Kirkosta eronneet luulevat yhä olevansa lapsen kummeja - näin ei TODELLAKAAN ole
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Kirkkoon kuulumaton kummi ei tule lapsen konfirmaatioon.
Tämä on tieto ja fakta.
Ja te jotka ette maksa kirkollisveroa, ette toivottavasti koskaan nautin Suomen kauniista kirkoista edes ulkoa päin.
Eikä ole mikään fakta, ei siellä konfirmaatiossa mitään kirkkoon kuulumisia kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Eli mäkään en enää ole kummi, kun en kuulu kirkkoon? Itseasiassa en ole enää varma kuuluuko kummilapseni perhekään. Voiko kummiuden siis nyt perua?
Kummiutta ei voi perua, mutta lapselle voi antaa lisää kummeja jos niin halutaan.
Jos lapsi kastetaan ev.lut.srk jäseneksi, kummiksi riittää yksi kummi, joka on kirkon jäsen, muut kummit voi olla kirkkoon kuulumattomia.
https://www.kotimaa24.fi/artikkeli/kirkolliskokous-paatti-kastettavalle…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja fakta.
Ja te jotka ette maksa kirkollisveroa, ette toivottavasti koskaan nautin Suomen kauniista kirkoista edes ulkoa päin.
Eikä ole mikään fakta, ei siellä konfirmaatiossa mitään kirkkoon kuulumisia kysellä.
Eihän ne siellä konfirmaatiossa kysy edes, että tunteeko lapsi sen siunaamaan tulleen henkilön. Olettavat vain, että kummihan se lienee, vaikka olisikin Juoppo-Pena ehtoollisnaukkua hakemassa.
Itse olen eronnut kirkosta kummiksi ”pääsyn” jälkeen. Kummilapsen vanhemmat yrittivät silti pakottaa minut konfirmaatiossa siunaamaan kummilapsen. En mennyt sitten koko tapahtumaan, vaan lähetin lahjan postissa. Pas*a kummi, en saanut edes kiitoskorttia.
Onneksi ei tule juhlakutsuja niin ei tarvitse ostaa tuntemattomiksi jääneille teineille rippi- ja yo-lahjoja. Niistä vaivaudutaan soittamaan vaikka muuten ei ole pidetty mitään yhteyttä eikä kertaakaan lähetetty edes tarhakuvaa. Itse lopetin synttärimuistamiset kun ei edes kiitosta kuulunut. Kuvaa ei tullut edes yo-lahjan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja fakta.
Kirkon ovella on portsari, jolle pitää esittää kirkkoherranviraston todistus kirkkoon kuulumisesta. Jos ei ole, portsari lyö raamatulla päähän ja heittää niskaper*eotteella pakanan kirkon portaita alas.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja fakta.
Ei todella ole fakta.
Kirkolliseen toimitukseen - jumalanpalveluksiin, kummilapsen konfirmaatiotilaisuuteen, osallistuminen pyhälle ehtoolliselle ovat kaikki tervetulleita, myös ei kirkkoon kuuluvat ja he saavat niin halutessaan myös henk.koht. kirkollisia toimituksia -avioliiton siunaaminen, hautaamisen, esirukoukset jne.
Tuliko avaajalle nyt ns. paskaa tuulettimeen kun hiljeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja fakta.
Onpas kumma juttu, en kuulu kirkkoon ja olen kummi. Olen ollut tytön kasteessa alttarilla, rippi tilaisuudessa ja kirkkohäissä.
Eipä alkanut pappi hangolla pois ajamaan, eikä ihoon alkanut rakkuloita nousemaan.
Kyllä, voit olla nimellinen kummi, kuten minäkin. Mutta virallinen kummi et. Tuskin olet papilta saanut virallista kummitodistusta, jos et ole kuulunut kirkkoon kummiksi tultuasi.
Minä en meinannut edes mennä kirkkoon kummilapseni rippipäivänä. Olin nuori ja tyhmä, kun kummiksi ryhdyin, sittemmin erosin kirkosta enkä enää noihin shaiba-juhliin osallistu. En ymmärrä miksi kukaan järkevä kastaa lapsensa eli liittää väkisin kirkkoon. Sen pitäisi olla oma valinta.
En kuulunut kirkkoon, kun minua pyydettiin "bonuskummiksi". Eli ei ollut tarkoituskaan osallistua lapsen uskonnolliseen kasvattamiseen vaan olla hänelle vain yksi turvallinen vanhempi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tullut kummiksi kirkosta eroamisen jälkeen. Ei kuulemma haittaa, että ole pakana.
Kirkon nimittämäksi viralliseksi kummiksi et ole voinut kirkkolain mukaan tulla. Toki kummiutta on muutakin kuin kirkkokummius.
Silti vaan tulin. Luulin jo pääseväni luistamaan
Se ei yksinkertasesti ole mahdollista, että voisit olla virallinen kummi, kun et kuulu kirkkoon. Et saa silloin virallista kummitodistusta, olet ainoastaan ns.nimellinen kummi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tieto ja fakta.
Mitä Jeesus sanoisi siitä, että kiellät joitakin tulemasta kirkkoon?
Tai ehkä tosiaan kirkolla, uskolla ja henkisyydellä ei ole enää paljoa tekemistä toistensa kanssa. Jeesus oli kapinallinen, heikkojen, huorien ja kaikken syrjittyjen puolella. Inhosi tekopyhyyttä eikä kauhean lempesti suhtautunut rahananahneisiin ulkokultaisiin kirkonmiehiinkään tai rahanpalvojiin muutenkaan...
Rahalla ei osteta hengellisyyttä. Eikä paikkaa kirkossa.
Niin mitähän väliä sillä on, onko kirkon mielestä virallinen kummi vai ei. Ei se ihminen eli kummi miksikään muutu, vaikka eroaisi kirkosta. Lapselle hän on edelleen kummi.
Ote ylen julkaisemasta jutusta:
Kirkko harkitsee vaatimusten höllentämistä
Kummipulaan on havahduttu myös kirkon sisällä. Kirkkohallitus valmistelee parhaillaan esitystä, jonka mukaan jatkossa yksi kirkkoon kuuluva, rippikoulun käynyt kummi riittäisi.
Pulkkisen varovaisen arvion mukaan asiasta päästään mahdollisesti päättämään marraskuun kirkolliskokouksessa, joka on kirkon ylin päättävä elin.
– Minun mielestäni kaikki keinot, joilla voidaan helpottaa kastetta, kannattaa ilman muuta ottaa käyttöön, sanoo Pulkkinen.
Muutos ei sinällään ole suuri, sillä jo tällä hetkellä yksi kummi riittää kirkkoherran luvalla. Pulkkinen ei ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, jossa kirkkoherra olisi kieltäytynyt antamasta lupaa.
Voisiko joku päivä virallisena kummina olla henkilö, joka ei kuulu kirkkoon ollenkaan? Pulkkisen mukaan nyt ei ole näköpiirissä, että kirkkojärjestys muuttuisi niin paljon. Myös kirkkoon kuulumattomat, epäviralliset kummit ovat hänen mielestään silti yhtä tärkeä tuki lapsen elämässä.
– Kaikki kummit ja aikuiset ystävät ovat lapselle tärkeitä. Kirkkona olemme iloisia heistä kaikista, sanoo Pulkkinen.
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaanko teillä juhliin vain uskovaisia jotka kuuluvat kirkkoon? Mahtaa olla hyvät juhlat tiedossa! Ovat varmaan tyytyväisiä ettei kutsua tule.
Mikä noissa juhlissa olisi vikana? Tosin uskossa oleminen ei liity kirkkoon kuulumiseen. Luuletko ettei uskovaiset puhu muusta kuin uskosta tai ovat tylsää seuraa? Väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kummius on ikuinen, eikä siitä voi irtisanoutua tai peruuttaa, kun sen on kerran saanut.
Kummius ei ole juridisesti mitään.
Kummi on luvannut "olla vanhempien tukena etc". Karuimmillaan kummi ei ole muuta kuin nimi kastetodistuksessa.
Hänellä on rooli ristiäisissä, mutta mua rsim.on pyydetty kummiksi mutta ei ristiäisiin.
Oikeasti kummi ei ole velvollinen taloudellisesti (rahaa, lahjoja, matkoja, kestitystä) eikä mitenkään huoltovastuussa (ilmaisena lapsenvahtina).
Kontakti kummiin loppuu monesta syystä. Välit vanhempiin väljähtyvät, joku muuttaa, eroaa, kuolee, unohdetaan....
Tämä nykyinen ahnas rahanlypsäntä ja kummin syyllistäminen on erittäin uutta.
On myös lapsesta itsestään kiinni onko kummiin välejä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valitsit lapsellesi kummit, jotka eivät täytä kummin velvollisuutta eli kristillistä kasvatusta?
Johan siinä tulisi vanhemmilta kuonoon, jos kummi alkaisi antaa kristillistä kasvatusta!
LOL, juuri noin!
Kummius on peruttamaton. Kummeja ei voi poistaa, mutta nykyään heitä voi lisätä jälkikäteen, jos alkuperäisiin kummeihin on kontakti katkennut.
Mikäs höyräke sinä olet. Meillä kukaan asianosaisista ei kuulu kirkkoon ja silti puhutaan kaikki kummiudesta ja juhliinkin on kutsuttu. Pitäisikö jonkun pysyä kirkossa sinun vuoksesi? Miksi et itse eroa perheinesi kirkosta ex-kummin valintaa kunnioittaaksesi?
Ja vaikka kuuluisi kirkkoon, ei kaikki maksa kirkollisveroa, jos on pienituloinen, sillä kirkollisvero peritään valtionveron yhteydessä.