Suomi on sellaiinen takapajula etten muutta enää takas!
Ja kun tämän sanoo ääneen kiihtyy ihmisillä pulssi ja loukkaannutaan syvästi kun on uskallettu arvostella Suomea, siis Suomea, johon on lottovoitto syntyä.
Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?
Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?
Ja sitten kateellisena urputetaan ulkosuomalaisille kun käyvät vierailulla Suomessa. Joo, no muistuttaapa siitä, miksi ei todella kannata tulla takaisin.
Kommentit (100)
Tällaiset aloitukset anavat ainakin minulle vaikutelman, että aloittaje ei ole oikein tyytyväinen omaan elämäänsä, ja yrittää saada sen tuntumaan paremmalta mollaamalla jonkun muun elämää.
Totuushan on, että kaikissa maissa, kaikissa asuinpaikoissa, kaikissa ihmisissä on omat hyvät ja omat huonot puolensa. Moniin asioihin myös tottuu, ja mikä toiselle on ulkopuolelta katsottuna kauheata, on siinä elävälle arkea, johon ei sen enempää kiinnitä huomiota. Senkin takia on täysin turhaa ulkopuolelta kauhistella, että "Mä en ainakaan tollasessa paikassa vois elää!!!" tai vaikka hehkuttaa, kuinka elämä on parempaa sen takia, että syödään useammin ravintoloissa. Hyvän elämän rakennusaineet ovat ihan jossain muualla kuin niissä asioissa, joilla tässäkin ketjussa moni on vakuutellut oman asuinpaikkansa paremmuutta.
Suomalaista peruskoulua kehutaan, mutta yksi perustavaa laatua oleva asia on täysin hoitamatta ja se on oppilaanohjaus.
Tästä johtuu monen moni muu vaikeus, mutta jostain syystä sitä ei haluta ottaa vakavasti ja panna kuntoon. Se aivan varmasti maksaisi itsensä takaisin ja enemmän, kun meillä olisi alle kolmekymppiset maisterit ja sitä ennen vähemmän koulupudokkaita, itseään etsiviä haahuilijoita, opinahjosta toiseen vaihtajia, ei mihinkään opiskelemaan pääseviä ja opiskelijoita, joiden motivaatio on nolla.
Suomalaista peruskoulua kehutaan, mutta yksi perustavaa laatua oleva asia on täysin hoitamatta ja se on oppilaanohjaus.
Tästä johtuu monen moni muu vaikeus, mutta jostain syystä sitä ei haluta ottaa vakavasti ja panna kuntoon. Se aivan varmasti maksaisi itsensä takaisin ja enemmän, kun meillä olisi alle kolmekymppiset maisterit ja sitä ennen vähemmän koulupudokkaita, itseään etsiviä haahuilijoita, opinahjosta toiseen vaihtajia, ei mihinkään opiskelemaan pääseviä ja opiskelijoita, joiden motivaatio on nolla.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 15:04"]
[/quote]
Kaikkia ei vain kiinnosta herrojen rakentamat koulutusputket ja työelämän oravanpyörät.
Naurettava väite. Mutta olet itse ilmeisesti saanut kehitetyä itseäsi ulkomailla, ja koet, että tuo maa on jotain fantastista. Seuransa valitsee ihan itse, ja toiminnot, joita tekee.
-itsekin ulkomailla asunut
Minä tykkään laittaa ruokaa ja käyt'än siihen paljon aikaa, katan pöydän kauniisti arkenakin ja syödään perhen kesken. Yleensä syödään illallinen siinä 20 aikaan ja se on samalla iltapala. Emme käy juurikaan ulkona syömässä, emme asu Suomessa.
Suomi on kuitenkin hyvä maa, ainut huono on, että kaikki on kallista ja terveydenhuolto toimii huonosti. Edes Suomen pitkä ja kylmä talvi ei minua haitannut, pakkasella oli ihana lenkkeillä, saunoa ja polttaa kynttilöitä!
Suomi on kärkimaa Pisassa ja siinä, että sillä on aaa-luottoluokitus. MIssään muussa Suomi ei sitten olekaan kärkimaa. No, vastasyntyneiden kuolleisuusluvut on pienet. Banaanivaltio tämä on eurooppalaisittain. Kyllä sen huomaa tuolla Euroopassa matkustellessakin. Mm. pienyritteliäisyys on Euroopassa aivan eri tasolla.
Hännänhuippu-asioita Suomesta:
-Pohjoismaiden ainoat leipäjonot
-Suomalaiset pohjoismaiden sairain kansa
-Suomessa rikkaiden ja köyhien väliset kuolleisuuserot ovat suuremmat kuin muissa Länsi-Euroopan maissa.
-Terveyskeskuksiin jonot lääkäriin. Ilmiötä ei tunneta muualla Euroopassa.
-Köyhien ja rikkaiden terveyserot Suomessa Oecd-maiden jyrkimpiä
-Euroopan keskittynein päivittäistavarakauppa (K-ja S- 80% markkinaosuus)
-Euroopan toiseksi kallein ruoka
-Euroopan ainoat mielipidevangit Valko-Venäjän ohella
-Euroopan vanhin autokanta
-Itsemurhien kärkipäässä lukumääräisesti Euroopassa
-Suomi on työpaikkakiusaamisen kärkimaa
http://yle.fi/uutiset/miksi_suomessa_ei_paase_laakarille/6315863
http://yle.fi/uutiset/rikkaiden_ja_koyhien_terveyserot_suomessa_lansimaiden_jyrkimpia/5438636
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomalaiset-pohjoismaiden-sairain-kansa---ruotsalaiset-terveimpia/1909442
http://www.taloussanomat.fi/terveydenhuolto/2013/08/26/suomi-kasvattaa-terveista-lapsista-sairaita/201311511/12
http://yle.fi/uutiset/suomi_on_tyopaikkakiusaamisen_karkimaa/6112047
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:51"]
tiedän muutaman perheen, jotka ovat asuneet "ulkomaan onnelassa"!
sitten perheen lapsi tai aikuinen on sairastunut vakavasti, niin on otettu paluulento Suomeen, " kun lastenklinikalla on niin hoito korkealuokkaista ja edullista"
[/quote] Ehka jossain Euroopan maasta varmaan. Minusta on kiva tulla Suomeen vierailulle, mutta en kylla tulisi jos olisi vakava sairaus. Kylla meillakin on todellakin hyvia lasten sairaaloita, ja vielapa ihan ilmaisia esim. syopasairaille lapsille.
Hei,
Mina asun myos ulkomailla (Englannissa), kohta olen ollut taala puolet elamastani.
Jossakin asioissa Suomi on takahikia maa - avoin rasistisuus (ainakin maalla), huonot kayttaytymistavat tai luolakulttuuri (ei osata sanoa kiitos tai anteeksi, ihmiset ryntaa kaikki samasta ovesta sisaan ilman jonottamatta).
Mutta monessa asiassa Suomi on kylla maailman huippua ja niin turvallinen ja puhdas maa.
En ole taala koskaan havennyt sanoa etta ole suomalainen! :)
Taman paivan lehdesta sain taas ihmettelemisen aihetta. Rikolliset kyttaavat lomamatkalle ja risteilylle lahtevien autoja, soittavat johonkin numeroon ja sielta annetaan aivan tuntemattomalle ihmiselle lomailijan nimi ja osoite. Sitten vaan rosvot toihin ja jos joutuvat kiinni niin oikeudessa sanotaan suurinpiirtein etta ala nyt enaa tommosta tee.
Naapurin verotiedot/ palkka julkaistaan lehdessa vuosittain. miksei sitten myos pankkitilin numeroa ja salasanaa etta paasisi nakemaan paljonko se on saastanyt.
Jos ajat ylinopeutta, sakko maarataan tulojen mukaan. Koyhat saa sitten kai rellestaa niinkuin tykkaavat ja rikkaammat maksavat ne huvit.
Nama eivat ole mitaan "kuherruskuukauden" hurmioita eika pari vuotta ulkomailla olleen mietteita.
Olen asunut USAssa vuosikymmenet ja tuollainen meno ei tulisi kysymykseenkaan. Yksilolla on sentaan viela jotain turvaa taalla.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:48"]No, Suomessa naiset on niin rumia ja pottunokkaisia ja kulkevat tuupilipuvvuissa ja ovat läskejä.
Suomessa ei osata pukeutua, vaan ollaan kuin juntit ja ollaan tylyjä ja ei hoideta itseä ja ulkonäköä, vaan käydään töissä ja sitten uhraudutaan lapsille illat. Miehet juoksevat sen takia vieraissa, kun naisilla ei ole muuta kuin työ ja lapset ja tukka paskaisella ponnarilla juostaan työn ja päiväkodin väliä. Suomalaisilla ei näy korkkareita, eikä kauniita vaatteita.
Suomalaiset junnaavat kotona, eivätkä käy illalla ystävien kanssa kahviloissa syömässä, vaan löhöåvåt sohvilla sipsejä syömässä ja lihovat rumiksi.
ap
[/quote] öh, mun muijalla ei ole pottunokkaa ja on muutenkin sievä... Tosin onkin osittain mongoli...
Eiko teilla ole ÄÄkkÖsiÄ, ulkotsuhnat.
Meillä täällä Suomessa on pakkasta reilut 20 astetta juuri nyt.
No Norjassa toistakymmentä vuotta asuneena kotimaan kaipuu joskus iskee vaikka hyvin viihdynkin. Rahallisesti täällä menee paremmin, työntekijän + sosiaaliset edut huomattavasti kotimaata paremmat. Norjasta ja norjalaisista tykkään, olen silti suomalainen ja isänmaani ja äidinkieleni on suomi!
Missä päin Norjaa asut, 75? Kiinnostaisi vaan tietää, yö on niin tylsä täällä työpaikalla. Olen matkustanut Norjassa ja sehän on aivan upea maa. Missään ei ole niin hyvä hengittää. No Oslossa on hiukan tunkkaista :)
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 01:12"]
Taman paivan lehdesta sain taas ihmettelemisen aihetta. Rikolliset kyttaavat lomamatkalle ja risteilylle lahtevien autoja, soittavat johonkin numeroon ja sielta annetaan aivan tuntemattomalle ihmiselle lomailijan nimi ja osoite. Sitten vaan rosvot toihin ja jos joutuvat kiinni niin oikeudessa sanotaan suurinpiirtein etta ala nyt enaa tommosta tee.
Naapurin verotiedot/ palkka julkaistaan lehdessa vuosittain. miksei sitten myos pankkitilin numeroa ja salasanaa etta paasisi nakemaan paljonko se on saastanyt.
Jos ajat ylinopeutta, sakko maarataan tulojen mukaan. Koyhat saa sitten kai rellestaa niinkuin tykkaavat ja rikkaammat maksavat ne huvit.
Nama eivat ole mitaan "kuherruskuukauden" hurmioita eika pari vuotta ulkomailla olleen mietteita.
Olen asunut USAssa vuosikymmenet ja tuollainen meno ei tulisi kysymykseenkaan. Yksilolla on sentaan viela jotain turvaa taalla.
[/quote] Voisivatko alapeukuttajat oikaista mika tuossa kirjoituksessa on vaarin?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 08:00"]
Olen asunut ulkomailla parissa eri maassa kolmasosan aikuiselämästäni ja en sanoisi samaa todellakaan. Kerropa jos uskallat missä sitten on niin hyvin asiat? Vähän epäilyttää, että sinulla on siellä se uuden maan kuherruskuukausi menossa, kun siellä näyttää kaikki niin hyvälle ja upealle ja täällä kaikki on syvältä. Varo vain, se vaihe menee ohi ja mieli saattaa muuttua. :)
[/quote]
Jos sä oot ollu viikon kanarialla ja kyproksella se ei tarkota että oot asunu missään muussa maassa.
Kyllä ei tarvii hirveän järkevä olla että aukeaa että Suomi on todella takapajuinen maa ja tänne ei edes laadukkaat huippumerkit tuo tuotteitaan...
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 06:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 01:12"]
[/quote] Voisivatko alapeukuttajat oikaista mika tuossa kirjoituksessa on vaarin?
[/quote]
No se että totta kai rikas maksaa sakkoa enenmmän kun köyhä voi herran jumala!
Jos saat 250 € ylinopeuksia 2000€ palkalla olet toisen lapun kohdalla tekemässä konkurssia.
Jos saat 7000€ palkalla 1000€ sakon et tee konkkaa edes viidennen lapun kohdalla...
Jos sakko olisi sama voisi rikas pyyhkiä niillä persettään ja todellakin ajaa niinkuin haluaa mistään mitään välittämättä vain koska on rikas.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun tämän sanoo ääneen kiihtyy ihmisillä pulssi ja loukkaannutaan syvästi kun on uskallettu arvostella Suomea, siis Suomea, johon on lottovoitto syntyä.
Kuitenkin muuten valitetaan miten huonosti se ja se asia on. Ristiriitaista?Kuinkahan moni edes tietää tarkemmin miten ne asiat muualla ovat tai mihin itse voi päästä keskimääräistä korkeammalla koulutuksella?
Ja sitten kateellisena urputetaan ulkosuomalaisille kun käyvät vierailulla Suomessa. Joo, no muistuttaapa siitä, miksi ei todella kannata tulla takaisin.
Suomi todellakin on takapajula. Ihan niinku asuis jossain DDR:ssä, missä lähes kaikki on kiellettyä. DDR:ssä oli myös yksi sanomalehti. Nyt kuulemma seuraavaksi aikovat harkita sosiaali- ja terveysministeriössä voin vähittäismyyntikieltoa kuluttaja-asiakkaille, koska suosituksista huolimatta (tai ehkä juuri niistä johtuen?) monet ovat vaihtaneet margariinin voihin. Enää sallittaisiin voin myynti ainoastaan suurkeittiöille ja ravintoloille, koska ne käyttää sitä paljon harvemmin. Pekka Puskan mielestä voita menee liikaa, joten kansa sairastuu (lue: "Margariini-lobbarit lobbas meitä, anto meille fyffee, mut silti niiden tuotteen ei mee kaupaks. Nyt tarttee uutta lakia ja se onnistuu parhaiten kiellolla")
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2013 klo 12:51"]
Näytä mulle se 14-vuotias suomalaisteini, joka kävelee isän tai äidin kanssa käsikynkkää kaupungilla häpeämättä. Kun taas monessa muussa maassa tämä on ihan normaalia, ja vanhempiaan kohtaan voi kasvojaan menettämättä julkisesti osoittaa hellyyttä ja välittämistä.
[/quote]Ei sellaisia ole ja hyvä niin. Kyllä ihmisen pitää alkaa myös itsenäistyä joskus eikä maata kotona 40 vuotiaaksi
[/quote]
Vanhan vitsin mukaanhan Jeesus oli italialainen. Asui kotonaan kolmikymppiseksi, uskoi äitinsä olevan neitsyt, ja jos hän jotakin teki se oli ihme.