Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei halua minun käyvän neuvolalääkärillä - miten toimin?

Vierailija
17.08.2020 |

Taustatietona: odotan esikoistani, raskaus on aivan alussa. Olen voinut todella pahoin 4.viikosta asti ja perussairauteni on raskauden myötä pahentunut. Olen joutunut kertomaan työnantajalle raskaudesta pahoinvoinnin ja perussairauden pahenemisen vuoksi. Nyt olen lyhyellä sairauslomalla tämän takia, en jaksa muuta kuin levätä kotona sängyn pohjalla.

Tulevina viikkoina joudutaan pohtimaan, miten selviydyn normaalityön lisäksi tulevista, poikkeavista työtehtävistä. Nämä poikkeavat työtehtävät tulevat työyhteisössä kaikille tehtäväksi. Itse olen sitä mieltä, että en ole nykyisessä kunnossa kykenevä ko. tehtäviin. Työnantaja pitää hyvin tärkeänä, että hoidan ko. työtehtävät, koska sijaisen saaminen on vaikeaa sekä resurssi että taloudellisista syistä. Työnantaja myös kokee, että on reilua, että kaikki työntekijät tekevät samat poikkeavat työtehtävät, eikä kukaan saa erivapauksia.

Työnantaja on sanonut, että haluaa minun käyvän neuvolalääkärin sijaan työterveyslääkärillä, koska työterveyslääkäri ymmärtää työn näkökulman paremmin kuin neuvolalääkäri. Minä taas koen, että työterveyslääkäri miettii työnantajan etua ja neuvolalääkäri minun ja lapsen parasta.

Olen ennen raskautta hoitanut työni hyvin tunnollisesti, enkä ole ollut sairauslomalla aiemmin. Voiko työnantaja velvoittaa minut käymään työterveyslääkärillä neuvolalääkärin sijaan, kun pohditaan selviydynkö vointini vuoksi kaikista työtehtävistä?

Ap

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi velvoittaa. Käyt siis molemmissa.

Vierailija
2/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos neuvolalääkäri ja työterveyslääkäri on eri mieltä, kumman mukaan toimitaan?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on nimenomaan työterveyslääkärin tehtävä arvioida, miten terveydentilasi vaikuttaa työtehtäviesi tekemiseen/niistä suoriutumiseen.

Vierailija
4/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi velvoittaa sinut käymään työterveyshuollossa, mutta ei voi kieltää käyntiä neuvolassa lääkärin luona.

Vierailija
5/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole sairaus.

Monennellako viikolla olet nyt? Pahoinvointi yleensä helpottaa kun raskaus etenee. Työterveydenhuolto hoitaa, mulla oli raskauden takia selkä sökö ja menin kyllä ihan työterveyslääkärille eikä sitä kiinnosta työnantajan hyväksi toimia vaan työntekijöiden.

Vierailija
6/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä syy, miksi nuoret naiset ei saa töitä. Heti, kun tikussa on kaksi viivaa, haetaan saikkua seuraavat 9 kuukautta, kun niin oksettaa ja on sairas.

Vierailija
7/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lausunto molemmista. Työterveydessä ei mietitä ensisijassa sun ja lapsen hyvinvointia, vaan sitä miten jaksaisit töissä.

Vierailija
8/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos neuvolalääkäri ja työterveyslääkäri on eri mieltä, kumman mukaan toimitaan?

Ap

Työnantaja päättää viime kädessä miten toimitaan. Jos et pysty töihin ja ttl on asiasta sun kanssasi eri mieltä, et pysty, mutta sitten ei TA pysty maksamaan sulle palkkaa. 

Vierailija
9/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt on tärkeä muistaa, että vointisi saataa ihan yllättäin myös parantua, joten ei kannata mistään kieltäytyä sillä oletuksella, että et ole kykenevä.

Käyt vaikka molemmilla lääkäreillä arvioimassa sen hetkisen tilanteesi, ja menet sitten sen mukaan. Raskaudet ovat niin erilaisia, että on mahdotonta ennustaa vointiasi huomista pidemmälle, toisilla alkuraskauden vaivat loppuvat kuin seinään, toiset kärvistelevät synnytykseen asti.

Vierailija
10/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä lausunto molemmista. Työterveydessä ei mietitä ensisijassa sun ja lapsen hyvinvointia, vaan sitä miten jaksaisit töissä.

No ei pidä oikeassa maailmassa tämä paikkaansa, ehkä Porvoossa on näin...

Vierailija
11/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna tässä asiassa periksi liian helpolla. Käyt molempien lääkärien luona.

Jos et voi jäädä sairauslomalle, niin työn sisällöstä voidaan päättää ja joitakin tehtäviä jättää pois, jos terveys sitä vaatii.

Vierailija
12/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain työlääkäriltä apua osatyökyvyttömyyden hakemiseen eläkeyhtiöltä. Tiedän, että jotkut työlääkärit kyllä pitävätkin työnantajan puolta, mutta eivät välttämättä kaikki. Kannattaa kokeilla ja sitten katsoa, eroaako ohje neuvolan antamasta.

Mielestäni tuossa tilanteessa esimiehesi toimii väärin ja sinun erikoistilanteesi pitäisi ottaa nyt huomioon. Pahimmassa tapauksessa voisit neuvotella ammattiliiton kanssa. Jos kyse on isosta firmasta niin voisit viedä asian HR:ään.

Vierailija
13/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köy ensin neuvolalääkärillä. Pyydä kirjallisena tiedot ym. Sitten tth:n lääkärillä jos tarve. Kerro mitä nla lääkäri sanoi.

Älä vielä stressaa kumman mukaan toimitaan. Sinun ja tulevan lapsen hyvinvointi on etusijalla.

Vierailija
14/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mietitään, jos työ vaarantaa raskaana olevan ja /tai sikiön terveyden.

Vierailija
15/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko ammattiliittoon? Jos, niin yhteys luottamusmieheen (vai henkilökö se nyt on). Työantajasi tuntuu todellajulmalta. Lienee perheetön vanhapoika tai vanhapiika. Ota selvää, sanooko työehtosopimus asiasta jotain.

Vierailija
16/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siis siitä, että minulla on tiedossa poikkeuksellisesti muutamia todella pitkiä ja raskaita työpäiviä, jotka kestävät klo 8-23. Työni ei ole normaalin työaikalain piirissä, joten normaalisti nuo pitkät päivät ovat ok. Tässä kunnossa koen, että tuollaiset päivät ovat liikaa. Raskauspahoinvoinnin lisäksi tässä on kyse myös perussairauteni pahenemisesta eli ei vain raskausoireista.

Ap

Vierailija
17/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä varmaankin esikoinen... Raskaus ei ole sairaus!

Vierailija
18/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siis siitä, että minulla on tiedossa poikkeuksellisesti muutamia todella pitkiä ja raskaita työpäiviä, jotka kestävät klo 8-23. Työni ei ole normaalin työaikalain piirissä, joten normaalisti nuo pitkät päivät ovat ok. Tässä kunnossa koen, että tuollaiset päivät ovat liikaa. Raskauspahoinvoinnin lisäksi tässä on kyse myös perussairauteni pahenemisesta eli ei vain raskausoireista.

Ap

Raskaana ei voi pakottaa yötöihin, onko tuo klo 23 asti yötöitä?

Vierailija
19/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satavarmasti kyseessä kaupan ala!

Vierailija
20/65 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri nimenomaan katsoo kokonaisuutta, ja osaa paremmin huomioida työsi vaikutuksen sinuun ja sikiöön, kuin neuvolanlääkäri.

Jos työssäsi on joku sikiön hyvinvointia haittaava tekijä, joka oikeuttaa erityisäitiyslomaan, ja siihen tarvitset nimenomaan työterveyslääkärin lausunnon. Sitä et voi neuvolanlääkäriltä saada.

Neuvolanlääkäri taas seuraa sitä, kuinka raskaus on edennyt tähän mennessä, ja mahdollisesti myös sitä perussairauttasi. Tarvittaessa laittaa lähetettä sairaalan äitiyspolille, jos tilanne on huolestuttava.

Eli käy molemmissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi