Suomi on sellaiinen takapajula etten muutta enää takas!
Ja kun tämän sanoo ääneen kiihtyy ihmisillä pulssi ja loukkaannutaan syvästi kun on uskallettu arvostella Suomea, siis Suomea, johon on lottovoitto syntyä.
Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?
Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?
Ja sitten kateellisena urputetaan ulkosuomalaisille kun käyvät vierailulla Suomessa. Joo, no muistuttaapa siitä, miksi ei todella kannata tulla takaisin.
Kommentit (100)
Veikkaan Thaimaata, siellähän näkee paljon kauniisti pukeutuneita korkokenkäisiä naisia istumassa ravintoloissa. Eivät ole töissä tai kotona hoitamassa pottunokkalapsiaan. Tosin kauneimmat ovat kuulemma miehiä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:48"]
No, Suomessa naiset on niin rumia ja pottunokkaisia ja kulkevat tuupilipuvvuissa ja ovat läskejä.
Suomessa ei osata pukeutua, vaan ollaan kuin juntit ja ollaan tylyjä ja ei hoideta itseä ja ulkonäköä, vaan käydään töissä ja sitten uhraudutaan lapsille illat. Miehet juoksevat sen takia vieraissa, kun naisilla ei ole muuta kuin työ ja lapset ja tukka paskaisella ponnarilla juostaan työn ja päiväkodin väliä. Suomalaisilla ei näy korkkareita, eikä kauniita vaatteita.
Suomalaiset junnaavat kotona, eivätkä käy illalla ystävien kanssa kahviloissa syömässä, vaan löhöåvåt sohvilla sipsejä syömässä ja lihovat rumiksi.
ap
[/quote]
Ai, tää olikin vaan tällaista itsekehupaskaa. Luulin ensin, että ap:lla olisi jotain oikeaa sanottavaa. Suomi on nimittäin mielestäni takapajula monisakin asioissa, esim. kierrätyksessä, työn ja perheen yhdistämiseen liittyvissä joustoissa, kestävässä kehityksessä sekä yksilöiden innovatiivisuuden ja omatoimisuuden mahdollistamisessa. Sen sijaan ollaan toistaiseksi oikein järkevällä tasolla kauneusleikkauksissa ja muussa ulkokultaisuudessa.
Ap, mielenkiinnosta kysyn, mitä sun pottunokalle kävi ulkomaille muutettuasi?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:52"]
mä tykkään kyllä sipseistä :) taffelit tulee ahvenanmaalta <3
[/quote]
Se on persuille ulkomaa.
Suomessa on lähivuosina niin rankat ajat edessä että kannattaa pysyäkin ulkomailla, jos suinkin voi. Poliitikot ovat vasta nyt heräämässä siihen, että meidän iso lamakuoppa ei johdukaan pelkästään Euroopan laskukaudesta vaan on rakenteellista, eikä Euroopan elpyminen pelkästään sitä korjaa, vaan tarvitaan tiukkoja toimia, muuten tulee susi ja syö. Merkit tästä olivat näkyvissä kaikkialla, mutta kukaan ei suostunut näkemään niitä tai ei ainakaan piitannut niistä hevonkukkua. Sääli että itse olemme jo tulleet takaisin.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:57"]
Suomessa on lähivuosina niin rankat ajat edessä että kannattaa pysyäkin ulkomailla, jos suinkin voi. Poliitikot ovat vasta nyt heräämässä siihen, että meidän iso lamakuoppa ei johdukaan pelkästään Euroopan laskukaudesta vaan on rakenteellista, eikä Euroopan elpyminen pelkästään sitä korjaa, vaan tarvitaan tiukkoja toimia, muuten tulee susi ja syö. Merkit tästä olivat näkyvissä kaikkialla, mutta kukaan ei suostunut näkemään niitä tai ei ainakaan piitannut niistä hevonkukkua. Sääli että itse olemme jo tulleet takaisin.
[/quote]
Siitäkin huolimatta tai juuri siksi olisi mielenkiintoista kulla, missä ap:n onnela oikein sijaitsee. On nimittäin muitakin maita, joilla ne kovat ajat on edessään.
Minäkin ajattelin noin ulkomailla asuessani, olinkin silloin nuori ja tyhmä. Niinkuin sinäkin?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 10:06"]
Siitäkin huolimatta tai juuri siksi olisi mielenkiintoista kulla, missä ap:n onnela oikein sijaitsee. On nimittäin muitakin maita, joilla ne kovat ajat on edessään.
[/quote]
Monessako muussa maassa yrittäminen ja työllistäminen on samalla tavalla raskaasti rangaistavaa toimintaa kuin Suomessa?
Suosittelen ap:lle yhdensuuntaista matkaa Marssiin, siellä ei varmasti ole montaa pottunokkaa, lähinnä varmaan vaan nuoria ja kauniita ihmisiä. Ja uusinta uutta tekniikkaa lähtee mukaan varmasti myös, tuskin sinne mitään vanhaa kannattaa mukaan raahata. :)
Jokainen meistä rakentaa itselleen oman takapajulansa vs. ihannevaltionsa. Sehän riippuu siitä, mitä haluaa nähdä tai kuulla ja miltä asioilta haluaa ummistaa silmänsä tai korvansa. Ap vaikuttaa varsin nuorelta ja ehdottomalta. Tulee mieleen entiset oppilaat, jotka eivät nähneet kotipaikassaan mitään positiivista. "Kun pääsen pois täältä, niin en pyllistäkään tänne päin", sanoivat itse asiassa rumemmin, mutta en suostu toistamaan sitä roskaa. Aika moni on myöhemmin huomannut, että ei se kotikaupunki niin kamala takapajula ollutkaan. Jotkut ovat jopa palanneet, kun ovat saaneet Helsingistä ja suuresta maailmasta tarpeekseen ja huomanneet, että vakituinen työpaikka löytyi täältä ja että muksujakin on mukavampi kasvattaa pienellä paikkakunnalla. Niin että ap, kyllä se ehdottomuus karisee, kun ne rosat silmälasit putoaa nenältäsi. Ehkä joskus vielä näet kotimaan ihan toisessa valossa. Merkitseekö sinulle muuten oma kieli mitään? Minä asuin aikoinani parissakin eurooppalaisessa maassa eikä minulla ollut minkäänlaisia ongelmia kielten kanssa, mutta kyllä oma kieli lopulta aina vei voiton. Vieraalla kielellä voi sanoa oikeastaan mitä tahansa, eikä se tunnu juuri miltään, mutta sanopa samat asiat omalla kielellä, niin tunne on aivan toinen.
Taitaa tämä nuoren ihmisen kaukokaipuu olla jopa kirjoitettu ihmisapinan perimään. Jossakin vaiheessa elämää, kun sukukypsyys alkaa jyllätä, oman heimon kotipiiri alkaa tuntua ahdistavalta ja pitää päästä muualle. Näin geenistö pysyy monipuolisena ja terveenä.
Mä olen tässä suunnitellut, että muutan viiden vuoden sisällä vaikka Ruotsiin, jos munkaltaisteni ihmisten kyykyttäminen ei tässä maassa pian lopu. Voin maksaa verorahani muuallekin perkele.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 10:18"]
[/quote]
Monessako muussa maassa yrittäminen ja työllistäminen on samalla tavalla raskaasti rangaistavaa toimintaa kuin Suomessa?
[/quote]
Tässä olet kyllä oikeassa, mutta valitettavasti tilanne on kiristymässä muuallakin. T. 27
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 10:28"]
Mä olen tässä suunnitellut, että muutan viiden vuoden sisällä vaikka Ruotsiin, jos munkaltaisteni ihmisten kyykyttäminen ei tässä maassa pian lopu. Voin maksaa verorahani muuallekin perkele.
[/quote]
Sinne vain Malmöön mamujoukon jatkoksi.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:04"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:53"]
Suomessa saa pukeutua kauniisti ja istua kahviloissa. Kukaan ei kiellä.
[/quote]
Ja toisaalta, enpä usko että muissakaan maissa valtaosa naisista viettää aikaansa kahviloissa leninkeihin ja korkkareihin tälläytyneenä.
[/quote]
No itse asiassa istuu. :)
Olen juuri palannut Suomeen Italiasta ja olen ollut ihan äimänä siitä miten jopa Helsingin keskustakin arki-iltana hiljenee lähes autioksi sen jälkeen kun ihmiset lähtevät töistä kotiin.
Kävin tässä myös tapaamassa kaveria eräässä etelä-Suomen pikkukaupungissa (n. 20 000 asukasta ehkä) ja kello yhdeksän koko kaupunki oli autio kuin joku rutto olisi pyyhkäissyt ylitse. Minua jopa ihan pelotti, kun piipahdin hakemassa maitopurkin kaupasta eikä kaupassa ollut ketään muita kuin myyjä.
Meillä Italiassa elämä vasta alkaa siinä 8-9 maissa kun ihmiset joko lähtevät ulos syömään tai lähtevät koti-illallisen jälkeen kahville. Asuin itse siis Italiassa tuollaisessa n. 20 000 asukkaan kylässä ja se on arki-iltaisin vilkkaampi kuin Helsingin keskusta!
En voi käsittää mitä suomalaiset töiden jälkeen sitten oikein tekevät, kun eivät ainakaan ulkona liikuskele. Asuin 9 vuotta Italiassa, joten nyt en edes muista itse. Opiskeluaikana taidettiin istua jossain kuppilassa tai kavereilla lukemassa tai vatvomassa filosofisia tms.
Ja tosiaankin siellä kahviloissa, puistoissa ja ravintoloissa istutaan koko perheen kesken, eli lasten äänet raikaa ja puolet kylästä on tuttuja keskenään, eikä istuta möllötellä vaan omassa seurueessa.
Elämä tuntuu tosi tylsältä ja vaisulta täällä Suomessa... Täällä kun yritän vaikka kauppareissulla vaihtaa muutaman sanan toisen jonottajan kanssa, niin katsovat kuin hullua.
Koti-ikävä on hirmuinen, mutta en nyt silti sanoisi Suomea takapajulaksi. Täällä ollaan erityisesti kaikenlaisten sähköisten palvelujen kanssa ihan valovuosia Italiaa edellä. Meillä esim. on ihan shekit vielä käytössä, ei suinkaan mitään verkkopankkia! :D Tai että lääkärin saa varattua netitse ja omat terveystiedot löytyy koneelta, ihan utopiaa tuollainen vielä meilläpäin!
jos ap olisi paasannut suomen kankeasta byrokratiasta tai ummehtuneesta heimoluonteisesta ilmapiiristä niin olisin voinut ottaa hänet jollain tavalla tosissaan. mutta ei... pottunokat, juntit, sun muut vanhat kliseet. jos ap edes on koskaan suomen ulkopuolelle astunut niin kovin pitkään ei hän siellä tainnut viihtyä, sen verran pintapuolista on vertailu.
[/quote]
[/quote]
Tässä olet kyllä oikeassa, mutta valitettavasti tilanne on kiristymässä muuallakin. T. 27
[/quote]
Tiesitkö, että Suomen menestys kilpailukykyvertailuissa perustuu nimenomaan yrittämisen helppouteen, siihen liityvän byrokratian vähäisyyteen, markkinoiden vapauteen ja valtion tukiin yrittäjille?
Ja että nämä eivät ole mutuarvioita tai SDPn tilaustöitä vaan kansainvälisten markkinoiden ehdoilla toimivien tutkimuslaitosten tuloksia?
Kolmekutonen puhuu järkeä..suomalaiset kun ovat tunnetusti varsinaisia valittajia..ylisuuria sosiaalietuuksia pidetään itsestäänselvyytenä, käy kauhea valitus jonkun parveketupakoinnista, grillaamisesta, mopoista parfyymeistä jopa koiranhaukunta on liikaa ja nauru se vasta paha juttu onkin..
Näkee ettei ole paljon maailmalla liikuttu..siellä kun voi kohdata vaikka lääkärin joka vetää röökiä posket lommolla, hui kauhia!
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 11:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tiesitkö, että Suomen menestys kilpailukykyvertailuissa perustuu nimenomaan yrittämisen helppouteen, siihen liityvän byrokratian vähäisyyteen, markkinoiden vapauteen ja valtion tukiin yrittäjille?
Ja että nämä eivät ole mutuarvioita tai SDPn tilaustöitä vaan kansainvälisten markkinoiden ehdoilla toimivien tutkimuslaitosten tuloksia?
[/quote]
Oletko mm. tällaisia uutisia sattunut lukemaan tältä vuodelta Suomen kilpailukyvystä?
http://yle.fi/uutiset/vertailu_suomen_kilpailukyky_laski_-_edella_niin_malesia_kuin_qatarkin/6664996
Jos jotain väität, niin laita nyt jotain lähdettä väitteen tueksi. Helppo se on suutaan louskuttaa ja heitellä mutua, mutta jotta keskustelussa olisi mitään järkeä, niin todisteita peliin kiitos.
Suomessa on hyvä koulujärjestelmä ja annan plussaa myös ilmaiselle kouluruoalle (vaikka sen laadusta usein valitetaankin)
Suomessa on tiet jo aika huonossa kunnossa, eikä parannusta näy olevan tulossa. Ennen teitä korjattiin noin 4000km vuodessa, nyt vain n.2000km ja tähänkin luvassa säästöjä. Pyörätiet myös alkaa olla huonossa kunnossa.
Esimerkiksi Belgiassa on puhtaampaa ja tiet paremmassa kunnossa (niin auto kuin pyöräilytiet)
Suomessa terveydenhuolto tykkii ja pahasti, edes 90-luvun laman aikana ei ollut näin surkea terv.huolto.
Hammaslääkäriin on pitkät jonot ja erikoislääkärille pääsyä saa jonottaa myös (esim.lapsen silmälääkäriin annetaan aika kuukausien päähän)
Ruoka on kallista, eikä meillä ole kilpailua täällä.
Suomea ei kannata verrata Viroon tai johonkin Sambiaan vaan todellakin läntisen euroopan maihin,kuten Ruotsi, Tanska, Itävalta, Saksa, Sveitsi, Belgia, Ranska.. niin, monessa asiassa Suomi ns.takapajula näihin maihin verrattuna.
Ranskan terveydenhuolto toimii ihan erilailla kuin Suomessa. Ja jopa ruoka siellä on hyvää! Mutta Suomessa moni asia toimii, meillä on puhdasta ja tilaa olla ja liikkua, turvallista, hyvä koulusysteemi jne.jne
Unelmamaalle ei taida tulla APlta nimeä.
Itse voisin toki asua muuallakin protestanttisessa maailmassa (Pohjoismaat + Hollanti, Belgia, Luxemburg, Skotlanti, Pohjois-Saksa, Kanada, Australia, Uusi-Seelanti). Näissä asiat olisivat suurinpiirtein samalla tasolla kuin Suomessa.