Hienoa! Subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu.
Hallitus käy budjettiriiheä ja tietojen mukaan subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan ja myös kodinhoidon tukea leikataan rajusti.
Hyvä juttu, ihmiset joutuvat ottamaan vastuusta omasta elämästään. Turhista kannustinloukuista pitää päästä eroon!
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:36"]
Huvittaa näin työttömänä lukea näitä juttuja, miten se työnhaku on rankkaa ja aikaa vievää kokopäivätyötä. :D
Mulla on muuten lapset kotona mun kanssa. Hyvin siltikin lähtee hakemukset eteenpäin. Haastattelukutsuja ei ole pahemmin tullut, mutta jos tulee, niin lapset lähtee vaikka mukaan jos ei muu auta. ;)
[/quote]
Kannattaisko laittaa ne muksut hoitoon ja tehdä hakemukset kunnolla jos edes haastatteluun et ole päässyt?
-pätkätyöläinen, joka oli muutaman päivän työttömänä , mutta laitoinkin hakemuksia jo ennen työsuhteen päättymistä PALJON ja niihin meni aikaa.
[/quote]
Mulla ei ole työkokemusta, se vaikuttaa tosi paljon. En mä oikein pysty viilaan tuota hakemusta yhtään tuon paremmaksi. Lisäksi mulla on illat aikaa hakemuksia täytellä. Eihän sitä ole pakko päivällä tehdä.
Huvittaa näin työttömänä lukea näitä juttuja, miten se työnhaku on rankkaa ja aikaa vievää kokopäivätyötä. :D
Mulla on muuten lapset kotona mun kanssa. Hyvin siltikin lähtee hakemukset eteenpäin. Haastattelukutsuja ei ole pahemmin tullut, mutta jos tulee, niin lapset lähtee vaikka mukaan jos ei muu auta. ;)
[/quote]
Kannattaisko laittaa ne muksut hoitoon ja tehdä hakemukset kunnolla jos edes haastatteluun et ole päässyt?
-pätkätyöläinen, joka oli muutaman päivän työttömänä , mutta laitoinkin hakemuksia jo ennen työsuhteen päättymistä PALJON ja niihin meni aikaa.
[/quote]
Sama tuli mullekin mieleen. Ei taida olla käsitystä mitä on oikeasti aktiivinen ja tuloksellinen työnhaku, jos se on vain "hakemusten lähettelyä" samalla kun hoitaa lapset sivussa. Taitaa työnhaun taidot ja tekniikat olla pikkaisen hukassa.
Toki jos siellä kotona viihtyy ja vain harrastelee hakemusten tekoa, mutta jos oikeasti on aktiivinen ja varsinkin vasta aloittanut työnhaun, saa paljon parempia tuloksia, jos sitä tekee tosissaan ja muutakin kuin vain "lähettelee hakemuksia".
[/quote]
Olet pöljä! Lapset lähtee vaikka mukaan haastatteluun jos ei muu auta... Oletko tosissasi? Työllistymismahdollisuutesi ovat siis "huipussaan!"
Mutta ei se mitään tämähän sopii näille joille se on kynnyskysymys että työttömien lapset eivät tarvitse päivähoitoa. He nähtävästi toivovatkin juuri tuollaisia tapauksia kun sinä. Eli pienten lasten äitejä jotka hoitavat lapsia kotona työttömyskorvauksella (joka on monessa kunnassa muuten enemmän kun kotihoidontuki) ja jotka eivät työllisty!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:40"]
Siis aivan loistavaa! Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen on vain alkua, odottakaas vain, kohta sitä ei ole enää ollenkaan. Ja ihan oikeutetusti.
Päivähoitopaikat tarvitaan työssäkäyvien vanhempien lapsille. Jos ei jaksa hoitaa isompia sisaruksia kotona, ei niitä vauvoja kannata hankkia. Tämä siis näille tän palstan urputtajille, jotka vievät isommat sisarukset pois vauvan tieltä hoitoon kun perhanat valittavat kun äidillä ei ole enää energiaa eikä aikaa leikkiä. Siis onko ihan aikuisten oikeasti säälittävämpää kommenttia kuin "ei mulla riitä kyvyt keksiä kehittävää tekemistä ja lapsethan oppivat sosiaalisuutta ja ryhmässä toimimista..." Erästä lastenlääkäriä lainatakseni: "paskat ne kolmivuotiaat siellä päiväkodissa mitään sosiaalisia taitoja toisilleen opeta, eikä hoitajilla ole lapsille aikaa".
