Kertokaa tuoksuista, jotka tuovat voimakkaan muiston pitkänkin ajan takaa?
Itselläni se on aurinkorasva! Se tuoksuu ihan samalta kuin 30 vuotta sitten. Ja siitä tulee vieläkin joka kerta vahva muisto siitä, kun lapsena olin etelässä uimarannalla! :)
Kommentit (170)
Koivujen läpi puhaltava kesätuuli kerrostalossa aamulla. Yhtäkkiä olen satojen kilometrien ja vuosikymmenien päässä ja mummi paistaa aamiaiseksi lättyjä. Katson heinäpeltoja ikkunan takana ja mietin, mennäänkö tänään serkkujen kanssa uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusien koulukirjojen tuoksu
Tämä!
Ala-asteella 1970-luvulla nuuhkin aina uudet kirjat ensimmäiseksi läpi. Taitoin kirjan ja annoin sivujen pyöriä nenäni edessä. Avasin jonkin aukeaman ja vedin tuoksua syvemmälle.
Muistan myös sen voimakkaan, violetinvärisen kopiopaperin tuoksun. Se oli jotain muuta kuin nykyinen muste ja papereissa oli juuri tietynlainen tuoksu.
Samalta ajalta tuoksupyyhekumit, joita keräiltiin ja vaihdeltiin. Mitähän flataatteja niissäkin oli.. muistan erityisesti yhden lempparikumin, joka näytti suklaalevyn palalta ja tuoksui täydellisesti suklaalta. Oih..
Roll-on huulikiillot eri tuoksuissa, Miramen vaaleanpunainen pieni huulirasva.
Äidin ruusuvesi & glyserini -käsivoide ja Kielo-hajuvesi.
Ei vastaleivottu pulla, vaan se taikinan tuoksu. Se kun äiti oli kaulinnut korvapuustitaikinan isoksi levyksi, levitti sille voita (ja se ääni, se rasvan liukuminen taikinalle) ja sitten ripotteli kanelia ja sokeria. Ja kun levy rullattiin tiukaksi kääryleeksi ja se natisi ja tuoksui huumaavalle.
Jostain syystä yhdistän monia tuoksuja ääniin. Onko muilla samanlaista?
Lehdokin tuoksu aamulla töihin pyöräillessä.
Minulla jotain samoja mitä täällä jo mainittiin, eli:
moottorisaha ja sahanpuru : isä tulee tästä mieleen, ja varsinkin sahan äänestä .( isä on eläkkeellä oleva metsuri)
kaljan ja viinan haju : palaan lapsuuteen jos joku vahvasti kaljan hajuinen mies istahtaa viereeni ja alkaa sammaltamaan jotain elämästään
eräs tietty hiuslakka : olin kerran ihastunut yhteen poikaan ja käytin silloin sitä hiuslakkaa. Nuo ajat tulee siitä heti mieleen
Joku kukkaistuoksu vie minut aina sinne samaan ulkomaan hotelliin, siellä tuoksui sille. En vaan tiiä mikä kukka.
Jasmiini tuoksu vie heti isovanhempien kesämökille, ihaniin ja huolettomiin lapsuuden kesiin. Heillä oli portinpielessä huumaavan tuoksuinen jasmiini.
Tietty tuoksu kynttilässä, joku imelä tuoksu. Olen joskus lasten huulirasvoissa huomannut saman. Se tuoksuu tismalleen samalta kuin eskarissa joulukalenterista saamani pieni kynttilä. Arpaonni suosi ja sain avata ensimmäisen luukun. Olin niiin ylpeä :D Tästä on yli 30 vuotta aikaa ja tuoksun voin yhä haistaa ihan vain ajattelemalla.
Isosiskon poikakaverin partavesi Tabac Original. Tulee hän heti mieleen jos joku tuoksu muistuttaa Tabacia.
Kun 16-vuotiaana join liian kovan humalan vähän vahingossa, olin laittanut runsaasti Anais anais -tuoksua, en voi edelleenkään käyttää sitä 48-vuotiaana. Kun tutustuin yhteen tapailukumppaniini (olin nuori, niin hänkin ja vuosi oli 1992), hän tuoksui Tabacille. Tuoksu oli hyvä, koska olin ihastunut mieheen. Kun hän näytti nurjan puolensa puolisen vuotta myöhemmin, hänellä oli kylppärissä Fahrenheitia (Hugo Boss), inhoan vieläkin tuota jälkimmäistä tuoksua. Loulousta taas tulee mieleen yksi parhaista ystävistäni ja vuosi 1989. Tresor liittyy vahvasti nuoruuteeni (olin 19-vuotias), rakastan tuoksua, vaikkei moni ole niin innoissaan siitä enää.
