Kertokaa tuoksuista, jotka tuovat voimakkaan muiston pitkänkin ajan takaa?
Itselläni se on aurinkorasva! Se tuoksuu ihan samalta kuin 30 vuotta sitten. Ja siitä tulee vieläkin joka kerta vahva muisto siitä, kun lapsena olin etelässä uimarannalla! :)
Kommentit (170)
Kaljan hajusta tulee ex-alkoholistimies mieleen
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun joku ala peukuttaa täällä toisten muistoja. Ei taida olla asiat hyvin??
Tosiaan, melkein jokaisessa on se yksi alapeukku. Jollain taitaa tosiaan olla huono päivä.
Tosi pitkän ajan takaa (70v) muistan kesän tuoksun, kun juoksimme pellon piennarta pitkin uimarannalle. Se tuoksu oli kai lähinnä mesiangrvon ja heinän tuoksu.
Eräään kirjasarjan painomusteen tuoksu.
Käymässä olevan sahdin tuoksu (tai ennemminkin haju). Tuo mieleen papan, jolla oli tapana valmistaa sahtia.
Metsämansikoiden tuoksu, tulee lapsuus mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Eräään kirjasarjan painomusteen tuoksu.
Mullekin tulee painomusteesta mieleen lapsuuden sarjakuvat. Vampirella ja Kauhu-sarjakuva.
Vierailija kirjoitti:
Yves Saint Laurentin Kouros
Kouros oli ensimmäisen poikaystäväni tuoksu. Vielä pitkään sen jälkeen, kun olimme eronneet, muistan kuinka se tuoksu aiheutti voimakkaan tunne- ja ihan fyysisen reaktion, jos vaikka bussissa sattui jollain olemaan sitä. Tunnistin ja tunsin sen heti.
(Siihen aikaan miesten ja naisten tuoksut olivat vielä suuria ja persoonallisia. Kouros, Poison, Tresor, Obsession, Egoiste, Fahrenheit... aah!)
Oijoi piti tilata Narcissea, löyty enää jostain kanadalaisesta verkkokaupasta. 155e postikuluineen, kiitos Vauvan.fi:n......
Vierailija kirjoitti:
Uusien koulukirjojen tuoksu
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Uusien koulukirjojen tuoksu
Mun isä aina haistoi koulukirjan sivuja, ennen kuin päällysti kirjan muovilla, niitä oli eri värisiä (aika ennen kontaktimuovia 😊) monisteet tuoksui spriille.
On tosi monia, mutta yksi kiva on vastaleikatun nurmikon tuoksu. Kun olin lapsi, heräsin kerran aamulla nurmenleikkurin ääneen ja siihen tuoksuun, ja olin todella onnellinen, kun tajusin kesäloman alkaneen ja ettei tarvitse lähteä kouluun.
Toinen kiva on hyasinttien tuoksu. Ala-asteella moni oli tuonut koulun joulujuhliin hyasintin opettajalle, ja koko koulu tuoksui niille. Olin tosi onnellinen, kun joululoma alkoi eli tämäkin kiva tuoksumuisto liittyy siihen, että pääsi vapauteen koulusta.
Juuri päinvastainen eli ikävän muiston aiheuttaja on minulle koulukirjojen ja kontaktimuovien tuoksu, koska ne muistuttavat koulun alkamisesta syksyisin ja aiheuttavat ahdistavat fiilikset. Myös omenoiden tuoksusta tulee mieleen syksy ja siten koulun alkaminen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vanhan rakennuksen yläkerta vuosikymmenien jälkeen uudestaan kun lapsesta muisti mäntypanelin tuoksun.
40-vuotiaana astuin rappukäytävään, jossa haisi vanha viina ja tupakka. Se haju toi välittömästi mieleen pappani, joka kuoli ollessani 6-vuotias enkä oikeastaan edes muista hänestä mitään. Muuta kuin tuon hajun.
Hillosipuleista tulee mieleen lapsuuden korvatipat, joita käytettiin korvatulehdukseen 😩
Joissain vanhemmissa kerrostaloissa haisee täsmälleen samalta, semmoiselta oudon tillimäiseltä, kuin haisi mun jo 90-luvun lopulla edesmenneen isotädin rappukäytävässä. Sen haistaessani aikamatkaan aina lapsuuden kesiin jolloin käytiin hänen luonaan kylässä (matkaa oli varmaan yli 500 km, joten kerran vuodessa nähtiin yleensä). En tiedä mistä se haju syntyy, ehkä joku outo yhdistelmä laastiseiniä/siivousaineita tms.
Kiva kun joku ala peukuttaa täällä toisten muistoja. Ei taida olla asiat hyvin??