Kertokaa tuoksuista, jotka tuovat voimakkaan muiston pitkänkin ajan takaa?
Itselläni se on aurinkorasva! Se tuoksuu ihan samalta kuin 30 vuotta sitten. Ja siitä tulee vieläkin joka kerta vahva muisto siitä, kun lapsena olin etelässä uimarannalla! :)
Kommentit (170)
Koleana kesäpäivänä jos on vessassa ikkuna auki ja sitä myöten vessassakin sopivasti viileä ja siellä haisee hieman kakalla käynnin jälkeen, mulla palaa muistot aina rippikoulukesään 1996. Riparilla oli nimittäin yksi vessa, jossa oli aina ikkuna auki ja siellä kävi ilmeisesti myös jatkuvalla syötöllä porukkaa kakalla. Tästä johtuen vessassa oli semmoinen ominaishaju, jonka nimesimme riparikavereiden kanssa "kylmäksi pask aksi". Eli vielä nykyäänkin jos jossain vessassa haisee kylmä pa ska, muistot palaavat riparikesään.
Floksien eli syysleimujen tuoksu kasteisena viileänä loppukesän aamuna. Se vie suoraan lapsuuden mummolaan. Se aika, kun vielä on kesäloma, mutta se on lopuillaan ja kohta lähdetään kesämaailmasta mummon luota arkeen ja kouluun.
Off-hyttyskarkote. Ja telttakankaan joku kyllästeaine. Nämä sekoittuvat metallisen vesileilin kajahteluun.
Salvador Dalin Laguna vie muistot vuoteen 1992. Silloin se oli ihanin tuoksu ikinä, nyt en enää käyttäisi.
Tämä on kiinnostava aihe. On ihan tutkittu asia, että hajumuistot tallentuvat aivoissa kaikkein "primitiivisimpiin" osiin. Ne säilyvät pisimpään, jopa vaikeiden aivoja rappeuttavien tautien halki. Itsellä puu-uunin tai puukiukaan lämmittämisestä tuleva savun haju ulkona vie mielen välittömästi
70-luvun kesäiltaan ja pihaleikkeihin saunan lämpeämistä odotellessa. Myös tervatun veneen, polkupyöräliikkeen (rengaskumi) ja bensan tuoksut aiheuttavat mielessä aikasiirtymiä.
Lapsuuden heinäpellolla niitetyn auringossa kuivuvan heinän tuoksu.
Suopursujen tuoksu, minulla oli suopursuntuoksuinen ihana dödö, olisiko ollut Rai.
Keväinen auringon kuumentama mäntymetsä ja sen pihkan tuoksu.
Syysleimujen tuoksu ja muisto: öinen kävely hotellin pihalla yhden illan ihastuksen kanssa.
Linnanmäen vuoristorata. Muuallakin tervatusta puusta tulee aina mieleen Linnanmäen vuoristorata.
Kun join ekan kerran kahvia joskus 30-vuotiaana, minulle selvisi, miksi pienenä lapsena äidin kanssa jossain julkisissa paikoissa yhdessä vessakopissa käyneenä äidin pissa haisi erilaiselta.
Ja samaan voisi lisätä virtsaan erittyvän parsa-efektin, mitä kuulemma ei tosin tule kaikille.
lipeäkala. yököttävä joulumuisto.
Kun joskus lämpimänä kesäiltana kävelen asuinalueellamme olevan pizzerian ohi, sieltä leviää ympäristöön juuri samanlainen tuoksu kuin nuoruudessani kreikkalaisista katukeittiöistä. Yht'äkkiä olen jollain pienellä Kreikan saarella ostamassa pita-leipää katukeittiöstä. Ihania muistoja.
Syreenin tuoksua rakastan. Se on paitsi ihan mielettömän ihana tuoksu, siitä myös tulee mieleen, kuinka mummoni kattoi meille kahdelle mehukestit syreenimajaan. Laittoi mehun hienoon lasikannuun ja joimme sitä samaa sarjaa olevista laseista.
Kostean villan tuoksu ja luminen metsä aurinkoisella säällä. Tulee mieleen lapsuuden hiitoretket ja kosteat villasukat.
Telttakankaan tuoksu tuo mieleen lapsuuden kesät kun serkun kanssa telttailtiin omassa puutarhassa ja kuunneltiin hanoi rocksia c-kasetilta.
En tiedä mikä pesuaine/ siivousaine on kyseessä, mutta joskus jossain paikoissa tunnen sen, ja tunnistan välittömästi että tuoksuu yksi tietty hotelli Italiassa jossa nuoruudessa vietin useammankin loman hyvien kavereiden kanssa. Ihania muistoja!
Puusaunan sytyttämisen tuoksu, palava tuohi ja koivuhalot. Lapsuuden kesien tuoksu, joka nostaa herkemmällä hetkellä kyyneleet silmiin.
Vietin lapsuudessa monta kesää mummin luona ja mummin koti tuoksuu aina tietynlaiselta. Osittain sen talon tuoksu ja osittain jonkun pyykinpesuaineen tai niiden liinavaatekappiin laitettavien kukkatuoksupussien tuoksu. Kerran vieraillessani ihan toisessa paikassa, siellä tuoksui lähes täsmälleen samalta ja tuli heti mummolan muistot mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vietin lapsuudessa monta kesää mummin luona ja mummin koti tuoksuu aina tietynlaiselta. Osittain sen talon tuoksu ja osittain jonkun pyykinpesuaineen tai niiden liinavaatekappiin laitettavien kukkatuoksupussien tuoksu. Kerran vieraillessani ihan toisessa paikassa, siellä tuoksui lähes täsmälleen samalta ja tuli heti mummolan muistot mieleen.
Samoihin mummolavierailuihin liittyy oikeastaan monta muutakin hajua, kuten mäntymetsä, naapurin uima-allas, vastaleikattu nurmikko, kellarissa tai ullakolla säilytettyjen akuankkojen hieman ummehtunut haju.
Matkat kesämökille tulee myös mieleen aina kun haistaa jonkun vähän ummehtuneen (mutta ei niinkään pahan) hajun. Sellainen vanhan hirsimökin ja siellä kaapissa talven yli maanneiden lakanoiden haju.
Kuumana kesäpäivänä aurinko paahtaa punamullattuun seinään ja sen vieressä olevaan maahan ja rikkaruohoihin. Olen taas kolmevuotias.
Kesäyön tuoksu. Se aamuyön tuoksu, jos tiedätte mitä tarkoitan. Tai sitten alkusyksyn sateet. Niin paljon muistoja.
Nuorena ostin Englannista, olin kielikurssilla, Johnsonin babyrasvaa (vaaleanpunainen pullo) palaneen ihoni hoitoon. Ystävällä oli sitä samaa, haistoin ja tuoksumuistot veivät siihen kesään välittömästi.
Uusien koulukirjojen tuoksu ala-asteella. Hajustettujen päiväkirja-/kirjepapereiden tuoksu. Jotkut muovinuket, sellaiset pehmeät jotka tuoksuivat vähän vanijalta.