Poppelin lehtien tuoksusta tulee taas mieleen jälleen nuoruus ja kissani, joka tykkäsi kiipeillä puissa, ihana tuoksu. Minusta siinä on jotain samaa kuin pullataikinassa. Poltettujen puiden tuoksu tuo mieleeni venereissut nuotioineen, sekin on ihana tuoksu.
Lapsuudessa eteisessä oli meidän lasten uudet kumisaappaat ja sadetakit. Vieläkin muistan sen vahvan kumin tuoksun joka tuli vastaan heti kun astui eteiseen.
Sama, kun pienenä käytiin äidin kanssa Helsingissä. Se uuden kumin/muovin tuoksu Etolassa ja ne kaikki muodot ja kirkkaat värit💛
Swarfegan tuoksu. Katselin pikkutyttönä, kun isä rassasi autoja ja muuta. Kun hän lopetti ja putsasi kätensä Swarfegalla, usein käytiin lähikaupassa ostamassa jätski mulle ja olut isälle. Muistan kauppamatkalta kuuman asfaltin hajun, hikisten varvisten lipsumisen ja puuvillamekon tuoksun. Sitten istuttiin pihalla pihakeinussa ja ruusut tuoksuivat. Nykyään käytän ruusuhajuvettä ja mieleen välähtää usein ne kesät.
Kuivuvan heinän tuoksu on hyvä ja paha : tuo mieleen lapsuuden heinätöiden hauskuuden ja myös kurjuuden. Suopursun tuoksu vie heinäkuiselle suolle ja lakkojen poimintaan. Sisupastillien tuoksu vie tutulle tanssipaikalle.
Studio Line -hiuslakka! Löysin äidin kaapista vanhan pullon sitä ja tuoksu oli tallella. Tuli ensirakkaus mieleen niin voimakkaasti että ihan vatsaa käänsi.
- Retkiveneen muovihytin tuoksu
- 2-tahti pakokaasun ja bensan tuoksu
- vasta kaadetun puun tuoksu
- paahteinen kallioranta
- järviveden tuoksu
Ääniä:
- lokkien kirkuna
- perämoottorin laskemisen ja nostamisen ääni
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös se aurinkorasva. Coppertone, ja sitä saa suihkugeelinä Nivealta.
Sama minulla. Ihana muisto, kun 17-kesäisenä olin USA:ssa. Tuota Niveaa täytyykin kokeilla.
Vicks Vapour Rub- voide. Muistan sen tuoksun ihan pikkulapsesta
En tupakoi, mutta viime talvena odottelin kyytiä ja siihen lähelle tuli mies polttamaan jotain ja sain voimakkaan muiston menneisyydestä. Tuli mieleen eräs sukulaismies, joka ollut nyt kuolleenakin jo varmaan 15-20-vuotta. Muisto ajoittui lapsuuteen, jolloin käytiin heillä kylässä. Näin muistossa selkeän näkymän heidän kotoaan (ulkona pimeää, kahvipöytä katettu ja seinällä iso hirvenpää kohdalla jossa se aina oli, sohvat paikoillaan, sohvapöytä ja kirjahylly). Sillä hetkellä olisin voinut varmaan luetella mitä siinä pöydällä oli. Todella pysäyttävä tilanne, koska se näkymä mielessä oli niin selkeä.
Ja teki mieli käydä kysymässä mitä se mies poltti, jotta saisi saman tarkan muiston mieleen taas uudestaan.
Lapsena kun tuli koulusta kotiin niin tiesi heti onko viikon Aku Ankka tullut, se tuoksui ihan omanlaiseltaan. En kyllä nykyään muista tunteneeni vastaavaa tuoksua edes kirjakaupassa, jonka tuoksu myös oli erityinen. Se ei kuitenkaan voittanut tuoretta Akua.
1960-luvulla ja vielä 1970-luvullakin posti työnnettiin ovessa olevasta räppänästä. Eihän nykyään enää postinkantajat moista jaksaisi, eivät poikkea edes pihaan saati että kipuaisivat talon rappuset ylös ovelle. Posti menee kadunvierellä seisovaan laatikkoon ja jos on tuuri, oikealle vastaanottajalle. Usein ei.