Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu takapuolesta

Vierailija
29.01.2009 |

Kävin tänään työhaastattelussa. Naikkone kävi sitten arvostelemaan cv:täni. On kuulemma rikkonainen, olen opiskellut ammatillisen tutkinnon ja amk-tutkinto jäi kesken kun sain pari lasta. Työkokemus on samaten kesätöitä ja osa-aikasta työtä. Se naikkonen paasasi että olet kohta kolmekymppinen ja näin huono cv. Kyllä olisi jo korkea aika saada jotain kunnon pitkäaikaisia työsuhteita. jne jne.

Pahoitin kyllä mieleni todella tuosta. Mulla oli vakkarityöpaikka kun opiskelin amk:ssa aikuispuolella ja tuli raskaaksi ja sain potkut raskauden takia. Sen koomin olen ollut kotona lasten kanssa 4v ja sen ohella tehnyt osa-aikahommia.

Mutta kaiken kaikkiaan haastattelija osasi lytätä kaiken kunnolla ja saada mut tuntemaan itsene todella huonoksi ja turhaksi kun en ole mitään saanut aikaiseksi. Huono cv, huonot työkokemukset, osa-aikatyötä ja kesätyötä. Ne kun ei ole oikeeta työtä.

Sitten se vielä haastattelun lopuksi sanoi että kyllä me sinut varmaankin valitsemme, vaikka meille on tullut hirveästi hakemuksia. Nyt asiaa sulatelleena tuntuu että haluanko edes mennä tollaseen peräreikäfirmaan töihin. Pahoitin mieleni aikalailla. Muutenkin kauhee kriisi siitä että amk jäänyt kesken ja työhistoriakin heikohko. Tarviiko sitä nyt haastattelussa oikeen revitellä ja pohtia. Ikävä kokemus.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se kokeili miten suhtaudut negatiiviseen palautteeseen. Kai sussa nimittäin jokin teki vaikutuksen, kun ne sinut valitsivat :)

Ota työ vastaan, jotta nyt saat sitä työkokemusta. Toivottavasti siellä on mukaviakin työkavereita. Ehkä sillä ämmällä oli vain huono päivä..

Onneksi töistä pääsee aina illaksi kotiin :)

Iloitse nyt uudesta työpaikasta, jonka olet ansainnut! Hauskaa iltaa!

Vierailija
2/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä masennu. Sinulla sentään on työkokemusta. Ja jos ole opiskellut amk:ssa pidempäänkin, niin voit aina sanoa että onhan sekin lisäkoulutusta tuon ammatillisen tutkinnon päälle. Minusta se on oikein hyvä suoritus.

Tsemppiä! Toivotaan kuitenkin, että saat sen paikan. Voit sitten miettiä menetkö vai et. Ja tottakai menet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta älä anna sen lannistaa.

Tajuathan olevasi hyvä, jos he lukuisista muista hakemuksista huolimatta valitsevat sinut? Jos sinulla ei ole muuta työtä nyt, ota työ vastaan työkokemuksen vuoksi, mutta mikään ei estä sinua hakemasta uusia tehtäviä samalla kaiken aikaa.

Vierailija
4/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin huonolta paikalta vaikuttaa, jos noin ammattitaidoton rekrytoija on. Voi olla, että niille ei ole tullut riittävästi hakemuksia (mikä kyllä ihmetyttää nykypäivänä) ja siksi kertoivat suoraan. Mutta KOSKAAN ei kuulu haastattelussa lytätä hakijaa, vaikka olisi oikeasti surkea.

Mene ja katso ja lähde kävelemään, jos ilmapiiri on huono tai esimiehet eivät osaa hommiaan.

Vierailija
5/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähdäkseen kuinka reagoit epämiellyttävässä tilanteessa, joten

älä turhaan murehdi, jos he sinut valitsivat, olet varmasti

tehnyt vaikutuksen ja oikea tyyppi työhön! Menet vain itsevarmana töihin

etkä mieti tätä enään!

Vierailija
6/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän oudolta vaikuttaa. Miksi sitten valitsivat, jos pitää toista epäreilusti lytätä! Miettisin tarkkaan ottaisinko tollasen paikan, jos vaan mitään muuta vaihtoehtoa olisi.

Vierailija
7/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi että etten vain liiottelisi. No, valitettavasti en liiottele. Eikä ole eka kerta kun lytätään, tämä tapaus vaan oli jotenkin kauhean negatiivinen.

Nuorin lapseni täyttää kolme ja haluaisin kyllä suorittaa amk-tutkintoni loppuun, mutta haluaisin ensin töihin koska akipaan työn tekemistä. Olen ahkera ja mulle on aiemmissa työpaikoissa sanottu että olen hyvä työntekijä. Amk-tutkintoa voisi suorittaa loppuun sitten joskus myöhemmin aikuispuolella. Mutta siis nyt olen pistellyt hakemuksia ja kahdessa haastattelussa käynyt.

Eka haastattelu eli aiempi oli siis yhteen vakuutusyhtiöön. Siinäkin haastattelussa sanottiin myös tuosta että mulla on paljon kesätöitä ja osa-aikatyötä ja mitään kunnollista ei ole kertynyt. Oletan että kunnollisella tarkoitetaan että vuositolkulla saman työnantajan palveluksessa kokopäivätyössä Mutta tässä ekassa haastattelussa haastattelija myös sanoi että toisaalta se että olen halunnut olla lapsille läsnä kertoo paljon mun luonteesta ja he on huomanneet että äiti-ihmiset on yleensä ahkeria ja aikaansaavia töissä. No, siitä työstä ilmoitellaan jossain vaiheess aonko päässyt vai ei. Se on korvauskäsittelijän työ. Palkka ei kai kovin kaksinen, mutta kelpaa kotihoidontuen jälkeen ja työ kuullostaa mielenkiintoiselta.

Tämä tän päiväinen haaastattelu oli kyllä aika ikävä koska se vaan lyttäsi mun cv:n ja märehti sillä miten monen työnantajan palveluksessa olen ollut. No, koska olen lähes 30v. ja olen ollut koulussa ennen lasten saantia niin mun työ on kesätyötä ja osa-aikasta työtä. Mulla on cv:ssämerkattuna 6 työnantajaa. Se ei ole mun mielestä paljon. Nekin työsuhteet on olleet sellaisia että olen samaan paikkaan saattanut palata seuraavana kesä töihin. Ja koska olen tullut kesätyörahoilla toimeen läpi opiskelutalven niin ei ole ollut kiinnostusta lähtee pitkin talvea osa-aikahommiin. Vasta lasten kanssa kotona olemisen vastapainoksi olen tehnyt iltaisin töitä. Mulla on myös paljon luottamustoimia ollut ja nyt vaan enää pari koska ne vie aikaa. Ja kaikki on sen haastattelijanaikkosen mielestä jotenkin huonoa, jotenkin sen sanojen mukaan repaleista. Mutta jos niillä kerran on kauhee liuta hakijoita niin kun se koko ajan mainosti niin miksi hitossa sitten ehkä saattavát valita minut jos kerran mikään mun työkokemuksesta ei miellytä arvon rouvaa.

Toki voi olla että se oli joku haastattelutekniikka. niin itsekin haastattelussa ajattelin kun hmoilasena kuuntelin sen ämmän jorinoita. Se oli tosi ystävällinen kunnes päästiin reposteleen mun cv:tä. Sitten lopuksi se pisti mut tekeen monta nippua psykologisia testejä paperilla, piirrustustehtäviä ja jotain lausejuttuja. Sanoi että niihin menee aikaa ainakin tunti. Mulla meni niihin puoli tuntia. Oli kamalan hapan kun tulin papereineni huoneesta ja sitten se pohti että voiko ne olla kunnolla tehddyt kun meni niin vähän aikaa. No, sitten se tutki mun papereita ja kuulemma näytti siltä että on ohjeiden mukaisesti täytetty ja nimikin merkattu asianmukaisesti jokaiseen lappuun ja sitten halleluja pääsin sieltä pois.

Se paha mieli tuli vasta nyt illemmalla haastattelun jälkeen kun kertasin mielessäni että miten meni. Tämä työ olisi siis toimistotyötä ja asiakaspalvelua. Joten musta noi pyskologiset tetsitkin tuntui vähän liioitelluilta.

Mulla on muutenkin ollut jokseenkin joku kriisi siitä että olen kohta kolmekymmentä ja amk jäi kesken. Toisaalta lapset on parasta mitä olen ikinä saanut. Joten toi eukkohan vaan ronkki tätä ampiaispesää kunnolla. Kyllä mä itsekin tiedän että monella on varmaan parempi cv kuin mulla. Tuli vaan paha mieli että sitä vatvottiin niin pitkään.

Vierailija
8/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella asiatonta ja epäammattimaista...olisiko nin, että tästä naisesta tulisi esimiehesi? Kuulostaa siltä, että on todella epävarma itsestään.

Mitä siitä jos on amk kesken? Olet käynyt lastesi kanssa elämänkoulua. Ja parempi lyhyitä tyosuhteita kuin ei mitään, minusta osoittaa enemmänkin ahkeruutta ja yrittelijäisyyttä.

Vierailija
9/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ottaisi tuota työpaikkaa. Jos tuntematonta ihmistä voi kohdella työhaastattelussa noin, ihan pokalla, oli testi tai ei, niin en edes halua tietää, miten työntekijää kohdellaan...Kun kuitenkin fiksut työnantajat tajuavat, että työhaastattelu on myös firman "mainos", eli monet myös haluavat kertoa firmasta ja systeemeistään hakijalle, jotta hakija saisi hyvän kuvan. Useinhan kun työntekijälle soitetaan että paikka on saatu, kysytään asia niinpäin, että oletko vielä halukas tulemaan meille töihin? Jotain kunnioitusta siis sitä työnhakijaakin kohtaan.

Ja näin siis ihan matalapalkka-aloillakin. Jos tuon jälkeen on halukas tulemaan, se on merkki työnantajalle, että mua voi sitten edelleen potkia päähän kun olen teillä töissä.

Vierailija
10/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavaa työhaastatteluissa: kuka hoitaa lastani jos se sairastuu ja toinen että meinaanko tehdä lisää lapsia?!? minulla on yksi lapsi.

Vierailija
11/31 |
29.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on molemminpuolinen valintatilanne.

Tuollainen "taktiikka" saisi minut kieltäytymään tarjouksesta. Ei lupaa hyvää. Mutta toisaalta hyvä, jos sen työpaikan huonot toimintatavat selviävät jo ennen kuin on itse siellä, Helpompi varmasti niin. Kamalaa tollanen :(.

Vierailija
12/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

12: Tuo onkin ihan normaali ja yleinen kysymys tuo lastenhoito, jota kysytään melkein aina jos on lapsia. Lastentekosuunnitelmaa ei vissiin saisi nykyään kysyä, mutta ikävä kyllä jotkut tekevät sitäkin. Ihan kuin joku kertoisi edes;).

Aloittajan kertoma koko hänen työelämänsä, ja sitäkautta myös elämänsä arvostelu ja mollaaminen sensijaan on jotain ihan, ihan muuta. Älä ota paikkaa, jos sulle soitetaan.

Vierailija
13/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelija lyttää ensin ja sitten toteaa alistuneesti, että sinut kuitenkin otetaan, vaikka hakemuksiakin on hirveästi.? Pistää miettimään, mitä se rekrytoija on niistä muista hakijoista ajatellut. Mutta vakavasti miettisin, menenkä moiseen paikkaan.

Vierailija
14/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on suurempi firma ja haastattelija oli esim. joku henkilöstötyyppi, jota et työssäsi paljon tapaisi, niin sinuna ottaisin työn. Jos taas tämä oli oma tuleva esimiehesi, niin harkitsisin kahteen kertaan.

Minulla on ikää 32 v ja olen ollut samalla työnantajalla max 11 kk putkeen töissä. Cv:ssä tämä ei näy, koska en ole merkinnyt perhevapaita. Edellisen työnantajan palveluksessa olin 2002-2007 (josta 3 v perhevapailla). Pystyisitkö niputtamaan työkokemuksesi cv:seen yhteen jotenkin niin, että ei näyttäisi niin hajanaiselta? Laittaisit tarkemmin esim. kolme viimeistä työpaikkaasi, ja ne edelliset niputtaisit yhteen jotenkin "Lisäksi monipuolisia asiakaspalvelutehtäviä vuosina 2001-2004 mm. firmassa x ja y."

Onnea työnhakuun tai uuteen työpaikkaasi, ja älä lannistu! Kyllä sitä työkokemusta vielä ehtii kertyä, haastattelija oli ihan hölmö.

Vierailija
15/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastaa, että juu jään aina itse hoitamaan lapsia kun ne ovat kipeinä niin ei takuulla saa paikkaa.

12: Tuo onkin ihan normaali ja yleinen kysymys tuo lastenhoito, jota kysytään melkein aina jos on lapsia. .

Vierailija
16/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä haastattelija pohjusti aikomustaan maksaa sulle huonoa palkkaa.

Vierailija
17/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu: kenellä on nykyaikana ja erityisesti juuri nyt varaa edes miettiä, että menenkö työpaikkaan, jonka saan? Sinänsä hienoa on jos jollain on oikeasti sellainen tilanne, että voi olla ottamatta vastaan työtä? Semminkin kun lähes joka päivä uutisissa tulee liää tietoja massiivisista lomautuksista ja irtisanomisista.

Neuvoni on: otat TIETENKIN työpaikan vastaan ellei sinulla ole tiedossa muuta. Ja jos on, niin tietysti otat sen toisen. Uskomatonta arpomista itsestään selvillä asioilla. Jos työpaikka on sitten perseestä, aloitat heti etsimään uutta. Ja sen jälkeen, kun uusi on taskussa, otat loparit. Ei töissä aina tarvitse olla kivaa...

Vierailija
18/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rehellisesti vastannut, että jos lapset sairastuvat, niin minä, tottakai, hoidan heidät, ja aina olen saanut työpaikan.

Vierailija
19/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran cv ei ollut heidän mielestään hyvä? En käsitä.

Vierailija
20/31 |
30.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateeminen ja hakenut ylempien toimihenkilöiden paikkaa, haastattelijoina aina toimitusjohtaja tai joku välitön alainen eli luulisi olevan kohtuullisen fiksua porukkaa, mutta tuntuu, että mitä ylempänä organisaatiossa, sitä tyhmempää porukkaa...

Multa on kysytty mm.

- teetkö lisää lapsia TAI sä teet kuiteskin lisää lapsia....

- teetkö seuraavan lapsen jo vuoden päästä, jos palkkaamme sinut

- onko lapset tarhassa hoidossa (on), kuka niitä hoitaa, kun tarhalapset on koko ajan kipeänä

- tiedätkö, että perhe-elämän sovittaminen on hankalaa työelämän kanssa (no, mitä luulette, kun on jo 3 lasta :))

- päiväkotilapsethan on kokoajan kipeänä, eikö vain (ei meillä ainakaan)

Ja nämä firmat, joissa näitä juttuja on kysytty ovat Suomen suurimpia firmoja.... En ottanut paikkoja vastaa, mulkkujen kanssa en tee töitä. Itse palkkaan jopa raskaana olevia, sillä olen perhemyönteinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä