Kirkosta eronneet luulevat yhä olevansa lapsen kummeja - näin ei TODELLAKAAN ole
Kommentit (49)
Kuka tarttee papin allekirjoittaman kummitodistuksen tunteakseen itsensä merkittäväksi ihmiseksi? 😳 Muistakaa viedä kummilapsianne sunnuntaikirkkoon ettette laiminlyö velvollisuuksianne!
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon kuulumaton kummi ei tule lapsen konfirmaatioon.
Tämä on tieto ja fakta.
Ja te jotka ette maksa kirkollisveroa, ette toivottavasti koskaan nautin Suomen kauniista kirkoista edes ulkoa päin.
Ei multa oo ikinä jäsenkirjaa kyselty kirkon ovella. Itse asiassa kirkko toivottaa kaikki tervetulleiksi kirkkoon, ihan sama ovatko jonkun muun kirkon jäseniä tai kirkkoon kuulumattomia. Viimeksi olin viime kesänä rippikirkossa eikä siellä ovella ollu järkkäreitä kieltämässä kirkkoon kuulumattomien sisäänpääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja fakta.
Ja te jotka ette maksa kirkollisveroa, ette toivottavasti koskaan nautin Suomen kauniista kirkoista edes ulkoa päin.
Kauniista kirkoista, ha hah. Valtio kuppaa ihan tarpeeksi palkasta pois. En maksa senttiäkään ylimääräistä idioottiveroa.
Kummiutta ei voi vaihtaa eikä ottaa pois kastetilaisuuden jälkeen. Kummi on kastetilaisuuden todistaja, eikä todistajuutta voi poistaa.
https://evl.fi/perhejuhlat/ristiaiset/kummien-valinta-ja-tehtavat
Kun erosin kirkosta, sanouduin myös irti neljän kummilapsen kummiudesta. Elämä helpotti kovasti, kun ei tarvitse joka joulu ja synttäri ostaa 100 euron lahjoja ja olla koko ajan se nyhdettävä turvallinen aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja fakta.
Höpöhöpö. Eikös teidän uskovien pitänyt olla suvaitsevaisia, armollisia ja anteeksiantavia?
Minä olin kummilapseni konfirmaatiossa ja menin jopa alttarille antamaan hänelle siunauksen toisen kummin kanssa, vaikka en enää kirkkoon itse kuulunutkaan. Kutsuja on tullut synttäreille ja muihinkin kummilapseni tapahtumiin. Voisin minä jättää ne juhlat väliinkin, mutta toki menen, jos kutsu käy.
Yksi syy kirkosta eroamiseen oli juuri se, ettei kummin velvollisuudet kiinnosta minua.
Tässä ketjussa taas rakkauden uskonnon edustajat näyttävät hyvää esimerkkiä lähimmäisenrakkaudestaan...
Taitaapi sittenkin olla siitä puhe mistä puute-uskonto tuo ristinusko.
Sama homma. Kummiksi kutsuvat silti minuakin.