Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomi on sellaiinen takapajula etten muutta enää takas!

Vierailija
24.08.2013 |

Ja kun tämän sanoo ääneen kiihtyy ihmisillä pulssi ja loukkaannutaan syvästi kun on uskallettu arvostella Suomea, siis Suomea, johon on lottovoitto syntyä.

Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?

Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?

Ja sitten kateellisena urputetaan ulkosuomalaisille kun käyvät vierailulla Suomessa. Joo, no muistuttaapa siitä, miksi ei todella kannata tulla takaisin.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on hyvä koulujärjestelmä ja annan plussaa myös ilmaiselle kouluruoalle (vaikka sen laadusta usein valitetaankin)

Suomessa on tiet jo aika huonossa kunnossa, eikä parannusta näy olevan tulossa. Ennen teitä korjattiin noin 4000km vuodessa, nyt vain n.2000km ja tähänkin luvassa säästöjä. Pyörätiet myös alkaa olla huonossa kunnossa.

Esimerkiksi Belgiassa on puhtaampaa ja tiet paremmassa kunnossa (niin auto kuin pyöräilytiet)

Suomessa terveydenhuolto tykkii ja pahasti, edes 90-luvun laman aikana ei ollut näin surkea terv.huolto.

Hammaslääkäriin on pitkät jonot ja erikoislääkärille pääsyä saa jonottaa myös (esim.lapsen silmälääkäriin annetaan aika kuukausien päähän)

Ruoka on kallista, eikä meillä ole kilpailua täällä. 

Suomea ei kannata verrata Viroon tai johonkin Sambiaan vaan todellakin läntisen euroopan maihin,kuten Ruotsi, Tanska, Itävalta, Saksa, Sveitsi, Belgia, Ranska.. niin, monessa asiassa Suomi ns.takapajula näihin maihin verrattuna.

Ranskan terveydenhuolto toimii ihan erilailla kuin Suomessa. Ja jopa ruoka siellä on hyvää! Mutta Suomessa moni asia toimii, meillä on puhdasta ja tilaa olla ja liikkua, turvallista, hyvä koulusysteemi jne.jne

Vierailija
42/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 06:45"]

Ja kun tämän sanoo ääneen kiihtyy ihmisillä pulssi ja loukkaannutaan syvästi kun on uskallettu arvostella Suomea, siis Suomea, johon on lottovoitto syntyä.

Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?

Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?

Ja sitten kateellisena urputetaan ulkosuomalaisille kun käyvät vierailulla Suomessa. Joo, no muistuttaapa siitä, miksi ei todella kannata tulla takaisin.

[/quote]No jos toi maa ei ole USA tai Kiina missä asut niin enpä huutelisi. Sumi on nimittäin tukenut tukipaketeilla lähes jokaista euromaata. Että se siitä mihin sillä koulutuksella pääsee, autettavaksi on päässyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan hyvä, että ihmiset osaavat päättää itse missä asuvat, ja mitä mistäkin maasta ajattelevat.

Mitäpä minä jonkun av-mamman asuinpaikkaan olen puuttumaan:) Jokainen asuu missä parhaaksi näkee.

Vierailija
44/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:48"]

No, Suomessa naiset on niin rumia ja pottunokkaisia ja kulkevat tuupilipuvvuissa ja ovat läskejä.

Suomessa ei osata pukeutua, vaan ollaan kuin juntit ja ollaan tylyjä ja ei hoideta itseä ja ulkonäköä, vaan käydään töissä ja sitten uhraudutaan lapsille illat. Miehet juoksevat sen takia vieraissa, kun naisilla ei ole muuta kuin työ ja lapset ja tukka paskaisella ponnarilla juostaan työn ja päiväkodin väliä. Suomalaisilla ei näy korkkareita, eikä kauniita vaatteita.

Suomalaiset junnaavat kotona, eivätkä käy illalla ystävien kanssa kahviloissa syömässä, vaan löhöåvåt sohvilla sipsejä syömässä ja lihovat rumiksi.

ap

[/quote]

Anu Saagimko se siellä taas avautuu?

Vierailija
45/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin olisi kiva, jos Suomessa olisi enemmän kivoja ravintoloita myös pienemmissä kaupungeissa ja taajamisa. Mutta Italian ja Suomen vertaaminen on vähän hölmöä, koka olosuhteet on kuitenkin aika erilaiset. Italiassa on kymmenkertaisesti ihmisiä Suomeen verrattuna, joten asiakaskuntaa riittää, jolloin myös palvelutarjontaa riittää. Suomessa terassilla istumisen aikaa on noin 3 kuukautta vuodesta. Hintatasoa en osaa vertailla, mutta ei keskiverto-suomalaisella ole varaa syöttää perhettään ulkona joka ilta. Koteihin satsataan Suomessa paljon, ne koetaan täällä tärkeiksi. Ihmiset siis viihtyvät kodeissaan ja sehän kai on ihan ok? Mitä iltaisin tehdään: laitetaan ruokaa, harrastetaan, tehdään pihatöitä yms.

Minun taas on vaikea ymmärtää, miten Italiassa onnistuu se, että mennään ulos syömään vasta klo 8-9 maissa illalla, jos aamulla täytyy lasten ja vanhempien olla klo 8 töissä ja koulussa. Meidän lapset menee nukkumaan klo 9, koska aamulla on herätys klo 6.30. Päivälepoahan täällä Suomessa ei ole koululaisilla ja työssäkäyvillä.

Vierailija
46/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 12:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:48"]

No, Suomessa naiset on niin rumia ja pottunokkaisia ja kulkevat tuupilipuvvuissa ja ovat läskejä.

Suomessa ei osata pukeutua, vaan ollaan kuin juntit ja ollaan tylyjä ja ei hoideta itseä ja ulkonäköä, vaan käydään töissä ja sitten uhraudutaan lapsille illat. Miehet juoksevat sen takia vieraissa, kun naisilla ei ole muuta kuin työ ja lapset ja tukka paskaisella ponnarilla juostaan työn ja päiväkodin väliä. Suomalaisilla ei näy korkkareita, eikä kauniita vaatteita.

Suomalaiset junnaavat kotona, eivätkä käy illalla ystävien kanssa kahviloissa syömässä, vaan löhöåvåt sohvilla sipsejä syömässä ja lihovat rumiksi.

ap

[/quote]

Anu Saagimko se siellä taas avautuu?

[/quote]

Ihanan provosoiva teksti. toivottavasti provo, olisi vähän surullista, jos jollain olisi noin kapeakatseinen näkemys (muullakin kuin anuskilla)

Vierailija
47/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36/"puoli-italialainen" vastaa: Nämä nyt riippuu alueesta aika paljonkin, mutta esim. meidän provinssissa ala-asteikäisillä (6-11 v.) koulua on klo 8.30-1.30. 

Jos nukkumaan menee klo 22-23 ja herätys klo 7.30(-8.00), niin suunnilleen saman verran untahan siinä tulee kuin 46:llakin.

Vierailija
48/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa tökerö aloitus! Joko ap on asunut vasta hetken ulkomailla tai lomaillut / hänen kaverinsa asuu ulkomailla ja kertoo huimia tarinoita ap:lle ihmemaastaan.

Asun ulkomailla ja täällä on hyviä ja huonoja puolia,jep aivan kuten Suomessakin.

Minua viehättää täällä ihmisten avoimuus,positiivinen asenne ja ystävällisyys. Kun taas ikävöin Suomen puhdasta luontoa ja hiljaisuutta sekä sitä että yksin oleminen ei tarkoita yksinäisyyttä. Suomalainen ymmärtää tämän, täällä on outoa jos teet asioita yksinäsi etkä kaipaa muita ympärillesi hölöttämään.

Joku sanoi täällä että suomalaiset menevät kotiin töiden jälkeen eivätkä jää hillumaan kahviloihin tai ravintoloihin. Totta ja minä ainakin arvostan tätä! Minusta on hienoa että suomalaisilla on sellainen kulttuuri että koti ja perhe on tärkein. Ja se että suomalaiset eivät mene puistoihin johtuu ihan säästä ja ravintolat ovat kaliita paikkoja viettää aikaa joka päivä. Kesäisinhän puistot ovat täynnä ihmisiä,ja kun on vaihtoehtona oma mökki niin kyllä se varmasti vie voiton puistosta.

Ja vaikka rakastankin Suomea en tunne että kuuluisin sinne enää samalla tavalla. Tämä johtuu ihmisistä ei niinkään itse maasta. Se miten ihmiset kohtelevat toisiaan alkaa aina ahdistamaan.

Siispä älkää vaipuko kateuteen saati ilkeyteen! Se on niin helppo naamioida rehellisyydeksi että voi muka sanoa mitä haluaa. Ja sitten ei oikeasti sanota sitä asiaa mikä harmittaa vaan töksäytellään mitä suusta sattuu.

Ja jos rakastatte lähimpiänne älkää piilotelko sitä turhaan..kuolema korjaa meidät kaikki täältä ennemmin tai myöhemmin ja minä ainakin haluan tehdä selväksi koko elämäni ajan läheisilleni että välintä enkä vasta kuolinvuoteellani.

Vierailija
49/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:53"]

Suomessa saa pukeutua kauniisti ja istua kahviloissa. Kukaan ei kiellä.

[/quote]

Ja toisaalta, enpä usko että muissakaan maissa valtaosa naisista viettää aikaansa kahviloissa leninkeihin ja korkkareihin tälläytyneenä.

[/quote]

No itse asiassa istuu. :)

Olen juuri palannut Suomeen Italiasta ja olen ollut ihan äimänä siitä miten jopa Helsingin keskustakin arki-iltana hiljenee lähes autioksi sen jälkeen kun ihmiset lähtevät töistä kotiin.

Kävin tässä myös tapaamassa kaveria eräässä etelä-Suomen pikkukaupungissa (n. 20 000 asukasta ehkä) ja kello yhdeksän koko kaupunki oli autio kuin joku rutto olisi pyyhkäissyt ylitse. Minua jopa ihan pelotti, kun piipahdin hakemassa maitopurkin kaupasta eikä kaupassa ollut ketään muita kuin myyjä. 

Meillä Italiassa elämä vasta alkaa siinä 8-9 maissa kun ihmiset joko lähtevät ulos syömään tai lähtevät koti-illallisen jälkeen kahville. Asuin itse siis Italiassa tuollaisessa n. 20 000 asukkaan kylässä ja se on arki-iltaisin vilkkaampi kuin Helsingin keskusta!

En voi käsittää mitä suomalaiset töiden jälkeen sitten oikein tekevät, kun eivät ainakaan ulkona liikuskele. Asuin 9 vuotta Italiassa, joten nyt en edes muista itse. Opiskeluaikana taidettiin istua jossain kuppilassa tai kavereilla lukemassa tai vatvomassa filosofisia tms. 

Ja tosiaankin siellä kahviloissa, puistoissa ja ravintoloissa istutaan koko perheen kesken, eli lasten äänet raikaa ja puolet kylästä on tuttuja keskenään, eikä istuta möllötellä vaan omassa seurueessa.

Elämä tuntuu tosi tylsältä ja vaisulta täällä Suomessa... Täällä kun yritän vaikka kauppareissulla vaihtaa muutaman sanan toisen jonottajan kanssa, niin katsovat kuin hullua.

Koti-ikävä on hirmuinen, mutta en nyt silti sanoisi Suomea takapajulaksi. Täällä ollaan erityisesti kaikenlaisten sähköisten palvelujen kanssa ihan valovuosia Italiaa edellä. Meillä esim. on ihan shekit vielä käytössä, ei suinkaan mitään verkkopankkia! :D Tai että lääkärin saa varattua netitse ja omat terveystiedot löytyy koneelta, ihan utopiaa tuollainen vielä meilläpäin!

[/quote]

Voi vittu että jaksat ihmetellä kun maanne on EKP letkuissa ja Suomi maksaa juhlat. Etkö tajua että tuollainen laiskottelu ei voi jatkua loputtomiin. Kiinalaiset tekee töitä 24 /7 ja sen tulette kohta huomaamaan te tyhmemmätkin.

http://www.uusisuomi.fi/raha/61752-ikava-huhu-olikin-totta-tehdas-siirtyi-puolaan-duunareiden-loman-aikana

Vierailija
50/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy siellä! Itse olen juuri palannut Suomeen liki 10 vuoden ulkomaillaolon jälkeen (eli ehdin nähdä vähän enemmän kuin sen kuheruskuukaudenkin). Tällä hetkellä tekis mieli hypätä lentokoneeseen ja lähteä takaisin. Käynti kerran kesässä on ihan riittävä. Terveydenhuollosta hehkutetaan mutta käytännössä sinne ei pääse. Koululaisten terveydenhuolto on ihan vitsi. Koulussa on terveydenhoitaja, joka ei kuulemma auta jos esim. käsi menee poikki välitunnilla, tekee vaan terveystarkastuksia. Hammastarkastukset 2-3 vuoden välein, käytännössä hoitaja laskee hampaat ja muuta ei tehdä. Ei kuulemma oo resursseja. Ei hampaiden puhdistusta eikä hammaslääkärin tapaamista. Ihan turha käynti. Kouluruoka on hyvä asia Suomessa. Tosin sen laatuun voitaisiin satsata enemmän. Kalakeitosta sai kuulemma etsiä kalanpalasia, pelkkää (halpaa) perunaa ja lientä kasvaville lapsille. Ihmiset on epäystävällisiä ja hyvä ku naapuria tervehditään. Terassit täynnä raakkuvia juoppoja. Ruoka on kallista ja huonolaatuista.  Herätkää jo suomalaiset sieltä unestanne. ei Suomi oo mikään onnela ja maailman paras paikka!

Vierailija
51/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on pakko syödä ulkona kun kodit on romahtamispisteessä vailla mukavuuksia

Vierailija
52/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 12:26"]

Minusta on hienoa että suomalaisilla on sellainen kulttuuri että koti ja perhe on tärkein. 

[/quote]

Anteeksi, mutta tämä vähän aiheutti tahattoman naurunpyrskähdyksen.

Missään muussa maassa ei nuoret taida nopeammin muuttaa kotoa pois kuin Suomessa tai ylipäätään suomalaisille sukulaiset ovat se pahin riesa, mitä kellään voi olla. 

Vanhat äidit ja isät tyrkätään hoitokoteihin eikä oteta omaan kotiin vanhuudenpäiviksi asumaan ja sukua nähdään pakon edessä kerran vuodessa isomummun synttäreillä ja serkkujansa sitä hädintuskin aikuisena enää edes tuntee.

Näytä mulle se 14-vuotias suomalaisteini, joka kävelee isän tai äidin kanssa käsikynkkää kaupungilla häpeämättä. Kun taas monessa muussa maassa tämä on ihan normaalia, ja vanhempiaan kohtaan voi kasvojaan menettämättä julkisesti osoittaa hellyyttä ja välittämistä. 

Vierailija
53/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 11:01"]

En voi käsittää mitä suomalaiset töiden jälkeen sitten oikein tekevät, kun eivät ainakaan ulkona liikuskele.

- - -

Ja tosiaankin siellä kahviloissa, puistoissa ja ravintoloissa istutaan koko perheen kesken, eli lasten äänet raikaa ja puolet kylästä on tuttuja keskenään, eikä istuta möllötellä vaan omassa seurueessa.

[/quote]

Nr. 46 kirjoitti hyvin, olosuhteet ovat Suomessa ihan toiset. Mielestäni ei ole mikään ihme, että tänne ei ole muodostunut tuollaista ulkona syömisen kulttuuria.

Vaikka suomalaiset toisaalta ovatkin ulkoilmakansaa ja aina muistutetaan "sää on pukeutumiskysymys", niin kesä on kuitenkin lyhyt ja talvi pimeä. Kaikkea ei tehdä kaikkina vuodenaikoina.

Pikkuhiljaahan tämä on muuttumassa, ja esim. ravintolat venyttävät terassikautta, mutta ei täällä voi päästä samaan kuin Etelä-Euroopassa. Täällä on totuttu siihen, että elämä on sykleissä, eikä se täysin muutu, ellei sää muutu.

Vierailija
54/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo lainaus ei ollut 46:n, vaan ainoastaan komppasin hänen kirjoitustaan vastatessani tälle toiselle.

54

Vierailija
55/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa ei sitten varmaan herätä viideltä aamulla töihin?

Vierailija
56/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:52"]

mä tykkään kyllä sipseistä :) taffelit tulee ahvenanmaalta <3

[/quote]

Se on persuille ulkomaa.

Niin se on sinullekin. Koeta vaikka ostaa maata sieltä, niin huomaat sen.

Vierailija
57/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 12:40"]

Minusta on hienoa että suomalaisilla on sellainen kulttuuri että koti ja perhe on tärkein. 

[/quote]

Missään muussa maassa ei nuoret taida nopeammin muuttaa kotoa pois kuin Suomessa tai ylipäätään suomalaisille sukulaiset ovat se pahin riesa, mitä kellään voi olla. 

Vanhat äidit ja isät tyrkätään hoitokoteihin eikä oteta omaan kotiin vanhuudenpäiviksi asumaan ja sukua nähdään pakon edessä kerran vuodessa isomummun synttäreillä ja serkkujansa sitä hädintuskin aikuisena enää edes tuntee.

Näytä mulle se 14-vuotias suomalaisteini, joka kävelee isän tai äidin kanssa käsikynkkää kaupungilla häpeämättä. Kun taas monessa muussa maassa tämä on ihan normaalia, ja vanhempiaan kohtaan voi kasvojaan menettämättä julkisesti osoittaa hellyyttä ja välittämistä. 

[/quote]

Hyvin kirjoitettu.

Vierailija
58/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 12:40"]

[/quote]

[/quote]

Naurunpyrskähdys vaan sinnekin

http://www.metropoli.net/uutiset/rikokset/hoitajat-pahoinpitelevat-vanhuksia-katso-jarkyttava-videolinkki/

Että se vanhainkodeista ja vanhusten kunnioituksesta

Vierailija
59/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina tympii näissä keskusteluissa, että mistään ei oikein saisi olla ylpeä eikä mihinkään tyytyväinen. Se on sitä pahimmanlaista suomettumista ulkosuomalaisissa.

Minun mielestäni Suomessa on ihan mukava asua: on tilaa, luontoa, raitista ilmaa. Päivähoito ja koulut tarjoavat minun mielestäni aivan asiallisia palveluita. Terveyskeskukseen pääsemisessä ja hoidossa en ole kokenut suurempia ongelmia. Ruoka on mielestäni hyvää, kun itse teen hyvää ruokaa ja valitsen hyviä raaka-aineita. En kaipaa lisää ihmisiä ympärilleni, kohtaamani ihmiset ovat pääsääntöisessti ystävällisiä ja hyväntahtoisia.

Mutta näin kun sanon, niin joku ulkosuomalainen tulee heti lyttäämään, että eipäs kun aina sataa ja on hyttysiä ja kylmä, päiväkodit ja koulut ovat paskoja, terveyskeskukset on paskoja ja kaikki muutkin palvelut ovat, ruoka ei voi missään nimessä olla hyvää vaan mautonta, ihmiset pahansuopia, tyhmiä ja rumia, eikä mikään ole paremmin kuin missään ja kaikkea mitä Suomessa on, pitäisi vaan hävetä.

Suomessa on ihan liian pitkään hävetty kaikkea omaa ja yritetty kopioida amerikkalaista elämäntapaa, eurooppalaista juomakulttuuria ja ruotsalaista pukeutumista. Nyt 2000-luvulla on vähän jotenkin päästy yli tästä ja alettu arvostamaan omaa kulttuuria, niin kauhea meuhkaaminen ulkosuomalaisten taholta aina, että ei Suomessa saa missään nimessä olla mihinkään tyytyväinen, koska Suomi on paska maa. Kaikki muut maat kyllä saa olla ylpeitä itsestään, paitsi Suomi. Ja ehkä Somalia.

Vierailija
60/100 |
24.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 12:51"]

[/quote]Ei sellaisia ole ja hyvä niin. Kyllä ihmisen pitää alkaa myös itsenäistyä joskus eikä maata kotona 40 vuotiaaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi