Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien "epäoikeudenmukaisuus"

Vierailija
26.08.2013 |

Lapseni isovanhemmilla on lapsenlapset kolmen lapsensa kautta. Kahden muun perheen lapsia isovanhemmat käyvät katsomassa viikottain. Ottavat hoitoon ja pitävät yhteyttä. Meidän lastamme isovanhemmat ovat kerran lapsen juhlissa käyneet katsomassa, kun vähän vinkkasin, että nyt todellakin on syytä naamansa näyttää. Välimatka näiden kahden muun lapsenlapsen luo on pikkusen lyhyempi, kun meille, mutta ei merkittävästi. Kaikki lapsenlapset ovat taaperoiässä, mutta meidän lapsi osaa jo kysyä, että miksi isovanhemmat ovat vaan näiden muiden kanssa. Olen jo luopunut toivosta, että isovanhemmat korjaisivat asennettaan, mutta kuinka selitän asian lapselle?

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:59"]

Käyttekö isovanhempien luona kylässä? Jos käytte, niin lopettakaa käynnit. Meillä alko kummasti kiinnostamaan isovanhempia, kun kyläilyt lopetettiin. Meidän koululainen oli serkkunsa puheista tehnyt johtopäätökset, että mummo ei olekaan kaikille yhtä nuiva, kun meidän porukalle. Anopin kanssa ollaan tultu toimeen, mutta välit ei kovin luontevat ole olleet.

[/quote]

Sullapa on hyvät neuvot, voi luoja. Muka aikuinen ihminen!

Vierailija
2/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 16:00"]

Käyttekö isovanhempien luona kylässä? Jos käytte, niin lopettakaa käynnit. Meillä alko kummasti kiinnostamaan isovanhempia, kun kyläilyt lopetettiin. Meidän koululainen oli serkkunsa puheista tehnyt johtopäätökset, että mummo ei olekaan kaikille yhtä nuiva, kun meidän porukalle. Anopin kanssa ollaan tultu toimeen, mutta välit ei kovin luontevat ole olleet.

[/quote]

[/quote]

No anna itse parempi neuvo. Tämä neuvo toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
4/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minun mielestäni hyvä neuvo.

Ei se isovanhempien ja lastenlasten tapaamiset ole vain vanhempien tehtävä, jos ei isovanhemmat tule yhtään asiassa vastaan, ei sitä tartte olettaa, että väkisin vanhemmatkaan sitten lapsenlapsiaan tuputtaa käymään.

Vierailija
5/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että väkisin vanhemmatkaan lapsiaan tuputtaa käymään isovanhemmilla! :)

Vierailija
6/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa vastata kysymykseesi, vaikka lapseni on jo aikuinen ja äitivainaani haudassa. Enkä tiddä, onko se lapsi vielä tähän ymmärtänyt, miksi hän ja sisaruksensa eivät koskaan voineet olla mummon luona yötä niin kuin serkut saivat.

Vierailija
7/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat ovat omituisia ja niille en luottais jälkikasvua. Onneksi sitä ei ole ja matkustelu on kaiken a ja ö.

Vierailija
8/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:23"]

Ketään ei vaatia pitämääm kaikista lapsenlapsista yhtä paljon. Joku lapsista tulee vain läheisemmäksi, eikä sille voi mitään. Eikä minusta edes tarvitsekään voida. Onhan meillä omat ystävämmekin, joiden kanssa on erilaiset suhteet. Olisi sula mahdottumuus, että jokainen lapsenlapsi olisi samalla lailla läheinen. Lisäksi asiaan vaikuttaa suhde lapsen vanhempiin. Jos suhde ei ole paras mahdollinen, ei kyläily innosta.

[/quote]

Lapsi on lapsi ja aikuinen on aikuinen. Aikuiselta voi odottaa ymmärrystä sille, että joidenkin kanssa ei synkkaa. Isovanhemmalta ei ole paljon vaadittu, jos edes vähän yrittäisi lapsenlapsensa eteen vaivaa nähdä. Hetken ne vaan pieniä on. Itse olen isovanhempi, joka ei saa lapsenlastaan nähdä. Olispa  minunkin miniä noin ajattelevainen

Vierailija
9/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 15:16"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:39"]

Tämä on asia, jota isovanhempien kannattaa miettiä todella tarkkaan. Lapsi, jota ei ole kohdeltu tasapuolisesti muiden kanssa muistaa hautaan asti isovanhempien piittaamattomuuden.  

Lapsi ei tule myöskään koskaan luottamaan isovanhempaan täysin, vaikka aikuistuu, päinvastoin katkeruus kasvaa. 

[/quote]

Lapsi tuskin tietää asiasta mitään jos ei hänen vanhemmat valista!

[/quote]

Lapset ovat hoksaavaisia ja ajan mittaan kyllä ymmärtävät, että isovanhemmilla on suosikkeja. 

Minun mielestäni isovanhempien TULEE olla tasapuolisia, siinä missä vanhempienkin. Viivoittimella ei tarvitse ketään eikä mitään jakaa, kunhan suurin piirtein ja on samat kohtelemistavat kaikille. Ei niin, että käenpoikia ja mustialampaita hyysätään ja lellitään ja se, joka hoitaa asiansa kunnolla, jää vaille aikaa, huomiota tai lahjomisia.

Vierailija
10/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja ollaan taas niin aikuista, niin aikuista !

Vierailija
11/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymme kylässä kuukausittain. Ehkä joskus joudumme kyläilyt lopettaa tai vähentää. Nyt en sitä tahtoisi tehdä, koska haluan lapselleni jonkinlaiset suhteet isovanhempiin. Paljon tuota vihamielistä vastinetta tullut: Mä olen valmis vaikka lähtemään kotoa pois isovanhempien vierailun ajaksi, jos kyläilemättömyys minusta johtuu. Puolisoltani kysyin mistä oli "Mummon kulta" -keskustelu lähtenyt. Lapseni serkku oli lapselleni jostain tulistuessaan tuumannut, että "hän on mummon kulta. Ethän sä koskaan ole sillä edes hoidossa tai yökylässä". Sitä en tiedä mistä reilu  kolme vuotias oli tämän keksinyt. Ei kuulosta lapsen puheelle.

Vierailija
12/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 17:07"]

Käymme kylässä kuukausittain. Ehkä joskus joudumme kyläilyt lopettaa tai vähentää. Nyt en sitä tahtoisi tehdä, koska haluan lapselleni jonkinlaiset suhteet isovanhempiin. Paljon tuota vihamielistä vastinetta tullut: Mä olen valmis vaikka lähtemään kotoa pois isovanhempien vierailun ajaksi, jos kyläilemättömyys minusta johtuu. Puolisoltani kysyin mistä oli "Mummon kulta" -keskustelu lähtenyt. Lapseni serkku oli lapselleni jostain tulistuessaan tuumannut, että "hän on mummon kulta. Ethän sä koskaan ole sillä edes hoidossa tai yökylässä". Sitä en tiedä mistä reilu  kolme vuotias oli tämän keksinyt. Ei kuulosta lapsen puheelle.

[/quote]

Ehkä serkkulassa on ollut puhetta, että lapsesi on niin huonosti kasvatettu, etteivät isovanhemmat jaksa sen kanssa ja siksi eivät ota yökylään.

Pari esimerkkiä tulee mieleen oikeasta elämästä, miksi isovanhemmat ei ota lapsia yökylään

1. lapsi niin huonosti kasvatettu, ettei tottele mitään

2. äiti on niin vaativa, ettei pirukaan muista niitä sääntöjä, että saiko syöttää sitä tai tätä ja pitikö olla hampaat pesty tässä järjestyksessä ja mikä iltalaulu piti laulaa, ettei lapsi saa traumoja

Joku syy on, että lastanne ei haluta yökylään. Katso peiliin, se löytyy sieltä

Vierailija
13/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko soittanut ja kysynyt? Miksi suomalaisten on niin vaikea puhua?

Vierailija
14/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 17:07"]

[/quote]

Ehkä serkkulassa on ollut puhetta, että lapsesi on niin huonosti kasvatettu, etteivät isovanhemmat jaksa sen kanssa ja siksi eivät ota yökylään.

Pari esimerkkiä tulee mieleen oikeasta elämästä, miksi isovanhemmat ei ota lapsia yökylään

1. lapsi niin huonosti kasvatettu, ettei tottele mitään

2. äiti on niin vaativa, ettei pirukaan muista niitä sääntöjä, että saiko syöttää sitä tai tätä ja pitikö olla hampaat pesty tässä järjestyksessä ja mikä iltalaulu piti laulaa, ettei lapsi saa traumoja

Joku syy on, että lastanne ei haluta yökylään. Katso peiliin, se löytyy sieltä

[/quote]

No ei se syy aina löydy niistä vanhemmista, kyllä se olisi tällaisessa tilanteessa isovanhemmilla peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
15/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 14:25"]

Isovanhemmilla ei ole velvollisuutta olla tasaspuolinen. Mite lapsen vanhempi tulee vanhempiensa kanssa toimeen ja onko välit hyvät ja läheiset. Entäs lapsen toiset isovanhemmat.

[/quote]

Mä en oo samaa mieltä. Kyllä isovanhemmalla on velvollisuus olla tasapuolinen. Velvollisuus se on moraalinenkin velvollisuus. Miten paskamainen ihminen voi olla että syrjii omaa lapsenlasta?! Tollasella käytöksellä on seurauksensa.

Vierailija
16/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla ei ole velvollisuutta olla tasaspuolinen. Mite lapsen vanhempi tulee vanhempiensa kanssa toimeen ja onko välit hyvät ja läheiset. Entäs lapsen toiset isovanhemmat.

[/quote]

Mä en oo samaa mieltä. Kyllä isovanhemmalla on velvollisuus olla tasapuolinen. Velvollisuus se on moraalinenkin velvollisuus. Miten paskamainen ihminen voi olla että syrjii omaa lapsenlasta?! Tollasella käytöksellä on seurauksensa.

Vierailija
17/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai syy ei aina ole lapsessakaan.

Se voi olla vaikeaa uskoa, mutta oikeasti on isovanhempia joista löytyy se vika tällaisissa tilanteissa.

Vierailija
18/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin anopilla on suosikki, miehen siskon lapsi joka on meidän esikoista tasan kaksi kuukautta vanhempi. Anoppi puhuu kyllästymiseen asti tästä siskon lapsesta. Jos kerrotaan anopille, että meidän lapsi on esim. oppinut uuden taidon tai on tehnyt sitä tai tätä niin aina, siis AINA, lause alkaa "kyllähän se sarakiiii sitäjatätä.......". Ja sitten vertaillaan kumpi osaa mitäkin paremmin. Inhottaa erityisesti se vertailu. Kun nämä lapset kasvavat, niin alkavat jo itsekin vaistota jos heidän taitojaan jatkuvasti vertaillaan. Aionkin pyytää anoppia lopettamaan vertauspuheet, edes lasten kuullen.

Itse olen aikanaan ollut oman mummoni suosikki. Asuttiin mummon lähellä ja minulle syntyi pikkusisko, joten olin paljon mummolla hoidossa kun vanhemmat hoitivat pienempää. Mummo oli eläkkeellä ja tykkäsi olla kanssani. Vanhempana luonteemme kävivät yksiin ja kävin mummolla paljon isompanakin ja lopulta aikuisena itse hoidin mummoa hänen sairastuttuaan. Pikkusiskoni on aikuisena sanonut, että häntä vaivasi tosi paljon mummoni epätasapuolinen käytös. Toisaalta toisen puolen isovanhempamme ovat taas olleet siskoni kanssa läheisempiä kuin minun.

Vaikka sitä olisi pyrkimys tasapuolisuuteen, niin uskon että isovanhempi - lapsi -suhteissakin luonteiden yhteensopivuus painaa vaakakupissa jonkin verran. Tosin tuo mistä ap kirjoitti, ettei tulla edes pienen synttäreille, on taas ihan eri juttu ja isovanhemmille peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
19/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 18:06"]

[/quote]

[/quote]

Tästä seuraa, että myös lapsilla on velvollisuus olla tasapuolisia. Jos oma äiti tulee viikoksi käymään vauvan syntyessä, pitää anopille suoda sama oikeus. Jos oma äiti tunkee mukaan etelänmatkalle lapsenvahdiksi, pitää anopille lupa tulla mukaan jne.

Aika usein nuo epätasapuolisuudet johtuvat äidin ja isoäidin eripurasta: kun miniä aina jaksaa kieltää anoppiaan ja kehuu äitiään, ei se anoppi saa kokea tasapuolisuutta.

Vierailija
20/114 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.08.2013 klo 16:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Veljen perhe teki juuri noin. Seuraavana jouluna isä ja äiti veivät minut ja pikkusiskon perheen Thaimaahan. Veljen perhe sai jouluilla kotimaassa. Perusteluna oli se, että "eivät ole nekään meillä käyneet".

Oli kälyn ilmeessä ihailemista, kun hän sai tietää köyhän opiskelijaperheen menettäneen kahden viikon unelmaloman. Sitä saa mitä tilaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme