Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hienoa! Subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu.

Vierailija
28.08.2013 |

Hallitus käy budjettiriiheä ja tietojen mukaan subjektiivinen päivähoito-oikeus lakkautetaan ja myös kodinhoidon tukea leikataan rajusti. 

Hyvä juttu, ihmiset joutuvat ottamaan vastuusta omasta elämästään. Turhista kannustinloukuista pitää päästä eroon!

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:01"]

Miten muuten meinaat että työnhaku tai työllistyminen onnistuu työttömältä jos lapsella ei ole hoitopaikkaa ollenkaan? Onnistuko sillä että viedään lapset päivittäin puistoon muita tapamaan?

[/quote]

Joka päivä työhaastatteluja? huhhuh

[/quote]

Ja sitten kun se työhaastattelu tulee niin mitä sitten? Kenelle sinä nakkaisit lapsen kun työhaastatteluun ei voi lasta ottaa mukaan. Älä selitä isä, naapuri tai mummi kun monella todellakin on niin että kukaan edellämainituista ei voi tulla kesken päivää hoitamaan lasta. (mummi voi olla 500 kilsan päässä ja miehellä työ josta ei loikita kesken kaiken pois)

Ja on todistettu juttu että moneen työpaikkaan voi työllistyä paremmin jos voi aloittaa heti eli käytännössä viikon sisällä. Tehdäänkö sitten uusi uudistus lakiin että kokopäivähoitopaikan saa heti viikon sisällä jos työpaikka löytyy?

Vierailija
22/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 12:36"]

Se ei poistu, vaan sitä suunnitellaan rajattavan. Puolipäivähoito riittäisi, jos toinen vanhemmista on kotona.

[/quote]

Poistuu asteittain, kuten esim. asuntojen korkojen verovähennysoikeus tms. Ei ole varaa. 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä vakituista työpaikkaa ole välttämättä odottamassa silloinkaan, kun kotihoidontukioikeus loppuu lapsen täyttäessä 3v. Onko eroa, jääkö äiti työttömäksi äitiysloman jälkeen vai vasta parin vuoden kuluttua?

[/quote]

On siinä se rahallinen ero. Esimerkiksi itse olen nyt pelkällä kotihoidontuella, vaikka voisin nostaa myös työttömyyskorvausta. En ole sitä nostanut, koska en halua vielä aloittaa työnhakua. Jos kotihoidontuki katkeaisi minulta nyt, nostaisin tietenkin työttömyyskorvausta (ansiosidonnaista). 

Vierailija
24/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että työllisyyttä yritetään nostaa sillä että palkataan lisää ihmisiä valvomaan varhaiskasvatusta ja tekemään arvioita perheiden päivähoidontarpeesta ja -oikeuksista. 

Vierailija
25/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:09"]

Se ei poistu, vaan sitä suunnitellaan rajattavan. Puolipäivähoito riittäisi, jos toinen vanhemmista on kotona.

[/quote]

Poistuu asteittain, kuten esim. asuntojen korkojen verovähennysoikeus tms. Ei ole varaa. 

[/quote]

[/quote]

Eli sinun oman ennustuksen mukaan poistuu. En usko ennustajiin.

Vierailija
26/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Poistuu aivan varmasti, kun on aivan idioottisysteemi. Ei muualla moista järjettömyyttä tunneta. Löysät tullaan ottamaan pois kaikilta osa-alueilta Suomessa - jo pelkästään EU, maahanmuutto ja väestönikääntyminen pakottavat tähän. Ei kai politiikot sano, että kaikki leikkaukset jysäytetään kerralla, mutta ne tehdä tietyn periodin puitteissa. Myös opintotuki poistuu aivan varmasti ja lukukausimaksut tulevat niinkuin muuallakin, jne.

Vierailija
27/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama. Meillä nuorin jo 9v. Etpä päässyt tölväisemään mua. Tosin kummatkin etuudet saisi jäädä.

Vierailija
29/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa lukukausimaksuja ei taida olla kuin harvoissa Englannin huippuyliopistoissa.

Vierailija
30/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:07"]

Miten muuten meinaat että työnhaku tai työllistyminen onnistuu työttömältä jos lapsella ei ole hoitopaikkaa ollenkaan? Onnistuko sillä että viedään lapset päivittäin puistoon muita tapamaan?

