Täällä keskustellaan lastensuojelun vaikutuksista omaan elämään
Olen entinen lasu- asiakas -tai siis lapseni ovat- vastoin omaa tahtoani, lapsilta ei kysytty. Toinen on ollut sijoituksessa 2- vuotiaasta ja toinen ei muutoin, kuin avohuollontukitoimien piirissä. Haluatko kysyä minulta jotakin tai voisitko kertoa omia kokemuksiasi vertaistukimielessä? Kiinnostunut olen myös niistä mielipiteistä, jotka edustavat ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä lastensuojeluperheiden elämän realiteeteista tai lastensuojelun toiminnasta- ilman ilkeyttä ja halveksuntaa kuitenkin. Kysykää/ kertokaa! ps. anonymiteetti ja tunnistamattomuus ovat kultaa
Kommentit (81)
Suomessa lapsen huostaanotto ei ole mikään pikkujuttu. Turhia huostaanottoja ei tehdä. Päin vastoin, vanhemmilla on liikaakin oikeuksia kasvattaa lapsia epäasiallisissa oloissa.
Ei ole mitään kysyttävää. Saivat traumatisoitua koko perheen enkä ikinä uskaltanut kiintyä lapsiini kun vähän väliä uhattiin viedä pois. Paljon on taisteltu että on saatu toisemme pitää ja vastustettu sossun mustamaalaamis ja vierottamisyrityksiä. En viitsi sen enempää sanoa kun on vielä lapsi pidettävänä turvassa ja minä en luota etteikö paha voisi palata.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lapsen huostaanotto ei ole mikään pikkujuttu. Turhia huostaanottoja ei tehdä. Päin vastoin, vanhemmilla on liikaakin oikeuksia kasvattaa lapsia epäasiallisissa oloissa.
Oikeus on määrännyt monia huostaanottoja purettaviksi turhina. Suomi on saanut Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta tuomioita laittomista huostaanotoista.
Olet totaalisen väärässä siis.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, joiden lapset on huostassa, ette näe omassa toiminnassanne vikaa? Voisiko itsekritiikki olla kuitenkin alku, jolla sitä omaa vanhemmuutta voisi parantaa?
Sinun kommenttisi kertoo vain sen, ettei sinun koulutus- ja tietotasosi ole lähellekkään riittävää esim. psykiatrian tai päihdetyön alalta. En usko sinulla myöskään olevan riittäviä lainopillisia saati sitten elämänkokemuksellisia tietoja/ taustoja käsittääksesi todella, mistä on kyse esim. perheväkivallassa,päihderiippuvuudessa,uskonnollisessa vakaumuksessa, yksinhuoltajuudessa,hoitovirheissä,virkarikoksissa tai vakavassa traumatisoitumisessa esim. mm. viranomaisten toiminnan johdosta.
Eli jos minä itse olisin löytänyt oikeaa ja ajantasaista apua juuri siihen,mihin pyysin,mitään näistä aloituksessa mainituista asioista ei olisi tapahtunut.
Minun kohdallani tämä on epävirallisesti useamman kerran myönnetty, että metsään on menty ja pahasti, mutta sinä et varmaankaan vielä,jos koskaan,kykene reflektoimaan omia ennakkoasenteitasi. Kertoisitko, johtuuko se koulutuksesta,jonka saatte vai hakeutuuko alallenne vain niin sairaita yksilöitä, että he sairastuttavat kaikki muutkin ympärillään saadessa pientäkin valtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te, joiden lapset on huostassa, ette näe omassa toiminnassanne vikaa? Voisiko itsekritiikki olla kuitenkin alku, jolla sitä omaa vanhemmuutta voisi parantaa?
Sinun kommenttisi kertoo vain sen, ettei sinun koulutus- ja tietotasosi ole lähellekkään riittävää esim. psykiatrian tai päihdetyön alalta. En usko sinulla myöskään olevan riittäviä lainopillisia saati sitten elämänkokemuksellisia tietoja/ taustoja käsittääksesi todella, mistä on kyse esim. perheväkivallassa,päihderiippuvuudessa,uskonnollisessa vakaumuksessa, yksinhuoltajuudessa,hoitovirheissä,virkarikoksissa tai vakavassa traumatisoitumisessa esim. mm. viranomaisten toiminnan johdosta.
Eli jos minä itse olisin löytänyt oikeaa ja ajantasaista apua juuri siihen,mihin pyysin,mitään näistä aloituksessa mainituista asioista ei olisi tapahtunut.
Minun kohdallani tämä on epävirallisesti useamman kerran myönnetty, että metsään on menty ja pahasti, mutta sinä et varmaankaan vielä,jos koskaan,kykene reflektoimaan omia ennakkoasenteitasi. Kertoisitko, johtuuko se koulutuksesta,jonka saatte vai hakeutuuko alallenne vain niin sairaita yksilöitä, että he sairastuttavat kaikki muutkin ympärillään saadessa pientäkin valtaa?
Eli se ettei viranomaiset voineet valvoa sinua 24 tuntia vuorokaudessa ja ryyppäsit on myös heidän vika eikä sinulla ole mitään vastuuta? Mielenkiintoista, miten joidenkin ihmisten ajatusmaailma voi olla olla aina vaan se uhri. Jatkakaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani tämä on epävirallisesti useamman kerran myönnetty, että metsään on menty ja pahasti, mutta sinä et varmaankaan vielä,jos koskaan,kykene reflektoimaan omia ennakkoasenteitasi. Kertoisitko, johtuuko se koulutuksesta,jonka saatte vai hakeutuuko alallenne vain niin sairaita yksilöitä, että he sairastuttavat kaikki muutkin ympärillään saadessa pientäkin valtaa?Eli se ettei viranomaiset voineet valvoa sinua 24 tuntia vuorokaudessa ja ryyppäsit on myös heidän vika eikä sinulla ole mitään vastuuta? Mielenkiintoista, miten joidenkin ihmisten ajatusmaailma voi olla olla aina vaan se uhri. Jatkakaa
Veronmaksajana sanon että on ihan sairasta se ettei lasulla ole oikeasti kunnollista apua tarjota, vaan turvaudutaan sitten palveluiden puutteessa huostaanottoon, joka vasta yhteiskunnalle onkin kallista. Rahallisesti sekä inhimillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jouduit lasu-asiakkaaksi? Oliko se mielestäsi hyvä vai huono asia?
Lastensuojeluasiakkuuteen ei tarvita mitään muuta, kuin perätön huoli- ilmoitus tai ihmisen itsensä perustellusti esittämä avunpyyntö. Meidän kohdallamme oli ensin kyse jälkimmäisestä, sen jälkeen ensimmäisestä. Lapsia viedään suoraan synnytyslaitoksilta, jos ei muuten, niin väkisin. Kävin läpi sellaisen vuosien helvetin viranomaisten takia,( mikä on todettu myös useamman eri alan ammattilaisen suulla) että minulla ei ole enää muuta jäljellä,kuin koston tie, niin vakavasti toimi ta vaurioitti meitä. Ja entisenä uskovaisena tämä ei todellakaan ole kevyesti sanottu. Koston tapa ja olomuoto sitten jääköön omaksi tiedokseni. Tästä voi päätellä, oliko se hyvä vaiko huono asia.
Jos lastensuojelu vie lapsen käytännössä kohtulämpimänä, niin täytyy sillä äidillä olla asiat tosi pahasti pielessä. Omassa tuttavapiirissä ei ole ikinä käynyt näin, tosin hyvin keskiluokkaista veronmaksaja -materiaalia on tuttavani. Tuskin niitä lapsia satunnaislukugeneraattorin avulla valkataan napattaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap vastaa kysymyksiin?
Vastaan kyllä, anteeksi, useampia vastatattavia :) Mikä olikaan kysymyksesi?
Miksi perheesi on lastensuojelun asiakas? Joku syy siihen on, että lapsi sijoitettiin kaksivuotiaana.
Ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi perheesi on lastensuojelun asiakas? Joku syy siihen on, että lapsi sijoitettiin kaksivuotiaana.
Vastasinkin jo tähän- pyysin apua sairaalassa,koska en uskaltanut palata kotiin väkivaltaiseksi osoittautuneen puolison luo. Apua olin pyytänyt jo enne nlapsensyntymää, en sitä saanut. Sensijaan, mustamaalamisella ja valheilla, lastensuojelu sekä terveydenhuolto päättivät ( pakko)sijoittaa hänet ja minut eri kaupunkien alueilla sijaitseviin laitoksiin. Niin terveydenhuolto kuin lastensuojelu syyllistyivät tuolloin vakaviin virkarikoksiin,joita en kuitenkaan tänne voi avata.
Huostaanotto toteutettiin näihin samoihin valheellisiin perusteisiin nojaten- minulle ei annettu ymmärrettävää/ ymmärrettävällä tavalla selvitystä siitä, miksi huostaanottoa haettiin/ millä perusteilla/miten voisin puolustaua eikä huostaanottoa ' perustelevia' asiakirjoja minulle annettu nähtäväksi ennen päätöksen tekoa. Kaikki vastineeni jätettiin huomioimatta ja olin tilanteessa naiivina ja tietämättömänä täysin yksin. Perusteluita huostaanotolle en siis ole saanut tähänkään päivään mennessä. Tarina vuosikymmenen ajalta tällä palstalla on kuitenkin yksityiskohtaisemmin liian pitkä kerrottavaksi, mutta oikeusprosessi on käynnissä. Saitko jonkinlaisen vastauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasinkin jo tähän- pyysin apua sairaalassa,koska en uskaltanut palata kotiin väkivaltaiseksi osoittautuneen puolison luo. Apua olin pyytänyt jo enne nlapsensyntymää, en sitä saanut. Sensijaan, mustamaalamisella ja valheilla, lastensuojelu sekä terveydenhuolto päättivät ( pakko)sijoittaa hänet ja minut eri kaupunkien alueilla sijaitseviin laitoksiin. Niin terveydenhuolto kuin lastensuojelu syyllistyivät tuolloin vakaviin virkarikoksiin,joita en kuitenkaan tänne voi avata.
Huostaanotto toteutettiin näihin samoihin valheellisiin perusteisiin nojaten- minulle ei annettu ymmärrettävää/ ymmärrettävällä tavalla selvitystä siitä, miksi huostaanottoa haettiin/ millä perusteilla/miten voisin puolustaua eikä huostaanottoa ' perustelevia' asiakirjoja minulle annettu nähtäväksi ennen päätöksen tekoa. Kaikki vastineeni jätettiin huomioimatta ja olin tilanteessa naiivina ja tietämättömänä täysin yksin. Perusteluita huostaanotolle en siis ole saanut tähänkään päivään mennessä. Tarina vuosikymmenen ajalta tällä palstalla on kuitenkin yksityiskohtaisemmin liian pitkä kerrottavaksi, mutta oikeusprosessi on käynnissä. Saitko jonkinlaisen vastauksen?
Jos lapsi on ollut vuosikymmenen sijoitettuna vastoin sinun tahtoa, on se ehtinyt olla oikeudessa jo moneen kertaan. Onko oikeuskin sinua vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan kulutat aikaasi vastaamalla jollekin alkoholistille, jolta viety lapset pois ja syystä, mitä hän ei ikinä haluaisi kenellekkään myöntää. Hän kuvittelee että muutkin vanhemmat joiden lapset huostattu ovat samanlaisia kuin hän ja siksi kirjoittelee tänne näitä kirjoituksia.
Terveisin pätevämpi kyökkitsykologi.
Vakavasti ottaen olen ihan tosi elämässä huomannut että nämä pahimmat ennakkoasenteiset syyllistäjät ovat itse sellaisia joilla ei ole mitään varaa sano mistään mitään.
Minun lapseni on lastensuojeluasiakas. Hän on lievästi autistinen eikä suostu käymään koulua. Hänen kasvatus on haastavaa muutenkin. Lastensuojelun kautta olemme saaneet perhetyötä, ja lastensuojelu on muutenkin auttanut saaman kuntousta ym. Olen erittäin tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jouduit lasu-asiakkaaksi? Oliko se mielestäsi hyvä vai huono asia?
Lastensuojeluasiakkuuteen ei tarvita mitään muuta, kuin perätön huoli- ilmoitus tai ihmisen itsensä perustellusti esittämä avunpyyntö. Meidän kohdallamme oli ensin kyse jälkimmäisestä, sen jälkeen ensimmäisestä. Lapsia viedään suoraan synnytyslaitoksilta, jos ei muuten, niin väkisin. Kävin läpi sellaisen vuosien helvetin viranomaisten takia,( mikä on todettu myös useamman eri alan ammattilaisen suulla) että minulla ei ole enää muuta jäljellä,kuin koston tie, niin vakavasti toimi ta vaurioitti meitä. Ja entisenä uskovaisena tämä ei todellakaan ole kevyesti sanottu. Koston tapa ja olomuoto sitten jääköön omaksi tiedokseni. Tästä voi päätellä, oliko se hyvä vaiko huono asia.
Jos lastensuojelu vie lapsen käytännössä kohtulämpimänä, niin täytyy sillä äidillä olla asiat tosi pahasti pielessä. Omassa tuttavapiirissä ei ole ikinä käynyt näin, tosin hyvin keskiluokkaista veronmaksaja -materiaalia on tuttavani. Tuskin niitä lapsia satunnaislukugeneraattorin avulla valkataan napattaviksi.
Osasinkin odottaa tällaista, keskiluokkaista,omaa egoaan ' me onneksi olemme normaaleja' pönkittävää vastausta/ kommenttia.
Kysymystä en kuitenkaan havainnut, voisitko ehkä toistaa?
Huostaanottoja ja sijoituksia tosiaan tehdään ihan sellaisten esim.lääkärinlausuntojen/ asiakirjojen perusteella, joiden sisällöstä tai olemssaolosta toimenpiteiden kohteeksi joutunutnhlö ei tiedä yhtään mitään. Sillä jos tietäisi/ ymmärtäisi, mitkä seuraukset virheellisillä/ei ajantasaisilla/ paikkansapitämättömillä kirjauksilla on ja mitä hänestä on esim. lastensuojelun/ jonkin muun tahon puolelta pyydetty esim. potilasasiakirjoihin kirjaamaan, hän ei ikinä erehtyisi pyytämään apua yhtään mistään eikä keneltäkään. Käsitätkö?
Eipä ole itsellä eikä tutuilla ollu mitään ongelmia lastensuojelun kanssa.
Kyllä ne on ärsyttävän tiukkoja ja jämäköitä nirppanokkia mutta kun asiat hoitaa asiallisesti niin ongelmat on kaikilla ratkennu ja väärät lasut selvitetty. Ihanat exät näitä tehtaillu.
Kenelläkään ei ole edes väläytety mitään sijotuksia tai huostaanottoja. Kirjaukset on saatu pyytämällä ja niissä on lukenu se mistä on keskusteltu ja myös heidän ajatukset ja huolet ja se mistä juttu on lähteny.
Selvitetty myös päiväkotien kautta miten lapsi on siellä pärjänny ja onko oireillu mistään josta voisi huoli herätä.
Nämä on itseni plus monen kaverin kokemuksia eri kaupungeista joten hajontaaki on eri läänien kesken.
Mikä siinä on syyttömänä muka vaikea hoitaa niitä asioita asiallisesti?
Ymmärrän jos on vaikeeta jos on pakko tehdä tahalteen asioista vaikeita vai yritetäänkö sillä peitellä jotain kun ajatellaan että hyökkäys on paras puolustus.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on lastensuojeluasiakas. Hän on lievästi autistinen eikä suostu käymään koulua. Hänen kasvatus on haastavaa muutenkin. Lastensuojelun kautta olemme saaneet perhetyötä, ja lastensuojelu on muutenkin auttanut saaman kuntousta ym. Olen erittäin tyytyväinen.
Voi miten ihanaa, että olet saanut oikeaa apua,tämä oli kiva kuulla! t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani tämä on epävirallisesti useamman kerran myönnetty, että metsään on menty ja pahasti, mutta sinä et varmaankaan vielä,jos koskaan,kykene reflektoimaan omia ennakkoasenteitasi. Kertoisitko, johtuuko se koulutuksesta,jonka saatte vai hakeutuuko alallenne vain niin sairaita yksilöitä, että he sairastuttavat kaikki muutkin ympärillään saadessa pientäkin valtaa?Turhaan kulutat aikaasi vastaamalla jollekin alkoholistille, jolta viety lapset pois ja syystä, mitä hän ei ikinä haluaisi kenellekkään myöntää. Hän kuvittelee että muutkin vanhemmat joiden lapset huostattu ovat samanlaisia kuin hän ja siksi kirjoittelee tänne näitä kirjoituksia.
Vakavasti ottaen olen ihan tosi elämässä huomannut että nämä pahimmat ennakkoasenteiset syyllistäjät ovat itse sellaisia joilla ei ole mitään varaa sano mistään mitään.
Toi kaikkien lasua kritisoivien leimaaminen alkoholistiksi on niin kulunutta ja noloa ettei se mene läpi kenellekään.
Ps. Eräs läheiseni oli alkoholisti ja aivan ihana ihminen ja rakastava isä.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdallani tämä on epävirallisesti useamman kerran myönnetty, että metsään on menty ja pahasti, mutta sinä et varmaankaan vielä,jos koskaan,kykene reflektoimaan omia ennakkoasenteitasi. Kertoisitko, johtuuko se koulutuksesta,jonka saatte vai hakeutuuko alallenne vain niin sairaita yksilöitä, että he sairastuttavat kaikki muutkin ympärillään saadessa pientäkin valtaa?Turhaan kulutat aikaasi vastaamalla jollekin alkoholistille, jolta viety lapset pois ja syystä, mitä hän ei ikinä haluaisi kenellekkään myöntää. Hän kuvittelee että muutkin vanhemmat joiden lapset huostattu ovat samanlaisia kuin hän ja siksi kirjoittelee tänne näitä kirjoituksia.
Näkemyksesi asioista,joista et tiedä mitään,sinun pitäisi pitää vain ominasi, eikö? Olenko minä solvannut tai halveksinut ketään? Enpä usko. Sinä sensijaan koit tarpeellisena avautua typeristä kuvitelmistasi minun suhteeni. Metsäänpä meni. Kuitenkin jokaisen sellaisen ihmisen puolesta,joita kommenttisi kenties koski, olen pahoillani heidän puolestaan, miten äärettömän asiattomia kaltaisesi ihmiset ovat.
Joitakin ihmisiä vastaan tuntuu olevan kaikki viranomaiset oikeuslaitosta myöten eikä heissä ole mitään vikaa. Aika jännää
En ole koskaan tavannut ihmistä tai edes kuullut sellaisesta, joka olisi lastensuojelun kanssa tekemisissä. Paitsi tällä palstalla. Kukaan ei joudu ilman mitään syytä yhtäkkiä huostaanotetuksi. Taidat elää mielikuvitusmaailmassa.