Työhaastattelu takapuolesta
Kävin tänään työhaastattelussa. Naikkone kävi sitten arvostelemaan cv:täni. On kuulemma rikkonainen, olen opiskellut ammatillisen tutkinnon ja amk-tutkinto jäi kesken kun sain pari lasta. Työkokemus on samaten kesätöitä ja osa-aikasta työtä. Se naikkonen paasasi että olet kohta kolmekymppinen ja näin huono cv. Kyllä olisi jo korkea aika saada jotain kunnon pitkäaikaisia työsuhteita. jne jne.
Pahoitin kyllä mieleni todella tuosta. Mulla oli vakkarityöpaikka kun opiskelin amk:ssa aikuispuolella ja tuli raskaaksi ja sain potkut raskauden takia. Sen koomin olen ollut kotona lasten kanssa 4v ja sen ohella tehnyt osa-aikahommia.
Mutta kaiken kaikkiaan haastattelija osasi lytätä kaiken kunnolla ja saada mut tuntemaan itsene todella huonoksi ja turhaksi kun en ole mitään saanut aikaiseksi. Huono cv, huonot työkokemukset, osa-aikatyötä ja kesätyötä. Ne kun ei ole oikeeta työtä.
Sitten se vielä haastattelun lopuksi sanoi että kyllä me sinut varmaankin valitsemme, vaikka meille on tullut hirveästi hakemuksia. Nyt asiaa sulatelleena tuntuu että haluanko edes mennä tollaseen peräreikäfirmaan töihin. Pahoitin mieleni aikalailla. Muutenkin kauhee kriisi siitä että amk jäänyt kesken ja työhistoriakin heikohko. Tarviiko sitä nyt haastattelussa oikeen revitellä ja pohtia. Ikävä kokemus.
Kommentit (31)
Lain mukaan ei saa kysyä takapuolesta mitään.
Minullakin on ollut typeriä työhaastatteluja. Olenkin alkanut sanomaan takaisin, jos minusta haastattelija kysyy typeriä reagoin siihen. Puolustan itseäni. Jos en saa työtä, aivan sama, ei jaksa kiinnostaa. Mutta minua ei aleta lyttäämään ja haukkumaan työhaastattelussa. Sairasta tuollainen. Normaali ihminen ei lyttää ketään haastattelussa eikä ala vit&tuil&emaan asioista.
Kuulostaa siltä, että halusi testata sinua. Tuskin olisi muuten kutsunut haastatteluun, jos oikeasti ajattelee sinusta ja sinun työkokemuksesta negatiivisesti. En pidä tuollaisista työhaastatteluista. Mielestäni niistä pitää jäädä hyvä fiilis.
Olin opiskeluaikoina työhaastattelussa vaatekauppaan. Tein jo opiskelun ohessa ravintola-alan töitä, mutta halusin kokeilla jotain muuta. Haastattelijoina oli mies ja nainen. Nainen oli mukava ja mies täys mulukku. Vähätteli mun opintoja (ilmeisesti tradenomi ei ollut tarpeeksi hyvä vaatekauppaan) ja työkokemusta (asiakaspalvelua useamman vuoden ajalta). Tiesi että haen osa-aikaista, mutta haastattelussa selvisi, että tunnit lähtevät nollasta. Ei siis mitään järkeä vaihtaa, koska ravintolassa oli sentäs joku minimi.
Sitten kysyi olenko kiinnostunut myymälävastaavan tehtävästä ja kysyin mitä se pitää sisällään. Olin siitä kiinnostunut ja se mies sanoi, että se on kokopäiväinen homma. Miksi ihmeessä edes kysyi, kun tiesi etten etsi kokoaikaista työtä. Ainoa asia mikä harmitti oli se, etten lähtenyt sieltä kävelemään. Enkä muuten koskaan enää käynyt ko. vaatekaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ei saa kysyä takapuolesta mitään.
Saa kysyä mitä vain, jos se on oleellista työpaikan suhteen. Esim pyllymallin takapuolesta saa kysyä, ja pyytää kuvia ja esittelyä.
Joo aivan sairaiksi ovat menneet nuo työhaastattelut. Mulle sanoi eräs naistyöhaastattelija, että kehu nyt itseäsi..... Multa meni kyllä maku saman tien. Olin ollut tämän ihmisen kanssa samassa työpaikassa kylläkin eritoimipisteessä useita vuosia. Monelle haastattelijalle on noussut asema päähän.
En palkkaisi epäkohteliasta hakijaa.
Suomessa kun voi valita lisääntyykö, tekeekö uraa vai jotain siltä väliltä tai molempia, kaikkeen pitää olla valmis. Lisääntyminen ei ole pakollista, jos kuitenkin näin teet, varmaan ymmärrät että siitä tulee omat ongelmansa.
Työhaastattelu on tosiaan kaksisuuntainen "käyntikortti". Huonon kuvan antoi firma itsestään tuossa, aikooko he jatkossakin vain lytätä? Jos toi muikkeli olisi tuleva esimies niin en ehkä menisi. Jos taas hän ei liittyisi työtehtävääni mitenkään voisin antaa olla ja kokeilla.
Joku henkilökohtainen ongelma haastattelijalla oli. Ei se liittynyt sinuun vaan hänen huonoon itsetuntoonsa tms. Tsemppiä ap!
Ottaisin paikan, kerryttäisin työkokemusta ja samalla hakisin muualta töitä.Valitettavasti nykyään näyttävät alalla kuin alalla tuijottavan työkokemusta kuin se olisi sen tae että on osaava tyyppi.
Kaveripiirissä on näitä kukasta kukkaan lentelijöitä eli vaihtavat suhteellisen usein työpaikkaa vuoden parin välein. Yhden kohdalla olen kuullut että kun alkaa kuumottaa virheiden kanssa alkaa lähtölaskenta että kun paska osuu tuulettimeen on hän jo muualla.
Työtön tarvitsee valitettavasti sen työpaikan jonka jälkeen muuttuu osaavaksi ihmiseksi muiden työnantajien silmissä. Tunnen omalla alalla työttömiä jotka osaa paljon enemmän kuin moni töissä oleva mutta kun on työtön ja työkokemusta ei ole niin heitä ei palkata.
eikä minulta ole koskaan kysytty edellisen kirjoittajan mainitsemia asioita. Tai on toki kysytty ihan nätisti onko lasten päivähoito järjestyksessä tms., mutta ei mitenkään provosoivaan tyyliin. Eikä koskaan vihjaistukaan mitään siitä, onko enempiä lapsia suunnitteilla.
Olen muuten saanutkin ihan hyvin töitä, vaikka ne päiväkoti-ikäiset lapsetkin minulla siis.