Suomi on sellaiinen takapajula etten muutta enää takas!
Ja kun tämän sanoo ääneen kiihtyy ihmisillä pulssi ja loukkaannutaan syvästi kun on uskallettu arvostella Suomea, siis Suomea, johon on lottovoitto syntyä.
Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?
Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?
Ja sitten kateellisena urputetaan ulkosuomalaisille kun käyvät vierailulla Suomessa. Joo, no muistuttaapa siitä, miksi ei todella kannata tulla takaisin.
Kommentit (100)
Suomi todellakin on takapajula. Suomalaisille on iätajat syötetty Suomi on maailman paras maa sanomaa. Kyllä. Suomessa on loistava koulujärjestelmä. Silti työttömyys eri aloilla on jäätävän suurta. Mitä hyötyä on koulutuksesta jos ei ole töitä tai työ on jatkuvaa pätkätyötä? Kyllä. Meidän palkat on eu keskitasoa. Mitä hyötyä on on palkasta jos pakolliset kulut syö kaikki. Ostovoima on eu huonoimpia todistetusti. Suomessa on ilmasto ihan kauhea suurimman osan vuotta. Suomessa on mafia, se on vain lailla suojattu. Eduskunta. On sopeutumiseläkkeet ja kaikki. Terveydenhuolto maailman parasta ja ilmasta. Ei ole kumpaakaan. Suomi on kuin Pohjois-Korea. Paskaa syötetään ja kansa uskoo. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun tämän sanoo ääneen kiihtyy ihmisillä pulssi ja loukkaannutaan syvästi kun on uskallettu arvostella Suomea, siis Suomea, johon on lottovoitto syntyä.
Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?
Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?
Ja sitten kateellisena urputetaan ulkosuomalaisille kun käyvät vierailulla Suomessa. Joo, no muistuttaapa siitä, miksi ei todella kannata tulla takaisin.
Heippa! Ei tuu ikävä! :)
Ihqa. Teinit taas kertoo täällä toisilleen, kuinka peffasta Suomi on, ja kuinka ihqa joka puolelka muualla on.
Monessa maassa pelkkä tällaisen mielipiteen ilmoittaminen johtaisi tutkintaan.
Mutta toki, kun ln käyny nykissä ja tenriiffalla, niin kyllähän siinä jo kotimaa kannattaa haukkua.
Tätä oman maan mollausta esim. amerikkalaiset eivät harrasta. Vain pyrkyrisuomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kärkimaa Pisassa ja siinä, että sillä on aaa-luottoluokitus. MIssään muussa Suomi ei sitten olekaan kärkimaa. No, vastasyntyneiden kuolleisuusluvut on pienet. Banaanivaltio tämä on eurooppalaisittain. Kyllä sen huomaa tuolla Euroopassa matkustellessakin. Mm. pienyritteliäisyys on Euroopassa aivan eri tasolla.
Hännänhuippu-asioita Suomesta:
-Pohjoismaiden ainoat leipäjonot
-Suomalaiset pohjoismaiden sairain kansa
-Suomessa rikkaiden ja köyhien väliset kuolleisuuserot ovat suuremmat kuin muissa Länsi-Euroopan maissa.
-Terveyskeskuksiin jonot lääkäriin. Ilmiötä ei tunneta muualla Euroopassa.
-Köyhien ja rikkaiden terveyserot Suomessa Oecd-maiden jyrkimpiä
-Euroopan keskittynein päivittäistavarakauppa (K-ja S- 80% markkinaosuus)
-Euroopan toiseksi kallein ruoka
-Euroopan ainoat mielipidevangit Valko-Venäjän ohella
-Euroopan vanhin autokanta
-Itsemurhien kärkipäässä lukumääräisesti Euroopassa
-Suomi on työpaikkakiusaamisen kärkimaa
http://pahamaa.info/
http://yle.fi/uutiset/miksi_suomessa_ei_paase_laakarille/6315863http://yle.fi/uutiset/rikkaiden_ja_koyhien_terveyserot_suomessa_lansimaiden_jyrkimpia/5438636http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaiset-pohjoismaiden-sairain-kansa---ruotsalaiset-terveimpia/1909442http://www.taloussanomat.fi/terveydenhuolto/2013/08/26/suomi-kasvattaa-terveista-lapsista-sairaita/201311511/12http://yle.fi/uutiset/suomi_on_tyopaikkakiusaamisen_karkimaa/6112047
Buuuullshit. Olen itse nähnyt Tukholmassa leipäjonoja. Ei ihan kaikkea kannata niellä sellaisenaan.
Norjalla on öljy ja Ruotsilla on järjetön asuntojenmaksuaika. Ruotsissa tulevaa ongelmaa sorvataan parhaillaan, Norja ytittää kuumeisesti etsiä ratkaisua öljynjälkeiseen aikaan. Mitenhän käy?
Kyllä Suomessakin voi lukea maailman tärkeimpiä kirjoja. Lue vaikka viisi tärkeää kirjaa ja mene sitten Pariisiin juttelemaan keskimääräisen kansalaisen kanssa, niin huomaat miten juntteja melkein kaikki heistä ovat. Oikeastaan Suomessa on keskimäärin varsin korkea koulutus, joten Suomi on kaukana mistään takapajulasta.
Vai tarkoititko lähinnä ihmisten tyylitajua ja sitä, että missä asennossa haarukka on kädessä?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:53"]
Suomessa saa pukeutua kauniisti ja istua kahviloissa. Kukaan ei kiellä.
Ja toisaalta, enpä usko että muissakaan maissa valtaosa naisista viettää aikaansa kahviloissa leninkeihin ja korkkareihin tälläytyneenä.
No itse asiassa istuu. :)
Olen juuri palannut Suomeen Italiasta ja olen ollut ihan äimänä siitä miten jopa Helsingin keskustakin arki-iltana hiljenee lähes autioksi sen jälkeen kun ihmiset lähtevät töistä kotiin.
Kävin tässä myös tapaamassa kaveria eräässä etelä-Suomen pikkukaupungissa (n. 20 000 asukasta ehkä) ja kello yhdeksän koko kaupunki oli autio kuin joku rutto olisi pyyhkäissyt ylitse. Minua jopa ihan pelotti, kun piipahdin hakemassa maitopurkin kaupasta eikä kaupassa ollut ketään muita kuin myyjä.
Meillä Italiassa elämä vasta alkaa siinä 8-9 maissa kun ihmiset joko lähtevät ulos syömään tai lähtevät koti-illallisen jälkeen kahville. Asuin itse siis Italiassa tuollaisessa n. 20 000 asukkaan kylässä ja se on arki-iltaisin vilkkaampi kuin Helsingin keskusta!
En voi käsittää mitä suomalaiset töiden jälkeen sitten oikein tekevät, kun eivät ainakaan ulkona liikuskele. Asuin 9 vuotta Italiassa, joten nyt en edes muista itse. Opiskeluaikana taidettiin istua jossain kuppilassa tai kavereilla lukemassa tai vatvomassa filosofisia tms.
Ja tosiaankin siellä kahviloissa, puistoissa ja ravintoloissa istutaan koko perheen kesken, eli lasten äänet raikaa ja puolet kylästä on tuttuja keskenään, eikä istuta möllötellä vaan omassa seurueessa.
Elämä tuntuu tosi tylsältä ja vaisulta täällä Suomessa... Täällä kun yritän vaikka kauppareissulla vaihtaa muutaman sanan toisen jonottajan kanssa, niin katsovat kuin hullua.
Koti-ikävä on hirmuinen, mutta en nyt silti sanoisi Suomea takapajulaksi. Täällä ollaan erityisesti kaikenlaisten sähköisten palvelujen kanssa ihan valovuosia Italiaa edellä. Meillä esim. on ihan shekit vielä käytössä, ei suinkaan mitään verkkopankkia! :D Tai että lääkärin saa varattua netitse ja omat terveystiedot löytyy koneelta, ihan utopiaa tuollainen vielä meilläpäin!
Ilmasto vaikuttaa uskomattoman paljon. Uskokaa. Täällä on yksinkertaisesti vaikeampaa elää kuin Italiassa ja totta kai sillä on vaikutusta mitä moninaisimpiin asioihin, pukeutuminen ja kahvilassa istuminen ja vapaa-aika nyt ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:53"]
Suomessa saa pukeutua kauniisti ja istua kahviloissa. Kukaan ei kiellä.Ja toisaalta, enpä usko että muissakaan maissa valtaosa naisista viettää aikaansa kahviloissa leninkeihin ja korkkareihin tälläytyneenä.
No itse asiassa istuu. :)
Olen juuri palannut Suomeen Italiasta ja olen ollut ihan äimänä siitä miten jopa Helsingin keskustakin arki-iltana hiljenee lähes autioksi sen jälkeen kun ihmiset lähtevät töistä kotiin.
Kävin tässä myös tapaamassa kaveria eräässä etelä-Suomen pikkukaupungissa (n. 20 000 asukasta ehkä) ja kello yhdeksän koko kaupunki oli autio kuin joku rutto olisi pyyhkäissyt ylitse. Minua jopa ihan pelotti, kun piipahdin hakemassa maitopurkin kaupasta eikä kaupassa ollut ketään muita kuin myyjä.
Meillä Italiassa elämä vasta alkaa siinä 8-9 maissa kun ihmiset joko lähtevät ulos syömään tai lähtevät koti-illallisen jälkeen kahville. Asuin itse siis Italiassa tuollaisessa n. 20 000 asukkaan kylässä ja se on arki-iltaisin vilkkaampi kuin Helsingin keskusta!
En voi käsittää mitä suomalaiset töiden jälkeen sitten oikein tekevät, kun eivät ainakaan ulkona liikuskele. Asuin 9 vuotta Italiassa, joten nyt en edes muista itse. Opiskeluaikana taidettiin istua jossain kuppilassa tai kavereilla lukemassa tai vatvomassa filosofisia tms.
Ja tosiaankin siellä kahviloissa, puistoissa ja ravintoloissa istutaan koko perheen kesken, eli lasten äänet raikaa ja puolet kylästä on tuttuja keskenään, eikä istuta möllötellä vaan omassa seurueessa.
Elämä tuntuu tosi tylsältä ja vaisulta täällä Suomessa... Täällä kun yritän vaikka kauppareissulla vaihtaa muutaman sanan toisen jonottajan kanssa, niin katsovat kuin hullua.
Koti-ikävä on hirmuinen, mutta en nyt silti sanoisi Suomea takapajulaksi. Täällä ollaan erityisesti kaikenlaisten sähköisten palvelujen kanssa ihan valovuosia Italiaa edellä. Meillä esim. on ihan shekit vielä käytössä, ei suinkaan mitään verkkopankkia! :D Tai että lääkärin saa varattua netitse ja omat terveystiedot löytyy koneelta, ihan utopiaa tuollainen vielä meilläpäin!
Ilmasto vaikuttaa uskomattoman paljon. Uskokaa. Täällä on yksinkertaisesti vaikeampaa elää kuin Italiassa ja totta kai sillä on vaikutusta mitä moninaisimpiin asioihin, pukeutuminen ja kahvilassa istuminen ja vapaa-aika nyt ensimmäiseksi.
Ja yleinen jaksaminen... mm. pimeys vaikuttaa konkreettisesti jaksamiseen ja mielialaan. Ihminen suojautuu ja tankkaa. Silti kesällä Suomi avautuu ja muuttuu iloiseksi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 06:45"]
Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?
Minä en ole asunut ulkomailla, joten olisi kiva kuulla, mitkä ovat tarkalleen ne asiat, joissa Suomi on takapajula.
Jos hiukan rauhoittuisit, niin voitaisiin keskustella asiasta asiallisesti
Minä en ole aloittaja, mutta kylläkin asunut ulkomailla toukokuussa 21 vuotta.
Maa jossa asun on Norja. Ei varmaankaan tarvitse sen enempää selittää mikä on ero Suomeen?