[/quote]

[/quote]

Ja sitten kun se työhaastattelu tulee niin mitä sitten? Kenelle sinä nakkaisit lapsen kun työhaastatteluun ei voi lasta ottaa mukaan. Älä selitä isä, naapuri tai mummi kun monella todellakin on niin että kukaan edellämainituista ei voi tulla kesken päivää hoitamaan lasta. (mummi voi olla 500 kilsan päässä ja miehellä työ josta ei loikita kesken kaiken pois)

Ja on todistettu juttu että moneen työpaikkaan voi työllistyä paremmin jos voi aloittaa heti eli käytännössä viikon sisällä. Tehdäänkö sitten uusi uudistus lakiin että kokopäivähoitopaikan saa heti viikon sisällä jos työpaikka löytyy?

[/quote]

Surullista, että monilla ei ole tukiverkkoja ollenkaan. Eikö työttämät voi tukea toisiaan? Katon sun lasta työhaastattelun ajan, ja sinä minun. Onhan niitä sitten MLL:t ja muut. Ehkäpä isä voisi henkilökohtaisen asian hoitamiseen vedoten olla töistä hetken pois ja tehdä ne tunnit sitten myöhemmin, tai ehkä jo etukäteen näitä tilanteita varten. Ei lapsi puolipäiväpaikkaa päiväkodissa tarvi sen takia JOS sattuu tulemaan kutsu työhaastatteluun!

Vierailija
31/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu jäi kolmen lapsen yh:ksi miehen kuoltua yllättäen. Hänellä ei ole työpaikkaa, johon palata. Ainoa tapa etsiä töitä on se, että ainakin isoimmat lapset ovat päivähoidossa.

Toisessa perheessä on äiti 2 lapsen kanssa kotona, vanhin on päivähoidossa. Toisella kotihoidossa olevalla lapsella on syöpä ja perheen jaksaminen on ollut muutenkin kovilla.

Tosi kiva, kun nämäkin ihmiset "joutuvat ottamaan vastuuta" vai mitä? 

Minulla on yli 60.000 e vuositulot ja voisin ilomielin maksaa vaikka kaksi kolmasosaa veroja, jos ne rahat käytettäisiin vanhusten ja lapsiperheiden tukemiseen. Toki pidän myös maallisesta omaisuudesta, lomamatkoista ym. mutta en sillä hinnalla, että kaikista huonoimmassa asemassa olevia kurjistetaan. 

Suoraan sanottuna on rumaa ja iljettävää nähdä, mitkä ovat yhteiskunnan säästökohteet aina silloin, kun on vaikea taloustilanne: lasten päivähoito, koulutus, vanhusten hoito, kouluruoka...

Vierailija
32/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Poistuu aivan varmasti, kun on aivan idioottisysteemi. Ei muualla moista järjettömyyttä tunneta. Löysät tullaan ottamaan pois kaikilta osa-alueilta Suomessa - jo pelkästään EU, maahanmuutto ja väestönikääntyminen pakottavat tähän. Ei kai politiikot sano, että kaikki leikkaukset jysäytetään kerralla, mutta ne tehdä tietyn periodin puitteissa. Myös opintotuki poistuu aivan varmasti ja lukukausimaksut tulevat niinkuin muuallakin, jne.

[/quote]

Poliitikot eivät halua yhtään lisää pitkäaikaistyötöntä tänne joten tämän takia pitävät päivähoito-oikeuden työttömien lapsille jotta aktiivinen työnhaku ja työllistyminen olisi mahdollista. Kumpi on kalliimpaa: pitkäaikaistyötön joka työttömyyskorvauksella "hoitaa" lapsia kotona vai työtä aktiivisesti etsivä työtön jonka lapsi on puolipäivähoidossa ja joka löytää sen työn sitten joskus ehkä muutaman kuukauden tai vuoden päästä mutta ei jää pitkäaikaistyöttömäksi.

Kyllä päättäjät ovat vähän fiksumpia kun sinä eli ajattelevat myös joka säästökohteen seurauksia eli mitä kannattaa säästää ja missä määrin.

Asuntolainen korkoavustus voisikin ihan hyvin lähteä jos nyt on pakko jostain säästää.  En näe siinä mitään niin suurta ongelmaa yhteiskunnallisesti. Harvalla jäisi se asunto ostamatta vaikka korokovähennysoikeus poistettaisiin.

Vierailija
33/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Surullista, että monilla ei ole tukiverkkoja ollenkaan. Eikö työttämät voi tukea toisiaan? Katon sun lasta työhaastattelun ajan, ja sinä minun. Onhan niitä sitten MLL:t ja muut. Ehkäpä isä voisi henkilökohtaisen asian hoitamiseen vedoten olla töistä hetken pois ja tehdä ne tunnit sitten myöhemmin, tai ehkä jo etukäteen näitä tilanteita varten. Ei lapsi puolipäiväpaikkaa päiväkodissa tarvi sen takia JOS sattuu tulemaan kutsu työhaastatteluun!

[/quote]

Ja entä se työllistyminen sen haastattelun jälkeen. Miten työtön voi työllistyä niihin työpaikkoihin joihin pitäisi olla valmis heti. Jos et pysty näihin niin se supistaa aika lailla työpaikkamahdollisuuksia eli huonontaa työllistymismahdollisuuksia.

Sanotko itse työhaastatteluissa tiedusteluun koska voit aloittaa: En tiedä mutta heti kun saan päivähoitopaikan?

Oletko muuten tietoinen että on paljon työpaikkoja jossa tunteja ei voi tehdä sisään tai korvata myöhemmin jos lähtee luikkimaan omille asioille kesken kaiken? Hyväksyttäviä poissaoloja ovat käytännössä vain omat sairasmenot.

Vierailija
34/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:22"]Surullista, että monilla ei ole tukiverkkoja ollenkaan. Eikö työttämät voi tukea toisiaan? Katon sun lasta työhaastattelun ajan, ja sinä minun. Onhan niitä sitten MLL:t ja muut. Ehkäpä isä voisi henkilökohtaisen asian hoitamiseen vedoten olla töistä hetken pois ja tehdä ne tunnit sitten myöhemmin, tai ehkä jo etukäteen näitä tilanteita varten. Ei lapsi puolipäiväpaikkaa päiväkodissa tarvi sen takia JOS sattuu tulemaan kutsu työhaastatteluun!

[/quote]

Minun vanhempani ovat töissä, miehen vanhemmat ovat töissä, siskoni ja veljeni ja miehen siskot ovat kaikki töissä. Iso-isovanhemmista ei ole lapsia hoitamaan.

En voi kertakaikkiaan velvottaa ketään olemaan poissa töistä siksi aikaa että hoitaisi minun lapsiani. Mies ei voi olla kesken päivää pois, hänen työhönsä kuuluu olla saatavissa työaikana. 

Mll maksaa.

Ilmaisia hoitopaikkoja ei ole.

Ja valitettavasti minä olen tästä tämän alueen "äitipiiristä" ainoa, jolla ei ole työ- tai koulupaikkaa. Kenelle minä lapset vien, ellen päiväkotiin että saan hoidettua edes jotain? 

Vierailija
35/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ainoa tapa etsiä töitä on se, että lapset on hoidossa." Joopa joo. Meneekö tämä mamma kiertelemään kylille ja katselemaan, että missäs firmassa näyttäisi nyt olevan tilaa? Koputtelee oville ja kyselee, oisiko töitä?

Se internettikin on keksitty. Sähköposti, mol.fi, word ja vaikka google. Ei tuota mitään ongelmaa noiden käyttäminen lasten ollessa kotona.

Työhaastatteluja ei ole kenelläkään joka päivä montaa tuntia.

Vierailija
36/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuinka moni haluaa oman lapsen jonkun täysin vieraan ennalta tuntemattoman hoitoon joka hänen tai omaan kotiin? En ainakaan minä! Eikä sitä voi keneltäkään vaatia. Lisäksi kuulemma juuri MLL:n kautta voi olla vaikea saada hoitajaa juuri silloin kun haluaa keskellä päivä.

Työttömät ovat nähtävästi sinulle jotain toista kastia johon sinä et tietenkään ikinä voi kuulua kun puhut "miksei työttömät voi katsoa toisten lapsia" eli siinä sitten vaan tutustumaan toisiin työttömiin joista voisi pestata lastenhoitajia. Vai meinaatko että työttömiä on niin paljon että siitä joukosta varmaan löytyy heti helpolla joku herttainen koti-äiti auttamaan ettei tarvitse pyytää apuun sitä juoppoa naapurin Peraa.

Vierailija
37/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:32"]

Minun vanhempani ovat töissä, miehen vanhemmat ovat töissä, siskoni ja veljeni ja miehen siskot ovat kaikki töissä. Iso-isovanhemmista ei ole lapsia hoitamaan.

En voi kertakaikkiaan velvottaa ketään olemaan poissa töistä siksi aikaa että hoitaisi minun lapsiani. Mies ei voi olla kesken päivää pois, hänen työhönsä kuuluu olla saatavissa työaikana. 

Mll maksaa.

Ja valitettavasti minä olen tästä tämän alueen "äitipiiristä" ainoa, jolla ei ole työ- tai koulupaikkaa. Kenelle minä lapset vien, ellen päiväkotiin että saan hoidettua edes jotain? 

[/quote]

MLL maksaa, mitä sitten?? Ilmaisia hoitopaikkoja ei ole, miksi pitäisi???

Työttömillä ja lihavilla on aina parhaat selitykset =)

Vierailija
38/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:32"]

Mll maksaa.

[/quote]

MLL maksaa, mitä sitten?? Ilmaisia hoitopaikkoja ei ole, miksi pitäisi???

Työttömillä ja lihavilla on aina parhaat selitykset =)

[/quote]

Me yritimme saada Mll:n hoitajaa kahden päivän varoitusajalla päivälle, mutta ei onnistunut. Sanoivat, ettei heillä ole tarpeeksi hoitajia ja että heidät pitää varata aikaisemmin. 

Ei se oikeasti ole niin helppoa. Ystäväni kotikaupungissa on joku kaupungin ylläpitämä "tupa" johon lapsen voi viedä hoitoon, sellainen olisi kiva tähänkin kaupunkiin. Ystäväni on käyttänyt tätä palvelua kun on ollut lääkärissä ja nimenomaan työhaastattelussa. 

Meidän naapuritkin ovat töissä päivisin. Oikeasti, tämä on elämää, ei tekosyitä vaikka sinä hauaisit niin uskoa. 

Vierailija
39/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 13:33"]

"Ainoa tapa etsiä töitä on se, että lapset on hoidossa." Joopa joo. Meneekö tämä mamma kiertelemään kylille ja katselemaan, että missäs firmassa näyttäisi nyt olevan tilaa? Koputtelee oville ja kyselee, oisiko töitä?

Se internettikin on keksitty. Sähköposti, mol.fi, word ja vaikka google. Ei tuota mitään ongelmaa noiden käyttäminen lasten ollessa kotona.

Työhaastatteluja ei ole kenelläkään joka päivä montaa tuntia.

[/quote]

Ei ole varmaankin työhaastatteluja joka päivä mutta kun se tulee niin siihen täytyy olla mahdollisuus kuten myös siihen että työn voi aloittaa mahdollisimman pian tajua nyt jo tämä! Siksi lapsella on oltava päivähoitopaikka. Niinkuin olet jo ehkä lukenut niin monilla ei ole niitä mummoja tai muita sukulaisia pinossa odottamassa.

Taisit olla se joka kirjoittaa että on tyhmää että hoitopaikka pitäisi olla sen takia että "jos tulee tilaisuus työhaastatteluun" josta paistaa se että ajattelet että jos ihminen on jäänyt työttömäksi hän ei todennäköisesti tule saamaan työhaastatteluja, hän ei todennäköisesti työllisty enää ikinä, hän ei etsi aktiivisesti töitä joten hänen lapsi ei tarvitse hoitopaikkaa enää ikinä? (tai työttömällä on se mummo käsi ojossa ottamassa lapsen hoitoon jos se työpaikka sieltä tuleekin nopealla varoitusajalla?)

Vierailija
40/130 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 12:38"]

Entäs me keikkatyöläiset, jos se poistettaisiin?

[/quote]

No palsta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi