Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Finskin lentoemoilla ja stuerteilla jopa 700% ylityökorvaukset

Vierailija
23.08.2013 |

Wau.

Pystyykö mikään ala panemaan paremmaksi?

Edes paperitehtailla ei ole vastaavaa.

Kommentit (138)

Vierailija
1/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri näin!!! Emot eivät ymmärrä omaa parastaan taxfreeostoshuumassaan..."

Mikä se oma etu on? Kun kuitenkin palkkoja alennetaan ja lopulta otetaan ne ulkomaalaiset töihin. 

Finnair on palkkaamassa henkilöstövuokrausyhtiön avulla Espanjasta 200 lentoemäntää tulevalle talvikaudelle. Yleensä jos suomalainen saa jossain työssä palkkaa 2000-3000 e niin espanjalaisten palkat ovat tonnin kieppeillä. Siihen hintatasoon Finnair haluaa lentoemäntien palkat.

Olisiko tässä mallia kaupan alalle, hoitoalalle, insinööreille, jne.?

Laitetaan kaikki suomalaisten palkat espanjan tasolle?

Vierailija
2/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä mistään kateudesta ole kyse vaan siitä että työstä on maksettava oikeutettu palkka! Matkustamohenkilökunnalla on työhönsä nähden liian suuri palkka. Enkä nyt puhu vain Finnairin matkustamohenkilökunnasta vaan lähes jokaisesta Eurooppalaisesta "vanhasta" (legacy-carrier) lentoyhtiöstä.

 

Eniten tässä ihmetyttää se että nämä ihmiset pitävät kynsin ja hampain kiinni palkastaan senkin uhalla että kohta ovat työttömiä.

 

 

Eräässä toisessa eurooppalaisessa yhtiössä matkustajahenkilökunnan palkkoja oltiin myös alentamassa mutta liitto ja yhtiö lopuksi sopivat että palkkoja ei alenneta. Taisi vain tulla jotain muita pieniä muutoksia työsopimukseen.

Seuraavan päivänä tuosta  sopimuksen syntymisestä yhtiö ilmoitti siirtävänsä ison osan euroopan lentojaan samaan konserniin kuuluvalle "halpalentoyhtiölle". Nyt kun nämä lennot pikkuhiljaa siirtyvät tälle halpalentoyhtiölle jäävät ne vanhat emot enemmän ja enemmän vaille töitä. Seuraavana on vuorossa irtisanomiset...

 

 

Niin ja mitä tulee näiden "emojen" ammattitaitoon johon usein viitataan... olipa eräs pahimmista kokemistani turbulenseista lennolla tukholmaan jokunen vuosi sitten. Kone hyppi ja pomppi ja kallisteli melko pahan tuntuisesti. Satuin istumaan "jump-seatilla" koneen takaosassa (joo olen lentoyhtiössä töissä joten joskus joutuu matkustamaan noin koska muita paikkoja ei ollut vapaana). Vieressä istunut emo puristi istuintaan rystyset valkoisena silmät umpeen puristettuina ja päästipä välillä pienen ulkaisunkin. Laskun jälkeen näytti olevan todella järkyttynyt. Jos tuossa laskeutumisessa olisi joku mennyt pieleen olen vakuuttunut että tämä emo ei olisi kyennyt tekemään mitään matkustajia auttaakseen! Niin ja ei ollut mikään tytönhupakko vaan vanhempi nainen joten eiköhän tuo ollut jonkun aikaa tuota työtä tehnyt(?).

 

Itse olin muuten aikoinani Finnairilla töissä kaksi vuotta (toimistotöissä). En jaksanut katsella sitä nepotismia ja vanhojen suojatyöpaikkalaisten suoranaista vittuilua erinäisistä asioista nuorempia kolleegojaan kohtaan joten lähdin. Ikävä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin lentoemoilla on noin 100 tuntia töitä kuukaudessa, siis noin 25 tuntia viikossa. Palkan lisäksi tosiaan maksetaan myös verottomia päivärahoja. Purserin vuositulot nousivat jo useita vuosia sitten 60 000 euroon vuodessa, lienee ansiotaso noussut siitä siinä missä muillakin.

 

Työnantajahan maksaa kohteessa aina taksikyydityksen majapaikkaan eli neljän tai viiden tähden hotelliin, jossa jokaiselle työntekijälle on oma huone.

 

Joten kyllähän Finnairilla on todella hyvät edut perintönä vanhoilta hulluilta vuosilta. Jotenkin herttainen kuvaus työn raskaudesta on tuo jonkun ketjussa esittämä esimerkki siitä, että kotoa täytyy jokaisen tulla työpaikalle sovittuna aikana vaikkapa aamuviiteen. Niin joutuu tekemään leipomotyöntekijäkin, vieläpä viitenä päivänä viikossa.

 

Lentoemännän työ ei ole mitenkään vaativaa, siitä kertoo ammattikoulutuksen kestokin, 10-12 viikkoa. Hätäapua voi toki joutua lentoemäntäkin antamaan. Tosin olen kyllä itse matkustajana hoitanut lentokoneessa sairaskohtauksen saanutta matkustajaa, enkä siitä saanut (enkä olisi halunnutkaan) minkäänlaista korvausta. Siinä kohdin en saanut hätääntyneen oloiselta matkustamohenkilökunnalta muuta apua kuin sen, että he pyydettäessä toimittivat paikalle lääkelaukun ja verenpainemittarin. Toisaalta olen taas itse saanut sairaskohtauksen Stockmannilla, ja saanut silloin loistavan avun liikkeen myyjiltä. :)

 

Omalla tavallaan lentoemännän työ on kyllä varmasti raskasta. Vuorotyö on aina raskasta, kuten vaikkapa moni lähihoitaja (kolmen vuoden koulutuksen vaativa ammatti) voi kertoa. Aikaerot tuovat myös oman rasituksensa. Tosin niitä mantereelta toiselle suuntautuvia keikkoja Finnairin emoille taitaa tulla keskimäärin kerran kuukaudessa. Yölennoillahan emoille on myös mahdollisuus nukkua osa lennoista taukotilan sängyssä. Paljon helpompaa kuin turistiluokan jakkaroilla istuvilla matkustajilla. :)

 

Onnellinen toki se, jolla on loistavat työedut! Nykyisin kun maailma on entistä pienempi, työvoimakin liikkuu vapaammin. Lentoliikenteen henkilöstöä (kenttähenkilökunta mukaanlukien) on kuitenkin kaikkein helpointa tuoda ulkomailta, tulijoiden kun ei tarvitse matkustaa lentokenttää kauemmas. :) Ilmailussa käytetään myös kansainvälisenä kielenä englantia, jota kaikki osaavat. Asiakkaiden kanssa täytyy tietysti osata heidän kieltään, mutta koneessa pääsee hyvin pitkälle hyvin suppealla sanastolla ja muutamalla fraasilla. Norskilla taitaa olla ihan käytäntönä, että yksi kolmesta emosta osaa suomea paremmin ja kykenee esimerkiksi hoitamaan kuulutukset. 

 

Sassilla leikattiin jo aikaa sitten kuukauden palkka vuosipalkasta pois. Kyllähän se nikotutti, mutta kaikkien maiden liitot (Ruotsi, Norja, Tanska) taisivat ne loppupeleissä hyväksyä. Jollain tavalla tuo oli mielestäni laajemmaltikin iso käänne. Tavallaan kuvaisin sitä jonkinlaiseksi pohjoismaisen ammattiyhdistystoiminnan romutushetkeksi. Ekan kerran silloin jouduttiin luopumaan saavutetuista eduista. Yleisen mielipiteen mukaan se oli kuitenkin parempi ratkaisu kuin työpaikkojen vieminen ulkomaille.

 

Saavutetuista eduista luopuminen tuntuu aina erityisen kurjalta. Kaikkein eniten sitä vastustavat aina lähimpänä eläkeikää olevat työntekijät. He kun tietävät silloin itse pääsevänsä hyvillä eduilla muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Samalla he tietävät, että heidän eläkkeelle pääsynsä jälkeen nuoremmat työntekijät tulevat saamaan porukalla kenkää, mutta sehän ei enää silloin heidän pyllyssään tunnu. Ammattiyhdistystoiminta on siinäkin oman edun ajamista, monesti vielä paljon raadollisemmin kuin työnantajan taholta. 

Vierailija
4/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä vanhat lentoyhtiöt ei vaan pysty kilpailemaan uusia halpalentoyhtiöitä vastaan raskailla kulurakeinteillaan... työntekijät ja varsinkin lentävä henkilökunta maksaa lentöytiöille paljon. Säästöt henkilöstökuluissa ja esim lentävän henkilökunnan hoteilleissa ja niin edelleen on vain pakollisia että pysyvät hengissä!

Vierailija
5/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennetäänpä vähän. Vain yli 13 h lennosta saa yli 7- kertaisen tuntipalkan, omassa palkkaluokassani se tekisi 7 x 19 euroa eli esim 13-14 tuntien väliseltä ajalta saisin vajaan 140 e korvauksen. 

 

 

Ensinnäkin, yhtään lentoa ei lennä Suomesta, joka alkuperäisesti olisi noin pitkä. Jos Helsingistä lähtevä lento myöhästyy, ja edes uhkaa mennä noin pitkäksi, miehistö vaihdetaan. Jos myöhästymisestä tiedetään ajoissa, ja soitetaan kotiin, et saa mitään korvausta etkä myöskään saman tien uutta lentoa peruuntuneen tilalle. Jos olet ehtinyt tulla kentälle, saat peruskorvauksen suhteessa siihen, miten kauan olet ehtinyt siellä olla.

 

jos lento myöhästyisi noin paljon ulkomaan kohteesta kotiin päin, ei toista miehistöä ole mahdollisuutta kutsua. Tässä tapauksessa henkilökunta on mahdollisesti istunut koneessa matkustajien kanssa monta tuntia, jolloin matkustajat käyvät niin hiilenä, että tuo korvaus on aivan aiheellinen. Henkilökunta on tässä vaiheessa saattanut valvoa vuorokaudenkin. Meilläkin on perhettä ja lapsia, monet yksinhuoltajia, tässä vaiheessa on joutunut järjestelemään mummot ja kumminkaimat apuun, peruttava lasten lääkäriaikoja ym. Aikanaan tuhkapilven iskiessä miehistöt jäivät viikoksikin jumiin maailmalle.

 

Oman 20 v urani aikana on yhden käden sormilla laskettavissa, montako kertaa olen moisen summan palkkakuitissa nähnyt. Mutta totta kai työnantaja korostaa tätä asiaa, koska saa sillä kansan nousemaan meitä vastaan. Tämä on propagandasotaa, jota 17 finnairin tiedottajaa käy aivan tietoisesti. 

 

Ja vielä. Mitään ilmaisia lippuja ei ole olemassakaan. Ja koneeseen pääsee vain jos siellä on tilaa. Parempi kai on että henkilökunta maksaa edes sen alennetun hinnan kuin että kone lentää tyhjillä paikoilla.

 

Vierailija
6/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:04"]

"Juuri näin!!! Emot eivät ymmärrä omaa parastaan taxfreeostoshuumassaan..."

Mikä se oma etu on? Kun kuitenkin palkkoja alennetaan ja lopulta otetaan ne ulkomaalaiset töihin. 

Finnair on palkkaamassa henkilöstövuokrausyhtiön avulla Espanjasta 200 lentoemäntää tulevalle talvikaudelle. Yleensä jos suomalainen saa jossain työssä palkkaa 2000-3000 e niin espanjalaisten palkat ovat tonnin kieppeillä. Siihen hintatasoon Finnair haluaa lentoemäntien palkat.

Olisiko tässä mallia kaupan alalle, hoitoalalle, insinööreille, jne.?

Laitetaan kaikki suomalaisten palkat espanjan tasolle?

[/quote]

 

Hyvä havainto olisi se, että kaikki ammatit eivät ole samanarvoisia. Palkka nykymaailmassa perustuu pitkälle myös siihen, kuinka helppo tai vaikea työntekijä olisi korvata toisella työntekijällä. Mäkkärissä tai ruokakaupassa työntekijältä vaaditaan ehkä päivän kestävä hygieniapassikoulutus ja päivän perehdytys, jonka jälkeen työntekijä voi aloittaa työnsä. Lähihoitaja vaihtaessaan suuntautumisalaa tarvitsee viikosta kahteen kestävän perehdytyksen. Ahtaajien lakon aikana havaittiin, että sijaiset oppivat työn trukinajoineen auttavasti kahdessa päivässä. Lentoemännäksi tulee kolmessa kuukaudessa, polvileikkauksen tekijäksi tai viemäriverkoston korjausten suunnittelijaksi vasta monen vuoden jälkeen. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantajahan maksaa kohteessa aina taksikyydityksen majapaikkaan eli neljän tai viiden tähden hotelliin, jossa jokaiselle työntekijälle on oma huone."

 

Nythän noilla Finnairin espanjalaisilla emoilla ei ole tuota etua vaan nuokkuvat kentällä ilman hotelleja. Tulevaisuus muillekin finnairilaisille?

Vierailija
8/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin henkilökunta on myös luopunut yhden kuukauden palkastaan, viime vuodesta saakka on joka kuukausi lomautettu 50-100 lentävää, poislukien kesälomakuukaudet.

 

jokainen, joka lentää kaukoliikennettä, lentää 2 kaukolentoa kuussa ja 3. voi tulla päivystykseltä. Näitä voi yrittää vaihtaa pois. Kuukauteen mahtuu 4 kaukolentoa, ja 5. niin, että se menee joko edellisen tai seuraavan kuunvaihteen yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän Finnairilla on nuo koneet veroparatiisiyhtiöiden kautta hoidettu?Finnairin rahtilentotoimintaa jatkamaan perustettiin huhtikuussa rahtilentoyhtiö Nordic Global Airlines Oy (NGA), jossa ovat mukana amerikkalainen Neff Capital Management LLC, Finnair Oyj ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Miksi Finnair luopuu kannattavasta lentotoiminnasta?

Uusi yhtiö on palkkaamassa lentäjiä kansainvälisiltä markkinoilta välitysfirman kautta. Palkka maksetaan bruttona dollareissa johonkin ”veroparatiisiin” niin, että verot, eläke ja sosiaaliturvamaksut jäävät maksamatta. 

Todellisuudessa tässä kaikessa taitaa kuitenkin olla kyse Finnairin ja Suomen Liikennelentäjäliiton välisen työehtosopimuksen kiertämisestä. NGA:n avulla voidaan pienentää palkkakustannuksia ja ”siististi” kiertää myös suomalaista verotusta ja sosiaalimaksuja käyttämällä ”harmaata” työvoimaa.

Miksi Finnairin pääomistaja, Suomen valtio, sallii menettelyn , jonka tarkoituksena on veronkierto?

Vierailija
10/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:17"]

Selvennetäänpä vähän. Vain yli 13 h lennosta saa yli 7- kertaisen tuntipalkan, omassa palkkaluokassani se tekisi 7 x 19 euroa eli esim 13-14 tuntien väliseltä ajalta saisin vajaan 140 e korvauksen. 

 

 

Ensinnäkin, yhtään lentoa ei lennä Suomesta, joka alkuperäisesti olisi noin pitkä. Jos Helsingistä lähtevä lento myöhästyy, ja edes uhkaa mennä noin pitkäksi, miehistö vaihdetaan. Jos myöhästymisestä tiedetään ajoissa, ja soitetaan kotiin, et saa mitään korvausta etkä myöskään saman tien uutta lentoa peruuntuneen tilalle. Jos olet ehtinyt tulla kentälle, saat peruskorvauksen suhteessa siihen, miten kauan olet ehtinyt siellä olla.

 

jos lento myöhästyisi noin paljon ulkomaan kohteesta kotiin päin, ei toista miehistöä ole mahdollisuutta kutsua. Tässä tapauksessa henkilökunta on mahdollisesti istunut koneessa matkustajien kanssa monta tuntia, jolloin matkustajat käyvät niin hiilenä, että tuo korvaus on aivan aiheellinen. Henkilökunta on tässä vaiheessa saattanut valvoa vuorokaudenkin. Meilläkin on perhettä ja lapsia, monet yksinhuoltajia, tässä vaiheessa on joutunut järjestelemään mummot ja kumminkaimat apuun, peruttava lasten lääkäriaikoja ym. Aikanaan tuhkapilven iskiessä miehistöt jäivät viikoksikin jumiin maailmalle.

 

Oman 20 v urani aikana on yhden käden sormilla laskettavissa, montako kertaa olen moisen summan palkkakuitissa nähnyt. Mutta totta kai työnantaja korostaa tätä asiaa, koska saa sillä kansan nousemaan meitä vastaan. Tämä on propagandasotaa, jota 17 finnairin tiedottajaa käy aivan tietoisesti. 

 

Ja vielä. Mitään ilmaisia lippuja ei ole olemassakaan. Ja koneeseen pääsee vain jos siellä on tilaa. Parempi kai on että henkilökunta maksaa edes sen alennetun hinnan kuin että kone lentää tyhjillä paikoilla.

 

[/quote]

Kehtasit sitte tulla tänne valehtelemaan kirkkain silmin?

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:24"]

Miksiköhän Finnairilla on nuo koneet veroparatiisiyhtiöiden kautta hoidettu?Finnairin rahtilentotoimintaa jatkamaan perustettiin huhtikuussa rahtilentoyhtiö Nordic Global Airlines Oy (NGA), jossa ovat mukana amerikkalainen Neff Capital Management LLC, Finnair Oyj ja Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen. Miksi Finnair luopuu kannattavasta lentotoiminnasta?

Uusi yhtiö on palkkaamassa lentäjiä kansainvälisiltä markkinoilta välitysfirman kautta. Palkka maksetaan bruttona dollareissa johonkin ”veroparatiisiin” niin, että verot, eläke ja sosiaaliturvamaksut jäävät maksamatta. 

Todellisuudessa tässä kaikessa taitaa kuitenkin olla kyse Finnairin ja Suomen Liikennelentäjäliiton välisen työehtosopimuksen kiertämisestä. NGA:n avulla voidaan pienentää palkkakustannuksia ja ”siististi” kiertää myös suomalaista verotusta ja sosiaalimaksuja käyttämällä ”harmaata” työvoimaa.

Miksi Finnairin pääomistaja, Suomen valtio, sallii menettelyn , jonka tarkoituksena on veronkierto?

[/quote]

"normaali" käytäntö lähes jokaisessa lentoyhtiössä...

 

Vierailija
12/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:17"]

Selvennetäänpä vähän. Vain yli 13 h lennosta saa yli 7- kertaisen tuntipalkan, omassa palkkaluokassani se tekisi 7 x 19 euroa eli esim 13-14 tuntien väliseltä ajalta saisin vajaan 140 e korvauksen. 

 

 

Ensinnäkin, yhtään lentoa ei lennä Suomesta, joka alkuperäisesti olisi noin pitkä. Jos Helsingistä lähtevä lento myöhästyy, ja edes uhkaa mennä noin pitkäksi, miehistö vaihdetaan. Jos myöhästymisestä tiedetään ajoissa, ja soitetaan kotiin, et saa mitään korvausta etkä myöskään saman tien uutta lentoa peruuntuneen tilalle. Jos olet ehtinyt tulla kentälle, saat peruskorvauksen suhteessa siihen, miten kauan olet ehtinyt siellä olla.

 

jos lento myöhästyisi noin paljon ulkomaan kohteesta kotiin päin, ei toista miehistöä ole mahdollisuutta kutsua. Tässä tapauksessa henkilökunta on mahdollisesti istunut koneessa matkustajien kanssa monta tuntia, jolloin matkustajat käyvät niin hiilenä, että tuo korvaus on aivan aiheellinen. Henkilökunta on tässä vaiheessa saattanut valvoa vuorokaudenkin. Meilläkin on perhettä ja lapsia, monet yksinhuoltajia, tässä vaiheessa on joutunut järjestelemään mummot ja kumminkaimat apuun, peruttava lasten lääkäriaikoja ym. Aikanaan tuhkapilven iskiessä miehistöt jäivät viikoksikin jumiin maailmalle.

 

Oman 20 v urani aikana on yhden käden sormilla laskettavissa, montako kertaa olen moisen summan palkkakuitissa nähnyt. Mutta totta kai työnantaja korostaa tätä asiaa, koska saa sillä kansan nousemaan meitä vastaan. Tämä on propagandasotaa, jota 17 finnairin tiedottajaa käy aivan tietoisesti. 

 

Ja vielä. Mitään ilmaisia lippuja ei ole olemassakaan. Ja koneeseen pääsee vain jos siellä on tilaa. Parempi kai on että henkilökunta maksaa edes sen alennetun hinnan kuin että kone lentää tyhjillä paikoilla.

 

[/quote]

Kehtasit sitte tulla tänne valehtelemaan kirkkain silmin?

 

[/quote]

 

kerro, mikä tässä oli valhetta?

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 16:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 14:28"]

 

Unohdit mainita luontaiseduista ilmaiset lentoliput itselle, perheelle ja sukulaisille.

 

[/quote]

 

Ei pidä paikkaansa. Lentolipuista maksetaan aina verot. Edun saaja on välitön perhe eli lapset ja puoliso, ei sukulaiset.

 

Ihme kouhkaamista aiheesta, josta näköjään edes tiedetä mitään.

 

[/quote]

 

Edun saa puoliso lapset ja työntekijän omat vanhemmat. Etu jää myös voimaan kun eläköityy. 

 

Vierailija
14/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi kuulla henkilökunnan mietteitä tuosta hotellien tason madaltamisesta. :) Työmatkamajoituksissa yleinen käytäntö on, että työnantaja maksaa majoituksen hyvätasoisessa kolmen tähden hotellissa. Olisiko tämä lentoemoille ja lentäjille kohtuullista? Jos ei niin miksi?

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kyseli päivärahoista. Ne ja muut kisät on laskettu tuohon 3400 €:n keskiansioon.

Vierailija
16/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 20:37"]

Jokainen voi itse alkaa lentoemännäksi jos kokee sen olevan mitä parhaiten palkattu unelmatyö.

 

Nro 17:lle kommentoin sen verran, että kahvin kaatelu ja muu ei ole ihan sama asia kun ollaan korkealla ilmassa. Vaikka sen kahvikupin osaa kuka tahansa kaataa, niin on paljon sellaisia asioita joita pitää tietää.

 

Suuri osa lentoemäntien työsä on ns. rutiinihommaa. Mutta kannattaa muistaa se, että JOS jotain tapahtuu, niin se "isoa" palkkaa kadehtiva mammakin on ensimmäisena lentoemännän hihassa kiinni huutamassa: "Mitä nyt tapahtuu" "Miksi menetämme korkeutta" "Auttakaa, lapseni löi päänsä ja menetti tajuntansa" "Mistä tuo savu tulee" "Kuinka tämä hätäuloskäynti aukeaa?"

 

LUOJALLE KIITOS, noin käy ääirmmäisen harvoin, ei osu kaikkie uralle. Mutta sitäkin useammin voi sattua kaikkea muuta "mukavaa", väkivaltainen känniääliö, päälle oksentava lapsi, vessan hajoaminen jne.

 

Lisäksi se mitä työ tekee kropalle, kosminen säteily, aikaerorasitus jne. Ja jos on pieniä lapsia, niin on aika ahdistavaa olla esim. Tokiossa kun kuulee että lapsella on korkea kuume ja erittäin heikko olo, kotiin kun ei pääse kuten pääsee naapurikaupungista "vaikka kävellen", suurin osa äideistä ei teekkään pitkiä lentoja.

[/quote]

 

Parturikampaajat kärsivät hiusvärien ym. myrkyistä, todennäköisyys kohdata väkivaltainen asiakas on kyllä huomattavasti suurempi kaupan kassalla, ravintolatyöntekijällä tms. Lentokoneeseen ei edes saa viedä aseita, puukkoja jne. Ravintolaan, kauppaan, kouluun voi koska tahansa tulla joku hullu joka alkaa ampua, puukottaa. Lentokone on äärimmäisen turvallinen paikka työskennellä.

 

Mikseivät lentoemännät voi suoraan myöntää tosiasiaa, sitä että nämä edut ja ammatin arvostus on ajalta jolloin lentäminen olo harvinaista ja siinä oli vielä tietynlaista glamouria. Kyllä olisi tässäkin asiassa jo aika tehdä päivitys nykyaikaan.

 

Vierailija
17/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän tapauksen, jossa Finnairin emännän veljenpoika matkusti ID-lipulla. Mukana oli emäntä perheineen ja tuo veljenpoika ja kaikilla ID-liput ja ihan viime vuosina.

Vierailija
18/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän tapauksen jossa stuertti pani toistansa perseeseen, ok, se on normaalia, mutta finskin porukat yleensä on ollut ylimielisiä, no eiköhän noi harput vaihdeta, jos näin on niin vitun jees 

Vierailija
19/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei taatusti ole! Vai saako lentoemo 3400 käteen kuussa? Esimerkiksi tuo mainittu purserin palkka 60 000 Euroa vuodessa on verotettavat tulot. Päivärahat on aina verotonta ja niitä ei koskaan mainita puhuttaessa palkoista.

 

[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 22:54"]

Pari kyseli päivärahoista. Ne ja muut kisät on laskettu tuohon 3400 €:n keskiansioon.

[/quote]

Vierailija
20/138 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös olemassa "ystävä"lippuja, niiden hinta ei paljon poikkea normaalihinnasta, ja edelleen, paikka ei ole varma. Rannalle jää jos ei ole tilaa.