No, jos jotain haluat kuulla: palkat. Asuminen, 90% norjalaisista omistaa asuntonsa. Asunnot ovat isoja ja hyvin varustettuja. Työttömyysprosentti todella alhainen, ja ne jotka työttöminä ovat, ovat yleensä vaikeasti työlistettäviä.
Yhteiskunnan tuki on turvattu. Sairaalahoito mm. täysin ilmainen.
Täysin tavallisella norjalaisella perheellä on ainakin kaksi autoa, teini-ikäisillä heti kortin saatuaan omansa. Loma-aikoina kaupungit käytännössä tyhjenee: ihmiset lähtevät hytoilleen eli suomeksi kesä- tai vapaa-ajan asunnolleen usein tuntureille. Hytat on yhtä hyvin varustettuja kuin kodit, ei mitään mökkejä.
Koska Norjalla on pitkä rantaviiva, omat veneet on yleisiä. Eikä sitten mitään soutuveneitä tai kumipaatteja vaan kunnollisen kokoisia.
Kaikilla norjalaisilla (myös aikuisilla ja maahanmuuttajilla) on oikeus koulutuks
een. Lukion käyvät lähes kaikki, paitsi sitten sielläkin nämä ongelmatapaukset. Korkeampi koulutus on itsestään selvyys. Siksi esim. kauppojen työntekijät ovat suurelta osin ulkomaalaisia, norjalaiset hakeutuvat korkeampiin ammateihin. Aikuisena voi opiskella vaikka miten pitkälle.
Yhteiskunnan tuista sen verran, että sossutuella ei loisita. Sitä saa, jos todella tarve on, mutta se on tiukasti määräaikainen! Joissain tapauksissa maksetaan lainana jonka sitten ao. maksaa takaisin kun asiat järjestyy. Tiukka sääntö ja pyrkimys on se, että joka ikinen pärjää omillaan. Mitään ruokajonoja ei todellakaan ole!!!
Englannin kielen taito on kaikilla. Englannin opetus alkaa jo päiväkodissa leikkien ja laulujen avulla . Ai niin ja sitten se hintataso johon nyt vetoatte: täkäläisillä palkoilla pärjää mainiosti.
Tässähän tätä jo tulikin. Lisääkin voin kertoa jos kiinnostaa. Kuitenkin erittäin painavia syitä olla koskaan palaamatta Suomeen.
Mitenkä tämä Suomi on euroopan turvallisimpia maita korreloi siihen että suomessa on tappoja, murhia ja väkivaltarikoksia euroopan eniten? Ja nämä tutkimukset että suomalaiset on maailman onnellisimpia kansoja mutta mielenterveysongelmat ja itsemurhat aivan älyttömät muualle verrattuna? Suljemme silmämme totuudelta. Suomalaiset on lampaita, maailman kärsivällisin kansa. Täällä ei osoiteta mieltä ja pyritä kansana parempaan. Täällä kumarrellaan päättäjille ja haukutaan jos joku esittää eriäviä mielipiteitä. Valittaminen on kiellettyä koska onhan meillä paremmin asiat kuin Somaliassa. Jos päättäjät ovat kansansa näköisiä niin miltä näyttää Suomen kansa. Onnellisuus suomessa ei näy katukuvassa. Se näkyy ainoastaan somessa jonne kukakin rustaa elämänsä kohokohtia viikon lomasta auringossa.
Ap, milloin aiot muuttaa sinne ulkomaille?
Minulla on pitkästä aikaa omat luonnolliset hiukset, koska nyt hiuspidennykseni ovat poissa! Mitä pidätte?
Ap, olen kanssasi samaa mieltä. Itse olen päihdeperheestä, jossa oli myös mielisairauksia. Asia on ollut raskas taakka aikuisuuteen saakka, eikä tietysti lähde mielestä koskaan pois, mutta en ole asiasta kellekään puhunut. Sillä se ei auta paskaakaan. Loppujen lopuksi ketään ei kiinnosta siinä määrin toisten traumat, että niistä kannattaisi alkaa valittamaan tai kuvitella lapsellisesti saavansa mitään apua. Olet yksin kokemustesi kanssa, hyväksy se. Voit aina mennä psykoterapiaan, mutta on hyvä muistaa, ettei se terapeutti kuuntelisi sinua, ellei saisi istunnoista maksua. Vertaistukea ei sitäkään kannata etsiä, koska suurin osa kovan lapsuuden kokeneista ei pelaa täydellä pakalla ja on täysin toivottomia ongelmatapauksia läheis- ja päihderiippuvuuksineen sekä mielenterveysongelmineen. Sellainen porukka vetää alas, kun pitää olla kova ja ponnistaa ylös. Siksi tulee hakeutu normaaleiden ihmisten seuraan, mutta pitää suu supussa, koska hekään eivät ymmärrä eikä heitä kiinnosta.
Terveisiä täältä Keski-Euroopasta. Siellä Suomessa on todellakin moni asia paremmin.
Onneksi palaan taas Suomeen ensi vuonna.
Suomea osaa arvostaa vasta sitten, kun sen menettää.
Suomi on esimerkiksi insinöörille erittäin epäkiitollinen paikka. Insinöörin reaalipalkka on laskenut koko 2000-luvun ajan ja melkein missä tahansa muussa maassa saavuttaa insinöörinä paremman elintason, kuin Suomessa.
Aika moni insinööri onkin vetänyt jo omat johtopäätöksensä ja lähtenyt töihin muualle. Itse jäin Suomeen, koska pääsin sattumien kautta kiinni johtamistehtäviin, joista maksetaan huomattavasti pertti perusinsinööriä parempaa palkkaa.
t. Insinööri
No mutta, kukaanhan ei sinua varmasti pakota muuttamaan takaisin, ja toivottavasti olet tyytyväinen siellä, missä nyt olet!
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tämä Suomi on euroopan turvallisimpia maita korreloi siihen että suomessa on tappoja, murhia ja väkivaltarikoksia euroopan eniten? Ja nämä tutkimukset että suomalaiset on maailman onnellisimpia kansoja mutta mielenterveysongelmat ja itsemurhat aivan älyttömät muualle verrattuna? Suljemme silmämme totuudelta. Suomalaiset on lampaita, maailman kärsivällisin kansa. Täällä ei osoiteta mieltä ja pyritä kansana parempaan. Täällä kumarrellaan päättäjille ja haukutaan jos joku esittää eriäviä mielipiteitä. Valittaminen on kiellettyä koska onhan meillä paremmin asiat kuin Somaliassa. Jos päättäjät ovat kansansa näköisiä niin miltä näyttää Suomen kansa. Onnellisuus suomessa ei näy katukuvassa. Se näkyy ainoastaan somessa jonne kukakin rustaa elämänsä kohokohtia viikon lomasta auringossa.
Suomessa tapot ja murhat liittyvät suurelta osin alkoholiongelmaisiin ja romaneihin. Emme muuten ole olleet enää pitkiin aikoihin itsemurhatilastojen kärjessä.
Eikä meillä ole ns. Luonnolista kuolemaa, johon monet itsarit merkataan esim. yhdysvalloissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on esimerkiksi insinöörille erittäin epäkiitollinen paikka. Insinöörin reaalipalkka on laskenut koko 2000-luvun ajan ja melkein missä tahansa muussa maassa saavuttaa insinöörinä paremman elintason, kuin Suomessa.
Aika moni insinööri onkin vetänyt jo omat johtopäätöksensä ja lähtenyt töihin muualle. Itse jäin Suomeen, koska pääsin sattumien kautta kiinni johtamistehtäviin, joista maksetaan huomattavasti pertti perusinsinööriä parempaa palkkaa.
t. Insinööri
Oikeen ingenjööri . No huhhuh.
Voisko matala palkkataso johtua siitä, että joka toinen Suomessa on insinööri ja loput sairaanhoitajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tapot ja murhat liittyvät suurelta osin alkoholiongelmaisiin ja romaneihin. Emme muuten ole olleet enää pitkiin aikoihin itsemurhatilastojen kärjessä.
Eikä meillä ole ns. Luonnolista kuolemaa, johon monet itsarit merkataan esim. yhdysvalloissa.
Henkinen pahoinvointi korreloi alkoholiongelman kanssa.
up