Onneksi yksityisen hoidon tukeen ei puututa, meillä se toimii mainiosti. Kela maksaa suurimman osan kolmen alle kouluikäisen hoitajan palkasta, omasta pussista menee vain parisen sataa kuussa. Siitäkin huolimatta, että olen äitiyspäivärahalla kotona vauvan kanssa. Asiat voi järjestää näinkin. Ja lapset tykkäävät olla kotona, nukkua pitkään ja leikkiä keskenään. Kaksi aikuista takaa sen, että huomiotakin saavat tarpeeksi.
[/quote]
Kuinka sinä ratkaisisit pätkätyöläisten lapsien hoidon?
[/quote]
Hoitorinki yksityisen hoidon tuella. Tai oma hoitaja, jos lapsia on tarpeeksi monta jo kotona. Ei pätkätyöläisten lapsia kannata päiväkotiin raahata.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:59"]
[/quote]
[/quote]
Mulla ei ole työkokemusta, se vaikuttaa tosi paljon. En mä oikein pysty viilaan tuota hakemusta yhtään tuon paremmaksi. Lisäksi mulla on illat aikaa hakemuksia täytellä. Eihän sitä ole pakko päivällä tehdä.
[/quote]
Siis lähetätkö sä saman hakemuksen joka paikkaan, jos se on kerralla viilattu kuntoon? Tai oletko miettinyt asioita, jotka parantaisivat työllistymismahdollisuuksiasi työkokemuksen puutteesta huolimatta? Lisäkoulutusta? Vapaaehtoistyötä? Oletko käynyt laadukkaissa työnhakukoulutuksissa? Tiedätkö oikeasti miten töitä pitää hakea, varsinkin, jos olet tuollaisessa tilanteessa, että niitä ei ole helppo löytää?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:01"]
Sama tuli mullekin mieleen. Ei taida olla käsitystä mitä on oikeasti aktiivinen ja tuloksellinen työnhaku, jos se on vain "hakemusten lähettelyä" samalla kun hoitaa lapset sivussa. Taitaa työnhaun taidot ja tekniikat olla pikkaisen hukassa.
Toki jos siellä kotona viihtyy ja vain harrastelee hakemusten tekoa, mutta jos oikeasti on aktiivinen ja varsinkin vasta aloittanut työnhaun, saa paljon parempia tuloksia, jos sitä tekee tosissaan ja muutakin kuin vain "lähettelee hakemuksia".
[/quote]
No kerrotko mitä se oikea ja aktiivinen työnhaku on?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:47"]
Sä taas näytät kuvittelevan, että ne rekryt on todella joustamattomia ja hirveitä tyranneja? Sille todellakin voi sanoa, että valitettavasti tuo aika ei sovi, mutta sopisiko teille, että tulisin keskiviikkona kello 12.
Niistä asioista ei todellakaan kannata tehdä liian vaikeita.
En kuitenkaan suosittele kokeilemaan tuota itselle sopivan ajan ehdottamista. Saattaa vaikka sopiakin haastattelijalle ja voi käydä niin, että joudutkin menemään töihin!
Kunnat ovat velvollisia järjestämään päivähoitopaikan nopeasti. Työn aloitusaika yleensä sovitaan työnantajan kanssa yhdessä. Työnantajat ovat ihmisiä. "Ymmärtävät, että lapsen täytyy saada ensin hoitopaikka ennen kuin voit aloittaa työt. Jos eivät ymmärrä, niin miten sellaisen työnantajan palvelukseen edes haluaisi mennä? Mitä sitten, kun lapsi sairastuu? Ei varmaan hirveästi ymmärrystä liikenisi silloinkaan poissaololle.
Joten sen duunin menettäminen ei luulisi kauheasti haittaavan."
Ensinnäkään poissaoloista lasten sairastelun takia ei ketään irtisanota. Oletko tietoinen että lain mukaan se ei ole edes mahdollista?
Voihan sitä koittaa kaikenlaista ja ehkä kaikki sopii rekrytoijalle? Ehkä juuri tämä rekrytoija sanoo kaikkeen sopii, eli sopii tulla vaikka ensi keskiviikkona, sopii aloittaa vasta kun hoitopaikka on lapselle löytynyt, sopiii sitä ja tätä. Tai ehkä ei sovi!
Oletko tietoinen että yhteen työpaikkaan on monta kymmentä jopa sata hakijaa? Myös haastatteluihin valitaan usea. Kumman luulet olevan vahvemmilla jos muut asiat ovat tasavahvoja: sen joka itse ehdottelee ja sanelee koska voi tulla haastatteluun ja aloittaa tai se työnhakija joka sanoo mutkattomasti sopii kaikkeen mitä rekrytoija itse ehdottaa varsinkin jos kysytään voitko aloittaa heti?
[/quote]
Sulle tulee kaksi haastattelukutsua perjantaiksi kello 9. Sanotko molempiin 'kyllä', kun ei ole munaa ehdottaa toiselle jotain toista aikaa? Miten ajattelit ratkaista tämän kahdessa paikassa yhtä aikaa olemisen?
[/quote]
Miten ajattelit ratkaista sen kysymyksen jos kysytään mahdollisuutta aloittaa heti parin päivän päästä? Pitäisikö olla munaa sanoa että jos nyt odottaisin kuitenkin kohdallani sen pari viikkoa ainakin.
Kirjoitit että kunnalla on velvollisuus osoittaa hoitopaikka pian jos työllistyy mutta sopivasti unohdit mainita mitä tarkoittaa pian? Niin mitä se tarkoittaa lain mukaan. Tiedätkö edes? Vihje. Se on enemmän kun pari päivää.
[/quote]
Ihan vähän ot, mutta yrittäjänä ja työnantajana en taatusti palkkaa yhtään ihmistä, jolle työhakemuksen tekeminen on työtä. Jos itsestään ei osaa sujuvasti kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi niin, että se työnantajaa kiinnostaa, tai webbilomakkeen täyttäminen ei onnistu reippaasti (reilusti alle tunnin), meiltä ainakaan on turha tulla kysymään töitä. Ja automatiikka karsiikin nämä usean tunnin lomakkeentäyttäjät sieltä heti pois.
Aktiivinen työnhaku on sitä, että naputat lyhyen sähköpostiviestin max vartissa ja/tai soitat kysyäksesi lisätietoja. Kaikki muu on idioottien puuhastelua.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:02"]
Siis aivan loistavaa! Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen on vain alkua, odottakaas vain, kohta sitä ei ole enää ollenkaan. Ja ihan oikeutetusti.
Päivähoitopaikat tarvitaan työssäkäyvien vanhempien lapsille. Jos ei jaksa hoitaa isompia sisaruksia kotona, ei niitä vauvoja kannata hankkia. Tämä siis näille tän palstan urputtajille, jotka vievät isommat sisarukset pois vauvan tieltä hoitoon kun perhanat valittavat kun äidillä ei ole enää energiaa eikä aikaa leikkiä. Siis onko ihan aikuisten oikeasti säälittävämpää kommenttia kuin "ei mulla riitä kyvyt keksiä kehittävää tekemistä ja lapsethan oppivat sosiaalisuutta ja ryhmässä toimimista..." Erästä lastenlääkäriä lainatakseni: "paskat ne kolmivuotiaat siellä päiväkodissa mitään sosiaalisia taitoja toisilleen opeta, eikä hoitajilla ole lapsille aikaa".
Onneksi yksityisen hoidon tukeen ei puututa, meillä se toimii mainiosti. Kela maksaa suurimman osan kolmen alle kouluikäisen hoitajan palkasta, omasta pussista menee vain parisen sataa kuussa. Siitäkin huolimatta, että olen äitiyspäivärahalla kotona vauvan kanssa. Asiat voi järjestää näinkin. Ja lapset tykkäävät olla kotona, nukkua pitkään ja leikkiä keskenään. Kaksi aikuista takaa sen, että huomiotakin saavat tarpeeksi.
[/quote]
[/quote]
Hoitorinki yksityisen hoidon tuella. Tai oma hoitaja, jos lapsia on tarpeeksi monta jo kotona. Ei pätkätyöläisten lapsia kannata päiväkotiin raahata.
[/quote]
Siis luuletko vakavissasi, että jos oikeus päivähoitoon poistuu työttömille, silti he voisivat saada yksityisenhoidon tukea? Hei haloo! Tottakai se poistuisi samalla, eihän tuossa muutoksessa muuten olisi mitään järkeä.
Sä taas näytät kuvittelevan, että ne rekryt on todella joustamattomia ja hirveitä tyranneja? Sille todellakin voi sanoa, että valitettavasti tuo aika ei sovi, mutta sopisiko teille, että tulisin keskiviikkona kello 12.
En kuitenkaan suosittele kokeilemaan tuota itselle sopivan ajan ehdottamista. Saattaa vaikka sopiakin haastattelijalle ja voi käydä niin, että joudutkin menemään töihin!
Kunnat ovat velvollisia järjestämään päivähoitopaikan nopeasti. Työn aloitusaika yleensä sovitaan työnantajan kanssa yhdessä. Työnantajat ovat ihmisiä. "Ymmärtävät, että lapsen täytyy saada ensin hoitopaikka ennen kuin voit aloittaa työt. Jos eivät ymmärrä, niin miten sellaisen työnantajan palvelukseen edes haluaisi mennä? Mitä sitten, kun lapsi sairastuu? Ei varmaan hirveästi ymmärrystä liikenisi silloinkaan poissaololle.
Ensinnäkään poissaoloista lasten sairastelun takia ei ketään irtisanota. Oletko tietoinen että lain mukaan se ei ole edes mahdollista?
Voihan sitä koittaa kaikenlaista ja ehkä kaikki sopii rekrytoijalle? Ehkä juuri tämä rekrytoija sanoo kaikkeen sopii, eli sopii tulla vaikka ensi keskiviikkona, sopii aloittaa vasta kun hoitopaikka on lapselle löytynyt, sopiii sitä ja tätä. Tai ehkä ei sovi!
Oletko tietoinen että yhteen työpaikkaan on monta kymmentä jopa sata hakijaa? Myös haastatteluihin valitaan usea. Kumman luulet olevan vahvemmilla jos muut asiat ovat tasavahvoja: sen joka itse ehdottelee ja sanelee koska voi tulla haastatteluun ja aloittaa tai se työnhakija joka sanoo mutkattomasti sopii kaikkeen mitä rekrytoija itse ehdottaa varsinkin jos kysytään voitko aloittaa heti?
[/quote]
Sulle tulee kaksi haastattelukutsua perjantaiksi kello 9. Sanotko molempiin 'kyllä', kun ei ole munaa ehdottaa toiselle jotain toista aikaa? Miten ajattelit ratkaista tämän kahdessa paikassa yhtä aikaa olemisen?
[/quote]
Entä jos se toinen ehdottomani aika ei sovi rektytoijalle. Sitten hän ehdottaa jotain uutta aika. Sekään ei sovi kun voi voi lapsen kerho ei ole juuri tuohon aikan. Sitten ehdotan taas uutta....
Kyllä suomalainen nainen on yksinkertainen ja laiska:D Tämä ketju jo kertoo sen. Päivähoito on alunperin kehitetty Suomessa sitä varten että naiset voivat käydä töissä. Ne jotka eivät käy kodin ulkopuolella eivät sitä tarvitse kun heidän TYÖNSÄ on lapset ja koti. Nykyään vaan kotiin jäävät äidit haluavat viettää kotona laatuaikaa työssäkäyvien verovaroilla. Hiphiphurei!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:06"]
Siis lähetätkö sä saman hakemuksen joka paikkaan, jos se on kerralla viilattu kuntoon? Tai oletko miettinyt asioita, jotka parantaisivat työllistymismahdollisuuksiasi työkokemuksen puutteesta huolimatta? Lisäkoulutusta? Vapaaehtoistyötä? Oletko käynyt laadukkaissa työnhakukoulutuksissa? Tiedätkö oikeasti miten töitä pitää hakea, varsinkin, jos olet tuollaisessa tilanteessa, että niitä ei ole helppo löytää?
[/quote]
Laadukasta työnhakukoulutusta ei ole olemassa. Niistä hakemuksista kyllä näkee, että ihminen on "opetellut hakemaan töitä oikein (yeah right)". Ja ne hakemukset harvoin kyllä kiinnostavat yhtään ketään.
t: se yrittäjä
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:09"]
[/quote]
[/quote]
Entä jos se toinen ehdottomani aika ei sovi rektytoijalle. Sitten hän ehdottaa jotain uutta aika. Sekään ei sovi kun voi voi lapsen kerho ei ole juuri tuohon aikan. Sitten ehdotan taas uutta....
[/quote]
Miten sä pärjäät yleensäkään elämässä? Et taida pärjätä. Asiat hoituu jos ne vaan oikeasti haluaa hoitaa!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En todellakaan lähetä. En mä nyt mikään idiootti ole. :D
Ihan tosissaan haen töitä ja kaikilla "oikeilla" tavoilla, mutta siltikään ei tuota ongelmaa hoitaa lapset kotona.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:09"]
Kyllä suomalainen nainen on yksinkertainen ja laiska:D Tämä ketju jo kertoo sen. Päivähoito on alunperin kehitetty Suomessa sitä varten että naiset voivat käydä töissä. Ne jotka eivät käy kodin ulkopuolella eivät sitä tarvitse kun heidän TYÖNSÄ on lapset ja koti. Nykyään vaan kotiin jäävät äidit haluavat viettää kotona laatuaikaa työssäkäyvien verovaroilla. Hiphiphurei!
[/quote]
Pieni korjaus... päivähoito kehitettiin suomalaislapsille ensisijaisesti lasten hengen turvaamiseksi. Lukekaa täältä: http://www.julkari.fi/handle/10024/101652
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis luuletko vakavissasi, että jos oikeus päivähoitoon poistuu työttömille, silti he voisivat saada yksityisenhoidon tukea? Hei haloo! Tottakai se poistuisi samalla, eihän tuossa muutoksessa muuten olisi mitään järkeä.
[/quote]
No ei poistu. Yksityisen hoidon tuki on tälläkin hetkellä saatavilla myös äitiyspäivärahalaisille, tuohan se työpaikan tullessaan ja yksi työtön Suomessa vähemmän + verotuloja valtiolle.
Työttömät sen sijaan eivät tuota yhtään mitään, vaan kuluttavat sekä itse että päivähoitopaikkojen muodossa moninkertaisesti. On korkea aika, että tähän puututaan.
[/quote]
Olet pöljä! Lapset lähtee vaikka mukaan haastatteluun jos ei muu auta... Oletko tosissasi? Työllistymismahdollisuutesi ovat siis "huipussaan!"
Mutta ei se mitään tämähän sopii näille joille se on kynnyskysymys että työttömien lapset eivät tarvitse päivähoitoa. He nähtävästi toivovatkin juuri tuollaisia tapauksia kun sinä. Eli pienten lasten äitejä jotka hoitavat lapsia kotona työttömyskorvauksella (joka on monessa kunnassa muuten enemmän kun kotihoidontuki) ja jotka eivät työllisty!
[/quote]
Mä en saa työttömyyskorvausta. Enkä mitään muutakaan korvausta. Sori.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 15:07"]
[/quote]
Ihan vähän ot, mutta yrittäjänä ja työnantajana en taatusti palkkaa yhtään ihmistä, jolle työhakemuksen tekeminen on työtä. Jos itsestään ei osaa sujuvasti kertoa lyhyesti ja ytimekkäästi niin, että se työnantajaa kiinnostaa, tai webbilomakkeen täyttäminen ei onnistu reippaasti (reilusti alle tunnin), meiltä ainakaan on turha tulla kysymään töitä. Ja automatiikka karsiikin nämä usean tunnin lomakkeentäyttäjät sieltä heti pois.
Aktiivinen työnhaku on sitä, että naputat lyhyen sähköpostiviestin max vartissa ja/tai soitat kysyäksesi lisätietoja. Kaikki muu on idioottien puuhastelua.
[/quote]
Olen ollut itsekin työnantajana, joten tiedän senkin puolen ja osaan olla hyvinkin tehokas. Minä osaan täyttää lomakkeen lyhyesti ja ytimekkäästi, ei se aika mene siihen naputteluun. Mutta se näkymätön työ onkin juuri se, mihin aikaa menee: Ennen hakemuksen tekoa analysoin ilmoituksen, mitä siinä halutaan sekä hankin taustatietoja firmasta, yksiköstä jne. Jos siellä on tuttuja töissä, saatan soittaa heille.
Sitten analysoin mitkä asiat itsestäni ovat niitä mitkä haluan nostaa esille ja millä tavalla ne kerron. Valmistaudun puheluun, soitan työnantajalle kysyn mahdollisia lisätietoja ja tuon muutamalla sanalla ohimennen esille itsestäni asioita, joihin haluan hänen kiinnittävän huomion.
Eivät ne esille tuotavat asiat todellakaan ole aina läheskään samoja. Kun tuohon rutinoituu ja kaiken on jo kertaalleen miettynyt kirjoittanut, ei se vie enää vie niin paljon aikaa, mutta varsinkin alussa. Tietenkin myös kannattaa analyyttisesti miettiä mitä kaikkia taitoja itsellä oikeasti onkaan, yllättävän moni työnhakija ei ole omista vahvuuksistaan tietoinen. (Tämä on tullut huomattua niin työelämässä kuin rekrytoidessakin.)
Lisäksi joihinkin paikkoihin hakemukset ovat todella pitkiä, videohaastatteluita jne. Ei kaikkiin töihin päästä pikaisella puhelulla ja lyhyellä viestillä.
Sinulle tästä kaikesta näkyy vain ytimekäs ja tiivis hakemus sekä lyhyt puhelu, joka todennäköisesti vaikuttaa aika nappiin sinun tarpeisiisi sopivalta. Olet aika kokematon rekrytoija, jos tätä tajua.
Lisäksi on aivan uskomatonta, että ihmiset kuvittelevat yhä nykypäivänä työnhaun olevan avoimiin työpaikkailmoituksiin vastailemista, lomakkeiden (vaikkakin sähköisten) täyttelyä ja haastatteluissa käymistä.
Todellisuudessa suuri osa työpakoista löytyy aivan muita reittejä, ja niiden löytäminen ja käyttäminen ei tule useimmille itsestään, vaan vaatii työtä.
Kenelle minä lapset vien, ellen päiväkotiin että saan hoidettua edes jotain?
Samalla lailla kun työssäkäyväkin... Ei meillä ainakaan ole mahdollisuutta pitää lasta hoidossa enempää kuin juuri sen työpäivän verran...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:31"]
Kunnat ovat velvollisia järjestämään päivähoitopaikan nopeasti. Työn aloitusaika yleensä sovitaan työnantajan kanssa yhdessä. Työnantajat ovat ihmisiä. Ymmärtävät, että lapsen täytyy saada ensin hoitopaikka ennen kuin voit aloittaa työt. Jos eivät ymmärrä, niin miten sellaisen työnantajan palvelukseen edes haluaisi mennä? Mitä sitten, kun lapsi sairastuu? Ei varmaan hirveästi ymmärrystä liikenisi silloinkaan poissaololle.
Joten sen duunin menettäminen ei luulisi kauheasti haittaavan.
[/quote]
Eivät työnantajat yleensä ole tyranneja, mutta heillä on töitä, jotka pitää saada tehtyä. Silloin usein etusijalla on se, joka pääsee aloittamaan heti. Toisekseen työttömille ei usein ole tarjolla niitä hyviä vakkaritöitä.
Siksi monet tekevät pätkätöitä, sijaisuuksia ja keikkaa, joissa todellakin pitää päästä töihin just silloin kun pyydetään eikä ensi viikolla. Jos sairastuneen tilalle tarvitaan sijainen, on ihan turha kysyä voisiko se teidän vakkari sairastua vasta parin viikon päästä, kun pääsisin silloin. Ei työnantaja ole tyranni, mutta se tarvitsee sen tekijän nyt heti.
Niitä vakitöitä useille löytyy pätkien kautta, ne vakityötkin jäävät saamatta, jos ei ole valmis ottamaan noita nopeita pätkiä vastaan.
Eikä pidempienkin työsuhteiden löytyminen ole harvinaista niin, että työ pitää aloittaa nopeasti. Minä työnantajana katsoin sormien välistä, kun alaiseni toi yksi päivä lapsensa töihin mukanaan: Vaimo oli saanut edellisenä päivänä töitä, joka oli pakko ottaa vastaan heti, joten mies otti lapsen töihin ja toivoi parasta, ettei tule sanomista. Hänen työnsä oli onneksi sellaista, että tuo juuri ja juuri onnistui muutaman päivän ja minä satuin olemaan hänen pomonsa ja hyväksyin asia, mutta erittäin harvassa työpaikassa tällainen onnistuisi. (Tässä tapauksessa tosin kuntakin oli tosi nopea ja se hoitopaikka järjestyi paljon lakisääteistä nopeammin. Ei olisi kahta viikkoa onnistunut tuo järjestely, vaikka olikin poikkeuksellisen joustava työnantaja isällä.)