun kutsu tulee eli lapsella on oltava hoitopaikka. Kyllä varmaan tuntuu liioitellulta että kokopäivähoitopaikka pitäisi olla haastatteluja varten mutta jonkinlainen osa-hoitopaikka pitäisi taata esim. tietty tuntimäärä viikossa tällaista varten. Mutta sitten päästään siihen tärkeimpään asiaa eli:
-Vaikka haastatteluja hoitopaikkaa tarvittaisin vain joskus niin valmis, olemassa oleva hoitopaikka mahdollistaa töiden aloittamisen pian jo muutaman päivän varoitusajalla. Tämä parantaa työllistymismahdollisuuksia valtavasti. Mitä työttömän pitäisi vastata kysymykseen: Koska voit aloittaa?, jos lapsella ei ole hoitopaikkaa eikä ole varmaa tietoa koska sellaisen saa?
-Ja mitä tulee siihen että työssäkäyvätkin voivat käydä työhaastatteluissa. Niin tosiaan kyllä minäkin silloin pystyin käymään. Sovin vain ajan aikaisin aamulla ennen työpäiväni alkua ja mikäs siinä kun lapset oli hoidossa päiväkodissa tuon ajan niin ei ollut lastenhoito-ongelmia!
-Jos näissä ketjukeskusteluissa on lähinnä ongelma kotihoidontuella olevien äitien virikelapset niin miksi sitten samaan syssyyn aina puhutaan työttömistä ja kotihoidontuella olevista vaikka tilanne on heillä täysin eri. Kotihoidontuella oleva on päättänyt jäädä kotiin omasta tahdostaan. Hänellä ei ole velvollisuuksia tehdä mitään muuta kun hoitaa lapsia toisin kun työttömän velvollisuus on hakea aktiivisesti töitä.
-Mutta olen valmis ymmärtämään myös ihmisiä joilla ei ole sama tilanne kun minulla. Monesti hymyilyttää kun jos vaikka kiivaasti puolustan työttömiä niin oletetaan että olen siis itse työtön vaikka näin ei ole. Ja vaikka en ole perhevapaalla oleva virikelapsen äiti niin oma mielipiteeni on kuitenkin se että joissakin tapauksisa on hyvä että vanhempi lapsi pääsee päiväkotiin samanikäiseen seuraan jos kotona tai pihapiirissä ei ole ketään. Kyllä esim. yli 3-vuotias tarvitsee jo muutakin kun oman äidin ja vauvan seuraa ja sitä ei ole niin helppo vain järjestää menemällä johonkin puistoon tai joku seurakunnan kerho 2 kertaa viikossa ei välttämättä riitä kaikille.
-Kaikilla ihmisillä ei ole nähtävästi ja valitettavasti empatia kykyä ymmärtää muita varsinkaan jos eivät itse ole olleet ollenkaan samanlaisessa tilantessa.
Pienentää voi kyllä subjektiivista päivähoito-oikeutta työttömiltä ja perhevapaalla olevilta juuri puolipäiväiseksi tai vaikka tietty tuntimäärä kuukaudessa ilman että osapuolet kärsisivät tilanteesta mutta kun säästöistä on puhe pelkäämpä että näistä ei nyt mitään merkittävää säästöä synny sillä olen jopa kuullut että päivähoitopaikan rajaaminen kokopäiväisestä puolipäiväiseksi ei tuo merkittäviä säästöjä sillä puolipäiväisen lapsen tilalle ei voi ottaa toista ja päivähoitohenkilöstö kuitenkin mitoitetaan kokopäiväisten mukaan koska hoitajien työsuhteet eivät ole osa-aikaisia.
-Jos työttömille tarjottaisiin hoitopaikka vain esim. työ haastattelujen ajaksi niin kokoaikaisia paikkoja varmasti vähennettäisiin mutta sitten kunta olisikin kusessa kun yhtäkkiä pitäisi järjestää se kokoaikapaikka työllistyvälle kun niitä ei enää olekaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:01"]
Miten muuten meinaat että työnhaku tai työllistyminen onnistuu työttömältä jos lapsella ei ole hoitopaikkaa ollenkaan? Onnistuko sillä että viedään lapset päivittäin puistoon muita tapamaan?
[/quote]
Joka päivä työhaastatteluja? huhhuh
[/quote]
Työn hakeminen on kokopäivähommaa vaikka haastatteluita ei joka päivä olekaan.
Ainakin minulle se oli ihan kokopäivätyötä silloin kun oli työttömänä työnhakijana.
Joka päivä piti etsiä mahdollisia avoimia työpaikkoja ja selvitellään mihin voi laittaa avoimia hakemuksia. Hyvän hakemuspohjan ja CV:n tekemiseen aikaa meni viikko. Lisäksi jokaista hakemusta varten niitä täytyi muokata jonkin verran ja siihen muokkaamiseen meni aikaa muutamia tunteja per hakemus. Jotkut työnantajat myös vaativat työnäytettä hakemuksen mukaan. Yleensä työnäytteen tekemiseen meni aikaa vähintään pari päivää.
Ainakin minulla olisi jäänyt työpaikka saamatta ellen olisi pystynyt panostamaan hakuprosessiin.
[/quote]
Oletko tosissasi? Suosittelen ehdottomasti kansalaisopiston kurssia "Opi tehokkaammaksi ja rivakammaksi".
[/quote]
Aika tehokkaasti kuitenkin löysin työpaikan.
Alallani on paljon työttömyyttä ja jokaista työpaikkaa haki vähintään 200 hakijaa. Taisivat ne 'tehokkaat ja rivakat' karsiutua tehokkaasti ja rivakasti porukasta pois.
Työni on sen sorttista ettei sitä kovin tehokkaasti eikä rivakasti tehdä, ainakaan jos haluaa saada aikaa laadukkaan lopputuloksen :)
Eikö niitä työhakemuksia voi tehdä illalla tai viikonloppuna, silloin kuin mies on kotona?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:47"]
Sä taas näytät kuvittelevan, että ne rekryt on todella joustamattomia ja hirveitä tyranneja? Sille todellakin voi sanoa, että valitettavasti tuo aika ei sovi, mutta sopisiko teille, että tulisin keskiviikkona kello 12.
Niistä asioista ei todellakaan kannata tehdä liian vaikeita.
En kuitenkaan suosittele kokeilemaan tuota itselle sopivan ajan ehdottamista. Saattaa vaikka sopiakin haastattelijalle ja voi käydä niin, että joudutkin menemään töihin!
Kunnat ovat velvollisia järjestämään päivähoitopaikan nopeasti. Työn aloitusaika yleensä sovitaan työnantajan kanssa yhdessä. Työnantajat ovat ihmisiä. "Ymmärtävät, että lapsen täytyy saada ensin hoitopaikka ennen kuin voit aloittaa työt. Jos eivät ymmärrä, niin miten sellaisen työnantajan palvelukseen edes haluaisi mennä? Mitä sitten, kun lapsi sairastuu? Ei varmaan hirveästi ymmärrystä liikenisi silloinkaan poissaololle.
Joten sen duunin menettäminen ei luulisi kauheasti haittaavan."
Ensinnäkään poissaoloista lasten sairastelun takia ei ketään irtisanota. Oletko tietoinen että lain mukaan se ei ole edes mahdollista?
Voihan sitä koittaa kaikenlaista ja ehkä kaikki sopii rekrytoijalle? Ehkä juuri tämä rekrytoija sanoo kaikkeen sopii, eli sopii tulla vaikka ensi keskiviikkona, sopii aloittaa vasta kun hoitopaikka on lapselle löytynyt, sopiii sitä ja tätä. Tai ehkä ei sovi!
Oletko tietoinen että yhteen työpaikkaan on monta kymmentä jopa sata hakijaa? Myös haastatteluihin valitaan usea. Kumman luulet olevan vahvemmilla jos muut asiat ovat tasavahvoja: sen joka itse ehdottelee ja sanelee koska voi tulla haastatteluun ja aloittaa tai se työnhakija joka sanoo mutkattomasti sopii kaikkeen mitä rekrytoija itse ehdottaa varsinkin jos kysytään voitko aloittaa heti?
[/quote]
Sulle tulee kaksi haastattelukutsua perjantaiksi kello 9. Sanotko molempiin 'kyllä', kun ei ole munaa ehdottaa toiselle jotain toista aikaa? Miten ajattelit ratkaista tämän kahdessa paikassa yhtä aikaa olemisen?
[/quote]
Entä jos se toinen ehdottomani aika ei sovi rektytoijalle. Sitten hän ehdottaa jotain uutta aika. Sekään ei sovi kun voi voi lapsen kerho ei ole juuri tuohon aikan. Sitten ehdotan taas uutta....
[/quote]
Miten sä pärjäät yleensäkään elämässä? Et taida pärjätä. Asiat hoituu jos ne vaan oikeasti haluaa hoitaa!
[/quote]
Kerro miten asia hoituu jos työhaastattelijalle ei sovi juuri silloin kun minulle sopii eli silloin kun lapsella sattuu olemaan vaikka joku seurakunnan kerho? Ei se minusta ole silloin kiinni. Tuo on niin idioottimaista että kun ei muuta keksitä niin sitten se kuuluisa lause "Kyllä vaan hoituu jos vain haluaa" Niin haluamisestahan kaikki on kiinni....
Tälläkin hetkellä päiväkodista on saatavilla tilapäistä hoitoa, maksua vastaan tietenkin. Työhaastatteluissa sitä voisi käyttää, samoin kun itse rakennettua turvaverkkoa. Ei sen turvaverkon tarvitse olla sukulainen, vaan se voi aivan hyvin olla vaikkapa kerhossa tavattu toinen äiti. Itseään voi syyttää, jo ei ole osannut rakentaa turvaverkkoa.
Vanhemman työllistyessä hoitopaikka on tarjottava kahden viikon sisällä, siis ihan nytkin. Olisiko viikkoa tai kaksi aivan ylitsepääsemätön ero?
Ja sitten kun se työhaastattelu tulee niin mitä sitten? Kenelle sinä nakkaisit lapsen kun työhaastatteluun ei voi lasta ottaa mukaan. Älä selitä is
ä, naapuri tai mummi kun monella todellakin on niin että kukaan edellämainituista ei voi tulla kesken päivää hoitamaan lasta. (mummi voi olla 500 kilsan päässä ja miehellä työ josta ei loikita kesken kaiken pois)
Ja on todistettu juttu että moneen työpaikkaan voi työllistyä paremmin jos voi aloittaa heti eli käytännössä viikon sisällä. Tehdäänkö sitten uusi uudistus lakiin että kokopäivähoitopaikan saa heti viikon sisällä jos työpaikka löytyy?
[/quote]
meillä nuorimmainen sen 10 päivää puolipäivää/kk päivähoidossa kun itse olen työttömänä ja haen työtä. Esikoinen jo koulussa. Minusta tuo riittää ihan hyvin työttömälle.. jos tulee haastattelu seuraavalle päivälle saa ainakin meidän päiväkodissa siirrettyä päiviä ja en varaakkaan päiviä kun viikon varoitusajalla ja aina jätän "varapäiviä" säästöön haastattelujen varalta. KUN saan töitä voi sopimuksen helposti muuttaa kokopäiväiseksi.. En usko, että kukaan työtön tarvitsee kokopäivähoitoa, eihän se taloudellisestikkaan kannata...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:00"]
Eikö niitä työhakemuksia voi tehdä illalla tai viikonloppuna, silloin kuin mies on kotona?
[/quote]
No niinhän ne kaikki tekee, mutta pitää vain kovasti esittää kuinka se työn hakeminen on rankkaa ja aikaa vievää, että on joku selitys sille miksi lapset on hoidossa vaikka itse kotona.
Se on ihan bullshitiä, ettei työtön voisi hoitaa itse lapsiaan. Suurimmalla osalla on sen verran tuttavia, että joku hoitaja ihan takuulla löytyy haastattelun ajaksi jos vain niin haluaa. Tietenkin näitä täysin erakkoja ja syrjäytyneitäkin on, mutta SUURIN osa ei sellaisia ole.
Näiden muutamien erakkojen vuoksiko sitten pitäisi säilyttää oikeus siihen päivähoitoon?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:34"]
luuletko että Ranskassa maksetaan vanhempainetuuksia samaan tapaan kuin Suomessa?
[/quote]
Siellä se huomioidaan verotuksessa ;)
[/quote]
Juu ja tosiaan mainitsin vaan siitä, että "hoitopaikka" eli 3-vuotiaana alkava koulu on maksuton. Minulla on sukua Ranskassa joten näistä on tullut keskusteltua paljonkin...
[/quote]
No ei se nyt ihan noin mene.... Aika harvalla ranskalaisella perheellä on niin isot tulot että veronkevennykset vastaisivat suomalaisia vanhempainetuuksia, jotka, luvalla sanoen ovat ruhtinaallisia. Lisäksi tietysti se, että vanhempainvapaalla oleva hoidattaa muut lapsensa veronmaksajien kustannuksella myös.
Lisäksi tietysti koulu jota Ranskassa järjestetään on "hieman" eri hintaista kuin päivähoito Suomessa. Yhteiskunnalle. Mutta senhän toki tiesitkin sitten kun tunnet paikalliset tavat niin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:07"]
Työhaastatteluissa sitä voisi käyttää, samoin kun itse rakennettua turvaverkkoa. Ei sen turvaverkon tarvitse olla sukulainen, vaan se voi aivan hyvin olla vaikkapa kerhossa tavattu toinen äiti. Itseään voi syyttää, jo ei ole osannut rakentaa turvaverkkoa.
[/quote]
Miten te Voitte olla noin sinisilmäisiä oikeasti?? Me jos kuka olemme koittaneet laajentaa tukiVerkostoa mutta kun se meni lopulta siihen, että ME hoidimme kyllä muiden lapsia mutta meidän lapsille ei hoitajaa juuri löytynytkään niin pistimme stopin siihen.
Mistä se päiväkoti tietää onko vanhempi työtön vai ei? Ryhtyykö kunta ajelemaan vertailulistoja työttömistä ja päiväkodissa olijoista? Mikä on sanktio, jos ei kerro että on työtön ja jää kiinni että lapsi onkin päiväkodissa vaikka pitäisi olla kotona?
jollakin on irtisanomisaika, mutta ei työvelvoitetta, saako silloin pitää lasta päiväkodissa.
Ei niin yksinkertainen ole kuin luulisi. Paljon tulee kunnille kustannuksia paperitöistä.
näitä perusteluja miksi subjektiivinen hoito pitää olla... "kyllä kolmevuotias jo tarvitsee muutakin kuin äidin ja vauvan seuraa" Nyt ihan oikeasti...
Ei VOI olla niin että kolmevuotias tarvitsee lauman muita kolmevuotiaita ja pari vierasta aikuista kasvaakseen ehjäksi ihmiseksi. Alle viisivuotias EI TARVITSE ikätoverilauman seuraa mihinkään. Sisarukset, vanhemmat, isovanhemmat, kummit, ystäväperheet, naapurit, kerhotädit, kaupan kassat, bussikuskit, mökkinaapurit, onhan lapsen ympärillä ihmisiä! Jos perhe on valinnut saada olla eristyksissä muusta maailmasta niin yhteiskunnan ei liene tarpeen maksaa valinnan seurauksia (ei ole kontakteja lapsiperheisiin). Maksakoon itse.
Kehittyvä lapsi nimenomaan ja kaikkein kipeimmin tarvitsee AIKUISTA ehkä juurikin sitä äitiä (mutta tätä ei saa sanoa ääneen). Miten muuten hän oppii kuinka toimia maailmassa? Toiselta keskenkasvuiselta vekaralta? Enpä usko. Työssäkäyvien vanhempien suurin tuska ja kipein kohta on kuinka antaa lapsille riittävästi aikaa ja huomiota työpäivien jälkeen. Virikehoidattajat eivät tätä mieti.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:06"]
Siis lähetätkö sä saman hakemuksen joka paikkaan, jos se on kerralla viilattu kuntoon? Tai oletko miettinyt asioita, jotka parantaisivat työllistymismahdollisuuksiasi työkokemuksen puutteesta huolimatta? Lisäkoulutusta? Vapaaehtoistyötä? Oletko käynyt laadukkaissa työnhakukoulutuksissa? Tiedätkö oikeasti miten töitä pitää hakea, varsinkin, jos olet tuollaisessa tilanteessa, että niitä ei ole helppo löytää?
[/quote]
Laadukasta työnhakukoulutusta ei ole olemassa. Niistä hakemuksista kyllä näkee, että ihminen on "opetellut hakemaan töitä oikein (yeah right)". Ja ne hakemukset harvoin kyllä kiinnostavat yhtään ketään.
t: se yrittäjä
[/quote]
Sulla ei selkeästi ole paljoakaan käsitystä työnhausta. Suuri osa työpaikoista löytyy ihan muuten kuin niitä hakemuksia täyttelemällä. Ahkera työnhakija käyttää myös ne keinot, ja niitä sinä et edes koskaan näe työnhakemuksia lukiessasi.
t. 97