Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tuoksuista, jotka tuovat voimakkaan muiston pitkänkin ajan takaa?

Vierailija
17.08.2020 |

Itselläni se on aurinkorasva! Se tuoksuu ihan samalta kuin 30 vuotta sitten. Ja siitä tulee vieläkin joka kerta vahva muisto siitä, kun lapsena olin etelässä uimarannalla! :)

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervan ja meren tuoksu. Se tuo mieleen lapsuuden keväät.

Minulle taas kesän. Tervatut troolarilaiturit kuumassa auringonpaisteessa Luvian Laitakarissa. Meren suolainen tuoksu siinä vieressä. Lapsuuden onnellisuus ja seesteisyys. Muistikuva on vahva ja selkeä.

Vierailija
142/170 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko tuoksuu mummolalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummulaan liittyviä on paljon kuten syreenien tuoksu. Asuin tuolloin eri paikassa missä en ainakaan koskaan nähnyt yhtään syreenipuuta missään, joten tuo tuoksu liittyi siihen, kun mentiin mummulaan 150 km päähän. Tuomi liittyy lapsuuteen ja tykkäsin jo silloin sen tuoksusta. Samalla jo lapsena rakastin suon tuoksua. Sellaista vähän kirpeää ja hapanta sekä syksyistä jos joku tietää mitä tarkoitan. Aina kun pääsen suolle niin oikeastaan saan kaikenlaisia muistoja eri hetkiin liittyen. Lapsena esim pitkospuut olivat joillakin retkellä täynnä perhosen toukkia ja niitä piti väistellä. Itse tykkäsin aina seurata toukkien elämää ja joskus pidin niitä kädessäkin niin paljon, että sain jonkun ihottuman ( varmaan niistä karvoista). Ei saa silti käsittää väärin eli en siis satuttanut niitä ja päästin ne aina takaisin, kun olin hetken kädessä pitänyt. Enää en varmaan käteen niitä kyllä ottaisi. Söpöjä ovat minusta edelleen ja niitä autan aina tien yli jos pelkään, että jäisivät auton alle. Mummulaan liittyy myös meren tuoksu ja vanhan talon haju. Nämä tuli nyt mieleen.

Vierailija
144/170 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmoliven saippua. Ostin sitä ensimmäiseen asuntooni, kun muutin pois kotoa ja aloitin opiskelut. Aina jos ostan tuota saippuaa, muistan sen tunteen kun olin juuri muuttanut kotoa ja itsenäinen elämä alkanut. En osta sitä saippuaa enää usein, koska en halua että se tunne häviää.

Vierailija
145/170 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusupensaat. Niitä kasvoi joka puolella mummolan pihamaalla. Sen lisäksi, että näyttivät kauniilta, myös tuoksuivat huumaavalta.

Vierailija
146/170 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratapölkyn ja Syysleimun tuoksu tuo mieleen lapsuuden, vaneritehtaan haju tuo mieleen isän, märkä tupakka nuoruuden ihastuksia, Nivea syöpään kuolleen poikaystävän, autokorjaamon haju ylipäätään nuoruuden..

Vierailija
147/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielon tuoksu. Sain lapsena lahjaksi pikkupullon kielolta tuoksuvaa hajuvettä, se oli ihanaa. Säilytin tyhjää pulloa monta vuotta ja "haistelin" sitä. Metsäretkellä ihailen edelleen kielojen kauneutta ja tuoksua.

Vierailija
148/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Studio Line -hiuslakka! Löysin äidin kaapista vanhan pullon sitä ja tuoksu oli tallella. Tuli ensirakkaus mieleen niin voimakkaasti että ihan vatsaa käänsi.

Voih <3

aaaaw en kestä

Vierailija
149/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tegaderm haavakalvon tuoksu saa minut itkemään. Se vie minut sairaalaan, aikaan jolloin meillä oli vielä rakas tyttäremme, joka sittemmin on siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Tuohon tuoksuun sisältyy satojen muistojen mukana myös koko tunteitten kirjo; huoli, väsymys, toivo, uupumus, onni, suru... kerran kun avasin sen, se tunne ja ne muistot, en edes yleensä itke helposti, mutta silloin purskahdin ihan kamalaan itkuun. Olin itsekin yllättynyt.

Vierailija
150/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratapölkyt- isäukkovainaan kanssatehdyt fillariretket 70- luvulla.

Lemonjuice& glyserin (tjsp) - äitin töihinlähdöt 70- luvulla.

Jäämeren rannan tuoksut- lokkien kirkunoineen 90- luvulla.

Aijai😶

Vierailija
151/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan puulipaston tuoksu.

Navetta, lehmän kuivalanta, multa, kypsyvä ohrapelto, kesäsade, niitetty heinä.

Suopursu.

Juotoskäry.

Lämmennyt metalli.

Vierailija
152/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilön sormien haju kun se veti minua ulos.

Vierailija
153/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi käytti tiettyä shampoota (en muista merkkiä), mutta se tuoksu on jäänyt hyvin mieleen ja aina tulee mummi mieleen jos haistan sen jossain.

Kellarin haju on ihana, tulee mieleen lapsuus kun leikittiin verkkokellareissa.

Vierailija
154/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iki-ihana kielon tuoksuinen parfyymi jota itse käytin teinityttönä, jolla hurmasin ensimmäisen poikaystäväni! Oi nuoruus1

Vierailija
155/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun avaan kokistölkin, ekasta hörpystä tulee mieleen lapsuuden laivareissut. Silloin tax freekin oli oikeasti jotain spesiaalia.

Vierailija
156/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on mainittu jo monta sellaista tuoksua, jotka muistaa vuosienkin päästä. Itsekin muistan polun järvenrantaan ja sen tuoksun tietyssä kohtaa mäntymetsää. Samoin metsän tuoksun, kun metsätähdet alkavat kukkia.

Monet tuoksumuistoni liittyvät luontoon, mutta silti vahva muistikuva on myös siitä, miltä isän ostama uusi kuplavolkkari haisi sisältä. Tai miltä tuoksuivat kiiltokuvat.

Hajuvesistä Rive Gauche tuo paljon muistoja mieleen.

Vierailija
157/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan bittersweet tuoksu.

Vierailija
158/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puusaunan tuoksu vie lapsuuden mökkikesiin ja tuo ikävänkin rakasta paikkaa kohtaan.

Vierailija
159/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan viinan haju muistuttaa Paavo Arhinmäestä ja siitä, että maksan veroja.

Vierailija
160/170 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrätty muovin tuoksu, josta sanomme siskoni kanssa (olemme molemmat yli 60) että tuoksuu ”uudelle nukelle jouluaattona”.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme