oletko joskus tunnistanut tutun vauvapalstalla?
Kiinnostaisi tietää onko joku löytänyt vauvapalstalta vaikka sellaisen aloituksen jossa puhutaan sinusta tai jostakin muusta tutusta?
Kommentit (92)
Mä en ole koskaan tunnistanut ketään. Itse olen kyllä kirjoittanut juttuja, jotka voisi tunnistaa.
Minä tunnistan yhden tutun hänen peukutustyylistään.
Olen tunnistanut mieheni täältä kaksi kertaa, kummallakaan kerralla se ei kuitenkaan ollut hän. Kukaan muu ei voisi valittaa juuri samoista asioista, ja niistä oli vielä puhuttu pari päivää aiemmin. Olen silti täysin varma, ettei se ollut hän.
Ehkä meillä on sitten kuitenkin aika arkista ja tavallista menoa, kun muilla on ihan samat ongelmat. Pienintä piirtoa myöten.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 23:00"]
En minä sanonut, että ei voi millään olla mahdollista. Vaan sanoin, että ei voi varmaksi tietää, että tunnistamallasi tyylillä kirjoittava palstailija on juuri tuntemasi henkilö, koska takuulla samalla tyylillä kirjoittavia on Suomessa muitakin. Ts. voi olla ja voi olla että ei ole -> et ole tunnistanut henkilöä. Tunnistaminenhan tarkoittaisi, että voit olla täysin varma asiasta, ja jos nyt ihan loogisesti ajatellaan niin näin on varmasti äärimmäisen harvoin.
[/quote]
Kun on seurannut palstoja, joilla käytetään nimimerkkiä ja nimimerkkiä pystyy vaihtamaan, tunnistetaan siellä usein näitä nimimerkkiä vaihtaneita. Kiinnostuksen aiheet ja vastaukset kertoo paljon, vaikka kirjoittaja yrittääkin muuttua eri tyyppiseksi. Silloin on toki useampia viestejä, jotka helpottavat tunnistusta, mutta yleensä se on yhden ketjun keskustelut, joissa yksittäinen viesti aiheuttaa sen epäilyn.
[/quote]
Esimerkissäsi tiedetään absoluuttisen varmasti, että tämä aiemman nimimerkin takana oleva kirjoittaja on kirjoittanut kyseiselle palstalle. Kun sitten joku uusi nimimerkki alkaa kirjoittaa samaan tyyliin - ja varsinkin jos tämä tapahtuu heti kun edellinen on lopettanut kirjoittelun - on ihan järkevää pitää todennäköisenä, että kyseessä on tämä sama kirjoittaja. Hänenhän tiedetään kirjoittavan palstalle ja lisäksi hänen tiedetään kirjoittavan kyseisellä tyylillä.
Mutta tämä on sitten AIVAN eri asia kuin se, että joku "tunnistaa" yleiseltä palstalta yhden viidestä miljoonasta suomalaisesta, josta ei ole välttämättä mitään tietoa kirjoittaako tämä nettiin ylipäänsä yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 19:54"]
Olen tunnistanut miehen entisen puolison, jolla on oma "lempinimikin" tällä palstalla. Hän tietää, sillä sain tarpeekseni minun, mieheni sekä miehen lapsien henkilökohtaisen elämän riepottelusta ja sanoin asiasta ihan suoraan. Kirjottalu on nyt aikalailla loppuneet.
[/quote]
Ikäerohullu? :D
Olen tunnistanut ainakin 3 henkilöä.
1 oli julkisuuden henkilö, eräs radiojuontaja jota kuuntelin päivittäin, tunnistin sanoista ja tyylistä melkein heti ja sitten vielä asiayhteydestä kävi selväksi että joko hän tai miehensä on julkkis. En paljastanut häntä muille kuitenkaan.
2. oli eräs läheinen ystäväni, jonka en todellakaan uskonut käyvän vauvalla. Tuohon aikaan tuli parikin kirjoitusta jotka olisivat voineet olla kaverini suusta, mutta sivuutin silloin sillä että eihän se nyt täällä olisi. Sitten tuli kolmas kirjoitus ja siitä sitten asiayhteys paljasti. En ole tästä puhunut hänelle.
3. tiedän että tämä kolmas henkilö palstailee täällä ahkerasti ja tunnistan hänen tyylinsä aina välittömästi.
En usko että minua tunnistaa kukaan. Vääristelen kirjoitustyyliä, milloin kirjoittelen sujuvasti kirjakielellä, milloin mansen murteella tai viäntäen tai kauhsti krjotusvihreitä sisltäne, stadilaisittain tai juntisti. (ei en maininnut murretta jota oikeasti puhun). Tilanteesta riippuen minulla on 1-3 lasta, jotka ovat 1-12v, kumpaa hyvänsä sukupuolta.
Kun anonyymille palstalle kirjoitellaan, minusta oleellista ei saa olla se että kirjoittaa 100% totuudenmukaisesti, koska siinä on vaarana että anonyymius katoaa ja joku tunnistaa.
Täällä kirjoitan sellaisia asioita, joita en ikinä suustani päästäisi. Ehkä lähimmälle ystävälle tai puolisolle, mutta en muille.
En silti provoile, kertomani tarinat ovat tosia, vain yksityiskohdat eivät.
Sillon kuin täällä oli se että lapsenhoitajalle ei maksettu palkkaa, kun äiti tuli shoppailemasta niin se oli yhen työkaverin likka.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 07:24"]
Entäs AV-miinoittaja?
[/quote]
Mikä se on?
Erään toiselta keskustelupalstalta tutun tyypin olen tunnistanut. Kelloja soitti hänen perhetaustaansa liittyvä erikoinen piirre, jonka hän kertoi täälläkin.
Muutama viestiketju on ollut asuinalueeni asioista, mutta ketään tuttua en ole niistä tunnistanut.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:00"]
Kerran työkaveri alkoi vuodattaa töissä tilannetta poikansa koulussa. Tajusin, että olin lukenut saman edellisenä päivänä täältä.
[/quote]Tuliko sellainen Bon Voyage-fiilis?
[/quote]
Hyvää matkaa -fiilis?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 23:00"]
En minä sanonut, että ei voi millään olla mahdollista. Vaan sanoin, että ei voi varmaksi tietää, että tunnistamallasi tyylillä kirjoittava palstailija on juuri tuntemasi henkilö, koska takuulla samalla tyylillä kirjoittavia on Suomessa muitakin. Ts. voi olla ja voi olla että ei ole -> et ole tunnistanut henkilöä. Tunnistaminenhan tarkoittaisi, että voit olla täysin varma asiasta, ja jos nyt ihan loogisesti ajatellaan niin näin on varmasti äärimmäisen harvoin.
[/quote]
Kun on seurannut palstoja, joilla käytetään nimimerkkiä ja nimimerkkiä pystyy vaihtamaan, tunnistetaan siellä usein näitä nimimerkkiä vaihtaneita. Kiinnostuksen aiheet ja vastaukset kertoo paljon, vaikka kirjoittaja yrittääkin muuttua eri tyyppiseksi. Silloin on toki useampia viestejä, jotka helpottavat tunnistusta, mutta yleensä se on yhden ketjun keskustelut, joissa yksittäinen viesti aiheuttaa sen epäilyn.